Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: Ben jij nationalistisch
ja, belgisch nationalitisch 5 7,25%
ja, waals nationalitisch 5 7,25%
ja, vlaams nationalistisch 38 55,07%
neen, ik ben niet nationalistisch 19 27,54%
neen, ik ben internationalitsch 22 31,88%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 november 2007, 18:10   #41
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
is't niet waar ofzo?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 18:44   #42
Uh-Huh
Banneling
 
 
Uh-Huh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
Standaard

Mij maakt het niet uit of ik nu in een Onafhankelijk Vlaanderen of in België leef, op voorwaarde dat de (vooral economische) solidariteit met de Walen blijft bestaan. Maar omdat zoiets in de praktijk enkel mogelijk is in België, ben ik toch eerder Belgisch-gezind.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 18:50   #43
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
is't niet waar ofzo?

Primo pro nummata vini,
ex hac bibunt libertini;
semel bibunt pro captivis,
post hec bibunt ter pro vivis,
quater pro Christianis cunctis,
quinquis pro fidelibus defunctis,
sexies pro sororibus vanis,
septies pro militibus silvanis.

Octies pro fratribus perversis,
nonies pro monachis dispersis,
decies pro navigantibus,
undecies pro discortantibus,
duodecies pro penitentibus,
tredecies pro iter agentibus.
Tam pro papa quam pro rege
bibunt omnes sine lege.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 22:08   #44
Hashiwokakero
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 november 2007
Berichten: 3.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Mij maakt het niet uit of ik nu in een Onafhankelijk Vlaanderen of in België leef, op voorwaarde dat de (vooral economische) solidariteit met de Walen blijft bestaan. Maar omdat zoiets in de praktijk enkel mogelijk is in België, ben ik toch eerder Belgisch-gezind.
Waarom zou zoiets niet mogelijk zijn in Vlaanderen? Omdat de Vlamingen niet solidair zijn? Of wacht, is het dan wel solidariteit in Belgie?
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 10:18   #45
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht

Primo pro nummata vini,
ex hac bibunt libertini;
semel bibunt pro captivis,
post hec bibunt ter pro vivis,
quater pro Christianis cunctis,
quinquis pro fidelibus defunctis,
sexies pro sororibus vanis,
septies pro militibus silvanis.

Octies pro fratribus perversis,
nonies pro monachis dispersis,
decies pro navigantibus,
undecies pro discortantibus,
duodecies pro penitentibus,
tredecies pro iter agentibus.
Tam pro papa quam pro rege
bibunt omnes sine lege.
Velen op dit forum
om niet te zeggen allemaal
hebben een monitor aan hun
pc die breder is dan 10 cm
(...)

Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 10:20   #46
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Velen op dit forum
om niet te zeggen allemaal
hebben een monitor aan hun
pc die breder is dan 10 cm
(...)

/neer

__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 10:36   #47
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard


Laatst gewijzigd door Ambiorix : 13 november 2007 om 10:36.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 11:11   #48
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
de paradox is dat je altijd nationalist bent. Ben je voor een verenigd Europa dan ben je een europees nationalist. Ben je voor een wereldunie dan ben je gewoon een wereld-nationalist. De uitkomst is altijd dezelfde: het creëren van een staat die hoedanook territoriaal afgebakend zal zijn en alle kenmerken van een natie heeft.
Niet akkoord : men kan anti-staat zijn ttz. een samenleving voorstaan
waarbij er boven de "gemeenschappen" tts. kleinere groepen van mensen
geen oppermachtige "staat" de lakens uitdeelt. Overigens is "nationalisme"
in wezen antagonistisch men zet zich als "staat" af tegen andere "staten".
Men kan best een "eigen identiteit" koesteren zonder die identiteit ten behoeve van een of andere "Staatsangehörigkeit" aan te scherpen.

Denk bv. aan mijn aanbod van een "antwerpse forummmeeting" exclusief voor "antwerpenaren en zij die een inburgeringscursus met succes afsloten" ; een gedachte die volledig in mijn filosofie valt nl. dat men een identiteit kan doorgeven aan om het even welke mens, omdat de gelijkheid vanmensen biologisch al voor meer dan 98 % vaststaat en er behalve het biologisch componenet een "aangeleerd cultureel component" is, die het leven precies interessant maakt.

Ter zijde : in het programma over "dangerous cooking" waren de Inuit aan de beurt - een volk dat zijn culturele achtergrond volkomen wijzigde, op toch wel enkele merkwaardige uitzonderingen na : terug van de jacht /visvangst, wordt de rijke vangst niet verkocht maar verdeeld.
De Inuit hebben eigenlijk 2 economieën : een van de dure supermarkt en de traditionele solidaire van alles voor allen.

Eigenlijk is "Nationalisme" een geloofskwestie : we stellen vast dat de verdeling van de wereld in diverse staten steeds aanleding gaf tot onwezenlijk wrede slachtpartijen - oorlogen. In eerste instantie wilde men "de oorlog beschaven", na de mislukking van "den grooten oorlog", probeerde men het met een diplomatiek/vriendelijke "volkerenbond" - een ongewapende wereldconfederatie van feestende diplomaten. De Natiewaan die daarop volgde inclusief "sociaal darwinisme" zou geen revival mogen kennen.

& toch dreigt dit : na een verdeling van de wereld in ruwweg 3 "blokken",
worden continentale belangen nu over de natiegrenzen heen "uitgevochten" met economische middelen - die vroeg of laat terug zullen onaarden in "heet" wapengeweld - waarbij de huidige terroristenbommetjes
in vergelijking "klein bier" zullen zijn. De slachtpartijen waarbij hele legers vergast werden en hele steden nucleair verbrand raken weer in de vergeethoek : we zijn toch allemaal nationalisten zeker ?
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 14:02   #49
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Velen op dit forum
om niet te zeggen allemaal
hebben een monitor aan hun
pc die breder is dan 10 cm
(...)

Plagiaat! Moord, brand,
oorlog, genocide en meer van
dat soort taal!
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 17:29   #50
Internaut
Banneling
 
 
Internaut's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Locatie: VL
Berichten: 2.761
Standaard

ja Vlaams nationalist
en toch wel notoir dus dat ik er voor uitkom. Sommige onwetende belgicisten zoals Kim gooien dat op één hoop zoals separatist of flamingant maar is niet volledig hetzelfde. Nationalisme maakt hier een groot verschil, een stroming, een maatschappij model en niet zomaar Vlaanderen liefhebber.

Nationalisme op zich is al een breed begrip maar ik voel me het beste verwant met het volksnationalisme waarbij het volk een natie vormt, en die natie moet de basis vormen van de bestuurlijke eenheid.
Een volk is een groep mensen met een gemeenschappelijke taal, cultuur en geschiedenis. Die mensen die daar dus aan voldoen moeten de lakens uitdelen en niemand anders. Zo zie ik het.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 22:16   #51
Uh-Huh
Banneling
 
 
Uh-Huh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero Bekijk bericht
Waarom zou zoiets niet mogelijk zijn in Vlaanderen? Omdat de Vlamingen niet solidair zijn? Of wacht, is het dan wel solidariteit in Belgie?
Omdat bij een splitsing de beide landsdelen onvermijdelijk uit elkaar zullen groeien?

Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 13 november 2007 om 22:17.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 00:23   #52
Hashiwokakero
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 november 2007
Berichten: 3.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Omdat bij een splitsing de beide landsdelen onvermijdelijk uit elkaar zullen groeien?
Dus jij gaat ze verplichten dit niet te doen?

Als ze uit mekaar gaan groeien moet jij wel een goede reden hebben om dat te denken...
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 10:40   #53
Rogge
Parlementslid
 
Rogge's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Locatie: Vlaanderen, lidstaat van de federale EU
Berichten: 1.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
ik ben wel tegen seperatisme en tegen een vlaamse staat,
aangezien het ons nog meer nationaal verdeeld.
een onafhankelijk vlaanderen zou geen communautaire breuklijn meer hebben. gedaan met al het gekrakeel.
in een onafhankelijk vlaanderen zouden rechtse partijen ook geen stemmen meer kunnen ronselen op basis van die communautaire breuklijn, want die is er niet meer. de nva zou compleet verschrompelen, LDD en VB verliezen tenminste een deel van hun electoraat dat om communautaire redenen op hen stemt. een onafhankelijk vlaanderen zou dus linkser zijn.
een splitsing hoeft helemaal niet uit te gaan van wederzijds afkeer. het klassieke voorbeeld is Tsechoslowakije. indien een splitsing wel zou uitgaan van wederzijdse antipathie, hoeft daar geen rechtse of bekrompen stat uit te volgen. België zelf is geboren uit vijandigheid tegenover de Hollanders: vind je belgië een land van bekrompen rechtse zakken? indien niet, dan weet je dat vlaanderen dat ook helemaal niet moet worden. indien wel, des te meer reden om te splitsen.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 10:47   #54
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
een onafhankelijk vlaanderen zou geen communautaire breuklijn meer hebben
Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, ga je belangrijke streekpartijen krijgen. Dat besef je waarschijnlijk wel.

Trouwens, een onafhankelijk Vlaanderen zou voor alle rust en orde Brussel de ingang tot haar staatsbestel moeten weigeren, zelfs al wil de stad dat.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 17 november 2007 om 10:48.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 10:51   #55
Rogge
Parlementslid
 
Rogge's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Locatie: Vlaanderen, lidstaat van de federale EU
Berichten: 1.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Niet akkoord : men kan anti-staat zijn ttz. een samenleving voorstaan
waarbij er boven de "gemeenschappen" tts. kleinere groepen van mensen
geen oppermachtige "staat" de lakens uitdeelt.
dat betekent dat er gewoon een veelheid aan andorra/monaco/liechtenstein-achtige ministaatjes voor in de plaats komt. Meer politieke entiteiten = meer mogelijke conflicten, zij het dan wel op een veel kleinere schaal.

er is altijd een collectieve identiteit. in elke gemeenschap zijn er mensen die zich min of meer antwerpenaar, vlaming, belg, europeaan of wat dan ook voelen. het is best mogelijk dat jij dat niet hebt, maar dan ben jij één van de weinigen, en de nood aan een collectief zelfbeeld zal niet verdwijnen als je staten opdoekt: dan voelen de mensen zich gewoon meer mechelaar, utrechtenaar of wat dan ook.

je moet eens naar Aalst komen in de carnavalperiode. de wereld van de aalstenaars is er dan compleet beperkt tot hun eigen stad: wat er 5 kilometer verder gebeurt kan hun op dat moment niet schelen. ik denk dat dat niet toevallig gepaard gaat met een scherpe rivaliteit tegenover de naburige stad Dendermonde, die dan komt bovendrijven.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 11:01   #56
Rogge
Parlementslid
 
Rogge's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Locatie: Vlaanderen, lidstaat van de federale EU
Berichten: 1.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, ga je belangrijke streekpartijen krijgen. Dat besef je waarschijnlijk wel.

Trouwens, een onafhankelijk Vlaanderen zou voor alle rust en orde Brussel de ingang tot haar staatsbestel moeten weigeren, zelfs al wil de stad dat.
streekpartijen?? zoals wat, een Limburgs Belang dat een afscheuring wil of zo? en als daarvoor een draagvlak zou zijn, waarom bestaat dat dan al vandaag niet?

Waarom zou Vlaanderen Brussel moeten uitsluiten? ik denk dat hier wel de bereidheid zal bestaan brussel op te nemen, eventueel met een autonoom statuut. de vraag is echter of brussel dat zelf zal willen. 'flamand' is er een scheldwoord, laat staan dat zij deel zouden willen uitmaken van een vlaamse staat.
Een grens is ook geen muur he, zeker niet in de EU met haar vrij verkeer van goederen, diensten, mensen en kapitaal. Sterke economische banden zullen er zowiezo blijven, wat op zich echter geen argument is om binnen dezelfde staat te blijven (er zijn ook nauwe banden tussen Rijsel en Kortrijk, of tussen Aken, Luik en Maastricht, en daar bestaat op de EU na ook geen overkoepelende structuur). In het geval dat brussel deel gaat uitmaken van een andere staat of desnoods een stadstaat wordt, zou het mij verbazen dat men langs beide zijden niet zou inzien dat er enkel te winnen valt bij economische partnerschapsakkoorden.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 11:23   #57
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
streekpartijen?? zoals wat, een Limburgs Belang dat een afscheuring wil of zo?
Niet noodzakelijk, maar ik zie zeker ruimte voor een Limburgse partij, net als voor een Antwerpse partij.

Daar zie je nu reeds tekenen van (Stevaert-Frissen) en in Antwerpen de sterke autonome empathie & het feit dat er een sterke lobby is om Antwerpse sterkhouders aan de macht te houden (vooral in verband met de haven, de luchthaven &c.).

Ik zie niet in hoe een onafhankelijk Vlaanderen een unitaire staat zou kunnen worden, zeker niet als ze Brussel opneemt (er zijn minderheidsscenario's die van toepassing kunnen zijn op een unitaire staat met autonome gebieden, maar dat is een Spielerei). En dan krijg je leuke situaties.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 11:32   #58
Rogge
Parlementslid
 
Rogge's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Locatie: Vlaanderen, lidstaat van de federale EU
Berichten: 1.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik zie niet in hoe een onafhankelijk Vlaanderen een unitaire staat zou kunnen worden, zeker niet als ze Brussel opneemt (er zijn minderheidsscenario's die van toepassing kunnen zijn op een unitaire staat met autonome gebieden, maar dat is een Spielerei). En dan krijg je leuke situaties.
Een mogelijkheid zou dan het Spaanse model kunnen zijn: 1 staat, autonomie voor anderstalige regio's. Of zelfs in het centralistische Frankrijk bestaat er een systeem (heb ik mij laten vertellen, verbeter mij aub als ik het mis heb) dat de duitstaligen in de elzas meer vrijheid gunt.

Maar ik ben er van overtuigd dat Brussel helemaal geen deel zal willen uitmaken van een vlaamse staat. Als ik het op dat punt juist heb, is dat probleem meteen opgelost. Waarom zou een 'Brussel-loos' Vlaanderen dan niet unitair kunnen zijn?
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 11:58   #59
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Een mogelijkheid zou dan het Spaanse model kunnen zijn: 1 staat, autonomie voor anderstalige regio's. Of zelfs in het centralistische Frankrijk bestaat er een systeem (heb ik mij laten vertellen, verbeter mij aub als ik het mis heb) dat de duitstaligen in de elzas meer vrijheid gunt.

Maar ik ben er van overtuigd dat Brussel helemaal geen deel zal willen uitmaken van een vlaamse staat. Als ik het op dat punt juist heb, is dat probleem meteen opgelost. Waarom zou een 'Brussel-loos' Vlaanderen dan niet unitair kunnen zijn?
Spanje is geen unitaire staat, alle regio's zijn autonoom, sommige alleen wat meer dan andere. In de grondwet staat het net zo'n beetje als bij ons, namelijk dat Spanje één is, bestaande uit de regio's.

Waarom Vlaanderen (op lange termijn) niet unitair kan blijven? Omdat je België niet gelijk moet stellen aan Spanje, maar aan bijvoorbeeld een hypothetische unie Spanje-Italië. Bij het uiteenvallen van die unie blijkt dat het zowel voor Spanje als Italië onmogelijk is een unitaire staat in te richten, deels door regio's die zich niet geheel verbonden voelen met de Spaanse of Italiaanse "idee", maar ook door de lange geschiedenis van decentralisatie. Net hetzelfde geldt voor ons (en voor een land als Duitsland) - wij hebben geen driehonderd jaar centralisatiebrainwashing achter de rug (zoals in Frankrijk na de Frondes en misschien al van Hugo Capet af de politiek was en zoals in Nederland na het verdwijnen van de Republiek). Wij leven reeds tientallen jaren in een federaal systeem en er leven sterke streekgevoelens, die enkel prominenter op de voorgrond zullen komen bij het verdwijnen van een gemeenschappelijke factor van "Vlaanderen <-> België".

En ik juich dat geheel toe.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 17 november 2007 om 11:59.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 12:13   #60
Rogge
Parlementslid
 
Rogge's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Locatie: Vlaanderen, lidstaat van de federale EU
Berichten: 1.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Waarom Vlaanderen (op lange termijn) niet unitair kan blijven? Omdat je België niet gelijk moet stellen aan Spanje, maar aan bijvoorbeeld een hypothetische unie Spanje-Italië. Bij het uiteenvallen van die unie blijkt dat het zowel voor Spanje als Italië onmogelijk is een unitaire staat in te richten, deels door regio's die zich niet geheel verbonden voelen met de Spaanse of Italiaanse "idee", maar ook door de lange geschiedenis van decentralisatie. Net hetzelfde geldt voor ons (en voor een land als Duitsland) - wij hebben geen driehonderd jaar centralisatiebrainwashing achter de rug (zoals in Frankrijk na de Frondes en misschien al van Hugo Capet af de politiek was en zoals in Nederland na het verdwijnen van de Republiek). Wij leven reeds tientallen jaren in een federaal systeem en er leven sterke streekgevoelens, die enkel prominenter op de voorgrond zullen komen bij het verdwijnen van een gemeenschappelijke factor van "Vlaanderen <-> België".

En ik juich dat geheel toe.

ik ben het daarmee niet eens. ik heb de indruk dat vlaanderen veel relevanter is als indentiteitsvertrekkende entiteit dan pakweg het waasland of vlaams-brabant. Misschien dat limburg een uitzondering vormt, en dan nog.
daarbij, waarom zou een staatsstructuur enkel kunnen overleven als het ingebed zit in eeuwenoude tradities? het klopt dat er altijd nood is aan een minimum aan continuiteit, maar die wordt in dit geval perfect geboden door het Vlaamse gewest, dat in geval van onafhankelijkheid het overgrote deel van haar gewoontes, territorium, regels enzovoort kan behouden.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be