Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 november 2015, 15:21   #37641
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Planmatig...Als het regelmatig en zo 'planmatig' gebeurde, waarom waren er dan zoveel ongelukken op de Nederlandse fietspaden? En waarom besluit de Nederlandse overheid nu pas om daar echts iets aan te gaan doen? Zo 'planmatig' was het dus blijkbaar ook weer niet.
Nog altijd niet begrepen dat ook in Nederland (fiets)ongelukken een veelheid aan oorzaken hebben?

Ik verwees al naar het Nederlandse Fietsberaad die zich over dergelijke zaken buigen. Start eens met iets eenvoudig als het volgende, over de oorzaken van zogenaamde enkelvoudige fietsongevallen:

http://www.fietsberaad.nl/?lang=nl&r...ietsongevallen

Niet onbelangrijk als je immers weet dat...

Citaat:
Enkelvoudige fietsongevallen maken met ongeveer 60% dus een belangrijk deel uit van het totale aantal fietsongevallen.
En dan zie je dat de door u steeds weer aangehaalde oorzaak slechts dit percentage uitmaakt van het geheel:

Citaat:
- slecht wegdek 8%
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2015, 15:27   #37642
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zo 'planmatig' was het dus blijkbaar ook weer niet.
U weet overduidelijk niet echt waarover u spreekt. In Nederland moet iedere gemeente een zogenaamd fietsplan opstellen dat veel verder gaat dan de summiere hoofdstukken die de Vlaamse gemeenten hiervoor voorzien in het wettelijk verplichte mobiliteitsplan. Bij het uitwerken van dit fietsplan is steeds het Fietsberaad betrokken. Ook bij ons hebben we ondertussen ingezien welke enorme meerwaarde deze instelling heeft, vandaar dat kort geleden ook een Vlaams Fietsberaad werd opgericht. Om het uit te bouwen heeft men zich heel sterk op Nederland gebaseerd en bestaan er heel intensieve contacten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2015, 16:45   #37643
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U weet overduidelijk niet echt waarover u spreekt. In Nederland moet iedere gemeente een zogenaamd fietsplan opstellen dat veel verder gaat dan de summiere hoofdstukken die de Vlaamse gemeenten hiervoor voorzien in het wettelijk verplichte mobiliteitsplan. Bij het uitwerken van dit fietsplan is steeds het Fietsberaad betrokken. Ook bij ons hebben we ondertussen ingezien welke enorme meerwaarde deze instelling heeft, vandaar dat kort geleden ook een Vlaams Fietsberaad werd opgericht. Om het uit te bouwen heeft men zich heel sterk op Nederland gebaseerd en bestaan er heel intensieve contacten.
Dat mag wel allemaal zo zijn, maar feit blijft dat de Nederlandse Fietsersbond stelt dat in nagenoeg elke Nederlandse gemeente de fietspaden (ernstige?) mankementen vertonen: "vrijwel alle gemeenten hebben ermee te maken."


Ze zullen dat toch niet 'zo maar' zeggen. Of wel?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 november 2015 om 16:56.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2015, 17:02   #37644
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat mag wel allemaal zo zijn, maar feit blijft dat de Nederlandse Fietsersbond stelt dat in nagenoeg elke Nederlandse gemeente de fietspaden (ernstige?) mankementen vertonen: "vrijwel alle gemeenten hebben ermee te maken."


Ze zullen dat toch niet 'zo maar' zeggen. Of wel?
Ongetwijfeld, ik gaf toch al een concreet voorbeeld, nl. dat van Aardenburg. En kijk, het oude fietspad gaat eruit en werd hertekend en opnieuw aangelegd. In ander materiaal en met, bij de kruispunten, een andere vormgeving.

U mag immers niet vergeten dat er ook al langer dan vandaag fietspaden in Nederland liggen dan bij ons. Bepaalde, oudere fietspaden beantwoorden niet meer aan de hedendaagse normen, wat dan ook aangepakt wordt.

Bij ons begint men dat ook in te zien, al zitten we jammer genoeg nog lang niet aan dezelfde budgetten en al evenmin vanuit dezelfde planmatigheid. Onlangs ook weer eens mogen vaststellen dat een bepaalde gemeente met veel goede wil een fietspad aanlegt, maar dat de andere gemeente waar de weg in overgaat, gewoonweg niet meedoet. Dat getuigt van geen planmatige benadering. In Nederlands zou dit de toetsing door het Fietsberaad niet doorstaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2015, 17:07   #37645
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ongetwijfeld, ik gaf toch al een concreet voorbeeld, nl. dat van Aardenburg. En kijk, het oude fietspad gaat eruit en werd hertekend en opnieuw aangelegd. In ander materiaal en met, bij de kruispunten, een andere vormgeving.

U mag immers niet vergeten dat er ook al langer dan vandaag fietspaden in Nederland liggen dan bij ons. Bepaalde, oudere fietspaden beantwoorden niet meer aan de hedendaagse normen, wat dan ook aangepakt wordt.

Bij ons begint men dat ook in te zien, al zitten we jammer genoeg nog lang niet aan dezelfde budgetten en al evenmin vanuit dezelfde planmatigheid. Onlangs ook weer eens mogen vaststellen dat een bepaalde gemeente met veel goede wil een fietspad aanlegt, maar dat de andere gemeente waar de weg in overgaat, gewoonweg niet meedoet. Dat getuigt van geen planmatige benadering. In Nederlands zou dit de toetsing door het Fietsberaad niet doorstaan.
'Plannen' is 1 zaak. 'Uitvoeren van de plannen' blijkbaar weer een andere. En dat geldt ook voor Nederland. Anders waren er natuurlijk nooit zoveel ongelukken op de door u zo geroemde Nederlandse fietspaden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 november 2015 om 17:11.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2015, 17:09   #37646
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
'Plannen' is 1 zaak. 'Uitvoeren van de plannen' blijkbaar weer een andere. En dat geldt ook voor Nederland.
Volgens u werd er dus geen nieuw fietspad in Aardenburg aangelegd?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2015, 17:12   #37647
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Volgens u werd er dus geen nieuw fietspad in Aardenburg aangelegd?

Nie swaanse , Van den Berghe. Nie swaanse.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2015, 17:31   #37648
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nie swaanse , Van den Berghe. Nie swaanse.
Dan moet u dus toegeven dat plannen ook in de werkelijkheid worden omgezet. In Aardenburg pasten het geheel in de nieuwe ontsluitingsweg rond de dorpskern, waarbij de fietsverbinding tussen Eede en Aardenburg (oud fietspad) en Aardenburg naar de Sint-Pietersdijk (nieuw) werden uitgewerkt. Het fietspad langs die dijk zal trouwens binnenkort ook eens aangepakt worden, omdat wortels het asfalt opsteken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2015, 17:44   #37649
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan moet u dus toegeven dat plannen ook in de werkelijkheid worden omgezet. In Aardenburg pasten het geheel in de nieuwe ontsluitingsweg rond de dorpskern, waarbij de fietsverbinding tussen Eede en Aardenburg (oud fietspad) en Aardenburg naar de Sint-Pietersdijk (nieuw) werden uitgewerkt. Het fietspad langs die dijk zal trouwens binnenkort ook eens aangepakt worden, omdat wortels het asfalt opsteken.
In België ,Van den Berghe, worden ook nieuwe fietspaden aangelegd en oude fietspaden vernieuwd. Meer dan ooit. Dat is geen alles-zaligmakend-criterium. Kom me bijgevolg niet af met het voorbeeld van Aardenburg. En dus nogmaals : Van den Berghe, nie swaanse.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 november 2015 om 17:48.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2015, 19:34   #37650
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In België ,Van den Berghe, worden ook nieuwe fietspaden aangelegd en oude fietspaden vernieuwd. Meer dan ooit. Dat is geen alles-zaligmakend-criterium. Kom me bijgevolg niet af met het voorbeeld van Aardenburg. En dus nogmaals : Van den Berghe, nie swaanse.
tssssss...
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2015, 21:23   #37651
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In België ,Van den Berghe, worden ook nieuwe fietspaden aangelegd en oude fietspaden vernieuwd. Meer dan ooit. Dat is geen alles-zaligmakend-criterium. Kom me bijgevolg niet af met het voorbeeld van Aardenburg. En dus nogmaals : Van den Berghe, nie swaanse.
Natuurlijk kom ik met dat voorbeeld aan, omdat het simpelweg uw suggestief taalgebruik weerlegt als zou het in Nederland niet verder gaan dan plannen.

En ja, ongetwijfeld worden er bij ons ook goede zaken verwezenlijkt. Alleen staan wij in Vlaanderen nog mijlen achter op Nederland.

Durft u trouwens in te gaan op mijn voorstel om eens Nederlandse en Vlaamse fietssnelwegen te vergelijken? Ondertussen al een paar keer aangehaald, maar u reageert er niet op. Tekenend?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2015, 21:31   #37652
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk kom ik met dat voorbeeld aan, omdat het simpelweg uw suggestief taalgebruik weerlegt als zou het in Nederland niet verder gaan dan plannen.

En ja, ongetwijfeld worden er bij ons ook goede zaken verwezenlijkt. Alleen staan wij in Vlaanderen nog mijlen achter op Nederland.

Durft u trouwens in te gaan op mijn voorstel om eens Nederlandse en Vlaamse fietssnelwegen te vergelijken? Ondertussen al een paar keer aangehaald, maar u reageert er niet op. Tekenend?
Natuurlijk heb ik daar impliciet op gereageerd. Alleen, u leest er over heen. Ik heb gesteld dat de fietscultuur in Nederland al veel langer bestaat dan in België. Met alles wat dit inhoudt.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2015, 21:32   #37653
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Natuurlijk heb ik daar impliciet op gereageerd. Alleen, u leest er over heen. Ik heb gesteld dat de fietscultuur in Nederland al veel langer bestaat dan in België. Met alles wat dit inhoudt.
Wat houdt dat "alles" dan wel in? Concreet op die fietssnelwegen toegepast?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2015, 22:56   #37654
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
tssssss...
Bier, friet, fietspaden, wat al nog meer? Een buitenlander lacht zich waarschijnlijk ... een Kriek
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2015, 00:00   #37655
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Bier, friet, fietspaden, wat al nog meer? Een buitenlander lacht zich waarschijnlijk ... een Kriek
Chocolade, niet te vergeten!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2015, 19:28   #37656
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 5 november 2015 om 19:38.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2015, 19:30   #37657
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Bier, friet, fietspaden, wat al nog meer? Een buitenlander lacht zich waarschijnlijk ... een Kriek
Tja, het is vechten tegen "bier-kaai".
Ik voel mij soms net alsof ik met een drijfvleetje aan het vissen ben...
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 5 november 2015 om 19:37.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2015, 19:49   #37658
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Tja, het is vechten tegen "bier-kaai".
Ik voel mij soms net alsof ik met een drijfvleetje aan het vissen ben...
Niet doen en lachen. Het is een traditie tussen twee onbeduidende volkjes in de wereld in het Zuiden en het Noorden ergens aan een één of andere zee.
Als de gemiddelde bewoner aan de andere kant van de aardbol al weet heeft van Belgen en Hollanders zal hij waarschijnlijk op de kaart niet eens weten aan te wijzen waar ze zich exact ophouden
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2015, 20:03   #37659
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Niet doen en lachen. Het is een traditie tussen twee onbeduidende volkjes in de wereld in het Zuiden en het Noorden ergens aan een één of andere zee.
Als de gemiddelde bewoner aan de andere kant van de aardbol al weet heeft van Belgen en Hollanders zal hij waarschijnlijk op de kaart niet eens weten aan te wijzen waar ze zich exact ophouden
Wat ik bedoelde is dat men anderen de put inpraat. Je voelt dat je dan voor dom wordt gehouden. Vandaar ook "vissen met een drijfvleetje ".
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 5 november 2015 om 20:06.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2015, 22:32   #37660
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wat ik bedoelde is dat men anderen de put inpraat. Je voelt dat je dan voor dom wordt gehouden. Vandaar ook "vissen met een drijfvleetje ".
Niet al te serieus nemen en het ook wel als een vorm van humor zien.
Hoewel het Oosten af een toe eens flink jennen en op de kast zien te krijgen blijft leuk. Hij doet zelf niet anders.
Anderszijds openen z'n opmerkingen redenen tot discussie, anders wordt het maar een saaie boel.

Hem eens even weer voorzien van munitie . Het ging toch slecht met Nederland, nog even en het duvelde economisch in elkaar?

Europese Commissie
5 nov 2015

Euro zone
Gemiddelde economische groei
2015:: 1,6%
2016: 1,8%

Nederland
Begrotingstekort
2015: 2,1%
2016: 1,5%

Economische groei
2015: 2%
2016: 2,1%
2017: 2,3%
Het Centraal Planbureau (CPB) raamt de groei van de economie dit jaar ook op 2 procent. Voor volgend jaar verwacht het CPB met 2,4 procent een hogere groei dan de commissie
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be