Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 februari 2008, 19:25   #1
Mataiva
Lokaal Raadslid
 
Mataiva's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2007
Berichten: 324
Standaard Vrouw De Croo: "Er zitten boeren aan de balie"

Ongeloofelijk en ongehoord: zo vallen de uitspraken van Françoise Desguin, echtgenote van Herman De Croo, kort samen te vatten.

Françoise is al 40 jaar actief aan de balie en werd door de juristenkrant gevraagd een stand van zaken op te maken na al die jaren dienst. Schaamteloos bekritiseerd zij de 'elitaire ondergang' van de advocatuur doordat nu ook zonen van arbeiders tot het beroep zijn toegetreden. Jarenlang was de advocatuur immers een gesloten wereld zoals zo vele universitaire richtingen tot aan de democratisering van de universiteiten. Het beroep van stand is niet meer en dat kan Françoise maar moeilijk verkroppen: "er zitten boeren aan de balie" laat ze optekenen. "Het beroep is gevulgariseerd, niet gedomocratiseerd. Men is veel agressiever geworden", en dat is dus allemaal de schuld van die 'boeren' en 'arbeidszonen'.

Tijden veranderen. Françoise blijkt als advocate en rechter wel te geloven in een rechtstaat maar dan vooral één die de 'gegoede klasse' tot voordeel strekt. Het is dan ook zwaar te betreuren dat deze woorden komen uit de mond van de levensgezellin van de gewezen eerste burger van het land, Herman De Croo. Hoewel dit een (voorlopig) alleenstaand geval is vrees ik echter dat nog vele andere magistraten deze mening delen en allesbehalve opgezet zijn met de democratisering van de advocatuur, waardoor er een (on)zichtbare 'klasselijn' loopt doorheen het beroep.
Mataiva is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 19:30   #2
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde
 
Coekie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2002
Berichten: 830
Standaard

Eigenlijk ben ik zeer tevreden met de uitspraken van mevrouw Desguin. Ze bewijst hiermee dat in Vlaanderen iedereen ongeacht afkomst kan studeren en een diploma kan halen. En dat er advocaten zijn die bereid zijn om zich in te zetten voor de belangen van hun clienten ook al maakt dat hun minder populair bij hun collega's. Twee zaken die ik enkel maar kan toejuichen.

Coekie
__________________
Every sperm is sacred.
Every sperm is good.
Every sperm is needed
In your neighbourhood.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 19:37   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Sedert al die slagers-zonen advocaten zijn geworden zitten we met een tekort aan slagers en een teveel aan advocaten.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 19:39   #4
Mataiva
Lokaal Raadslid
 
Mataiva's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2007
Berichten: 324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coekie Bekijk bericht
Eigenlijk ben ik zeer tevreden met de uitspraken van mevrouw Desguin. Ze bewijst hiermee dat in Vlaanderen iedereen ongeacht afkomst kan studeren en een diploma kan halen. En dat er advocaten zijn die bereid zijn om zich in te zetten voor de belangen van hun clienten ook al maakt dat hun minder populair bij hun collega's. Twee zaken die ik enkel maar kan toejuichen.

Coekie
Volledig mee akkoord. De uitspraken van Desguin tonen de breuk aan van een elitair beroep naar een beroep dat openstaat naar alle sociale klassen toe. Al moet ik hier toch nog een bedenking bij maken in de veronderstelling dat de gedachtengang van Desguin ook gedeeld wordt door andere magistraten. Wat denken de proffen aan de universiteiten (faculteit rechtsgeleerdheid) van deze evolutie? Hoe staan zij tegenover de uitbreiding van het beroep? Zij bezitten hier immers de sleutel toe.
Mataiva is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 20:06   #5
toccata
Europees Commissaris
 
toccata's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 7.056
Standaard

Vanwaar komen die citaten?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Heel wat prille democratieen met onwillige burgers zouden het toejuichen, voor de chocoladecigarettenindustrie zou het een slag zijn

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 20:10   #6
Mataiva
Lokaal Raadslid
 
Mataiva's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2007
Berichten: 324
Standaard

Interview uit de juristenkrant en ook te lezen in de editie van Het Laatste Nieuws van vandaag.
Mataiva is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 20:44   #7
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mataiva Bekijk bericht
Interview uit de juristenkrant en ook te lezen in de editie van Het Laatste Nieuws van vandaag.
Kan je, indien mogelijk, een linkje plaatsen aub ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 22:01   #8
Mataiva
Lokaal Raadslid
 
Mataiva's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2007
Berichten: 324
Standaard

Beide artikelen heb ik enkel in papieren versie,
ik heb het artikel proberen te zoeken op hln.be maar zonder resultaat
Mataiva is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 22:45   #9
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mataiva Bekijk bericht
Beide artikelen heb ik enkel in papieren versie,
ik heb het artikel proberen te zoeken op hln.be maar zonder resultaat
No prob. Ben zelf wat aan het zoeken geweest maar vind er niets over.
Het doet mij denken aan een artikel van niet zolang geleden, over het notariaat. Notaris worden is niet meer het privilege van de zoon (of dochter) van. En maar goed ook. Conservatieven zullen er altijd zijn, maar of de ega van de eerste liberaal van 't land zoiets publiekelijk beweert, daar heb ik mijn twijfels over. Ik ben ook zo geen fan van hln.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 23:04   #10
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Vanwaar komen die citaten?
Hebben ze dat niet op Canvas getoond (rond 20.25 uur)?
Interview aan een regionale tv-zender, denk ik.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 23:38   #11
Mataiva
Lokaal Raadslid
 
Mataiva's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2007
Berichten: 324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
No prob. Ben zelf wat aan het zoeken geweest maar vind er niets over.
Het doet mij denken aan een artikel van niet zolang geleden, over het notariaat. Notaris worden is niet meer het privilege van de zoon (of dochter) van. En maar goed ook. Conservatieven zullen er altijd zijn, maar of de ega van de eerste liberaal van 't land zoiets publiekelijk beweert, daar heb ik mijn twijfels over. Ik ben ook zo geen fan van hln.
Ik las ook eerst het artikel in Het Laatste Nieuws en vond evenzeer opmerkelijk dat iemand met zulk een maatschappelijk aanzien en ervaring die uitspraken zou doen. Ik heb er direct de Juristenkrant op nageslagen en de woorden stonden er inderdaad letterlijk in. Het artikel van HLN maakte nog melding dat ze de interviewer nog hadden gecontacteerd met de vraag of zij het werkelijk zo meende, het antwoord was positief.
Vandaag milderde ze haar woorden wel, maar de schade is al aangericht.
Mataiva is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2008, 23:40   #12
Mataiva
Lokaal Raadslid
 
Mataiva's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2007
Berichten: 324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Hebben ze dat niet op Canvas getoond (rond 20.25 uur)?
Interview aan een regionale tv-zender, denk ik.
Of het op de tv te zien was, daar heb ik geen idee van. Het zou wel op de radio te horen zijn geweest.
Mataiva is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 00:10   #13
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Ik kan enkel vaststellen dat Maître F. Desguin het vooral moet hebben van een bijzonder lange lijst van benoemingen in tal van besturen en bestuurtjes die manlief door de Kamer van Volksvertegenwoordigers heeft laten passeren.

Wat die 'boeren' betreft; nooit iets van ondervonden. Wél de aanhoudende kanker van juristen die hun diploma niet waard zijn en toch de tijd van de rechtbank komen verprutsen. Dat hangt inderdaad vaak samen met sociale achtergrond: de grootste mislukkelingen zijn vaak de zoontjes of dochtertjes van gevestigde namen in de advocatuur, notariaat of magistratuur. Misschien speelt daar een beetje frustratie in hoofde van Maître Desguin ?
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 03:22   #14
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 46.551
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
IDat hangt inderdaad vaak samen met sociale achtergrond: de grootste mislukkelingen zijn vaak de zoontjes of dochtertjes van gevestigde namen in de advocatuur, notariaat of magistratuur.

Daar zou je wel eens groot gelijk in kunnen hebben.
Ik denk wel dat je in dat gesloten werledje gemakkelijker binnen geraakt als je de zoon/dochter van.....bent.
Iemand die uit de arbeidsklasse komt moet het zelf maken, bij hem wordt dat niet op een schoteltje aangeboden.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 09:41   #15
Gargamel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 februari 2004
Berichten: 2.765
Standaard Zijne Hoogheid madam Decroo

06/02 Vrouw van De Croo beledigt slagers
”Er zitten tegenwoordig boeren aan de balie.” Dat beweert Françoise Desguin, de vrouw van Herman De Croo. Zij merkt op dat er “nu zelfs advocaten aan de balie zijn van wie de vader beenhouwer is”.
In de slagerswereld wordt verontwaardigd gereageerd, en ook bekende slagerszonen begrijpen er niets van.

Françoise Desguin is in 1973 niet alleen getrouwd met voormalig Kamervoorzitter Herman De Croo (Open Vld), sinds dat jaar werkt ze ook aan de balie in Oudenaarde. Aan de Juristenkrant gaf ze haar mening te kennen over de evolutie aan de balie. Mevrouw De Croo merkt op dat er tegenwoordig advocaten zijn van wie de vader slager is.

”Niks tegen beenhouwers, maar enfin, af en toe tonen ze toch dat ze geen manieren hebben, hé. Vroeger waren alle advocaten zonen en dochters van universitairen. Nu is dat niet meer zo. Tegelijkertijd stel ik vast dat de intermenselijke relaties aan de balie ruwer zijn geworden. Ik denk dat het ene met het andere te maken heeft.”

Geschrokken door de commotie rond haar uitspraken zegt Françoise Desguin nu dat ze geen oordeel wou vellen, maar alleen een vaststelling deed.

“Gaat het er in het parlement dan zoveel beter aan toe?”
Willy Verbust, de landsvoorzitter van de Bond der Beenhouwers, vindt de uitspraken betreurenswaardig.

”Zij zou beter eens kijken naar hoe het er in het parlement aan toe gaat. De vertegenwoordigers van ons land vliegen elkaar continu in de haren. Vroeger was het daar ook helemaal anders, er was meer diplomatiek overleg. De attitudes veranderen nu eenmaal, de mensen zijn mondiger geworden, maar dat is overal het geval.”
.................................................. ...........
Zo zie je maar hoe dat volkje denkt over Jan met de Pet
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 09:53   #16
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Beenhouwers en advocaten deugen niet.
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 09:59   #17
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

beenhouwers rijden tegenwoordig allemaal met zo'n veel te grote mercedes, en advocaten, tja daar plaveien ze de straten mee hé ... armoeizaaiers !

maar dat een mevrouw Decroo zo denigrerend, onbezonnen en onbeleefd uithaalt ... daar kijk je nog wel van op
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 10:44   #18
luvali
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 14 september 2006
Berichten: 390
Standaard

Hopelijk staat ze niet garant voor het gedachtegoed van de liberalen, anno 2008.
luvali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 11:16   #19
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde
 
Coekie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2002
Berichten: 830
Standaard

dubbel: http://forum.politics.be/showthread.php?t=101553
__________________
Every sperm is sacred.
Every sperm is good.
Every sperm is needed
In your neighbourhood.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2008, 11:41   #20
Mataiva
Lokaal Raadslid
 
Mataiva's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2007
Berichten: 324
Standaard

Daar sluit ik me bij aan,
de zonen en dochters van krijgen ons rechtssysteem met de spreekwoordelijke lepel in de mond binnengewerkt terwijl het voor rechtenstudenten uit de 'arbeidsklasse' net een volledig nieuwe wereld is die ze binnenstappen. Al zie ik wel de mogelijkheid dat de eerste groep een soort van gemakszucht ontwikkelt terwijl de laatste groep maar goed genoeg beseft wat ze ervoor moeten presteren.
Mataiva is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be