Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 september 2004, 11:33   #1
Fonske
Gouverneur
 
Fonske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Brussel
Berichten: 1.133
Standaard Is er een begin en einde aan tijd en ruimte?

?
__________________
"Het gezag van duizend personen weegt niet op tegen de bescheiden redenering van één individu" (Galileo Galilei, 1632).

Laatst gewijzigd door Fonske : 9 september 2004 om 11:44.
Fonske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2004, 17:42   #2
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fonske
?
Om eerlijk te zijn kan ik mij dat heel moeilijk voorstellen, het blijft voor mij een heel groot mysterie......
Is er daar iets wetenschappelijks over te vinden ?
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 11 september 2004 om 11:16.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2004, 11:22   #3
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fonske
?
Een nieuw antwoord....

Tijd, ruimte, begin en einde zijn begrippen die door ons mensen uitgevonden zijn. Eens de mens verdwijnt, verdwijnen deze begrippen waarschijnlijk met hem.
Het heelal zal daarom niet kleiner worden of blijven stilstaan.....
Navelstaren in omgekeerde richting
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2004, 13:04   #4
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter
 
Ke Nan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 8.074
Standaard

Het begon met de Oerknal. Daarvoor was er niets. En niets is ook iets.
__________________
Wet van Abu Bakr Al-Godwin: naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de moslims of Mohammed tot 1.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2004, 19:05   #5
Dilbert
Parlementsvoorzitter
 
Dilbert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 2.206
Standaard

Is er een begin en einde aan tijd en ruimte ?

Waarom wil je dit weten ?
__________________
Rechtsstaat, geen machtsstaat.
Democratie, geen particratie.
Dilbert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2004, 19:39   #6
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

jee, dat is toch niet belangrijk?

wat we vanavond gaan eten, d�*t is belangrijk.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2004, 22:07   #7
Rock Against Communism
Gouverneur
 
Rock Against Communism's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2004
Berichten: 1.337
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan
Het begon met de Oerknal. Daarvoor was er niets. En niets is ook iets.
Niets kan niet zomaar iets worden. Daarom geloof ik dat er iets hoger dan het aardse aan de oorsprong van deze big bang staat.
__________________
[size=4][/size]
Rock Against Communism is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2004, 10:46   #8
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rock Against Communism
Niets kan niet zomaar iets worden. Daarom geloof ik dat er iets hoger dan het aardse aan de oorsprong van deze big bang staat.
Zou dat iets hoger dan weten wat het allemaal geschapen heeft ? Zou "Iets" dat bewust gedaan hebben ? Zou "Iets" weten wat hier op aarde allemaal rondloopt en zouden we de enigen zijn, de uitverkoren dus ? Zou "Iets" zelf weten wat begin en einde is ?
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2004, 11:40   #9
Rock Against Communism
Gouverneur
 
Rock Against Communism's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2004
Berichten: 1.337
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Zou dat iets hoger dan weten wat het allemaal geschapen heeft ? Zou "Iets" dat bewust gedaan hebben ? Zou "Iets" weten wat hier op aarde allemaal rondloopt en zouden we de enigen zijn, de uitverkoren dus ? Zou "Iets" zelf weten wat begin en einde is ?
jazeker hoor, dat Iets zal zeker weten wat het gedaan heeft, en met welke gevolgen.. althans dat denk ik toch. Maar ik sluit niet uit dat er verder in het heelal nog leven is, afkomstig van diezelfde oorsprong (Iets).. tenslotte zijn we niet het middelpunt van de kosmos, en dat is meteen ook de reden waarom ik denk dat het Iets niet als begin bedoeling had om de mens te scheppen, de mens kwam voort uit de kosmos en de kosmos kwam voort uit het Iets, zo zie ik het.
__________________
[size=4][/size]

Laatst gewijzigd door Rock Against Communism : 12 september 2004 om 15:21.
Rock Against Communism is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2004, 12:20   #10
Fonske
Gouverneur
 
Fonske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Brussel
Berichten: 1.133
Standaard

Citaat:
de mens kwam voort uit de kosmos en de kosmos kwam voort uit het niets, zo zie ik het.
Ik geloof ook niet in "hogere" dingen. Maar ik geloof ook niet dat er ooit niets was. Er is geen begin. De big bang is een fase, een verandering, maar zeker geen begin.
Ik kan niet geloven dat er iets uit het niets is ontstaan.
Ik geloof ook niet dat de big bang de hele kosmos heeft herschapen. Vermits ze oneindig is zie ik niet hoe dat zou kunnen. De Big Bang moet erder iets van beperkte omvang geweest zijn.
__________________
"Het gezag van duizend personen weegt niet op tegen de bescheiden redenering van één individu" (Galileo Galilei, 1632).
Fonske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2004, 13:54   #11
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rock Against Communism
jazeker hoor, dat Iets zal zeker weten wat het gedaan heeft, en met welke gevolgen.. althans dat denk ik toch. Maar ik sluit niet uit dat er verder in het heelal nog leven is, afkomstig van diezelfde oorsprong (Iets).. tenslotte zijn we niet het middelpunt van de kosmos, en dat is meteen ook de reden waarom ik denk dat het Iets niet als begin bedoeling had om de mens te scheppen, de mens kwam voort uit de kosmos en de kosmos kwam voort uit het niets, zo zie ik het.
Zijn we dan zoiets als een accidentje ?
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2004, 15:20   #12
Rock Against Communism
Gouverneur
 
Rock Against Communism's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2004
Berichten: 1.337
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fonske
Ik geloof ook niet in "hogere" dingen. Maar ik geloof ook niet dat er ooit niets was. Er is geen begin. De big bang is een fase, een verandering, maar zeker geen begin.
Ik kan niet geloven dat er iets uit het niets is ontstaan.
Ik geloof ook niet dat de big bang de hele kosmos heeft herschapen. Vermits ze oneindig is zie ik niet hoe dat zou kunnen. De Big Bang moet erder iets van beperkte omvang geweest zijn.
ik heb een stomme schrijffout begaan, waardoor je me kompleet fout hebt verstaan. Het moest zijn: "de mens komt voor uit de kosmos, en de kosmos uit het Iets (niet het niets dus)".
__________________
[size=4][/size]
Rock Against Communism is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2004, 15:44   #13
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rock Against Communism
jazeker hoor, dat Iets zal zeker weten wat het gedaan heeft, en met welke gevolgen.. althans dat denk ik toch. Maar ik sluit niet uit dat er verder in het heelal nog leven is, afkomstig van diezelfde oorsprong (Iets).. tenslotte zijn we niet het middelpunt van de kosmos, en dat is meteen ook de reden waarom ik denk dat het Iets niet als begin bedoeling had om de mens te scheppen, de mens kwam voort uit de kosmos en de kosmos kwam voort uit het Iets, zo zie ik het.
[font=Arial]Er is een algemeen aanvaarde kosmologie die start met een explosie veroorzaakt door niets. Dit is de Lemaitre-Gamow theorie, die de weg opspoorde van de uitzettende sterrenstelsels om de plaats van de explosie, die ongeveer 14.5 miljard (laatste meting van door Hubble telescoop) jaren geleden plaats vond, te vinden. Een explosie die sterk genoeg was om de sterrenstelsels uit elkaar te laten spatten. Een solide klomp die alle materie van het waarneembare universum inhield, met een massa die miljoenen malen zwaarder was dan een superzware ster.[size=3]Volgens deze theorie is de oerklomp, ylem genaamd, geëxplodeerd en verspreidde zijn materie zich in alle richtingen. Wat dit veroorzaakt heeft is één van de vele voor de mensheid verborgen geheimen.[/size][/font]

Maar ergens moet er toch een rationele verklaring zijn waarom het explodeerde. Een voor ons ongekend en onzichtbaar iets (energie of reactie) die de klomp letterlijk deed ontploffen en onze evolutie zoals we die nu denken te kennen in gang bracht....
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2004, 16:18   #14
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Wellicht een uit de hand gelopen terroristische actie van rebellerende goden tegen Zeus.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2004, 16:27   #15
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Wellicht een uit de hand gelopen terroristische actie van rebellerende goden tegen Zeus.
wie zegt er inderdaad dat er geen hele wereld verborgen was in die oerklomp met naast liefde ook haat en geweld in godenland.....
Waren de oude Grieken dan wijzer dan wij ? Zijn wij dan een afkooksel van hun beschaving ?
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2004, 23:31   #16
Rock Against Communism
Gouverneur
 
Rock Against Communism's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2004
Berichten: 1.337
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
[font=Arial]Er is een algemeen aanvaarde kosmologie die start met een explosie veroorzaakt door niets. Dit is de Lemaitre-Gamow theorie, die de weg opspoorde van de uitzettende sterrenstelsels om de plaats van de explosie, die ongeveer 14.5 miljard (laatste meting van door Hubble telescoop) jaren geleden plaats vond, te vinden. Een explosie die sterk genoeg was om de sterrenstelsels uit elkaar te laten spatten. Een solide klomp die alle materie van het waarneembare universum inhield, met een massa die miljoenen malen zwaarder was dan een superzware ster.[size=3]Volgens deze theorie is de oerklomp, ylem genaamd, geëxplodeerd en verspreidde zijn materie zich in alle richtingen. Wat dit veroorzaakt heeft is één van de vele voor de mensheid verborgen geheimen.[/size][/font]

Maar ergens moet er toch een rationele verklaring zijn waarom het explodeerde. Een voor ons ongekend en onzichtbaar iets (energie of reactie) die de klomp letterlijk deed ontploffen en onze evolutie zoals we die nu denken te kennen in gang bracht....
ja, dat neem ik wel aan, maar u zegt eerst dat er een theorie is die zegt dat er uit Niets iets kan voorkomen, en dan zegt u dat het begin een zware klomp is? Ik bedoel 't is t'éen of t'ander hé. Het zit volgens mij zo dat de stap van niets tot iets bewerkstelligd is door een hogere kracht, God genaamd. Het kán eenvoudigweg niet anders
__________________
[size=4][/size]
Rock Against Communism is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2004, 08:56   #17
Phrea|K
Parlementslid
 
Phrea|K's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2004
Locatie: West Flanders Ideology: Moderate Libertarianism
Berichten: 1.760
Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rock Against Communism
ja, dat neem ik wel aan, maar u zegt eerst dat er een theorie is die zegt dat er uit Niets iets kan voorkomen, en dan zegt u dat het begin een zware klomp is? Ik bedoel 't is t'éen of t'ander hé. Het zit volgens mij zo dat de stap van niets tot iets bewerkstelligd is door een hogere kracht, God genaamd. Het kán eenvoudigweg niet anders
Neen, God is gewoon een zwaktebod.
Doorheen de geschiedenis zijn wij constant met vragen geconfronteerd geweest waarop op het eerste zicht geen wetenschappelijk antwoord kon gegeven worden. Er zijn altijd 2 soorten mensen geweest, met elk hun eigen visie op zulke schijnbaar onbeantwoordbare vragen: de eerste groep bleef zoeken naar een niet-goddelijke verklaring, de tweede groep nam de gemakkelijke weg en zei 'het is God en we hoeven dus niet voor te zoeken' (want God staat boven alle natuurwetten). Het spreekt voor zich dat we al onze vooruitgang te danken hebben aan de eerste groep, diegenen die de moeilijke weg vd wetenschap nemen;

8)
__________________
The ultimate decision about what is accepted as right and wrong
will be made not by individual human wisdom
but by the disappearance of the groups that have adhered to the "wrong" beliefs. (F.a. Hayek)

Laatst gewijzigd door Phrea|K : 13 september 2004 om 19:45.
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2004, 09:44   #18
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

[quote=Rock Against Communism]ja, dat neem ik wel aan, maar u zegt eerst dat er een theorie is die zegt dat er uit Niets iets kan voorkomen, en dan zegt u dat het begin een zware klomp is? Ik bedoel 't is t'éen of t'ander hé. Het zit volgens mij zo dat de stap van niets tot iets bewerkstelligd is door een hogere kracht, God genaamd. Het kán eenvoudigweg niet anders[/QUOTE

Ja zo bekeken hebt u wel gelijk....... hummmm.
Maar zoals ik al eerder schreef.... het is niet omdat het algemeen aanvaard wordt dat er niets was dat er niet iets geweest is die dat allemaal rationeel zou kunnen verklaren. Voor ons nog onbekend...... Het is uw recht daar een goddelijke interpretatie aan te geven....
Voor mij is een (nog onbekende) reactie op een (nog onbekende) actie al voldoende, de zoveelste schakel in de evolutie.... Voor u is het God, voor mij de Evolutie. U wilt God gehoorzamen en een plaatsje verdienen voor uzelf, ik wil dat de Evolutie blij is met hetgeen ik doe en een plaatsje bestellen voor mijn nakomelingen ... dat is toch ongeveer hetzelfde, neen ? Misschien niet, mijn standpunt lijkt toch wat minder egoïstisch.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2004, 11:02   #19
Rock Against Communism
Gouverneur
 
Rock Against Communism's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2004
Berichten: 1.337
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
U wilt God gehoorzamen en een plaatsje verdienen voor uzelf, ik wil dat de Evolutie blij is met hetgeen ik doe en een plaatsje bestellen voor mijn nakomelingen ... dat is toch ongeveer hetzelfde, neen ? Misschien niet, mijn standpunt lijkt toch wat minder egoïstisch.
dat is niet helemaal juist hoor, er is wel degelijk een christelijke taak die wij op aarde hebben. Wij moeten ook een plaatsje bestellen voor mijn nakomelingen: De toekomst veilig stellen voor onze nakomelingen, ons heel volk zelfs, maar dat gaat over het aardse.. zoals je zegt heeft het christendom zeker ook hogere doelen.
__________________
[size=4][/size]
Rock Against Communism is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2004, 11:06   #20
Rock Against Communism
Gouverneur
 
Rock Against Communism's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2004
Berichten: 1.337
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K
Neen, God is gewoon een zwaktebod.
Doorheen de geschiedenis zijn wij constant met vragen geconfronteerd geweest waarop op het eerste zicht geen wetenschappelijk antwoord op gegeven kon worden. Er zijn altijd 2 soorten mensen geweest, met elk hun eigen visie op zulke schijnbaar onbeantwoordbare vragen: de eerste groep bleef zoeken naar een niet-goddelijke verklaring, de tweede groep nam de gemakkelijke weg en zei 'het is God en we hoeven dus niet voor te zoeken' (want God staat boven alle natuurwetten). Het spreekt voor zich dat we al onze vooruitgang te danken hebben aan de eerste groep, diegenen die de moeilijke weg vd wetenschap nemen;

8)
wel phrealk ik moet je gelijkgeven
MAAR, er is wel een lichte uitleg nodig denk ik. In het Christendom is er altijd een 'grijze zone' geweest die geneeskunde, wetenschap, alchemie, ... omvatte, en waar de kerkleiders bitter weinig te zeggen hadden. Alleen het onderwijs konden ze vast controleren. Bovendien pastte het Christendom zich doorheen de geschiedenis - zij het altijd met enige vertraging - aan aan de huidige wetenschappelijke vooruitgang. Ik vind helemaal niet dat de Europese technologische superioriteit van de vorige eeuwen belemmerd is geweest door onze godsdienst.
__________________
[size=4][/size]
Rock Against Communism is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be