Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 december 2004, 18:16   #1
de metser
Banneling
 
 
de metser's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.324
Standaard Is een ambtenaar een burger?

Is een ambtenaar in de eerste plaats burger, of in de eerste plaats ambtenaar?
Maw, heeft de ambtenaar recht op zijn grondwettelijke vrije mening ook al strookt die niet met het beleid van de uitvoerende macht.

Ik geraak er niet uit. En u?

Laatst gewijzigd door de metser : 5 december 2004 om 18:18.
de metser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2004, 18:36   #2
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

In functie is de ambtenaar natuurlijk in eerste instantie ambtenaar! Ik begrijp uw verwarring niet.

Een arts is ook in eerste instantie arts als het gaat over privé gegevens van zijn patienten.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2004, 18:50   #3
de metser
Banneling
 
 
de metser's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
In functie is de ambtenaar natuurlijk in eerste instantie ambtenaar! Ik begrijp uw verwarring niet.

Een arts is ook in eerste instantie arts als het gaat over privé gegevens van zijn patienten.
ook als die 'arts' euthanasie moet plegen volgens de wet maar tégen zijn zin?

Laatst gewijzigd door de metser : 5 december 2004 om 19:04.
de metser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2004, 19:48   #4
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de metser
ook als die 'arts' euthanasie moet plegen volgens de wet maar tégen zijn zin?
hola! de wet voorziet dat artsen NOOIT verplicht zijn om euthanasie te plegen. Zij kunnen dit volkomen weigeren indien ze er zelf ethisch niet mee akkoord zijn. Het is dus altijd raadzaam het standpunt van je arts te vragen vooraleer het zover komt.

Maar een arts die een pint gaat pakken zal aan de toog zijn vrije meningsuiting moeten beperken als het over de toestand van patienten gaat, dat is toch doodnormaal!

Net zo goed mag een ambtenaar van vb. de burgerlijke stand een aantal privézaken van inwoners ook niet aan de grote klok hangen, noch kan een directiesecretaresse confidentiele gegevens zomaar verspreiden in haar vrije uurtjes.

Ik zie echt het probleem niet hoor.

Prinsen en koningen worden hier ROYAAL betaald dus zie ik niet in waarom ze over bepaalde zaken hun mond ook niet zouden moeten houden.
Nu mag flup van mij gerust zeggen dat hij zijn broodwinning wil blijven behouden, maar hij mag daarbij geen politieke partijen viseren en nog minder zeggen dat ze "dan met hem te doen krijgen"! op welke manier? gaat hij als hoofd van het leger een staatsgreep plegen en heersen als verlicht despoot of zo? Of moeten we ons nog verder verwachten aan een aantal politieke processen?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2004, 20:08   #5
de metser
Banneling
 
 
de metser's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.324
Standaard

Metafoor. Sorry dat je het niet begreep;

Mag een rechter in functie blijven als hij verkozen is door het volk?
de metser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2004, 20:59   #6
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de metser
Metafoor. Sorry dat je het niet begreep;

Mag een rechter in functie blijven als hij verkozen is door het volk?
tja... dat lijkt me iets anders. Daar zit je met het probleem van de scheiding der machten dan.

hihi! geen idee in feite.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2004, 22:39   #7
de metser
Banneling
 
 
de metser's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.324
Standaard

Moeilijk hé. En het gaat natuurlijk niet alleen over rechters. Ook niet over vuilnismannen (hoewel heil aan hen).
Het gaat eerder over ambtenaren op bestuurniveau 'A'. In hoever moeten zij ambtenaar/burger zijn?
de metser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2004, 23:13   #8
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Daar zit je met het probleem van de scheiding der machten dan.

hihi! geen idee in feite.
De rechter wordt niet verkozen.
Dat is metserij.
De rechter spreekt recht aan de hand van de wetten die door de burgers en hun verkozenen werden ingesteld.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 00:11   #9
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
De rechter wordt niet verkozen.
Dat is metserij.
De rechter spreekt recht aan de hand van de wetten die door de burgers en hun verkozenen werden ingesteld.
Precies, het is de taak van de rechter om uit te maken of de wet overtreden is.
Bovendien moet hij uitmaken hoe een wet moet geïnterpreteerd worden.
Hij kan met zijn oordeel perfect een uitspraak doen tegen de geest van een slecht gemaakte wet.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 07:47   #10
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
De rechter wordt niet verkozen.
Dat is metserij.
De rechter spreekt recht aan de hand van de wetten die door de burgers en hun verkozenen werden ingesteld.
jaja dat weet ik wel. Maar ik bedoelde kan een rechter tegelijk parlementarier zijn?
In dat geval maakt hij deel uit van zowel de wetGEVENDE als van de rechterlijke macht toch?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 08:04   #11
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
jaja dat weet ik wel. Maar ik bedoelde kan een rechter tegelijk parlementarier zijn?
In dat geval maakt hij deel uit van zowel de wetGEVENDE als van de rechterlijke macht toch?
Natuurlijk kan dat niet.
Tenzij je het principe van de scheiding der machten opgeeft.
En dan ligt de weg naar de dictatuur open.

Wanneer je slechts van één segment der macht deel kan uitmaken, vermijd je absolute macht in handen te krijgen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 13:10   #12
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de metser
Is een ambtenaar in de eerste plaats burger, of in de eerste plaats ambtenaar?
Maw, heeft de ambtenaar recht op zijn grondwettelijke vrije mening ook al strookt die niet met het beleid van de uitvoerende macht.

Ik geraak er niet uit. En u?
Uiteraard heeft de ambtenaar recht op zijn eigen mening. Ik zie het probleem niet.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 14:27   #13
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Ik snap het probleem eigenlijk ook niet. Een ambtenaar heeft net als iedereen recht op zijn mening, hij heeft zelfs het recht zich bij een vakbond aan te sluiten en voor zijn rechten op te komen. Hij is tenslotte ook een burger, een werknemer, een mens.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 6 december 2004 om 14:28.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 14:32   #14
Jampie
Minister
 
Geregistreerd: 25 oktober 2004
Berichten: 3.287
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de metser
Metafoor. Sorry dat ...je het niet begreep;

Mag een rechter in functie blijven als hij verkozen is door het volk?
Neen, dat mag niet. Scheiding der machten.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 14:33   #15
Jampie
Minister
 
Geregistreerd: 25 oktober 2004
Berichten: 3.287
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
jaja dat weet ik wel. Maar ik bedoelde kan een rechter tegelijk parlementarier zijn?
In dat geval maakt hij deel uit van zowel de wetGEVENDE als van de rechterlijke macht toch?
Neen, kan niet.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 20:29   #16
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Dit is het probleem denk ik...
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."

Laatst gewijzigd door C uit W : 6 december 2004 om 20:30.
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 21:09   #17
de metser
Banneling
 
 
de metser's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Uiteraard heeft de ambtenaar recht op zijn eigen mening. Ik zie het probleem niet.
Een minister is verantwoordelijk voor zijn beleid. Wanneer daar onvrede over bestaat is hij de pineut, hij heeft het dan gedaan. Vraag dat maar aan Louis Tobback die ontslag nam (hij was de bloedhonden voor) omdat een van zijn ambtenaartjes Dutroux had laten lopen.
Een minister wordt dus verantwoordelijk gehouden voor het doen en laten van zijn bureaucratie. Niet alleen voor wat ze doen, maar ook voor wat ze zeggen.

Als de koning zijn sympathie zou laten blijken voor een bepaalde politieke partij, dan is de minster daarvoor verantwoordelijk (*1). En wat voor de koning geldt, geldt ook voor de ambtenaar. Voor zowel koning als ambtenaar geldt dan ook dat zij hun publieke uitspraken moeten afstemmen op die van de minister.
Het ligt dan ook voor de hand dat zij (koning /ambtenaar) bij heikele politieke vraagstukken geen mening publiek verkondigen. Voor elke uiting van hen is de minister immers verantwoordelijk. Verantwoordelijk in die zin dat de minister voor elke uiting van de koning of een ambtenaar die het parlement (*2) afwijst de minister zijn boeltje kan pakken.
Welnu, het is absurd iemand te sanctioneren voor een meningsuiting die hij niet bevoegd zou zijn te verbieden (grondwet!). Daarom dat de koning én de ambtenaar geen enkele mening publiek mogen verkondigen die niet door de minister gedekt is. Zoals ik al in Supe®staaf zijn draad ‘Is de term Democratie 'verloren'?’ schreef: de ambtenarij kan niet haar partijdigheid tonen, strijdt voeren en obstructief zijn.

Kort samengevat voor de luie lezer:
De ambtenaar moet werken en bovenal zwijgen. Ook na zijn uren. Partij kiezen, strijdt en passie moet voor de ambtenaar opgegeven idealen zijn. Anders moet hij maar ander werk zoeken. Wie dat beginsel wil laten vallen maakt het/zijn land onbestuurlijk.
Vrije meningsuiting is een utopie!

(voor de goede orde: ik heb het generaal over topambtenaren)

uit de Belgische grondwet:
(*1) Art. 88
De persoon des Konings is onschendbaar; zijn ministers zijn verantwoordelijk.
(*2) Art. 96
De Koning benoemt en ontslaat zijn ministers.

Laatst gewijzigd door de metser : 6 december 2004 om 21:17.
de metser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 17:35   #18
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de metser
Een minister is verantwoordelijk voor zijn beleid. Wanneer daar onvrede over bestaat is hij de pineut, hij heeft het dan gedaan. Vraag dat maar aan Louis Tobback die ontslag nam (hij was de bloedhonden voor) omdat een van zijn ambtenaartjes Dutroux had laten lopen.
Een minister wordt dus verantwoordelijk gehouden voor het doen en laten van zijn bureaucratie. Niet alleen voor wat ze doen, maar ook voor wat ze zeggen.

Als de koning zijn sympathie zou laten blijken voor een bepaalde politieke partij, dan is de minster daarvoor verantwoordelijk (*1). En wat voor de koning geldt, geldt ook voor de ambtenaar. Voor zowel koning als ambtenaar geldt dan ook dat zij hun publieke uitspraken moeten afstemmen op die van de minister.
Het ligt dan ook voor de hand dat zij (koning /ambtenaar) bij heikele politieke vraagstukken geen mening publiek verkondigen. Voor elke uiting van hen is de minister immers verantwoordelijk. Verantwoordelijk in die zin dat de minister voor elke uiting van de koning of een ambtenaar die het parlement (*2) afwijst de minister zijn boeltje kan pakken.
Welnu, het is absurd iemand te sanctioneren voor een meningsuiting die hij niet bevoegd zou zijn te verbieden (grondwet!). Daarom dat de koning én de ambtenaar geen enkele mening publiek mogen verkondigen die niet door de minister gedekt is. Zoals ik al in Supe®staaf zijn draad ‘Is de term Democratie 'verloren'?’ schreef: de ambtenarij kan niet haar partijdigheid tonen, strijdt voeren en obstructief zijn.

Kort samengevat voor de luie lezer:
De ambtenaar moet werken en bovenal zwijgen. Ook na zijn uren. Partij kiezen, strijdt en passie moet voor de ambtenaar opgegeven idealen zijn. Anders moet hij maar ander werk zoeken. Wie dat beginsel wil laten vallen maakt het/zijn land onbestuurlijk.
Vrije meningsuiting is een utopie!

(voor de goede orde: ik heb het generaal over topambtenaren)

uit de Belgische grondwet:
(*1) Art. 88
De persoon des Konings is onschendbaar; zijn ministers zijn verantwoordelijk.
(*2) Art. 96
De Koning benoemt en ontslaat zijn ministers.
Hoog tijd dan om dat beginsel af te schaffen. Van mij mag de koning gerust politieke uitspraken doen, en een ambtenaar mag het van mijn grust vierkant oneens zijn met de minister waarvoor hij werkt.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2004, 13:05   #19
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Van mij mag de koning ook zeggen wat hij wil. Hij mag alleen geen koning zijn.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2004, 20:14   #20
de metser
Banneling
 
 
de metser's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Hoog tijd dan om dat beginsel af te schaffen. Van mij mag de koning gerust politieke uitspraken doen, en een ambtenaar mag het van mijn grust vierkant oneens zijn met de minister waarvoor hij werkt.
Kijk eens hier sjoeke, een minister is afgevaardigd door zijn kiezers. Hij heeft die bureaucratie nodig om zijn kiesbelofte in daden om te zetten. Het kan toch niet zijn dat ambtenaren in de pers het beleid van de minster gaan liggen afzeiken? Het zou hun partijdigheid tonen, en hen verdacht (kunnen) maken van obstructie. Als je dat –omwille van vrije meningsuiting aanvaardt- pleit je tevens elke minister vrij van een falend beleid. Dat willen we toch niet Distel?
Er moet dus een eindverantwoordelijke zijn. En dat is de minister. Je kunt die pas op zijn daden afrekenen als hij/zij over onafhankelijk gereedschap beschikt.
’t Zou anders een ferm bestuurlijke chaos worden! Minister X, afgevaardigde door aantal kiezers Y, wordt in zijn beleid belemmerd door topambtenaar Z.

Dat zie je nú toch wel in Distel?
de metser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be