Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 december 2002, 00:28   #21
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Ik denk dat we mogen aannemen dat islamitische landen een rechtspraak hebben die erdoor is beïnvloed, maar effectief zijn er maar een paar landen dat de sharia geldt (een versie van, natuurlijk, want evenveel versies als er verschillende scholen zijn)
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 00:34   #22
Mens
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 november 2002
Locatie: BXL
Berichten: 25
Standaard

je moet er rekening mee houden dat de meeste landen niet zo een stevige staat hebben als westerse land.

De samenleving in de meeste Isalmatische landen is nog zeer sterk gestoeld op stam- en dorpsverbanden.

Zeker op het gebied van rechtspraak zijn het de religieuze leiders die er de plak zwaaien. Zo kan het zijn dat je in steden geen echte sharia hebt, maar op het platteland wel.

Kijk maar naar Nigeria, dat land is half christelijk en half islamitisch, maar in het islamitische deel geldt de sharia dus wel...
Mens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 00:36   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Jan, vorig jaar zeiden ze in dat programma op de Nederlandse T.V. dat slechts twee landen ter wereld de sharia hebben. Marroko was daar niet bij. Wie moet ik nu geloven?
Slechts Iran en Saoudie-Arabië passen de islamitische wetgeving integraal toe, d.w.z. zijn teruggekeerd naar de volledige traditionele interpretatie en toepassing van die wetgeving. In de andere door mij opgesomde landen wordt de islamitische wetgeving al dan niet integraal toegepast, maar veelal met beperking van de strafbepalingen. D.w.z. die strafbepalingen worden meestal door de rechtbanken uit gewoonte (niet omdat de wet veranderd is!) in een geldboete of gevangenisstraf omgezet.

Marokko steunt voor haar familierecht bijvoorbeeld volledig op de islamitische wetgeving (veelwijverij, rechtloosheid van de vrouw, enz.). Voor het burgerrecht pas Marokko een subtiele combinatie toe: er bestaan islamitische rechtbanken naast westers geïnspireerde (gebaseerd op het Frans recht). Daarnaast duldt men in Marokko bepaalde dingen als alcoholverkoop voor westerlingen (en hoogstwaarschijnlijk ook voor Marokkanen). In publiek mogen er echter geen alcoholische dranken verkocht of gedronken worden. In Marokko is de koning trouwens de "leider der gelovigen" (d.w.z. de leider van de moslims) omdat hij naar de traditie leert zou afstammen van Mohammed.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 00:41   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Ik denk dat we mogen aannemen dat islamitische landen een rechtspraak hebben die erdoor is beïnvloed, maar effectief zijn er maar een paar landen dat de sharia geldt (een versie van, natuurlijk, want evenveel versies als er verschillende scholen zijn)
Niet juist.

De vier grote islamitische scholen leren bijna hetzelfde als het over jurisprudentie gaat en de toepassing van de sjaria ("sharia" is een Engelse schrijfwijze tussen haakjes). Slechts in kleine details verschillen ze van elkaar. Wie mij niet gelooft, raad ik aan het boek "In het huis van de islam" onder redactie van Henk Driessen samengesteld. Daarin wordt een hoofdstukje over de islamitische wetgeving gewijd.

Het is trouwens niet juist te stellen dat de rechtspraak door de sjaria wordt beïnvloed; het is eerder omgekeerd. De wetgeving is heel wat islamitische landen wordt door het Europees recht beïnvloed, maar de basis van hun rechtssysteem is nog steeds de sjaria.

Het is dan ook misleidend als bepaalde media zomaar stellen dat er maar twee landen zijn waar de sjaria geldt. Beter is: waar de sjaria integraal en als vanouds worden toegepast.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 00:44   #25
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Wel, ja. Ik meen mij te herinneren dat ze 't zo ongeveer zeiden. Ze zeiden dat de andere "moslimlanden" niet de echte sjaria hebben. Allez, ik weet niet meer hoe ze 't juist zeiden.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 00:44   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Humanist
je moet er rekening mee houden dat de meeste landen niet zo een stevige staat hebben als westerse land.

De samenleving in de meeste Isalmatische landen is nog zeer sterk gestoeld op stam- en dorpsverbanden.

Zeker op het gebied van rechtspraak zijn het de religieuze leiders die er de plak zwaaien. Zo kan het zijn dat je in steden geen echte sharia hebt, maar op het platteland wel.

Kijk maar naar Nigeria, dat land is half christelijk en half islamitisch, maar in het islamitische deel geldt de sharia dus wel...
Dit is hier een louter staaltje filosoferen zonder de minste voeling met de werkelijkheid. In Marokko gelden dezelfde wetten in de steden als in de dorpen: er zijn islamitische en Europees geïnspireerde rechtbanken en elk van die instellingen hebben hun eigen werkterrein.

In de islam zwaait niet de religieuze leider de plak (dus niet de imam), maar wel de dorpsoverste. In de islam bekleedt hij tegelijk een religieus en wereldlijk gezag (trouwens, dat is een onderscheid dat totaal onbekend is aan de islam).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 00:46   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Wel, ja. Ik meen mij te herinneren dat ze 't zo ongeveer zeiden. Ze zeiden dat de andere "moslimlanden" niet de echte sjaria hebben. Allez, ik weet niet meer hoe ze 't juist zeiden.
Jawel, ze hebben nog de "echte" sjaria, maar passen de strafmaatregelen anders toe. Daar zit het grote verschil. En daarenboven bestaat er in bepaalde landen - vooral die onder het Frans gezag vielen - een beïnvloeding door het westers rechtssyteem (vooral voor het persoons gebonden recht). Daarnaast worden bepaalde dingen door de vingers gezien: alcohol bijvoorbeeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 00:51   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Humanist
wist je dat voor de Italiaanse eenmaking je een pauselijke staat was die zelf stukken groter was als het Vaticaan nu?.
Ja, en?

Men moet de geschiedenis er achter kennen en begrijpen. Toen het West-Romeinse Rijk volledig instortte en het Romeins gezag volledig verdween, stelde de bevolking van de stad Rome haar vertrouwen op het moreel gezag van de paus. Door de omstandigheden werd die gedwongen ook wereldlijke taken op zich te nemen, daar er gewoon geen wereldlijk gezag meer was. De paus bezat echter zo'n moreel gezag dat men besloot hem ook met een zeker wereldlijk gezag te bekleden. Hij was in die tijd dan ook de enige die boven de partijen stond.

Later heeft Pepijn de Korte de paus de omliggende gebieden rond Rome geschonken. In de middeleeuwse samenleving was die stap te begrijpen: noodzaak voor onderhoud en inkomsten.

De paus heeft echter nooit de wereldheerschappij geëist, en het avontuur met de pauselijke staat is nu eenmaal niet te vergelijken met een religie als de islam die theoretisch noch praktisch het onderscheid kent (en wilt kennen) tussen het wereldlijke en het geestelijke.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 00:52   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Humanist
Wist je dat je voor de nationaliseringsgolf je wel overal aartsbisschopsdommen had?
Welke nationaliseringsgolf? En waar?

En wat is er mis met aartsbisdommen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 00:55   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Humanist
... terwijl er in een land als Marrokko,Syrië, Egypte; Joden, Christenen en Moslims al eeuwen vredig samenleven...
Tja, wie zoiets schrijft kan niet op veel krediet bij mij rekenen. Dat is immers de grootste onzin.

In de islamwereld waren christenen en joden slechts tweederangsburgers, de dhimmi's, die nauwelijks rechten hadden.

Wil u meer weten over dat "vredig samenleven" (wat een giller, zeg!) dan raad ik u de webstek en boeken van Bat Ye'or aan.

http://www.dhimmi.org/
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 00:58   #31
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

En in India? Ik heb wel gehoord van problemen in Kashmir en in die andere staat, maar over de rest van India hoor ik niets. En in Macedonië?
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 10:03   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
En in India? Ik heb wel gehoord van problemen in Kashmir en in die andere staat, maar over de rest van India hoor ik niets. En in Macedonië?
In India zijn er weldegelijk problemen en die doen zich niet alleen in Kasjmir voor. Natuurlijk kunnen de meeste conflicten in die deelstaat gesitueerd worden omdat daar de moslims nu eenmaal het grootste deel van de bevolking vormen (64,18%). Op heel de bevolking van India zijn er zo'n 13% moslims. Koenraad Elst heeft in het verleden veel over de moslimdreiging in India geschreven. Zowat een jaar geleden heb ik die informatie op het internet gelezen - een heel uitgebreide webstek trouwens - maar nu vind ik niet onmiddellijk iets terug.

Nog een detail: een niet onaardig aantal moslims in India behoren tot de Ahmadiyyagemeenschap, min of meer een afgescheiden groep die een sterke vernieuwing en modernisering van de bestaande wetten voorstaat (gesticht ergens in de 19e eeuw). Echter, deze groep, die zeer actief is en missionaringsgericht (in Nederland heeft men al een moskee gesticht), wordt echter door de andere moslims als ketters en afvallig beschouwd. Aan Ahmadiyyamoslims wordt de toegang tot Mekka en Medina ontzegd, en in meerdere landen worden ze vervolgd (Pakistan bijvoorbeeld) en in andere landen staan ze bloot aan pesterijen (ook in Nederland waar hun moskee door Marokkaanse moslims werd beklad).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 10:20   #33
Tjolder
Parlementslid
 
Tjolder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 1.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Humanist
Kijk eens naar de praktijk, welke invloed de Kardinalen en Bisschoppen hadden op het beleid...
En dan gaan we nog zwijgen over de pauselijke staten.

Bestaat feitelijk nog altijd alleen heel klein geworden namelijk Vatikaanstad+ enkele buitenverblijven.

Heeft alles van een staat : Eigen geld , Eigen leger (Zwitserse wacht)
__________________
Vlaanderen onze thuis. ...

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 10:27   #34
the_borg_bel
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 1 december 2002
Locatie: deurne
Berichten: 2
Stuur een bericht via MSN naar the_borg_bel
Standaard

dat kan best zijn maar we zijn aangepast aan de noden van de morderne wereld .

zie je ons nu al mensen martelen omdat ze niet in onze god geloven.

of je het nu draai of keer de islam is een gevaar in onze maatschapij.
ze hebben het deze week weeral bewezen in antwerpen een zullen het nog doen.

de moslims hebben hier maar 1 keus : aanpassen of weggaan naar een moslim land (er zijn er meer dan genoeg hee) ze moet ons niet dwingen hun geld te geven voor moskeeen.

ik behoor tot het zen geloof maar je mij zie mij toch niet op straat komen omdat ik een tempel eis,
ik weet dat de christendom in belgie al meer dan 500 jaar besta een ik respecteer dat.
__________________
the borg is like a storm you can not defeat them just join them
the_borg_bel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 10:33   #35
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
En in India? Ik heb wel gehoord van problemen in Kashmir en in die andere staat, maar over de rest van India hoor ik niets. En in Macedonië?
Stefanie en Jan, hier is de link :


http://www.bharatvani.org


Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 10:36   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder
En dan gaan we nog zwijgen over de pauselijke staten.

Bestaat feitelijk nog altijd alleen heel klein geworden namelijk Vatikaanstad+ enkele buitenverblijven.

Heeft alles van een staat : Eigen geld , Eigen leger (Zwitserse wacht)
Zoals al gezegd, vergelijkt u appelen met peren. De paus beschikt inderdaad over een wereldlijk gezag (maar dat is noemenswaardig klein, en is trouwens iets waar men niet om gevraagd heeft maar was een idee van Mussolini), maar dat is niets te vergeleken met de opvattingen van een godsdienst als de islam die geen onderscheid maakt (theoretisch noch praktisch) tussen wereldlijk en religieus gezag, tussen godsdienst en wereld.

De buitenverblijven staan op Italiaans grondgebied (u denkt waarschijnlijk aan Castel Gandolfo); het gaat hier om gewone eigendommen van de katholieke Kerk.

Geld? Er is nu de euro met pauselijke afbeelding (al zitten de muntjes ondertussen in de mapjes van de verzamelaars). Leger? De pauselijke wacht? Is dat een leger? Het gaat hier om een fors uitgegroeide bewakingsfirma. Slechts uitzonderlijk mag de pauselijke wacht vuurwapens dragen, voor de rest is er de botte hellebaard. Ieder lid is wel getraind in judo en nog een paar oosterse gevechtssporten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 10:38   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Stefanie en Jan, hier is de link :


http://www.bharatvani.org


Bedankt, maar die webstek was het niet die ik enige tijd geleden las met veel teksten van Koenraad Elst.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 11:21   #38
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Deze dan misschien, de Homepage van Koenraad Elst

http://koenraadelst.bharatvani.org
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 16:06   #39
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Bedankt voor de links.

Dat over die Ahmadiyyagemeenschap vind ik heel interessant. Hoe kunnen die moslims zich hier aanpassen dan? Als ik dit hier lees, vraag ik mij ernstig af of dat wel mogelijk is. Anderzijds is het zo dat Turkije toch wel meer verwesterd is dan Marroko, maar ik heb nog nooit gehoord dat de Turken daardoor last krijgen van andere moslims. Nu ja, ik ben daarvan niet zo goed op de hoogte, moet ik zeggen.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 18:32   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Dat over die Ahmadiyyagemeenschap vind ik heel interessant. Hoe kunnen die moslims zich hier aanpassen dan? Als ik dit hier lees, vraag ik mij ernstig af of dat wel mogelijk is. Anderzijds is het zo dat Turkije toch wel meer verwesterd is dan Marroko, maar ik heb nog nooit gehoord dat de Turken daardoor last krijgen van andere moslims. Nu ja, ik ben daarvan niet zo goed op de hoogte, moet ik zeggen.
Ruim een jaar geleden kwam ik in contact met enkele Ahmadiyyamoslims. Een zeer verrijkend contact dat me tegelijkertijd leerde dat de islam zich nooit zal aanpassen aan onze beschaving en meer bepaald onze waarden en normen.

Deze Ahmaddiyyamoslims die hun godsdienst van binnenuit proberen te vernieuwen (zo verwerpen ze de algemeen aanvaarde uitleg over de kleine djihad), worden door alle moslims als afvalligen beschouwd, nog erger zelfs dan de "ongelovigen" (de christenen en joden dus). En zelfs binnen in de Ahmaddiyabeweging merk je trekjes die men maar moeilijk met onze cultuur en manier van doen en denken kan overeenstemmen.

Meer vind je op:

http://www.faaiin.nl/
http://www.aaiil.org/
http://www.muslim.org/

En hoe andere moslims (de overgrote meerderheid dus) over hen oordelen:

http://alhafeez.org/rashid/


Turkije is onder dwang "verwesterd". Nu ja, de hoofdstad en grote steden als Izmir zijn verwesterd. Gaat men enkele kilometers het binnenland in, dan vindt men een bevolking die denkt en leeft zoals alle andere moslims in de Arabische en Turkmeense wereld. Het gaat trouwens eerder om de staat. Veel Turken die hier zijn komen wonen kwamen uit de kleine bergdorpjes en bij hen stond/staat de islam centraal. Een lauwe moslim wordt nog niet als afvallig beschouwd. Het kan dus wel zo zijn dat iemand het niet te nauw met de geboden van zijn godsdienst neemt terwijl hij de basis van zijn godsdienst nooit theoretisch in vraag stelt. De Ahmaddiyyamoslims doen dat wel: zij willen radicale wijzigingen aanbrengen, waardoor de islam niet langer een religie is van geweld, maar van begrip en menselijkheid. Juist de verandering van die theoretische grondslag wekt de woede van de andere moslims op. Een verwestering van de islam is dus een grote illusie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be