Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 december 2010, 16:46   #681
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Maar in België is het grootste deel van het land verstedelijkt, dus heb je voor heel het land een geïntegreerd systeem nodig. Systeem dat er momenteel ook niet is, trouwens, daarvoor werken de gewestelijke vervoersmaatschappijen elkaar en de spoorwegen teveel tegen, in plaats van samen.
Op de lange afstand kan dat inderdaad minder kwaad. Maar als je ziet dat er vandaag al dagelijks pendelaars op de TGV's zitten tussen Lyon en Parijs, of Rijsel en Parijs, zelfs Brussel en Parijs, en die groep nog steeds toeneemt, ben ik toch enigszins terughoudend.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 17:41   #682
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Ja. En het is op korte termijn minder zichtbaar als het wordt nagelaten. Zeker als het onderhoud voordien behoorlijk was. Om daarna de achterstand terug in te halen, is echter behoorlijk lastig.

Als je een auto koopt, dan is daar een onderhoudsboekje bij, daarin staat:
Bij X km moet je dit doen en dat vervangen.
Bij X km moet je dit en dat vervangen.
Dat is PREVENTIEF onderhoud mijn beste.

Wat houdt de NMBS tegen om dat (terug) in te voeren?
Je kan perfect nagaan wanner een bepaald stel onderhoud nodig heeft.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 17:59   #683
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Crash onderhoud is eigenlijk veel duurder dan preventief onderhoud. Dat weet iedere ondernemer, toch gaat net de NMBS daar op besparen. Maar ja, of een trein nu rijdt of niet rijdt, de euros rollen toch binnen, dit in tegenstelling bij een privé ondernemer, daar geldt de volgende regel nog steeds:
"Geen diensten = geen geld".

Daarom de spoorwegen zo snel mogelijk privatiseren.
Bij de private spoorwegen is het eerder geen geld dan geen diensten.....
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 18:00   #684
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Daar moet je mij niet van overtuigen, hoor. In tijden van financiële krapte (mede veroorzaakt door inefficiëntie en bepaalde eisen van de vakbonden) is preventie echter iets wat heel gemakkelijk sneuvelt. Een directe opbrengst, terwijl de kosten uitgesteld worden. Dat die kosten weleens hoger kunnen (zullen) uitvallen, tant pis.
Waarom het tijd kost om een situatie na jarenlange scheeftrekking terug recht te trekken? Tja, alle materieel zou volgens zo'n onderhoudsboekje ondertussen binnen moeten. Achterstallig onderhoud is exact dat: vertraging. En het duurt even om dat recht te trekken. Qua infrastructuur lijkt dat langzamerhand in orde te komen in België (daar heeft men in Nederland dan weer fel problemen mee), qua materieel zitten we met een serieuze achterstand.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 18:03   #685
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Bij de private spoorwegen is het eerder geen geld dan geen diensten.....
Preventief onderhoud kost veel geld. Crash onderhoud nog veel meer.
Een trein valt ergens stil, het hele spoor wordt afgesloten (wegens versperring van het spoor). Er moeten bussen ingelegd worden, treinen hebben vertragingen, het defecte treinstel moet weggesleept worden, de herstelling moet uitgevoerd worden, de ...
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 18:06   #686
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Preventief onderhoud kost veel geld. Crash onderhoud nog veel meer.
Een trein valt ergens stil, het hele spoor wordt afgesloten (wegens versperring van het spoor). Er moeten bussen ingelegd worden, treinen hebben vertragingen, het defecte treinstel moet weggesleept worden, de herstelling moet uitgevoerd worden, de ...

Nja iemand binnen de spoorwegen moet blijkbaar een andere rekening hebben gemaakt.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 18:08   #687
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

En die zou dringend buiten gegooid moeten worden. Dat is gewoon onbekwaamheid van die persoon.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 18:10   #688
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
En die zou dringend buiten gegooid moeten worden. Dat is gewoon onbekwaamheid van die persoon.
Njah. Overheden willen vaak boekhouding op korte termijn in orde krijgen om electorale redenen wat negatieve gevolgen heeft op langere termijn maar dat is dan voor een volgende regering...........

Nu zo onlogisch is het niet hoor. Zoals u zegt is onderhoud, verzekeringen één van de eerste dingen waar mensen/overheden met financiële problemen op besparen. Kijk maar naar onze wegen........... Een nieuwe weg aanleggen is politiek ook veel leuker dan overal wat puttekes vullen.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 12 december 2010 om 18:13.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 18:13   #689
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Dan nog is het onbekwaamheid. Kortzichtigheid is al erg genoeg voor politici, als het niet wordt gecompenseerd door wat vooruitziendheid van hun politieke benoemingen, dan is het kalf helemaal verdronken.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2010, 07:51   #690
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Bij de private spoorwegen is het eerder geen geld dan geen diensten.....
Is dat bij overheidsspoorwegen dan anders misschien? Als bij de NMBS het geld op is dan rijden er ook minder treinen hoor.

Private spoorwegen dat is eerder meer treinen. Per slot van rekening wil een privé bedrijf geld verdienen. Hoe kunnen ze dat anders dan door veel reizigers te vervoeren?
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2010, 07:56   #691
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Is dat bij overheidsspoorwegen dan anders misschien? Als bij de NMBS het geld op is dan rijden er ook minder treinen hoor.

Private spoorwegen dat is eerder meer treinen. Per slot van rekening wil een privé bedrijf geld verdienen. Hoe kunnen ze dat anders dan door veel reizigers te vervoeren?
2

En ze zorgen voor zo weinig mogelijk vertragingen.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2010, 17:13   #692
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Is dat bij overheidsspoorwegen dan anders misschien? Als bij de NMBS het geld op is dan rijden er ook minder treinen hoor.

Private spoorwegen dat is eerder meer treinen. Per slot van rekening wil een privé bedrijf geld verdienen. Hoe kunnen ze dat anders dan door veel reizigers te vervoeren?
Probleem is dat die pas winstgevend zullen ingezet worden tijdens de spits en dan nog op een beperkt aantal uren en verbindingen. Tijdens de daluren zit je daar met al uw (lege) treinen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2010, 07:11   #693
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Probleem is dat die pas winstgevend zullen ingezet worden tijdens de spits en dan nog op een beperkt aantal uren en verbindingen. Tijdens de daluren zit je daar met al uw (lege) treinen.
Als ik de Belgische staatspoorwegen vergelijk met bijvoorbeeld een Japanse private operator zie ik net het tegenovergestelde. De NMBS rijd vooral in de spits, en buiten de spits op de meeste lijnen hoogstens een keer per uur. In Japan rijden er gewoon de hele dag door een sneltrein een een stoptrein elke 10 minuten...
En dan krijg je er ook mensen op, want mensen gaan ook op familiebezoek met de trein, of winkelen met de trein.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2010, 07:54   #694
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Als ik de Belgische staatspoorwegen vergelijk met bijvoorbeeld een Japanse private operator zie ik net het tegenovergestelde. De NMBS rijd vooral in de spits, en buiten de spits op de meeste lijnen hoogstens een keer per uur. In Japan rijden er gewoon de hele dag door een sneltrein een een stoptrein elke 10 minuten...
En dan krijg je er ook mensen op, want mensen gaan ook op familiebezoek met de trein, of winkelen met de trein.
Ik geloof hier ook in. Het is net door het minimale aanbod dat de mensen het gebruik niet zien zitten.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2010, 09:12   #695
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ik geloof hier ook in. Het is net door het minimale aanbod dat de mensen het gebruik niet zien zitten.
Overigens werkt de NS ook aan een dergelijk concept. Gewoon zonder spoorboekje elke 10 minuten een stoptrein en een intercity...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2010, 10:31   #696
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Als je een auto koopt, dan is daar een onderhoudsboekje bij, daarin staat:
Bij X km moet je dit doen en dat vervangen.
Bij X km moet je dit en dat vervangen.
Dat is PREVENTIEF onderhoud mijn beste.

Wat houdt de NMBS tegen om dat (terug) in te voeren?
Je kan perfect nagaan wanner een bepaald stel onderhoud nodig heeft.
Preventief onderhoud allemaal goed en wel en bij een auto zal dat ook volstaan voor pakweg 200K kilometer. Daarna zou het wel eens kunnen dat uw auto mankementjes vertoont tussen 2 onderhoudsbeurten in. Dat is wat er schort aan de NMBS, ze rijden met veel te oud materiaal en onderhoudsbeurten op vaste tijdstippen volstaan gewoon niet meer.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2010, 10:34   #697
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.626
Standaard

Treinen, het laat z'n sporen na...
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2010, 11:34   #698
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Preventief onderhoud allemaal goed en wel en bij een auto zal dat ook volstaan voor pakweg 200K kilometer. Daarna zou het wel eens kunnen dat uw auto mankementjes vertoont tussen 2 onderhoudsbeurten in. Dat is wat er schort aan de NMBS, ze rijden met veel te oud materiaal en onderhoudsbeurten op vaste tijdstippen volstaan gewoon niet meer.
In principe gaat een trein veel langer mee, mits inderdaad goed onderhouden. Bij de SBB zijn er nog dagelijks treinen uit de jaren 50 in gebruik. (En je ziet het er niet aan dat die zo oud zijn overigens). Dat een treinstel een paar tientallen miljoen km aflegt tijdens zijn levensduur is niet zo ongebruikelijk...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2010, 11:52   #699
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
In principe gaat een trein veel langer mee, mits inderdaad goed onderhouden. Bij de SBB zijn er nog dagelijks treinen uit de jaren 50 in gebruik. (En je ziet het er niet aan dat die zo oud zijn overigens). Dat een treinstel een paar tientallen miljoen km aflegt tijdens zijn levensduur is niet zo ongebruikelijk...
De oudste van de nog in dienst zijnde 'klassiekjes' van de NMBS zijn ondertussen ook al meer dan 50 jaar oud. En de gereviseerde stellen zullen, eens die ooit uit omloop genomen zullen worden, wellicht nog langer op de sporen gestaan hebben.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2010, 12:09   #700
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
In principe gaat een trein veel langer mee, mits inderdaad goed onderhouden. Bij de SBB zijn er nog dagelijks treinen uit de jaren 50 in gebruik. (En je ziet het er niet aan dat die zo oud zijn overigens). Dat een treinstel een paar tientallen miljoen km aflegt tijdens zijn levensduur is niet zo ongebruikelijk...

Dat treinen langer meegaan dan autos is natuurlijk nogal logisch ja. Maar het gaat dan ook niet om treinen die 10 jaar oud zijn, maar om treinen die meer dan 50 jaar oud zijn. Het is helemaal niet de bedoeling dat die dingen nog rondrijden. Als ik me niet vergis is de economische afschrijvingstermijn van een loco 30 jaar. Dan is het niet opportuun om dat ding nog rond te hebben rijden 20 jaar later.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be