Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > MP3-moord
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

MP3-moord Onlangs werd een tiener neergestoken in het Brusselse Centraal Station. Daat leidde tot een heleboel verhitte discussies. We groeperen ze in dit subforum.

 
 
Discussietools
Oud 19 april 2006, 06:39   #1
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard Zondag stille mars voor vermoorde Joe

Zondag stille mars voor vermoorde Joe
De begrafenis van Joe Van Holsbeeck, de zeventienjarige jongen die vorige week woensdag werd neergestoken in Brussel-Centraal, zal morgen in alle intimiteit plaatsvinden. Gisteren werd de jongen in zijn middelbare school in Sint-Lambrechts-Woluwe herdacht, zondag is een stille mars gepland in Brussel. Die staat open voor het publiek. Tijdens de optocht zal de lokale politie van Brussel de veiligheid garanderen, aldus woordvoerster Florence Delentdecker.

De familie Van Holsbeeck en de familie van Joe's vriend steunen de neutrale huldemars, die om 15u vertrekt op de Pachecolaan en langs het Centraal Station gaat. Volgens de families moet het een "vreedzame manifestatie worden voor het recht om zich vrij en veilig te kunnen verplaatsen in de stad en elders."

"Het is ook een symbolische oproep tot een sereen en constructief debat over de verschillende oorzaken van de tragische gebeurtenis", schrijven ze in een persbericht. Ze vragen uitdrukkelijk om tijdens de manifestatie spandoeken en uiterlijke tekenen van politieke of ideologische voorkeur achterwege te laten. De zinloze dood van Joe raakt heel het land. Zo vraagt het Katholiek Onderwijs aan al zijn scholen en internaten om "waar mogelijk ruimte te scheppen om te spreken over de zinloosheid van geweld."

Intussen gaat het onderzoek naar de daders voort. Gisteren liet justitieminister Laurette Onkelinx (PS) zich in de kamercommissie ontvallen dat er "een aanhouding was verricht van een minderjarige die nu in de gesloten instelling van Everberg zit", maar die informatie werd later weer formeel ontkend, zowel door kabinet als parket. In Everberg klonk het "geen commentaar". Volgens Brussels parketwoordvoerder Wim De Troy zijn er "voorlopig geen nieuwe elementen. Wel zijn de videobeelden van de bewakingscamera"s in het station geanalyseerd en verscherpt." Vandaag worden de bruikbare beelden vrijgegeven.
(Eigen berichtgeving 06:10)
bron de morgen online
__________________
cookie@vws is offline  
Oud 19 april 2006, 08:54   #2
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

Ik heb vorige week een schok gekregen toen ik het nieuws vernam.
Toevallig kende ik Joe, net zoals zijn vader, die een winkeltje heeft in Etterbeek, vlakbij mijn kantoor. Ik ben toen een groot houten kruis voor de deur van die winkel gaan plaatsen (terwijl ik niet eens meer naar de mis ga!). Maar ik wou een symbolische daad stellen.
Joe was echt een zachte jongen, zeker als je rekening houdt met het feit dat hij eerder sterk gebouwd was voor zijn leeftijd.
Als ik hem zag, had hij meestal zijn MP3-speler in zijn oren zitten. Hij ging volledig op in de muziek en herinnerde me eraan hoe ik was op die leeftijd, meer dan een half leven geleden...
Als Vlaming in Brussel ben ik me steeds bewust geweest van het veiligheidsrisico. Andere culturen lijken het allemaal wat 'lichter' op te nemen. Ik heb me dan ook steeds verzet tegen de Vlaamse visie dat Brussel een gewelddadige plaats is. Buitenlandse grootsteden zijn nu eenmaal véél gevaarlijker. De meeste Vlamingen hebben gewoon sneller schrik in de stad, het is een soort van onbehagen van een plattelandscultuur.

Maar als het geweld zich keert tegen iemand die je persoonlijk kent, verandert je visie drastisch. Het onhehagen is nu ook voor mij toegenomen. Ik heb deze week enkele offertes voor een video-bewakingssysteem aangevraagd.
En wat de daders betreft... als de hel niet bestaat, moet ze voor hen worden uitgevonden.
De situatie is dan ook uitzichtloos. Het echte probleem van de Arabische jongen - en dat lees ik nooit - is dat ze geen opvoeding krijgen. Als kind worden ze de straat op gestuurd, en daar blijven ze rondhangen tot ze trouwen. Ze krijgen van thuis uit geen humane waarden mee.

Uiteraard zal ik er zondag bij zijn, samen met mijn vrouw en kinderen, samen voor de toekomst van die kinderen, en uit respect voor Joe en zijn naasten.

En u, wat doet u ?
Queensburry is offline  
Oud 19 april 2006, 09:06   #3
Manuel*
Staatssecretaris
 
Manuel*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2004
Berichten: 2.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
En u, wat doet u ?
Ik? Ik blijf thuis.
__________________

Manuel* is offline  
Oud 19 april 2006, 09:09   #4
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
PollyCorrect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 11.718
Standaard

Ik zal er ook zijn. Ik heb ook een brief aan de ouders van Joe geschreven en nog een paar andere dingen gedaan om mijn steun te betuigen.

Verder wil ik blijven samenwerken, op één of andere manier, opdat Joe niet voor niets gestorven is. Moge zijn dood een keerpunt betekenen. Hij heeft een menselijk gezicht gegeven aan iets dat al jaren broeit en gecamoufleerd leeft.

De realiteit in Brussel is namelijk al jaren dat slachtoffertjes van dat soort aanvallen, agressies en berovingen (met enkel psychisch trauma en geen lichamelijk letsel), het steeds vaker verzwijgen. Jongens van 14-18 die regelmatig last hebben van dat schorum voelt zich schuldig, niet goed genoeg, en zelfs gegêneerd dat dit hun overkomt! Ik ken kids die met 2 portefeuilles rondlopen, één nep, om af te geven. Soms zijn dat 2 gsm's, en wordt de mooie in hun sok verstopt als ze over straat gaan. Sommigen durven geen mooie kleren aan te doen. Veel wordt hier niet over gepraat, ze vinden het een beetje lastig, zijn het al gewend, en ergens geloven ze dat ze er zélf schuld aan hebben.

We hebben niet alleen een generatie schorum, maar ook een generatie jongens die niet weten hoe ermee om te gaan.

Joe heeft dit allemaal aan de oppervlakte gebracht.

Wat hem overkomen is, is mijn ergste nachtmerrie.
PollyCorrect is offline  
Oud 19 april 2006, 09:19   #5
Amadeke
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 juni 2004
Locatie: G3nt
Berichten: 18
Stuur een bericht via MSN naar Amadeke
Standaard

Keep on dreaming
En wat gaan we tijdens die mars vragen? verdraagzaamheid?
Amadeke is offline  
Oud 19 april 2006, 10:18   #6
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.047
Standaard

De situatie is dan ook uitzichtloos. Het echte probleem van de Arabische jongen - en dat lees ik nooit - is dat ze geen opvoeding krijgen. Als kind worden ze de straat op gestuurd, en daar blijven ze rondhangen tot ze trouwen. Ze krijgen van thuis uit geen humane waarden mee.


Dat er gebrek is aan opvoeding heb ik op dit forum nochtans al mermaals gezegd. Ik heb zelfs oplossingen voorgesteld zoals: al van zeer jong wellevendheidslessen geven op school die aansluiten bij onze westerse cultuur. Schoolplichtige kinderen na tien 22 uur s'avonds niet meer op straat tolereren. Onbewaakt bedoel ik dan. Welke verstandige ouder laat zijn kinderen nog na een bepaald uur op straat lopen in deze tijd? Wie ontmoeten ze dan nog? Wat leren ze ervan?

Er werd gevraagd naar explicite oplossingen, die ik gaf, maar het enige antwoord dat ik kreeg was: POLITIESTAAT!

Tja.....
Knuppel is offline  
Oud 19 april 2006, 10:19   #7
LeMmOnN
Gouverneur
 
LeMmOnN's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 maart 2005
Locatie: Barcelona
Berichten: 1.246
Standaard

Laat ons eventjes eerlijk zijn,
moest de situatie net omgekeerd zijn,
migrantenjongen vermoord voor zijn MP3-speler door vlaams krapuul,
dan had dit een wereldschokkend racistisch-geïnspireerde moord geweest.

Het had totaal de schuld geweest van het vlaams onverdraagzaam krapuul dat snachts de straten vult, maar nu (nu dat een groep [want ze zijn te laf om het alleen op te lossen] migrantenjongeren de schuld treft)... nu is het de schuld van de onverschilligheid van de Vlaamse burger.

GODVERDORIE, wat hebben die migranten dat mijn politici zo dikwijls hun kloten kussen?!

Dat 2006 en 2007 het einde van Paars moge betekenen.
Verder mijn oprechte medeleven aan de ouders en familie en vrienden van Joe.

Laatst gewijzigd door LeMmOnN : 19 april 2006 om 10:20.
LeMmOnN is offline  
Oud 19 april 2006, 10:33   #8
Amadeke
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 juni 2004
Locatie: G3nt
Berichten: 18
Stuur een bericht via MSN naar Amadeke
Standaard

Paars, Groen, Rood, Blauw, Geelzwart, Roodbruin, Appelgroenbananengeel, ...
Ze zijn allemaal hetzelfde.
Maar dat het een serieus drama zou geweest zijn moest het andersom geweest zijn kan ik alleen beamen.

Ja, ook ons Belang.
Want een echt uitvoerbaar voorstel heb ik daar ook nog nooit van gehoord noch gezien.
Wel luid roepen dat het anders moet.

Laatst gewijzigd door Amadeke : 19 april 2006 om 10:34.
Amadeke is offline  
Oud 19 april 2006, 10:39   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Ik zal er ook zijn. Ik heb ook een brief aan de ouders van Joe geschreven en nog een paar andere dingen gedaan om mijn steun te betuigen.

Verder wil ik blijven samenwerken, op één of andere manier, opdat Joe niet voor niets gestorven is. Moge zijn dood een keerpunt betekenen. Hij heeft een menselijk gezicht gegeven aan iets dat al jaren broeit en gecamoufleerd leeft.

De realiteit in Brussel is namelijk al jaren dat slachtoffertjes van dat soort aanvallen, agressies en berovingen (met enkel psychisch trauma en geen lichamelijk letsel), het steeds vaker verzwijgen. Jongens van 14-18 die regelmatig last hebben van dat schorum voelt zich schuldig, niet goed genoeg, en zelfs gegêneerd dat dit hun overkomt! Ik ken kids die met 2 portefeuilles rondlopen, één nep, om af te geven. Soms zijn dat 2 gsm's, en wordt de mooie in hun sok verstopt als ze over straat gaan. Sommigen durven geen mooie kleren aan te doen. Veel wordt hier niet over gepraat, ze vinden het een beetje lastig, zijn het al gewend, en ergens geloven ze dat ze er zélf schuld aan hebben.

We hebben niet alleen een generatie schorum, maar ook een generatie jongens die niet weten hoe ermee om te gaan.

Joe heeft dit allemaal aan de oppervlakte gebracht.

Wat hem overkomen is, is mijn ergste nachtmerrie.
Ik begrijp je maar al te goed, maar de witte mars was voor het mij het hoogtepunt van een aantal optochten waaraan ik meedeed en die, zoveel jaar later, nauwelijks iets heeft opgeleverd.
Er zou meer slachtofferhulp komen inplaats van enkel dadershulp.
De slachtoffers zouden mee mogen beslissen of de dader vervroegd vrij mag komen.
Vanmorgen, nauwelijks een week na de moord op Joe geeft Onkelinkx echter de doorslag om Nihoul vervroegd vrij te laten. De man met een arm zolang als Rijn....
Hij heeft niet eens de helft van zijn toch al veel te lichte straf uitgezeten. Nochtans zijn alle ouders het erover eens dat Nihoul zijn straf helemaal had moeten uitzitten.
Slachtoffers zouden meer rechten krijgen, zei je?

Vergeef het me maar, ik zal er niet bijzijn. Evenmin als zovele anderen die zich de vorige witte mars nog wel zullen herinneren. Niet dat ik niet meeleef met de diep getroffen familie maar ik wéét dat ik op die manier meehelp aan iets dat voor de slachtoffers NIETS zal veranderen behalve dat ze zich de dag zelf gesteund zullen voelen. Een maand later hoor je er niemand nog iets over zeggen en nog het minst van al de machtshebbers die hoognodig iets aan deze toestanden moeten beginnen doen. Het demoniseren van degenen die dit al jaren voorspellen moet en zal verder prioriteit krijgen.

Intussen vang ik reacties op van mensen waarvan je het nooit zou verwachten, en die bevreesd en beducht zijn om 'verkeerde' dingen te zeggen. Maar juist de wijze waarop ze, héél rustig maar beslist, laten horen dat 'zij ten gepasten tijde zullen doen wat nodig is' laat vermoeden dat ze vast besloten zijn om wat ze vandaag niet openlijk kunnen zeggen, in oktober in het stemhokje zullen doen in alle anonimiteit.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 19 april 2006 om 10:45.
Knuppel is offline  
Oud 19 april 2006, 10:43   #10
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amadeke Bekijk bericht
Paars, Groen, Rood, Blauw, Geelzwart, Roodbruin, Appelgroenbananengeel, ...
Ze zijn allemaal hetzelfde.
Maar dat het een serieus drama zou geweest zijn moest het andersom geweest zijn kan ik alleen beamen.

Ja, ook ons Belang.
Want een echt uitvoerbaar voorstel heb ik daar ook nog nooit van gehoord noch gezien.
Wel luid roepen dat het anders moet.
Niets belet jou zelf iets voor te stellen.
Ik heb het iets hoger al een tweede keer gehad over hoe ik het zou aanpakken, (voor mijn eigen kinderen heeft het alvast perfect gewerkt), maar deze keer kwam er zelfs geen negatieve reactie op....
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 19 april 2006, 10:55   #11
Amadeke
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 juni 2004
Locatie: G3nt
Berichten: 18
Stuur een bericht via MSN naar Amadeke
Standaard

Of ik nu zelf iets moet voorstellen of niet doet hier niks ter zake.
En ik moet toegeven dat je voorstel op de eerste plaats onschuldig lijkt en zeker goedbedoeld is, maar wat is dan de volgende stap?

Vrouwen in burka?
Ik hoop dat je mijn punt begrijpt.

Wat ik bedoel is dat de politici die ervoor worden betaald niks doen.
Eender welke strekking ze vertegenwoordigen.
Amadeke is offline  
Oud 19 april 2006, 11:26   #12
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.981
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht

Intussen vang ik reacties op van mensen waarvan je het nooit zou verwachten, en die bevreesd en beducht zijn om 'verkeerde' dingen te zeggen. Maar juist de wijze waarop ze, héél rustig maar beslist, laten horen dat 'zij ten gepasten tijde zullen doen wat nodig is' laat vermoeden dat ze vast besloten zijn om wat ze vandaag niet openlijk kunnen zeggen, in oktober in het stemhokje zullen doen in alle anonimiteit.

Die reacties hoor ik ook meer en meer en zoals u zegt van mensen waarvan men het nooit zou verwacht hebben.
Wij hadden op Paasmaandag een Paasbrunch met de watersportclub De Noord uit Doel en het grootste deel van de leden zijn zoals men zegt ''gesettelde'' mensen, (huis- tuintje- de kinderen de deur uit) en die hun reacties logen er niet om.
Naar welke partij hun stem zal gaan was wel duidelijk bij de meesten.

Laatst gewijzigd door daiwa : 19 april 2006 om 11:37.
daiwa is offline  
Oud 19 april 2006, 11:36   #13
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel* Bekijk bericht
Ik? Ik blijf thuis.
Verder de zabber langs uw tong naar beneden laten lopen? Ik kan er in komen, in uw plaats zou ik ook niet durven buitenkomen.
baarle is offline  
Oud 19 april 2006, 11:37   #14
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LeMmOnN Bekijk bericht
GODVERDORIE, wat hebben die migranten dat mijn politici zo dikwijls hun kloten kussen?!
Ze zijn gezagsgetrouw en stemmen voor de juiste partijen (zie Rotterdam).
baarle is offline  
Oud 19 april 2006, 11:41   #15
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amadeke Bekijk bericht
Of ik nu zelf iets moet voorstellen of niet doet hier niks ter zake.
En ik moet toegeven dat je voorstel op de eerste plaats onschuldig lijkt en zeker goedbedoeld is, maar wat is dan de volgende stap?

Vrouwen in burka?
Ik hoop dat je mijn punt begrijpt.

Wat ik bedoel is dat de politici die ervoor worden betaald niks doen.
Eender welke strekking ze vertegenwoordigen.
Neen, ik snap je punt niet. Wat hebben voorstellen om kinderen al heel jong wellevendheidslessen te geven die geënt zijn op de westerse waarden, en kinderen verplicht van straat houden s' na tien uur avonds te maken met burka's?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 19 april 2006, 11:47   #16
Alle
Partijlid
 
Alle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2006
Berichten: 287
Standaard

In ieder geval, Vlaams Belang zal weer groeien tot spijt van wie het benijdt. laat die linkse kliek maar lullen, de opgang van een degelijke gezonde vlaamse opvoeding komt onvoorwaardelijk terug. en tis daarom da ons wereldverbeteraarkes zo kwaad zijn.
Alle is offline  
Oud 19 april 2006, 12:05   #17
doremi
Gouverneur
 
Geregistreerd: 14 september 2005
Locatie: Mechelen
Berichten: 1.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Neen, ik snap je punt niet. Wat hebben voorstellen om kinderen al heel jong wellevendheidslessen te geven die geënt zijn op de westerse waarden, en kinderen verplicht van straat houden s' na tien uur avonds te maken met burka's?
Ik moet knuppel in zeker opzicht wel gelijk geven, daar veel ouders (en bij de allochtone gemeenschap nog meer) hun kinderen gewoon loslaten op de rest van de maatschappij, zonder zich daar verder iets van aan te trekken! Is het dan niet de taak van de maatschappij om dit door wetgeving op te lossen? En geef nu toe, wat moet een schoolplichtige jongere de avond voor een schooldag na 22u nog op straat? Niets! Wat kan je daar leren? Niets dan criminaliteit! Toen ik nog naar school ging moest ik in de week ook niet na 22u nog de straat opgaan, en dat is maar logisch ook.
Het feit dat de Noord-Afrikanen uit een straat-cultuur komen is geen uitvlucht, daar er in Marokko bijv. ook een groot deel van de bevolking geen scholing heeft, en dus de volgende dag geen verplichtingen + dat er in zulke landen nog geleefd wordt in kleine gemeenschappen met grote sociale controle, in onze grote(re) steden is dit niet mogelijk en ook niet tolereerbaar!
__________________
Voor worst met spruiten en patatten!
doremi is offline  
Oud 19 april 2006, 12:05   #18
Amadeke
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 juni 2004
Locatie: G3nt
Berichten: 18
Stuur een bericht via MSN naar Amadeke
Standaard

Omdat jij goedbedoelt je kinderen van straat houdt en iemand anders goedbedoeld zijn vrouw in een burka wil zien, dat is mijn punt.

War haal je het recht vandaan om te oordelen wat anderen met hun kinderen moeten doen.
Wat voor jou "een deftig uur" is, is dat voor mij misschien niet.
Amadeke is offline  
Oud 19 april 2006, 12:06   #19
LeMmOnN
Gouverneur
 
LeMmOnN's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 maart 2005
Locatie: Barcelona
Berichten: 1.246
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Ze zijn gezagsgetrouw en stemmen voor de juiste partijen (zie Rotterdam).
En ze zijn elke dag met meer, is het niet ingevoerd dan is het gekweekt

En idd, ze stemmen op de "juiste" partijen.
__________________
Politics is the art of preventing people from taking part in affairs which properly concern them
(Paul Valery)
LeMmOnN is offline  
Oud 19 april 2006, 12:08   #20
Manuel*
Staatssecretaris
 
Manuel*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2004
Berichten: 2.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Verder de zabber langs uw tong naar beneden laten lopen? Ik kan er in komen, in uw plaats zou ik ook niet durven buitenkomen.
Maar Cashflow toch... Als u dit soort hatelijkheden blijft posten, zal het niet lang duren voor u wéér geband wordt. Leert u het dan nooit?
__________________

Manuel* is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be