Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 november 2023, 11:09   #81
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ook niet zo abnormaal. Tijdens de woelige 16e eeuw zijn niet alleen veel protestantse Vlamingen maar evenzeer Waalse protestanten naar Nederland uitgeweken. In Nederland heb je nog steeds de zogenaamde “Waalse kerken”.
Het Calvinisme is tenslotte toch uit Frankrijk naar onze Nederlanden gekomen.

Zijn voorouder is van de Oostenrijkse Nederlanden naar de Bataafse Republiek verhuisd. Katholiek. Nu ja, revolutionair anti-clericaal eerder, vermoed ik. Ook een woelige tijd.

EDIT: Eerder gevlucht uit het door Frankrijk bezette Zuidelijke Nederlanden naar de Fransgezinde Bataafse Republiek. Ik kan alsnog fout zitten, maar misschien kan iemand me hier invullen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 1 november 2023 om 11:13.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2023, 13:57   #82
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Zijn voorouder is van de Oostenrijkse Nederlanden naar de Bataafse Republiek verhuisd. Katholiek. Nu ja, revolutionair anti-clericaal eerder, vermoed ik. Ook een woelige tijd.

EDIT: Eerder gevlucht uit het door Frankrijk bezette Zuidelijke Nederlanden naar de Fransgezinde Bataafse Republiek. Ik kan alsnog fout zitten, maar misschien kan iemand me hier invullen.
Wie is naar de Bataafse Republiek verhuisd?

Laatst gewijzigd door cato : 1 november 2023 om 13:57.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2023, 14:10   #83
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Wie is naar de Bataafse Republiek verhuisd?
De voorouder van Thierry Baudet.

https://www.fasol.nl/factcheck-de-fa...lingenfamilie/

Citaat:
Henegouwen
Hier zijn we dan aangeland bij de herkomst van Thierry Baudets Frans klinkende achternaam. In de biografie van Thierry’s grootvader op dbnl.nl (geschreven door Cees Fasseur) staat het volgende over die stamvader Pierre Joseph Baudet te lezen:

‘Van vaderszijde stamde hij af van Pierre Joseph Baudet (1778-1858), kostschoolhouder, wiskundige en schrijver van Franse grammatica’s, die, uit Henegouwen komend en op de loop voor de Franse conscriptie, zich in 1795 in Nederland had gevestigd.’

Geen Fransman dus, maar een Belg (avant-la-lettre) uit Henegouwen. Om precies te zijn uit Braine-le-Comte. Op de vlucht voor de Franse conscriptie.

Vluchten voor de dienstplicht
Dat was wel een ding hoor, in de Franse tijd, het vluchten voor de conscriptie. Veel jonge mannen, die opgeroepen werden voor het Franse leger, hadden er helemaal geen trek in om in het leger te gaan om in oorlogen te vechten. Zeker niet als ze getalenteerd waren en wel betere manieren hadden om hun brood te verdienen.

Toevallig komt mijn familie ook in die tijd vanuit België naar Nederland, en in mijn kast staat een interessant boek over de geschiedenis van het stadje van mijn voorouders in de Franse tijd: ‘Het kanton Bree tijdens de Franse Revolutie’, waarin auteur Henri Peeters deze periode zeer grondig beschrijft (pag. 238-249).

Ondergedoken dienstplichtigen hadden het zwaar te verduren: verbeurdverklaring van hun goederen en inbeslagname van die van hun ouders. De dienstplichtingen vluchtten dan ook massaal naar de Bataafse Republiek.

Laatst gewijzigd door Weyland : 1 november 2023 om 14:13.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2023, 14:54   #84
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 73.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Voila... het zou bijna abnormaal en saai zijn dat we in De Noordelijke en de Zuidelijke Nederlanden allemaal dezelfde bereidingen maken. Vive la différence!
Landsgrenzen zijn daarin geen bepalende factor. Er zijn evenveel culinaire verschillen tussen duitsers, nederlanders, belgen, fransen als dat er tussen spanjaarden en italianen enz enz zijn.
Veel mensen die niets af weten van duitsland denken dat dat een land van 'worsten en patatten' is , terwijl zij een rijke traditie hebben met noedels (pasta) wat iets is dat wij traditioneel zien als italiaans. In het noorden van Frankrijk is de keuken quasi gelijk aan de onze in België, maar het zuiden is totaal anders. Net zoals de Elzas culinair totaal verschillend is. Dat de protestantse soberheid geen 'boost' is geweest voor een rijke culinaire cultuur voor Nederland lijkt me duidelijk. Maar men overdrijft op dat vlak. Iedereen die al eens een dagje afzakt naar Zeeland (ab-so-luut te prefereren tegenover de horror van de Belgische kust miserie...) weet dat je daar ook heel lekker kunt eten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2023, 15:15   #85
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Landsgrenzen zijn daarin geen bepalende factor. Er zijn evenveel culinaire verschillen tussen duitsers, nederlanders, belgen, fransen als dat er tussen spanjaarden en italianen enz enz zijn.
Veel mensen die niets af weten van duitsland denken dat dat een land van 'worsten en patatten' is , terwijl zij een rijke traditie hebben met noedels (pasta) wat iets is dat wij traditioneel zien als italiaans. In het noorden van Frankrijk is de keuken quasi gelijk aan de onze in België, maar het zuiden is totaal anders. Net zoals de Elzas culinair totaal verschillend is. Dat de protestantse soberheid geen 'boost' is geweest voor een rijke culinaire cultuur voor Nederland lijkt me duidelijk. Maar men overdrijft op dat vlak. Iedereen die al eens een dagje afzakt naar Zeeland (ab-so-luut te prefereren tegenover de horror van de Belgische kust miserie...) weet dat je daar ook heel lekker kunt eten.
Dat heb ik zelf ook reeds meer dan eens ondervonden. Goed, het soberheidsprincipe van het Calvinisme heeft in Nederland zijn sporen nagelaten. Maar dat is heden ten dage fel afgezwakt. En verder zijn niet alle Nederlanders telgen uit calvinistische families, zeker niet in Noord-Brabant en Nederlands Limburg.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2023, 15:28   #86
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat heb ik zelf ook reeds meer dan eens ondervonden. Goed, het soberheidsprincipe van het Calvinisme heeft in Nederland zijn sporen nagelaten. Maar dat is heden ten dage fel afgezwakt. En verder zijn niet alle Nederlanders telgen uit calvinistische families, zeker niet in Noord-Brabant en Nederlands Limburg.
Ik kan je ook vertellen dat toen ik in Rotterdam werkte 80% zulke telgen waren van mijn collega's en allemaal voedselelitairen.

Een boterhammetje was hen te schraal voor een lunchmaaltijd.

Men moet zeker niet veralgemenen. Kookkanalen zijn razend populair tegenwoordig. De tijden zijn zeer veranderd.
Mijn volgende baan wordt weer Rotterdam. Ik denk dat ik er ditmaal klaar voor ben, zeker gezien het een stabieler bedrijf is en er mensen werken die ik al ken.

Sectarische onderwerpen zal ik ook vermijden, maar het is wel waar wat je zegt.

Laatst gewijzigd door Weyland : 1 november 2023 om 15:36.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2023, 15:35   #87
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
De Baudet's komen oorspronkelijk uit Frankrijk. , 16e eeuw
Waarschijnlijk zijn ze als vluchtelingen naar het Noorden gekomen.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2023, 15:45   #88
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De Baudet's komen oorspronkelijk uit Frankrijk. , 16e eeuw
Waarschijnlijk zijn ze als vluchtelingen naar het Noorden gekomen.
Niet ver genoeg gegaan dus en een Fransman kan evenzeer niet te vinden zijn voor de proscriptieplicht.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2023, 18:45   #89
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.837
Standaard

Zonet in Nederland aanslag op Baudet

Een gek die met een bierfles op het hoofd van Baudet mept



https://twitter.com/annstrikje/statu...45299735847418

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 20 november 2023 om 18:47.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2023, 22:34   #90
gunter5148
Eur. Commissievoorzitter
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 8.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Zonet in Nederland aanslag op Baudet

Een gek die met een bierfles op het hoofd van Baudet mept



https://twitter.com/annstrikje/statu...45299735847418
Collectivisme en geweld gaan hand in hand.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2023, 23:24   #91
StV
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 16 december 2020
Berichten: 871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Collectivisme en geweld gaan hand in hand.
Yep, naast de ridiculisering, censurering, criminalisering, leugens en propaganda zitten ze nu al terug aan de "S.A." om politieke tegenstanders het zwijgen op te leggen.

Stap voor stap tonen ze hun ideologie zonder schaamte en net zoals toen bestaat ze "grotendeels uit arbeiders, veteranen en (voormalig) werklozen."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sturmabteilung
StV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2023, 00:30   #92
Drukazz
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StV Bekijk bericht
Yep, naast de ridiculisering, censurering, criminalisering, leugens en propaganda zitten ze nu al terug aan de "S.A." om politieke tegenstanders het zwijgen op te leggen.

Stap voor stap tonen ze hun ideologie zonder schaamte en net zoals toen bestaat ze "grotendeels uit arbeiders, veteranen en (voormalig) werklozen."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sturmabteilung
Beeld je in dat je zo'n politieke analfabeet bent dat je het verschil niet kent tussen de Sturmabteilung en antifa.
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2023, 01:27   #93
Nr.10
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Collectivisme en geweld gaan hand in hand.
Leg dat eens uit AUB.

En leg ook het incident in Gent uit.
Dat met die Oekraïener.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2023, 02:02   #94
StV
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 16 december 2020
Berichten: 871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Beeld je in dat je zo'n politieke analfabeet bent dat je het verschil niet kent tussen de Sturmabteilung en antifa.
Inderdaad, de gelijkenissen zijn frappant. Tot aan de kledingstijl van de Italiaanse variant toe zelfs

Laatst gewijzigd door StV : 21 november 2023 om 02:03.
StV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2023, 11:45   #95
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.837
Standaard

In Nederland zit de minderjarige die een bierfles op het hoofd van Baudet sloeg nog steeds vast.

Bij ons werd de "paraplu-man" na een verhoor van een uur lacherig eer naar huis gestuurd.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2023, 12:30   #96
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.382
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Beeld je in dat je zo'n politieke analfabeet bent dat je het verschil niet kent tussen de Sturmabteilung en antifa.
Het zijn allebei gewelddadige privémilities.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2023, 12:32   #97
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.382
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Leg dat eens uit AUB.

En leg ook het incident in Gent uit.
Dat met die Oekraïener.
Dat met die Oekraïener is ook af te keuren maar wel iets meer te begrijpen: het gedaas van roebelhoer Baudet is bij tijd en wijlen hersendodend. BTW, heb jij al een hardhat?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2023, 12:35   #98
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 37.299
Standaard

Zijn ze in Nederland aan 't wachten op een nieuwe Pim Fortuin dode?
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2023, 12:37   #99
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Zijn ze in Nederland aan 't wachten op een nieuwe Pim Fortuin dode?
Bij Pim Fortuyn begon het inderdaad ook aanvankelijk met een taart in zijn gezicht. Of hoe demonisering in de media en in het onderwijs van personen vaak lijdt tot de waan van het asbolute gelijk bij die gekken.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2023, 12:41   #100
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Bij Pim Fortuyn begon het inderdaad ook aanvankelijk met een taart in zijn gezicht. ...
Die taartgooier werd ook direct weer vrijgelaten toentertijd.

Die stap heeft Nederland inmiddels wel gemaakt. aanslagplegers (of dreigers) worden vastgehouden en veroordeeld.

Onze minister van Binnenlandse Zaken houdt zich met dat soort dingen niet bezig. Of ze wel of geen kinderen wil, dat vertelt ze in de boekskes.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be