Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 mei 2008, 23:20   #1
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard Waar de mensen het gelukkigst zijn:

De landen in de wereld in rangorde waar de mensen het gelukkigst zijn:
http://www.happyplanetindex.org/list.htm
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 00:41   #2
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
De landen in de wereld in rangorde waar de mensen het gelukkigst zijn:
http://www.happyplanetindex.org/list.htm
Lijkt me heel raar te zijn
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 01:32   #3
longhorn
Minister-President
 
longhorn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2005
Berichten: 5.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Lijkt me heel raar te zijn

Als je ziet wie de topicstarter is en de criteria die er gebruikt wordt dan weet je dat het heel raar is. Colombia staat op de 2e plaats, Cuba op de 6e plaats.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 01:37   #4
Internaut
Banneling
 
 
Internaut's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Locatie: VL
Berichten: 2.761
Standaard

1 Vanuatu
2 Colombia
3 Costa Rica
4 Dominica
5 Panama
6 Cuba
7 Honduras
8 Guatemala
9 El Salvador
10 Saint Vincent and the Grenadines
11 Saint Lucia
12 Vietnam
13 Bhutan
14 Samoa (Western)
15 Sri Lanka
78 België

In Columbia heb je voor ongeveer 150 euro een chauffeur met limousine en word je al als rijk aanzien. Met het geld wat wij hebben kan je mooie domeinen of huizen kopen in armere landen. Neem nu de lage dollar. Ik denk niet dat dit lijstje klopt hoor. Sri Lanka is zo straatarm als iets, geen werk of vooruitzichten...
Europe is the best!
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 09:23   #5
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

Het gaat hier om het subjectieve 'geluksgevoel'. Wij, rijke stinkers die de hele dag lopen te kankeren, zullen ons dus minder gelukkig voelen dan een hoop arme drommels in ontwikkelingslanden die het leven nemen zoals het is.

Weet je, er is iets aan die lijst die bevestigd wat ik al wist: om gelukkig te zijn moet je in een warm land wonen. Van de eerste 60 landen op de lijst zijn er niet meer dan 5 die niet in een erg warm of zelfs tropisch land wonen.
Dat is géén toeval.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 09:35   #6
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Weet je, er is iets aan die lijst die bevestigd wat ik al wist: om gelukkig te zijn moet je in een warm land wonen. Van de eerste 60 landen op de lijst zijn er niet meer dan 5 die niet in een erg warm of zelfs tropisch land wonen.
Dat is géén toeval.
Dat valt goed tegen: 87 Spain

Ik zal dan toch maar niet naar Spanje verhuizen zeker?
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 10:15   #7
Goldband
Parlementslid
 
Goldband's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2004
Berichten: 1.652
Standaard

How it is calculated

The HPI reflects the average years of happy life produced by a given society, nation or group of nations, per unit of planetary resources consumed. Put another way, it represents the efficiency with which countries convert the earth’s finite resources into well-being experienced by their citizens.

The Global HPI incorporates three separate indicators: ecological footprint, life-satisfaction and life expectancy.

Conceptually, it is straight forward and intuitive:
HPI =
Life satisfaction x Life expectancy
x ß
Ecological Footprint + α
__________________
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus)
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 13:49   #8
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Het Guiness book of records baseert zich op een jaarlijkse enquete om diezelfde vraag te beantwoorden. Ik heb hier de spaanstalige editie van 2008. Raad eens waar mensen het gelukkigst zijn volgens het recordsboek?...Venezuela.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 20 mei 2008 om 13:51.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 14:10   #9
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Spijtig dat een Cubaan het nooit zal weten... Alleszins toch niet via het internet...

Met een gemiddelde inkomen van 12,50 euro (nog geen 8 euro) per maand, moeten ze er niet aan denken om ooit een goedkope pc van 500 € gekocht te krijgen (en dan hebben ze nog geen internet)...

Maar zijn ze daarom minder ongelukkig? Natuurlijk niet... Nu weten ze niet wat ze allemaal missen...

Laatst gewijzigd door Chipie : 20 mei 2008 om 14:11.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 14:31   #10
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Spijtig dat een Cubaan het nooit zal weten... Alleszins toch niet via het internet...

Met een gemiddelde inkomen van 12,50 euro (nog geen 8 euro) per maand, moeten ze er niet aan denken om ooit een goedkope pc van 500 € gekocht te krijgen (en dan hebben ze nog geen internet)...
Internet is in Cuba voor de gewone burger nog altijd verboden, ze mogen het dus zelf niet eens weten van vadertje staat.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 21:18   #11
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

We hebben hier al heel veel naar de HPI gerefereerd (althans ik toch).

Ge moogt wel niet verkeerd interpreteren: "happy" refereert hier vooral naar de staat van de ecologie. De life-satisfaction parameter is zeer bediscussieerbaar.

Maar het is alleszins duidelijk - blijkens ander onderzoek - dat Europeanen en Amerikanen ongelukkiger zijn geworden sinds 1945. En rijker. Er is een limiet waarover ge niet moet treden om echt gelukkig te zijn; die ligt op (huidige waarde) een per capita inkomen van $12,000 - zij die daaronder vallen zijn ongelukkig, zij daarboven ook.

Gelukseconomie is zeer interessant wanneer ze gekoppeld wordt aan ecologie.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes

Laatst gewijzigd door C2C : 20 mei 2008 om 21:20.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 01:33   #12
Internaut
Banneling
 
 
Internaut's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Locatie: VL
Berichten: 2.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Het gaat hier om het subjectieve 'geluksgevoel'. Wij, rijke stinkers die de hele dag lopen te kankeren, zullen ons dus minder gelukkig voelen dan een hoop arme drommels in ontwikkelingslanden die het leven nemen zoals het is.

Weet je, er is iets aan die lijst die bevestigd wat ik al wist: om gelukkig te zijn moet je in een warm land wonen. Van de eerste 60 landen op de lijst zijn er niet meer dan 5 die niet in een erg warm of zelfs tropisch land wonen.
Dat is géén toeval.
Ja maar zonder werk is er geen geld hé. Dus de mensen hebben dan letterlijk niets en gaan dan stelen. Dat is juist de reden van die vele vreemdelingen om hier te komen.
Zon maakt inderdaad goedgezind maar dan ben je denk ik beter af in Spanje of Italië
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 17:52   #13
Graziëlla
Schepen
 
Graziëlla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2007
Berichten: 498
Standaard

Ik kan dat wel goed geloven. Hoe minder men weet, des te gelukkiger men is. En in die arme landen weet men praktisch niets. Men moet zich enkel maar aantrekken dat er eten op de plank komt, en dat de familie's in stand worden gehouden.

Wij hier in Vlaanderen worden constant geconfronteerd met onze discriminatie.

Sinds ik internet heb ben ik veel meer te weten gekomen dan ik al wist. En ik ben nog ongelukkiger geworden. Ik had dit liever niet geweten.

Een vriendin van mij wilt ook internet, maar ik raad het haar af.
__________________
De wereld is rot, echt rot.
Graziëlla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 17:54   #14
Graziëlla
Schepen
 
Graziëlla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2007
Berichten: 498
Standaard

Als ik al die misstanden hier in blegië zie. als ik zie waar onze maatschappij naartoe gaat, de verloedering van waarden en nnormen enzo. Ik ben bang voor mn kleinkinderen later. In welke wereld zullen zij leven? Had mn vader even tot leven gekomen en hij zag deze wereld, hij kroop onmiddelijk terug in zn graf!
__________________
De wereld is rot, echt rot.
Graziëlla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 18:47   #15
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graziëlla Bekijk bericht
Als ik al die misstanden hier in blegië zie. als ik zie waar onze maatschappij naartoe gaat, de verloedering van waarden en nnormen enzo. Ik ben bang voor mn kleinkinderen later. In welke wereld zullen zij leven? Had mn vader even tot leven gekomen en hij zag deze wereld, hij kroop onmiddelijk terug in zn graf!
Welke normen en waarden bedoel je?
Is er teveel egoïsme, te weinig solidarieit? Te veel uitbuiting? Te veel materialisme? Te weinig idealisme?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 19:11   #16
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
De landen in de wereld in rangorde waar de mensen het gelukkigst zijn:
http://www.happyplanetindex.org/list.htm
Toch vreemd. Gisteren las ik dat binnen onze Vlaamse grenzen vooral de inwonders van Schilde de gelukkigste zouden zijn. In Ronse de minst gelukkige. Dit lijkt mij plausibel en toch meetbaar, door de oeso toch. Maar wiekan nu het gemiddeld geluk in een land berekenen ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 00:26   #17
Internaut
Banneling
 
 
Internaut's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Locatie: VL
Berichten: 2.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graziëlla Bekijk bericht
Als ik al die misstanden hier in blegië zie. als ik zie waar onze maatschappij naartoe gaat, de verloedering van waarden en nnormen enzo. Ik ben bang voor mn kleinkinderen later. In welke wereld zullen zij leven? Had mn vader even tot leven gekomen en hij zag deze wereld, hij kroop onmiddelijk terug in zn graf!
Ja maar er staat ook veel zever op internet. Vroeger was er ook een 'jeugd van tegenwoordig'
En vrouwen hebben nu meer rechten dan in de jaren 60. Op vlak van geneeskunde en gezondheid zijn we erop vooruitgegaan. En ja ok internet en Xbox toestanden is gewoon vrije tijd. Internet is ideaal voor informatie te delen of te vinden.

Denk maar aan de site van het Vlaams Belang want zoals je zegt je komt dingen te weten die de media soms bewust verzwijgen. It's a strange world.

Enkel marginalen hebben dezer dagen geen internet meer, een steeds kleiner wordende minderheid
Die dat het niet gebruiken zijn die dat te lui zijn om te leren werken met een computer. Uw bomma dus...
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 10:07   #18
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Spijtig dat een Cubaan het nooit zal weten... Alleszins toch niet via het internet...

Met een gemiddelde inkomen van 12,50 euro (nog geen 8 euro) per maand, moeten ze er niet aan denken om ooit een goedkope pc van 500 € gekocht te krijgen (en dan hebben ze nog geen internet)...

Maar zijn ze daarom minder ongelukkig? Natuurlijk niet... Nu weten ze niet wat ze allemaal missen...
Sinds ik voor mezelf heb besloten om diene pc zo'n vijf dagen van de zeven (gemiddeld) links te laten liggen voel ik me eerlijk gezegd ook gelukkiger.

pssst: volgens jou: 12,5 euro is minder dan 8 euro
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 10:30   #19
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Hier zijn andere cijfers:
http://www.nationmaster.com/graph/li...-happiness-net
http://thehappinessshow.com/HappiestCountries.htm
Er zijn nog wel meer lijstjes.

De door de topicstarter opgegeven cijfers zijn nogal nep omdat ze blijkbaar ook de 'ecologische voetafdruk' verrekenen. Wanneer men stelt: "The HPI reflects the average years of happy life produced by a given society, nation or group of nations, per unit of planetary resources consumed. Put another way, it represents the efficiency with which countries convert the earth’s finite resources into well-being experienced by their citizens ", dan gaan mensen uit miserabele landen aan de top van de lijst terechtkomen, niet omdat ze zich gelukkig voelen, maar wel omdat ze - straatarm en ellendig zijnde - toch nog niet écht doodongelukkig doch enkel ongelukkig tot zeer ongelukkig zijn. Straatarme mensen zijn gemiddeld minder gelukkig dan welstellende mensen, en dit elementaire gegeven wordt door de statistische truc van de 'ecologische voetafdruk'-verrekening weggemasseerd. De titel van deze draad is daarom zonder meer misleidend.
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be