Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 september 2012, 13:08   #41
K.Alf
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 september 2012
Berichten: 349
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
595.000 € gesubsidieerd.
Subsidies, uit wiens zakken komen die meestal ?
hoezo 'meestal' ?
K.Alf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 14:01   #42
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Paar dingen komen spontaan in me op:
1/ apartheid
2/ dit opent deuren voor 'belgische scholen', kunnen we dan ook kinderen van niet-autochtone belgen weigeren?
Ik denk dat ze niemand zullen weigeren want niemand zal er zo zot zijn om daar als niet-marokaan z'n kinderen naartoe te sturen.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 14:11   #43
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Er zijn ook Joodse scholen die subsidies krijgen en katholieke, zo lang ze de eindtermen naleven kan het. Maar we zien bij de joden al problemen om seksuele opvoeding te geven en het internet, hoe zal het daar dan niet worden?

http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=602TF08P

Binnen 6 jaar gaan we zien of de leerlingen klaar zullen zijn voor het middelbaar maar zo hebben ze toch al een getuigeschrift van de lagere school. Ze gaan misschien allemaal imam worden betaald door de overheid en huisvrouwen, probleem opgelost.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 15:15   #44
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Ik geloof die Chakkar helemaal hoor. Die willen hun kinderen de beste kansen geven, zoals elke ouder. En beter en aangepast onderwijs als springplank naar kansen beschouwen lijkt me al niet echt verkeerd.
Probleem of gevaar is dat het daar "islamitisch" aan toe zal gaan want dat blijft het belangrijkste in hun leven.
Of ze daar evenwaardige diploma's als in onze scholen zullen kunnen afgeven is weer een andere vraag. Het lukt voor zovelen niet in "onze" scholen, zal het daar wel lukken?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 15:21   #45
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 高贵的 Bekijk bericht
Dat steekt allemaal zo nauw niet heb ik de indruk. Kijk maar naar joodse scholen, vol censuur enz. Een lerares zei in Terzake dat ze in 10 jaar nog geen onderzoek gehad hebben.
Ja, maar hier blijft de vaststelling dat we van die groep geen enkele last hebben, dus ze doen maar!
En van de andere groep niets dan last! Zullen die meer geïntegreerd zijn na hun moslimschool?
Je kunt beiden, en zeker de gevolgen, echt niet met elkaar vergelijken.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 15:56   #46
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Ze richten enkel kleuterklassen en het eerste leerjaar in.
Dus zijn er geen eindtermen van toepassing.
Ze kunnen 100 percent laten overgaan zonder controle van de vaardigheden.
Het probleem gaat pas opduiken in een andere school,in het 2de leerjaar.Als dan blijkt dat de integratie en de vaardigheden niet goed zijn,dan zit de leerkracht 2de leerjaar in de problemen en natuurlijk de kinderen zelf.Trouwens,500000 euro voor 64 kinderen=7812,5 euro per kind.781,25 per maand per kind.
Kheb mn roeping gemist,khad een school moeten beginnen op zelfstandige basis.
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 17:10   #47
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Weet ik niet hoor. De intentie is in alle geval al goed.

Ga je ook "apartheid" roepen als we het over buitengewoon onderwijs hebben? Eigelijk is dit buitengewoon onderwijs voor kinderen met een specifieke en dezelfde achterstand.
Dit zou integratie kunnen bevorderen. Beter leren, meer kansen, minder frustratie, minder wrok, minder criminialiteit, minder fundamentalisme.

Even afwachten wat het wordt, maar ze krijgen zeker het voordeel van de twijfel van mij.
In zoverre zij geen leerlingen weigeren op basis van afkomst, moet dit inderdaad kunnen, en kan dat zelfs een goed idee zijn.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 17:14   #48
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.874
Standaard

Het is ondertussen al voldoende gebleken dat al de huidge schoolsystemen die er bestaan niet afdoende blijken,en zelfs niet in die cruciale eerste paar jaar van de schoolcarriere....Er is blijkbaar geen verbinding tussen de ouders en het schoolsysteem,en dat heeft dramatische gevolgen voor de kinderen....Als ouders niet echt begrijpen waar een school voor dient,of denken dat de school wel gans de opvoeding doet tijdens kantooruren,wel,de gevolgen laten zich ondertussen al bezichtigen in ons gevangenissysteem!

...replay dus....

Welaan,laat dit experiment maar eens starten.Als dit een succes wordt(succes dat zal gemeten worden even later in de schoolcarriere van die kinderen) dan kan niemand klagen....

Het kan ook een ontlasting blijken voor de huidige "concentratiescholen" voor wie het echt wel moeilijk geworden is ....

Laatst gewijzigd door kelt : 27 september 2012 om 17:17.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 17:19   #49
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Als dan die kinderen van de zoveelste generatie ook nog eens naar een Marokkaanse, Joodse, Indische of weet ik veel wat voor -school moeten gaan wil dat toch al heel wat zeggen over de integratie de laatste decennia...
Waar zijn dan die nieuwe Vlamingen?

En dan die toestanden als "Federatie van Marokkaanse Verenigingen"... Dat ze Marokkaan gaan zijn in Marokko, dat soort toestanden hoeft hier niet te zijn, hier ben je komen wonen omdat je Vlaming wenst te worden, geen Marokkaan in een ander land...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 17:22   #50
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Een zoveelste faillietverklaring van de multiculturele samenleving.

Multiculturele apartleving.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 17:31   #51
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Jamaar, als ze op hun 10-13 jaar nog in de kleuterklas of het eerste leerjaar zitten, dan moet er misschien toch een creatieve oplossing gezocht worden.

Citaat:
IQRA - Vlaanderen

Dat heel wat allochtone kinderen te kampen hebben met een substantiële leerachterstand, kunnen we niet onder stoelen of banken steken. Daarom is onderwijs voor de Federatie van Marokkaanse Verenigingen een topprioriteit.
IQRA-Vlaanderen is een jong onderwijsproject dat deze leerachterstand wil aanpakken. IQRA vertrekt vanuit de kracht en de kansen van kinderen en minder vanuit tekorten.Één schooljaar lang werken gekwalificeerde vrijwillige lesgevers intensief met de kinderen waarbij de leermogelijkheden en noden van de kinderen centraal staan. Door de sterke kanten van de kinderen meer te benadrukken, wordt er niet enkel gewerkt aan het leren ‘leren’ maar ook aan het zelfbeeld en de faalangst.

Het project IQRA-Vlaanderen is er voor kinderen van 10 tot 13 jaar die moeite hebben met leren en/of al één keer zijn “blijven zitten”. Daarnaast streeft het project er ook naar de verantwoordelijkheid en betrokkenheid van ouders in de opvoeding en begeleiding van hun kinderen te versterken. Voor hen worden er maandelijks ouderbijeenkomsten georganiseerd, ze worden wegwijs gemaakt in de ingewikkelde onderwijsstructuren en worden geïnformeerd over het ‘gelijke onderwijskansendecreet’ en hun rechten.
http://www.fmv-vzw.be/projecten.php?project=1
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 17:34   #52
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K.Alf
Nogmaals wil ik benadrukken dat moslim'leraars' niet in het bezit(hoeven te) zijn met een attest pedagogische bekwaamheid(oud D-attest).
Enne, wat is de relevantie hiervan voor je eerdere verklaring dat:

Citaat:
Marokkaanse 'leraars' zijn amper geschoold.
Want wat jij nu zegt is iets compleet anders. Je hebt dus nog steeds niet je bron gegeven voor deze bewering.

Wat heel die situatie betreft: ik zit wat 'on the fence'. Het is mogelijk dat men met een gerichte aanpak (die onder andere er specifiek op gericht is de typische leerproblemen van migrantenjongeren aan te pakken) goede resultaten kan boeken. Aan de andere kant vrees ik dat het de integratie niet bepaald zal bevorderen. Ook de joodse scholen tonen dat dit soort initiatief niet noodzakelijk een goed idee is.

Wat betreft 'discriminatie': er wordt nergens beweerd dat er leerlingen zullen geweigerd worden omdat ze niet van Marokkaanse afkomst zijn. Enkel dat de school zich op die leerlingen richt.

Wat financiering betreft: uiteraard zullen de subsidies komen van de overheid, net zoals voor andere scholen. Als zij kunnen aantonen (net zoals andere scholen dat moeten doen) dat ze de eindtermen behalen, zie ik ook niet in waarom dat anders zou moeten zijn.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 17:39   #53
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Wat betreft 'discriminatie': er wordt nergens beweerd dat er leerlingen zullen geweigerd worden omdat ze niet van Marokkaanse afkomst zijn. Enkel dat de school zich op die leerlingen richt.
De onderstaande zin stelt nochtans met zekerheid dat er alleen plaats is voor leerlingen van Marokkaanse afkomst.

Citaat:
...De school zal plaats bieden aan 64 leerlingen van Marokkaanse afkomst.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 17:48   #54
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
De onderstaande zin stelt nochtans met zekerheid dat er alleen plaats is voor leerlingen van Marokkaanse afkomst.
Da's wat de gazet er van maakt.

Toon mij een officieel bericht, citaat of document van die initiatiefnemers waaruit blijkt dat ze andere leerlingen zullen weigeren, en we kunnen praten.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 17:58   #55
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Da's wat de gazet er van maakt.

Toon mij een officieel bericht, citaat of document van die initiatiefnemers waaruit blijkt dat ze andere leerlingen zullen weigeren, en we kunnen praten.
Lol, jij draait gewoon de bewijslast om.
Het artikel in de gazet is het enige wat we hebben, dus de inhoud er van wordt vermoed van te stroken met de werkelijkheid.

Toon ons een officieel bericht, citaat of document van die initiatiefnemers waaruit blijkt dat ze andere leerlingen zullen toelaten, en we kunnen praten.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 18:03   #56
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Lol, jij draait gewoon de bewijslast om.
Het artikel in de gazet is het enige wat we hebben, dus de inhoud er van wordt vermoed van te stroken met de werkelijkheid.

Toon ons een officieel bericht, citaat of document van die initiatiefnemers waaruit blijkt dat ze andere leerlingen zullen toelaten, en we kunnen praten.
Ik draai helemaal geen 'bewijslast' om, ik vraag enkel om een officiële bron om een beschuldiging te ondersteunen. Is dat te veel gevraagd?

Het ben jij trouwens die nu de bewijslast omdraait: jullie uiten de beschuldiging van discriminatie, het is dus aan jullie om dat te bewijzen. Zo werkt het.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 18:10   #57
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Ik draai helemaal geen 'bewijslast' om, ik vraag enkel om een officiële bron om een beschuldiging te ondersteunen. Is dat te veel gevraagd?

Het ben jij trouwens die nu de bewijslast omdraait: jullie uiten de beschuldiging van discriminatie, het is dus aan jullie om dat te bewijzen. Zo werkt het.
O maar er is wel degelijk bijkomende ervaring. Nog niet over dit specifiek project, maar wel over andere projecten van de FMV, bijv. voor de jongste kinderen.

Citaat:
Het project is een programma van cultuursensitieve ontwikkelingsbegeleiding, opvoedingsondersteuning en gezinsempowerment voor kansarme, allochtone ouders met kinderen van 0 tot 3 jaar.
http://www.fmv-vzw.be/projecten.php?project=3

Het is helemaal niet nodig om daar bovenop nog eens te specifiëren dat het niet voor autochtonen bestemd is.

Er is niets mis met zo'n project natuurlijk. Zelfs lovenswaardig, en net als elk initiatief mag men daar subsidies voor vragen en krijgen, maar men moet dan wel kunnen verdragen dat autochtonen ook selectief mogen zijn voor bepaalde projecten.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 18:15   #58
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
O maar er is wel degelijk bijkomende ervaring. Nog niet over dit specifiek project, maar wel over andere projecten van de FMV, bijv. voor de jongste kinderen.


http://www.fmv-vzw.be/projecten.php?project=3

Het is helemaal niet nodig om daar bovenop nog eens te specifiëren dat het niet voor autochtonen bestemd is.

Er is niets mis met zo'n project natuurlijk. Zelfs lovenswaardig, en net als elk initiatief mag men daar subsidies voor vragen en krijgen, maar men moet dan wel kunnen verdragen dat autochtonen ook selectief mogen zijn voor bepaalde projecten.
Ook daar zie ik nergens iets staan over het weigeren van autochtonen. En daar gaat het ook niet over gesubsidieerd onderwijs in de klassieke betekenis, wat hier wel het geval is, je vergelijking is dus vrij irrelevant.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 18:32   #59
F.B.
Parlementslid
 
Geregistreerd: 28 juli 2011
Berichten: 1.748
Standaard

Wie gaat dat betalen?
__________________
Mein Land
F.B. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 18:38   #60
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.B.
Wie gaat dat betalen?
Zoals ik eerder al zei:
Citaat:
Wat financiering betreft: uiteraard zullen de subsidies komen van de overheid, net zoals voor andere scholen. Als zij kunnen aantonen (net zoals andere scholen dat moeten doen) dat ze de eindtermen behalen, zie ik ook niet in waarom dat anders zou moeten zijn.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be