Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 september 2023, 08:13   #1
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.734
Standaard Wie één mens doodt ...

Doodstraf.
‘Wie één mens doodt, doodt de hele mensheid’, staat in de Koran. Toch deelt Iran vlijtig doodvonnissen uit, ook aan koranverbranders.
Trouw, 17 augustus 2023.

"... De bescherming van het leven geldt niet voor een moordenaar of iemand die 'verderf zaait in het land'. Dat laatste is een lekker vaag begrip, handig als je iemand naar de galg wilt sturen. Koran 5:33, het volgende vers dus, stelt er de doodstraf op, net als op 'oorlogvoering tegen God'." - 17 aug 2023

De Franse monnik Sint Bernardus van Clairvaux (1090-1153) was een van de meest invloedrijke personen van zijn tijd. Hij heeft de cisterciënzerorde groot gemaakt. Ondanks zijn verlangen naar stilte en afzondering, reisde hij Europa door om ketterijen te bestrijden, de kruistocht te prediken, paus en bisschoppen te adviseren en wereldlijke heersers te vermanen. Zijn anti-intellectualisme ...

Het christendom is ook niet tegen de doodstraf voor ketters. In tegendeel. Zo was 1 van de toevallige resultaten van een 10 jaar durend concillie van Constance, met een duizendtal geleerde geestelijken de moord op Jan Hus.
The council condemned 45 propositions of Wycliffe and 30 of Hus, who was declared an obstinate heretic, delivered to the secular power, and burned at the stake.

Enfin. Wordt het niet eens tijd voor excuses? Of is het al te laat.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2023, 08:16   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 73.562
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Doodstraf.
‘Wie één mens doodt, doodt de hele mensheid’, staat in de Koran. Toch deelt Iran vlijtig doodvonnissen uit, ook aan koranverbranders.
Trouw, 17 augustus 2023.

"... De bescherming van het leven geldt niet voor een moordenaar of iemand die 'verderf zaait in het land'. Dat laatste is een lekker vaag begrip, handig als je iemand naar de galg wilt sturen. Koran 5:33, het volgende vers dus, stelt er de doodstraf op, net als op 'oorlogvoering tegen God'." - 17 aug 2023

De Franse monnik Sint Bernardus van Clairvaux (1090-1153) was een van de meest invloedrijke personen van zijn tijd. Hij heeft de cisterciënzerorde groot gemaakt. Ondanks zijn verlangen naar stilte en afzondering, reisde hij Europa door om ketterijen te bestrijden, de kruistocht te prediken, paus en bisschoppen te adviseren en wereldlijke heersers te vermanen. Zijn anti-intellectualisme ...

Het christendom is ook niet tegen de doodstraf voor ketters. In tegendeel. Zo was 1 van de toevallige resultaten van een 10 jaar durend concillie van Constance, met een duizendtal geleerde geestelijken de moord op Jan Hus.
The council condemned 45 propositions of Wycliffe and 30 of Hus, who was declared an obstinate heretic, delivered to the secular power, and burned at the stake.

Enfin. Wordt het niet eens tijd voor excuses? Of is het al te laat.
Voor excuses is het eigenlijk altijd te laat.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2023, 08:23   #3
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 23.066
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Doodstraf.
‘Wie één mens doodt, doodt de hele mensheid’, staat in de Koran. Toch deelt Iran vlijtig doodvonnissen uit, ook aan koranverbranders.
Trouw, 17 augustus 2023.

"... De bescherming van het leven geldt niet voor een moordenaar of iemand die 'verderf zaait in het land'. Dat laatste is een lekker vaag begrip, handig als je iemand naar de galg wilt sturen. Koran 5:33, het volgende vers dus, stelt er de doodstraf op, net als op 'oorlogvoering tegen God'." - 17 aug 2023

De Franse monnik Sint Bernardus van Clairvaux (1090-1153) was een van de meest invloedrijke personen van zijn tijd. Hij heeft de cisterciënzerorde groot gemaakt. Ondanks zijn verlangen naar stilte en afzondering, reisde hij Europa door om ketterijen te bestrijden, de kruistocht te prediken, paus en bisschoppen te adviseren en wereldlijke heersers te vermanen. Zijn anti-intellectualisme ...

Het christendom is ook niet tegen de doodstraf voor ketters. In tegendeel. Zo was 1 van de toevallige resultaten van een 10 jaar durend concillie van Constance, met een duizendtal geleerde geestelijken de moord op Jan Hus.
The council condemned 45 propositions of Wycliffe and 30 of Hus, who was declared an obstinate heretic, delivered to the secular power, and burned at the stake.

Enfin. Wordt het niet eens tijd voor excuses? Of is het al te laat.
De Aboriginals wachten ook nog op excuses van kolonialisten wiens bezoek als een plezierreisje voor onderzoek wordt verkocht. Maar de inwoners werden gewoon brutaal vermoord en in musea tentoongesteld. Zijt gij medeplichtig aan de barbarij van Darwin op Aboriginals? Of zijn wetenschappelijk racisme?

Ja christenen mogen ook het zwaard opnemen. Een slag in het gezicht en de rechterwang gaat meer voor beledigingen op. Make no mistake, de kop mag er af als ge ons binnen onze grenzen bedreigt.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd! Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En zie, Ik ben met u al de dagen...
For to me to live is Christ and to die is gain.

Laatst gewijzigd door CUFI : 17 september 2023 om 08:23.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2023, 08:30   #4
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 23.066
Standaard

Het is trouwens, wie een ONSCHULDIG mens doodt, ...
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd! Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En zie, Ik ben met u al de dagen...
For to me to live is Christ and to die is gain.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2023, 23:38   #5
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Het is trouwens, wie een ONSCHULDIG mens doodt, ...
Niet in Trouw en naar mijn weten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
De Aboriginals wachten ook nog op excuses van kolonialisten wiens bezoek als een plezierreisje voor onderzoek wordt verkocht. Maar de inwoners werden gewoon brutaal vermoord en in musea tentoongesteld. Zijt gij medeplichtig aan de barbarij van Darwin op Aboriginals? Of zijn wetenschappelijk racisme?

Ja christenen mogen ook het zwaard opnemen. Een slag in het gezicht en de rechterwang gaat meer voor beledigingen op. Make no mistake, de kop mag er af als ge ons binnen onze grenzen bedreigt.
Charles Darwin staat hier buiten.
'Waar staat daf Jezus' discipelen het zwaard mogen gebruiken?
En zo ja, tegen ketters en christenen die de autoriteit van de paus afwijzen?

Joh. 18:36 heb je gemist?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2023, 06:17   #6
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Doodstraf.
‘Wie één mens doodt, doodt de hele mensheid’, staat in de Koran.
Beloven beloven. Dat is typisch religie he: veel beloven en weinig geven...

Dan slaat ge daar dat oud moederke dood om het klimaat te redden, en denkt ge dat er iets gaat gebeuren ? Niks niemendalle ja.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2023, 06:50   #7
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.675
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Doodstraf.
‘Wie één mens doodt, doodt de hele mensheid’, staat in de Koran
Misschien even de volledige kwoot plaatsenL

"Because of that, We decreed upon the Children of Israel that whoever kills a soul unless for a soul or for corruption [done] in the land – it is as if he had slain mankind entirely. And whoever saves one – it is as if he had saved mankind entirely. And our messengers had certainly come to them with clear proofs. Then indeed many of them, [even] after that, throughout the land, were transgressors."
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2023, 07:33   #8
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Doodstraf.
‘Wie één mens doodt, doodt de hele mensheid’, staat in de Koran. Toch deelt Iran vlijtig doodvonnissen uit, ook aan koranverbranders.
Trouw, 17 augustus 2023.
Wie slechts EEN mens doodt, laat de rest in leven.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2023, 07:38   #9
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 23.066
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Niet in Trouw en naar mijn weten.



Charles Darwin staat hier buiten.
'Waar staat daf Jezus' discipelen het zwaard mogen gebruiken?
En zo ja, tegen ketters en christenen die de autoriteit van de paus afwijzen?

Joh. 18:36 heb je gemist?
Het is Soera 5:32. Er speelt nog een context.

Lukas 22:36 Maar nu, die buidel heeft, die neme hem mede, desgelijks ook de male; en die geen heeft, verkope zijn kleed, en kope een zwaard

Daarna komen soldaten hem arresteren en redt Hij de apostelen hun leven door zelfopoffering. 12 (11) vs 500 is geen eerlijke strijd.
Als daar 1 man of 5 met zwaarden kwamen zwaaien, was die wel gestopt natuurlijk.

Het mag enkel als zelfverdediging.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd! Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En zie, Ik ben met u al de dagen...
For to me to live is Christ and to die is gain.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2023, 08:26   #10
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Het is Soera 5:32. Er speelt nog een context.

Lukas 22:36 Maar nu, die buidel heeft, die neme hem mede, desgelijks ook de male; en die geen heeft, verkope zijn kleed, en kope een zwaard

Daarna komen soldaten hem arresteren en redt Hij de apostelen hun leven door zelfopoffering. 12 (11) vs 500 is geen eerlijke strijd.
Als daar 1 man of 5 met zwaarden kwamen zwaaien, was die wel gestopt natuurlijk.

Het mag enkel als zelfverdediging.
Ja, Soera 3:32. En die kwestie van Jezus met de zwaarden is interessant.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Misschien even de volledige kwoot plaatsenL

"Because of that, We decreed upon the Children of Israel that whoever kills a soul unless for a soul or for corruption [done] in the land – it is as if he had slain mankind entirely. And whoever saves one – it is as if he had saved mankind entirely. And our messengers had certainly come to them with clear proofs. Then indeed many of them, [even] after that, throughout the land, were transgressors."
Ik heb het nog even gecontroleert. Die conditie "unless a soul (!?) for corruption", is waarschijnlijk een toevoeging n.a.v. discussies over de bronteksten. Ja,ja. De Islam nl laat die toevoeging weg.

https://vragenenislam.nl/vraag/welke...-van-het-leven
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2023, 09:17   #11
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 23.066
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ja, Soera 3:32. En die kwestie van Jezus met de zwaarden is interessant.



Ik heb het nog even gecontroleert. Die conditie "unless a soul (!?) for corruption", is waarschijnlijk een toevoeging n.a.v. discussies over de bronteksten. Ja,ja. De Islam nl laat die toevoeging weg.

https://vragenenislam.nl/vraag/welke...-van-het-leven
Dus er is een verschil tussen doodslag en moord en zelfverdediging.
Zelfverdediging is geen onschuldig mens doden. Stenigen in opzicht van religie is ook geen onschuldige doden tenzij foute uitspraak.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd! Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En zie, Ik ben met u al de dagen...
For to me to live is Christ and to die is gain.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2023, 10:43   #12
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.675
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ik heb het nog even gecontroleert. Die conditie "unless a soul (!?) for corruption", is waarschijnlijk een toevoeging n.a.v. discussies over de bronteksten. Ja,ja. De Islam nl laat die toevoeging weg.
Maar het punt is dat het niet gericht is aan moslims hee, het is een soort kwoot uit de bijbel of talmoed of whatever.

"Ik (God) heb tegen de Joden gezegd Blah"

is enkel een beschrijving van een Joods principe, niet een moslim principe.
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2023, 11:42   #13
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.734
Standaard Moderniteit en ideologie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Dus er is een verschil tussen doodslag en moord en zelfverdediging.
Zelfverdediging is geen onschuldig mens doden. Stenigen in opzicht van religie is ook geen onschuldige doden tenzij foute uitspraak.
In het O.T. vallen religie en staatswezen met wetten samen. Ik denk dat dit niet de bedoeling was van de Koran en het nieuwe testament. In de moderne wereld moet dat ook gescheiden zijn. Religie mag niet meer zijn dan filosofie. Men kan een maatschappijvisie ontwikkelen als ideologie, op basis van biologie en een vorm van humanisme. Religie is geen goede basis voor een absolute bestuursvorm en rechtssysteem. Het is te primitief en heeft mystieke oogmerken.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2023, 12:12   #14
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.734
Standaard Joods of Arabbisch?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Maar het punt is dat het niet gericht is aan moslims hee, het is een soort kwoot uit de bijbel of talmoed of whatever.

"Ik (God) heb tegen de Joden gezegd Blah"

is enkel een beschrijving van een Joods principe, niet een moslim principe.
Daar lijkt het inderdaad op. Het is een mooie, humanistisch visie die psychologisch in twee richtingen werkt. Het verheft de denker en beschermt de ander, de medemens. Het is de sleutel tot vreedzaam samenleven.

De toevoeging, "onschulfdige" of "for corruption" is onlogisch. Want wat dat betekent is arbitrair - of men zal elke schuldige en een ieder die corrupt is moeten of mogen doden. Men kan dan eigenmachtig optreden en eigen rechter spelen. Dat gebeurt met moslims in Iran. Kan de wereldgemeenschap van moslims daar geen verlichting brengen?

Laatst gewijzigd door Piero : 18 september 2023 om 12:20.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2023, 12:18   #15
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.734
Standaard

Error.

Laatst gewijzigd door Piero : 18 september 2023 om 12:21.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2023, 13:27   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Die schrijvers van bijbels en korans en zo, waren toch ook wereldvreemd. Wisten die niet dat zoveel religieuzen aan de kleine jongetjes zitten? Ze zouden beter daar wat meer straffen op gezet hebben.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2023, 13:29   #17
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 23.066
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Die schrijvers van bijbels en korans en zo, waren toch ook wereldvreemd. Wisten die niet dat zoveel religieuzen aan de kleine jongetjes zitten? Ze zouden beter daar wat meer straffen op gezet hebben.
Mattheüs 18:6:
"Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter dat een molensteen aan zijn hals gehangen ware, en dat hij verzonken ware in de diepte der zee."

Lukas 17:2:
"Het zou hem nuttiger zijn, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen worde, dan dat hij een van deze kleinen ergere."
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd! Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En zie, Ik ben met u al de dagen...
For to me to live is Christ and to die is gain.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2023, 09:31   #18
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.150
Standaard

Het is beter dat één mens sterft voor het volk, dan dat het hele volk vernietigd wordt!

Johannes 11:50
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2023, 10:25   #19
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Het is beter dat één mens sterft voor het volk, dan dat het hele volk vernietigd wordt!

Johannes 11:50
Joh. 11:50 - ?
Uit één bijzonder geval kan men geen regel afleiden.

- De spirituele spreuk van de dag.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2023, 10:44   #20
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Joh. 11:50 - ?
Uit één bijzonder geval kan men geen regel afleiden.
Als het om Jezus gaat zeker wel.
Wat voor God geldt geldt van allen.
Citaat:

- De spirituele spreuk van de dag.
Uiteindelijk zijn ook de joden vernietigd in de Holocaust tot wedergeboorte van God in mijn atoomtheorie.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be