Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wat is volgens u uw leefkwaliteit als burger van België?
Zeer goed 9 21,43%
Goed 5 11,90%
Matig 14 33,33%
Slecht 1 2,38%
Zeer slecht 13 30,95%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 november 2021, 23:28   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard Hoe slecht is België?

Volgens wat ik lees leef ik in een vreselijk slecht land.

Wat is volgens u uw leefkwaliteit als burger van België?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2021, 23:36   #2
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Het is omdat ge op mijn negeerlijst staat hé gast....

Dus hé ,vlieg nu maar lekker de boom in...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2021, 23:46   #3
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

"Goe leven in België"

Dooddoener nummer één.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2021, 23:50   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
"Goe leven in België"

Dooddoener nummer één.
Ja, je wil niet toegeven dat dit een goed landje is nietwaar?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2021, 00:03   #5
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja, je wil niet toegeven dat dit een goed landje is nietwaar?
dankzij Vlaanderen
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2021, 00:15   #6
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja, je wil niet toegeven dat dit een goed landje is nietwaar?
Slecht onderhouden wegen, overal camera's, belachelijke verkeersregels, hoogste belastingdruk maar zorg kreunt, justitie loopt mank, slechts twee grote mediaspelers die perfect inwisselbaar zijn, staat is georganiseerd als een Mexicaans leger....
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2021, 00:20   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Slecht onderhouden wegen, overal camera's, belachelijke verkeersregels, hoogste belastingdruk maar zorg kreunt, justitie loopt mank, slechts twee grote mediaspelers die perfect inwisselbaar zijn, staat is georganiseerd als een Mexicaans leger....
En hoe vertaalt dat in jouw score?
Vind je het hier echt miserabel?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2021, 00:22   #8
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja, je wil niet toegeven dat dit een goed landje is nietwaar?
Meh, ondanks België, niet dankzij. Ons deel van Europa was sinds de middeleeuwen al welvarend. Een tricolore vlag zie je mij niet wapperen en mijn ware vaderland is BeNeLux of tenminste VlaNed. Ik ben vrij ontevreden met het Belgisch nationalisme en hoe het tot uiting is gekomen in de geschiedenis tot de dag van vandaag. Dat vooral, eigenlijk.

Ik vind België verschrikkelijk op spiritueel vlak, soms. Dat wel. Ik woon bijna in Nederland en binnenkort woon ik er echt en dat maakt mij een aangenamer persoon voor zowel Vlamingen als Nederlanders.
Geen fan van Belgicisme immers. Dat is wat het hier voor mij geestelijk 'miserabel' maakt. Tegenwoordig wel draaglijker desondanks.

Die onderdanigheid hou ik niet van, vooral jegens Franstaligen. En dat uit nationalisme. Of dat wij-zij-clandenken uit pure onzekerheid en angst voor verdeling. Je hebt het overal wel in Europa, maar bij ons toch net erger. Men cijfert zichzelf te vaak weg. Dit forum echter is een baken van vrijdenken, gelukkig. Het met elkaar 'oneens zijn' wordt hier tenminste gekoesterd, maar ik ben niet met die cultuur opgegroeid in België.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 november 2021 om 00:35.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2021, 00:31   #9
Leica
Schepen
 
Geregistreerd: 24 augustus 2014
Berichten: 482
Standaard

Te zien hoe je het bekijkt...
Als we onze welvaart koppelen aan de belastingsdruk, leven we in een barslecht land. Waar gaat in godsnaam al ons belastingsgeld naartoe? Het kan toch niet anders dan dat het heel slecht besteed wordt. Onderwijskwaliteit in dalende lijn, wegennet in een erbarmelijke staat terwijl we ooit bejubeld werden hiervoor, energietarieven die bijna onbetaalbaar worden, falende justitie die bovendien met verouderd materiaal moeten werken, ...
Als je het vergelijkt met een land als pakweg Soedan, leven we in een heel goed land.
Leica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2021, 04:28   #10
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.628
Standaard Eentonig en zeer matig.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Volgens wat ik lees leef ik in een vreselijk slecht land.
Wat is volgens u uw leefkwaliteit als burger van België?
Volgens 'wat je leest' is irrelevant.
Volgens wat je door ervaring, vergelijking EN persoonlijke voorkeur hebt ondervonden zou je toestaan om correcter te antwoorden. De meesten hebben echter geen degelijke vergelijkingspunten.
Mijn oordeel als voormalig autochtone resident: de lokale leefkwaliteit is maar matig, onder andere door het eentonige gedrag van een samenleving die doorgaans ageert als een verwende bende zagers/klagers.

Maar dat weet je zelf ook wel, Dadee. Nu nog toegeven dat je niet kan vergelijken.
En neen, vakantie-ervaringen naar Spanje en city-trips of zo zijn irrelevant in deze, al gaat (ging) men 5 X per jaar.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2021, 04:31   #11
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

In Nederland zeg ik altijd dat ik van België houdt desondanks, maar ik bedoel het land en niet per se de staat (van de mensen). De mensen zouden heus wat complexen kunnen verliezen en dan zou het hier veel beter zijn. Men is niet eerlijk met zichzelf al is dit aan de beterende kant (althans schijnbaar).

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 november 2021 om 04:33.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2021, 04:56   #12
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.628
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Meh, ondanks België, niet dankzij.
../...
Dit forum echter is een baken van vrijdenken, gelukkig. Het met elkaar 'oneens zijn' wordt hier tenminste gekoesterd, maar ik ben niet met die cultuur opgegroeid in België.
Heerlijk surrealistisch. Een echte Belgenlander met levenservaring uit een ver land.

P.S.: Ik heb ook een schoonzus in N. Zeeland, Wellington. Buren misschien?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2021, 05:03   #13
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Heerlijk surrealistisch. Een echte Belgenlander met levenservaring uit een ver land.

P.S.: Ik heb ook een schoonzus in N. Zeeland, Wellington. Buren misschien?
Nieuw-Zeeland (genoemd naar de mooiste provincie van Nederland) lijkt me wel heerlijk wonen. Maar ik ben geen verre Belgenlander, want ik woon nu nog in Essen waar ik het ook nog tolereer in België/Vlaanderen. Boerendorp, maar goede verbinding met Antwerpen (dankzij het station) en gespeend van (al te veel) argwaan jegens Nederland. Commercieel ook zeer gericht op Nederlanders.

Het dorp is ook relatief geïsoleerd van de rest van België en de bewoonde wereld in Nederland is dichterbij. Logisch ook.

Mensen zeggen ook nog een goeiedag tegen elkaar hier.

Ik had het altijd over Zeeland, niet Nieuw-Zeeland uiteraard. Hoogstens Aardse overburen voor de toekomst dus. Al zie ik mezelf net zo gemakkelijk verhuizen naar de Brabantse Westhoek. Toch niet zo ver als je familie en jij. Maar evenmin een kerktorenvlaming die de schaduw van zijn kerktoren niet durft verlaten.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 november 2021 om 05:16.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2021, 05:43   #14
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.628
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Nieuw-Zeeland (genoemd naar de mooiste provincie van Nederland) lijkt me wel heerlijk wonen. Maar ik ben geen verre Belgenlander, want ik woon nu nog in Essen waar ik het ook nog tolereer in België/Vlaanderen. Boerendorp, maar goede verbinding met Antwerpen (dankzij het station) en gespeend van (al te veel) argwaan jegens Nederland. Commercieel ook zeer gericht op Nederlanders.

Het dorp is ook relatief geïsoleerd van de rest van België en de bewoonde wereld in Nederland is dichterbij. Logisch ook.

Mensen zeggen ook nog een goeiedag tegen elkaar hier.

Ik had het altijd over Zeeland, niet Nieuw-Zeeland uiteraard. Hoogstens Aardse overburen voor de toekomst dus. Al zie ik mezelf net zo gemakkelijk verhuizen naar de Brabantse Westhoek. Toch niet zo ver als je familie en jij. Maar evenmin een kerktorenvlaming die de schaduw van zijn kerktoren niet durft verlaten.
Mijn zijsprongetje van de Zeeuwen naar de Nieuwe-Zeeuwen was maar een "ceci n'est pas une pipe" grapje.
Van de ene surrealist naar de andere. Belgenlanderse eigenschappen en zo, niet?


Addendum: wij zeggen hier ook goedendag, zelfs tegen onze bus-driver en 'Thanks, baai' bij het uitstappen.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 20 november 2021 om 05:48.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2021, 05:53   #15
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Mijn zijsprongetje van de Zeeuwen naar de Nieuwe-Zeeuwen was maar een "ceci n'est pas une pipe" grapje.
Van de ene surrealist naar de andere. Belgenlanderse eigenschappen en zo, niet?


Addendum: wij zeggen hier ook goedendag, zelfs tegen onze bus-driver en 'Thanks, baai' bij het uitstappen.
Had ik al vermoed. Dat of een stevige vrijdagavond.

Of beiden.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 november 2021 om 05:59.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2021, 07:49   #16
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Had ik al vermoed. Dat of een stevige vrijdagavond.

Of beiden.
Wie de zaken wil zeggen zoals ze zijn, kan niet anders dan te vinden dat het goed leven is in België. Eigenlijk leven we in een luilekkerland en we moeten zeker niet onderdoen voor onze buurlanden.

Elk land heeft zijn gebreken en België dus ook. Maar als we de uiteindelijke balans opmaken en de landen in Europa en in de wereld vergelijken met België, dan mogen we blij zijn dat we in België leven.

Natuurlijk zijn er altijd beroepskankeraars die op alles kritiek hebben. Dat ze maar eens in een ander land gaan leven voor een paar jaar, dan zullen ze beseffen hoe goed dat het hier is.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 november 2021 om 07:51.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2021, 07:54   #17
^_^
Gouverneur
 
Geregistreerd: 4 juni 2014
Berichten: 1.490
Standaard

Ons arbeidsrendement ligt hoger dan bij de buurlanden, en toch is onze overheid een financieel zwak geval. De overheid verkwanselt onze extra inspanningen aan matig tot slecht beleid.
^_^ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2021, 08:14   #18
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.659
Standaard

België is een goed land om in te leven als je niet anders kent, totaal achterlijk bent of zeer rijk. In België betaal je zowat de hoogste belastingen van de wereld en je krijgt er alleen iets voor terug als je ziek bent of vervroegd en met een voldoende hoog pensioen op rust kan. Het onderwijs trekt op steeds minder. De mobiliteit zuigt enorm. De ruimtelijke ordening trekt op geen zak. Tegen de wil van 75% van de bevolking in willen politici OCMW voor de hele wereld spelen. Het zit in de top tien wat betreft de hoogste schuldgraad ter wereld. Het spaargeld wordt ingepikt. De veiligheidsdiensten werken niet voor maar tegen de werkmens. Rechters hebben meer empathie voor criminelen en illegalen dan voor de brave burger.

Het is zowat het meest onvrije land ter wereld alleen beseft niemand dat. Door het verplichte domicilieadres en de arbeids- en pensioenwetgeving is er amper (arbeids)mobiliteit. De Belg zit zowat vastgepind op zijn (bullshit)job en in zijn huis. De samenleving is ondanks de lage inkomensongelijkheid toch zeer ongelijk door het erfrecht. Er zijn amper productiemiddelen in handen van de bevolking want de rijken houden alles liever binnen hun (veelal adellijke) families ipv de beurs op te zoeken; de armen en hun politieke vertegenwoordigers zijn te onnozel om in te zien dat het op de beurs is dat ze hun deel van de productiemiddelen in handen kunnen krijgen.

Doordat België ontstaan is als een compromis tussen rijke liberalen en conservatieve christenen is hier niets wat het lijkt. Ondanks een liberale grondwet heeft België nog veel weg van de middeleeuwse dienarenmaatschappij. Je geraakt er alleen weg als je naar een ander land trekt waar je weer met dezelfde problemen zit omdat je geen asielzoeker bent, je moet dan voldoende middelen hebben of een sponsor (slavenmeester) en wordt weer vastgepind in een job en huis. Je kan als Belg dus niet gewoon naar vrije landen als de VS, Canada of Australië verhuizen en er als seizoensarbeider rondreizen en werken, dat gaat alleen als je asielzoeker bent of voor een zeer korte tijd als je jong bent.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2021, 08:40   #19
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.628
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wie de zaken wil zeggen zoals ze zijn, kan niet anders dan te vinden dat het goed leven is in België. Eigenlijk leven we in een luilekkerland en we moeten zeker niet onderdoen voor onze buurlanden. Elk land heeft zijn gebreken en België dus ook. Maar als we de uiteindelijke balans opmaken en de landen in Europa en in de wereld vergelijken met België, dan mogen we blij zijn dat we in België leven. Natuurlijk zijn er altijd beroepskankeraars die op alles kritiek hebben.
Dat ze maar eens in een ander land gaan leven voor een paar jaar, dan zullen ze beseffen hoe goed dat het hier is.
Gesproken met de levenservaring van de verantwoordelijke kuisploeg voor 't gemeentelijk kerkplein?
Mijn respect hebt ge.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2021, 08:47   #20
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Volgens wat ik lees leef ik in een vreselijk slecht land.

Wat is volgens u uw leefkwaliteit als burger van België?
Ik heb veel gereist en in vele landen langere tijd verbleven beroepshalve.

En België is niet direct een slecht land om in te leven, als je tot de middenklasse of betere klasse behoord.
Maar ideaal is het zeker niet.

Ideaal is leven in een Kroatië met een Deens loon, de Belgische sociale zekerheid en Luxemburgse belastingen op inkomsten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be