Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 augustus 2023, 11:08   #21
Sneaky
Minister-President
 
Sneaky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2015
Berichten: 4.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Niet per se de elitescholen.

Je merkt het in de meeste dorpen. De katholieke school is daar vaak van veel hoger niveau. In de basisschool waar ik vroeger scholier was, gingen de leerlingen die niet konden volgen na een tijdje naar de gemeenteschool omdat het niveau daar lager lag.
Hier was dat ook zo. Tot de regering besloot om subsidies te geven voor scholen die Brusselse 'jongeren' zouden aannemen. Nu is ook daar het onderwijsniveau om zeep. Wij moeten nu twee dorpen verder om degelijk onderwijs te vinden.
__________________
Elon Musk - “Wokeness gives people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue.”
Sneaky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2023, 11:12   #22
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.073
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Hier was dat ook zo. Tot de regering besloot om subsidies te geven voor scholen die Brusselse 'jongeren' zouden aannemen. Nu is ook daar het onderwijsniveau om zeep. Wij moeten nu twee dorpen verder om degelijk onderwijs te vinden.
We evolueren naar het Amerikaans systeem, degelijke private scholen vs publieke scholen.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2023, 13:15   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Die netten zijn het gevolg van een zeer moeilijke strijd: https://nl.wikipedia.org/wiki/School..._(Belgi%C3%AB)

Dit volledig overhoop gooien wordt ZEER moeilijk.
1958 is begod lang geleden hé zeg.

Maar makkelijk zal het niet gaan, dat klopt.
Ik moet denken aan de poging van Knokke om het gemeentelijk onderwijs over te hevelen naar het GO.

Allez, wat voor zin heeft dat nu, in elk boerengat een schepen van onderwijs?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2023, 13:21   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Als ik 10k per jaar op tafel wil leggen om mijn kind een voorsprong te geven wil ik dat die mogelijkheid bestaat. daarvoor is vrijheid van onderwijs nodig. Met eenheidsworst kan je niet je beste talenten laten bovendrijven.
Eenheidsworst moet bestreden worden door de interne organisatie van elke school.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2023, 13:24   #25
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Weyts zal niet rusten voor het onderwijs volledig kapot is.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2023, 13:36   #26
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is omdat katholieke scholen (mogen) discrimineren.
Het selecteren van een publiek om in klasverband te werken kan meewerken aan de kwaliteit van het onderwijs he. Ge wilt niet dat uwe kleine naar school gaat waar wilde beesten de boel op stelten zetten bijvoorbeeld. Het buitenhouden van wilde beesten verhoogt dan de kwaliteit.

Maar men moet opletten: de kwaliteitsverhoging door het buitenhouden van wilde beesten moet daadwerkelijk zijn, en geen statistisch selectie effect. Kortom, leerlingen die geen wilde beesten zijn (dus geen makakken) moeten betere les krijgen in zo een school, dan in een school waar ze in aanwezigheid van wilde beesten les moeten krijgen. Als de les zelf van dezelfde kwaliteit is, dan is er geen verschil natuurlijk en gaat men puur door het schrappen van de resultaten van wilde beesten in de statistieken "verbeteringen" zien.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2023, 14:41   #27
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
is nu verleden tijd, er is nog nauwelijks verschil in kwaliteit
Dat is het begin van het probleem he, eenheidssossies en de onderste helft die de norm is.

De pipo (Franky Boy VDB) die daarvoor verantwoordelijk is, zou daarvoor in den bak moeten vliegen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2023, 14:48   #28
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het selecteren van een publiek om in klasverband te werken kan meewerken aan de kwaliteit van het onderwijs he. Ge wilt niet dat uwe kleine naar school gaat waar wilde beesten de boel op stelten zetten bijvoorbeeld. Het buitenhouden van wilde beesten verhoogt dan de kwaliteit.

Maar men moet opletten: de kwaliteitsverhoging door het buitenhouden van wilde beesten moet daadwerkelijk zijn, en geen statistisch selectie effect. Kortom, leerlingen die geen wilde beesten zijn (dus geen makakken) moeten betere les krijgen in zo een school, dan in een school waar ze in aanwezigheid van wilde beesten les moeten krijgen. Als de les zelf van dezelfde kwaliteit is, dan is er geen verschil natuurlijk en gaat men puur door het schrappen van de resultaten van wilde beesten in de statistieken "verbeteringen" zien.
Daar zit iets in,

Maar de pater van het elite college die destijds bij ons thuis langskwam om te ronselen voor hun exclusief instituut , die maakte dat toch zelf voor mij als 12 jarige vrij duidelijk. Ze hadden daar duidelijke doelstellingen. Achteraf gezien had ik daar naartoe moeten gaan, maar het was verder en je kon daar maar tot uw 15 of 16 gaan en ben ik dus maar naar een andere paterschool gegaan. Daar was het ook tof trouwens.

Een kennis is zo naar een andere paterschool geweest, dat waren jezuieten die is nog harder gedrilled ge ziet dat. Daar lag de lat nog hoger. Ik denk dat met wat die gasten in de jaren 80/90 moesten kennen ze met hun ogen toe zo door de meeste huidige hoge school opleiding gewoon doorwandelen.

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 31 augustus 2023 om 14:52.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2023, 06:54   #29
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Een kennis is zo naar een andere paterschool geweest, dat waren jezuieten die is nog harder gedrilled ge ziet dat. Daar lag de lat nog hoger. Ik denk dat met wat die gasten in de jaren 80/90 moesten kennen ze met hun ogen toe zo door de meeste huidige hoge school opleiding gewoon doorwandelen.
Dat was dan ook prima he: het maximum uit iedereen halen dat er uit te halen is (ik zou zeggen, binnen de grenzen van de redelijkheid, het moet nog plezant en leefbaar blijven, dat is soms een ander exces). Dat is a priori het idee van goed onderwijs he, dat iedereen het maximum kan halen uit zijn eigen capaciteiten met het onderwijs dat hij krijgt, zonder een zenuwinzinking op te doen, en zonder een calvarieweg moeten af te leggen. Dat maximum is voor iedereen anders natuurlijk. Ge moet daar niet boven proberen te gaan, dat gaat enkel maar tranen, verdriet en miserie brengen en geen resultaat, maar het is jammer om daar ver onder te blijven ook.
Als ge tot dicht bij uw maximum geduwd wordt is dat trouwens ook een vorm van plezier in zekere mate omdat ge voelt dat ge hard vooruit gaat.

Wat ik wilde zeggen was dat het het "individuele traject" is dat aangeeft of onderwijs goed is of niet, en niet de "statistieken van de buitenkomers" an sich. Een school die enkel maar Einsteinekes binnendoet, daar zullen de statistieken van zij die daaruit komen heel goed zijn. Maar dat wil niet zeggen dat als Jantje daar ook binnen gaat, Jantje het beter gaat doen nadien dan als Jantje ergens anders was heengegaan.

De kwaliteit van onderwijs is hoe ver men Jantje kan brengen (zonder dat Jantje een zenuwinzinking krijgt). Voor "hetzelfde Jantje".

Er zijn zo van die mensen die absoluut in een elite school binnen willen omdat de statistieken goed zijn, maar als die zelf beperkte capaciteiten hebben gaat dat niet veel opbrengen.

En er zijn mensen met hoge capaciteiten die die kunnen ontwikkelen op een school die niet speciaal "elite" is, omdat het onderwijs daar van goeie kwaliteit is.

Wat echter zeker is, is dat als er wilde beesten in de klas zitten het onderwijs DE FACTO van slechte kwaliteit zal zijn, hoe goed de leraar ook is die voor de klas staat, tenzij die het recht heeft om die wilde beesten af te knallen he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 september 2023 om 06:57.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2023, 07:05   #30
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat was dan ook prima he: het maximum uit iedereen halen dat er uit te halen is (ik zou zeggen, binnen de grenzen van de redelijkheid, het moet nog plezant en leefbaar blijven, dat is soms een ander exces). Dat is a priori het idee van goed onderwijs he, dat iedereen het maximum kan halen uit zijn eigen capaciteiten met het onderwijs dat hij krijgt, zonder een zenuwinzinking op te doen, en zonder een calvarieweg moeten af te leggen. Dat maximum is voor iedereen anders natuurlijk. Ge moet daar niet boven proberen te gaan, dat gaat enkel maar tranen, verdriet en miserie brengen en geen resultaat, maar het is jammer om daar ver onder te blijven ook.
Als ge tot dicht bij uw maximum geduwd wordt is dat trouwens ook een vorm van plezier in zekere mate omdat ge voelt dat ge hard vooruit gaat.

Wat ik wilde zeggen was dat het het "individuele traject" is dat aangeeft of onderwijs goed is of niet, en niet de "statistieken van de buitenkomers" an sich. Een school die enkel maar Einsteinekes binnendoet, daar zullen de statistieken van zij die daaruit komen heel goed zijn. Maar dat wil niet zeggen dat als Jantje daar ook binnen gaat, Jantje het beter gaat doen nadien dan als Jantje ergens anders was heengegaan.

De kwaliteit van onderwijs is hoe ver men Jantje kan brengen (zonder dat Jantje een zenuwinzinking krijgt). Voor "hetzelfde Jantje".

Er zijn zo van die mensen die absoluut in een elite school binnen willen omdat de statistieken goed zijn, maar als die zelf beperkte capaciteiten hebben gaat dat niet veel opbrengen.

En er zijn mensen met hoge capaciteiten die die kunnen ontwikkelen op een school die niet speciaal "elite" is, omdat het onderwijs daar van goeie kwaliteit is.

Wat echter zeker is, is dat als er wilde beesten in de klas zitten het onderwijs DE FACTO van slechte kwaliteit zal zijn, hoe goed de leraar ook is die voor de klas staat, tenzij die het recht heeft om die wilde beesten af te knallen he.

Daar ben ik het mee eens.

Als zeun van mijnheer doktoor naar t college moeten, maar liever schilderijkes maken in de kunsthumaniora, bvb dat moet erg zijn. zowel voor de zeun van mijnheer doktoor, mijnheer doktoor zelf (die zijn ambities wil projecteren op zijne kleine en dan maar met geld gaat smijten) als de onderwijzers en klasgenoten die met die frustree zitten.

Hij kan daar dan later misschien wel inspiratie uit putten en schilderijen maken van doktoors die op een vreslijke manier om het leven komen.

Maar vooral dat laatste, de beesten die het voor de rest verkloten. Daarom ben ik een ernstig voorstander om de leerplicht terug te brengen tot 16 jaar of misschien zelf tot 14 jaar. Wie ongeschikt is om op de schoolbanken te zitten, kan dan bij nen "Meester ambachtsman" een job leren terwijl hij/zij werkt. Ik vind dat dat moet kunnen. Sommige mensen presteren nu eenmaal beter zo dan op de schoolbanken en dan is dat eigenlijk erg dat we die verpichten van jaren door te brengen in t school. Waar ze de boel vervolgens verkloten.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2023, 07:35   #31
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Daar ben ik het mee eens.

Als zeun van mijnheer doktoor naar t college moeten, maar liever schilderijkes maken in de kunsthumaniora, bvb dat moet erg zijn. zowel voor de zeun van mijnheer doktoor, mijnheer doktoor zelf (die zijn ambities wil projecteren op zijne kleine en dan maar met geld gaat smijten) als de onderwijzers en klasgenoten die met die frustree zitten.

Hij kan daar dan later misschien wel inspiratie uit putten en schilderijen maken van doktoors die op een vreslijke manier om het leven komen.

Maar vooral dat laatste, de beesten die het voor de rest verkloten. Daarom ben ik een ernstig voorstander om de leerplicht terug te brengen tot 16 jaar of misschien zelf tot 14 jaar. Wie ongeschikt is om op de schoolbanken te zitten, kan dan bij nen "Meester ambachtsman" een job leren terwijl hij/zij werkt. Ik vind dat dat moet kunnen. Sommige mensen presteren nu eenmaal beter zo dan op de schoolbanken en dan is dat eigenlijk erg dat we die verpichten van jaren door te brengen in t school. Waar ze de boel vervolgens verkloten.
2

Hier in Vlaanderen hebben we onlangs het omgekeerd gedaan vermoed ik. (Ben niet helemaal mee.) We zijn van twee verschillende statuten om schoolgaan en werken te combineren naar een statuut gegaan. Blijkbaar vallen er daardoor jongeren uit de boot.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2023, 07:42   #32
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Alsof die liberalen u niet naar de klote hebben gedaan in dezelfde mate als dat katholieken het zouden doen.
Hij is er alleszins niet liberaal door gebleven
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2023, 08:27   #33
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Wie ongeschikt is om op de schoolbanken te zitten, kan dan bij nen "Meester ambachtsman" een job leren terwijl hij/zij werkt. Ik vind dat dat moet kunnen. Sommige mensen presteren nu eenmaal beter zo dan op de schoolbanken en dan is dat eigenlijk erg dat we die verpichten van jaren door te brengen in t school. Waar ze de boel vervolgens verkloten.
Absoluut, en het zal niet de eerste keer zijn dat een loodgieter rijker wordt dan nen doktoor he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2023, 10:31   #34
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
is nu verleden tijd, er is nog nauwelijks verschil in kwaliteit
In mijn omgeving merk ik het kwaliteitsverschil nog wel. Ik kan natuurlijk niet spreken over andere regio's.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2023, 10:32   #35
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is omdat katholieke scholen (mogen) discrimineren.

https://decorrespondent.nl/4245/wie-...6-df676694dd9b
Als het geoorloofd is, is het geen discriminatie. Een discriminatie is een ongeoorloofd onderscheid.

En ja, dat is uiteraard extra reclame voor katholieke scholen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2023, 16:59   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Afijn, het zou een goede eerste stap zijn om de koepels eens flink wat minder subsidies en werkingsmiddelen (gedetacheerde leerkrachten en zo) te geven. En flink wat minder 'macht', dus meer bevoegdheden rechtstreeks aan de schooldirecties.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2023, 05:35   #37
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En flink wat minder 'macht', dus meer bevoegdheden rechtstreeks aan de schooldirecties.
De vraag is waar de grootste onnozelaars zitten natuurlijk

Het ideale geval is natuurlijk waar je als ouder een markt hebt waar verschillende onderwijsvormen aangeboden worden, aan verschillende prijzen, en met verschillende eigenschappen. De vraag is echter hoe de kwaliteit werkelijk is, en welk deel van het papieren aanbod gewoon nep reclame is.

Onderwijs is een moeilijke zaak omdat het WAARNEMEN van de kwaliteit moeilijk en traag is.

Natuurlijk moet men ook de gevolgen aanvaarden voor als men moedwillig naar flauw onderwijs met veel plezier gaat shoppen: er mag geen sociale compensatie komen voor mensen die weinig opgedaan hebben op school he, ideaal gezien gaan die dood van armoede zodat Darwin aan het werk kan. Het is een beetje te gemakkelijk om er U van af te maken met weinig opgedane kennis en dan denken dat men de normale armoede die daar het gevolg van zou zijn, gaat compenseren met sociale uitkeringen en zo.

Onze evolutie van humanistisch naar ecologistisch paradigme maakt in elk geval dat elke dode weer zoveel CO2 voetafdruk gewonnen is, en we moeten het dus toejuichen als er veel idioten van armoede dood gaan.

Laatst gewijzigd door patrickve : 2 september 2023 om 05:37.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be