Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 september 2004, 19:57   #1
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard Antwerpse binnenstad kreunt onder faillissementen

Citaat:
Drie van de vier failliete bedrijven uit het arrondissement Antwerpen waren in de Antwerpse binnenstad gevestigd. Dit hoge aandeel is in belangrijke mate te wijten aan de werken op de Leien en aan het Centraal Station.

Maar de gerechtelijke acties aan het Falconplein en de toestroom van zieke bedrijven naar bedrijvencentra die als 'bedrijvenkerkhof' dienst doen, speelt ook een rol.

Tijdens de eerste acht maanden van dit jaar werden 789 bedrijven failliet verklaard in het gerechtelijk arrondissement Antwerpen. Daarvan waren er 239 of 30,3 procent gevestigd in de buurt van de Leien en het Centraal Station.

In de Pelikaanstraat, gekend om zijn juwelenwinkels, liep het aantal faillissementen op tot 41. Het nabijgelegen Koningin Astridplein, een grote werf door de werken aan het Centraal Station en aan een ondergrondse parking, doet niet onder met 18 faillissementen.


http://www.gva.be/nieuws/antwerpen/d...D-187FF9FA7580}
Weer eens een bewijs van de onkunde van het Antwerps stadsbestuur.

Blijkbaar moeten de laatste winkels die Antwerpen nog rijk is definitief de strot omgedraaid worden door overal tegelijk werken uit te voeren en de stad voor bezoekers af te grendelen.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 21:16   #2
jules
Staatssecretaris
 
jules's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 oktober 2003
Locatie: Antwerpen en zo
Berichten: 2.565
Standaard

Toch even advocaat van de duivel spelen om de cijfers te nuanceren (let wel, ik ontken niet dat de werken ook een rol spelen !!!)


In de Pelikaanstraat, gekend om zijn juwelenwinkels, liep het aantal faillissementen op tot 41. Misschien dat mensen tegenwoordig minder juwelen kopen ? De mensen in mijn omgeving kopen er in elk geval geen en doen het met de familie-erfstukken

Het nabijgelegen Koningin Astridplein, een grote werf door de werken aan het Centraal Station en aan een ondergrondse parking, doet niet onder met 18 faillissementen. 18 op het Astridplein ??? Ik wist niet eens dat er 18 zaken aan het Astridplein zijn ? Of tellen bedrijven die enkel daar hun maatschappelijke zetel hebben en niks met het plein vandoen hebben ook mee ???
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 09:32   #3
Raf C
Partijlid
 
Geregistreerd: 19 maart 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 249
Standaard

Inderdaad, de werken spelen een rol, maar da's geen Antwerps fenomeen... en het ligt al zeker niet aan het stadsbestuur.

Dat er in Antwerpen misschien meer starters zijn dan voorheen, en dat die kwetsbaarder zijn, wordt met geen woord over gerept, maar dat is ook geen Antwerpse bevoegdheid meen ik mij te herinneren.

De media zouden eens moeten beginnen met de mensen correct te informeren ipv met oneliners beginnen smijten.
Raf C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 09:34   #4
Raf C
Partijlid
 
Geregistreerd: 19 maart 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 249
Standaard

'Blijkbaar moeten de laatste winkels die Antwerpen nog rijk is '

Overdrijf niet he, "de laatste winkels", volgens mij is er nog steeds een ruim overaanbod in Antwerpen... natuurlijke selectie weet je wel Darwinneke?
Raf C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 14:00   #5
dorus
Banneling
 
 
dorus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.829
Standaard

Heeft Raf C, de Kapelstraat in Hoboken gekend, 20 jaar terug?
Heeft hij de as Driekoningenstraat-Statiestraat in Berchem gekend, 10 jaar terug?
Heeft hij de Offerandestraat gekend....Het K. Astridplein: kapot, en nu de leien...
Enz.enz....het is een eindeloze rij van verpaupering en teloorgang. Zelfs de Carnotstraat, ja zelfs de Meir ontsnappen niet meer aan de neergang.

Elke zaak die sluit is ook een menselijk drama, een vervlogen droom, een financiële catastrofe, die mensen en gezinnen voor jaren tekent.

Maar ja, struisvolgelpolitiek is zoveel gemakkelijker en bovendien politiek correct!

Laatst gewijzigd door dorus : 7 september 2004 om 14:01.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 14:14   #6
Raf C
Partijlid
 
Geregistreerd: 19 maart 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 249
Standaard

Dat snap ik wel, Dorus, toch kun je niet alles over dezelfde kam scheren.



Vergeet niet dat de MOBILITEIT ondanks alles fel toegenomen is ; mensen gaan nu eenmaal sneller naar Wijnegem, of naar de Carrefour... Ooit buitenlandse vergelijkbare (binnen)steden bezocht? Daar zie je nog steeds MINDER winkels dan in Antwerpen hoor.

Nu geef je bovendien zelf toe dat het probleem zeker niet veroorzaakt is door de werken, aangezien de verpaupering van genoemde straten al lang ingezet was nog voor de eerste spadeslag aan leien of ring.

PS de Abdijstraat doet het mss wel minder slecht dan je denkt.

De Meir kun je al helemaal niet vergelijken ; die is zoals zovele winkelstraten opgekocht door multinationals. Maar zie je dan de dynamiek niet in andere wijken van de stad? Leopold De Waelplaats op een warme zomeravond, Kloosterstraat, Kaaien, stilletjes aan het Eilandje, Schuttershofstraat, Sint-Andries,...
Raf C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2004, 16:18   #7
herr fritz
Provinciaal Statenlid
 
herr fritz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2002
Locatie: zedelgem
Berichten: 624
Standaard

Ik herinner me nog dat ik 25 jaar geleden als kind met tram 8 naar stad antwerpen reed zonder een buitenlandse reis te maken.
Antwaarpen was zalig en éénieder was fier om er in te wonen.
__________________
herr fritz is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be