Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 februari 2007, 18:13   #1
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard Zonder (t)huis

Inge Vervotte, Vlaams minister van Welzijn, zette een klad sociologen en andere menswetenschappers aan het werk om het onvoldoende verkend perspektief van de thuislozen te belichten .
"Zonder (t)huis" is de neerslag van dat onderzoek.
Uitgeverij Lannoo-Campus 2OO7
En wat lees ik op blz 212?

Hun oordeel over de schrijnende problematiek waarvan ik in november laatstleden het slachtoffer werd!


Ik citeer:

Een voorbeeld van een instrument dat perverse neveneffecten kan hebben, is de 'ongeschikt - en onbewoonbaarheidsverklaring'.
Wanneer een huurwoning ongeschikt- of onbewoonbaar wordt verklaaard, wordt de huurovereenkomst automatisch beïndigd.
Er staat ingeschreven in deVlaamse wooncode dat dat de burgemeester ten aanzien van de bewoners de nodige maatregelen moet treffen opdat ze door de gemeente of het OCMW kunnen gehuisvest worden (in eigen woningen van een sociale huisvestingsmaatschappij of sociaal verhuurkantoor).
In de praktijk stoot deze verplichting tegen enerzijds het tekort aan sociale woningen en anderzijds het gebrek aan procedures voor een vlotte opvolging van deze huisvestingsregels.

einde citaat.

Nou, dat geeft me een beetje troost. Stel je voor dat de instanties, die ik
verzocht had om een onbewoonbaarheidsverklaring (bij mijn uithuiszetting), hun job gedaan hadden, ipv niets te doen, dan had vervolgens ook het OCMW en de burgemeester niets voor mij gedaan.


Heb ik even geluk gehad en hoeveel moeite is mij niet bespaard gebleven.

Zelfs de moeite om een pro-deo advocaat te versieren om tegen de staat en de gemeente te procederen vanwege mijn duidelijk geschonden huisvestingsrechten heb ik als een hopeloze issue opzij geschoven...

Een mens kan maar gemakkelijk zijn...

Ik vraag me af wat Inge Vervotte met dit kluwen van perversiteiten gaat aanvangen.

Ik raad iedereen de lektuur van dit boek aan.
Een groot aantal thuislozen komt hier zelf aan het woord.

En weet je wat? Ze zijn allemaal even beleefd gebleven als ik hier gebleven ben!

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 februari 2007 om 18:31.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 18:47   #2
debbie
Minister
 
debbie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2005
Berichten: 3.178
Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik vraag me af wat Inge Vervotte met dit kluwen van perversiteiten gaat aanvangen.
Ze zal er niets mee doen. De onderzoeken die dag in dag uit gevoerd worden en de boeken die daaruit voortkomen zijn geen middel, maar een doel op zich.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 18:57   #3
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Er zijn zoveel profiteurs, dat ze de echte sukkelaars niet meer kunnen helpen.

Het zal nog toenemen.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 20:12   #4
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Er zijn zoveel profiteurs, dat ze de echte sukkelaars niet meer kunnen helpen.

Het zal nog toenemen.
Zoals er ook veel mensen zijn die pech kunnen hebben in het leven,je moet maar eens in met een bescheiden inkomen zitten als ik ,en iets moeten huren in zeer slechte staat,ook zoals ik doe,en het wordt onbewoonbaar verklaard(nog niet zoals bij mij)los het dan maar op hé,en ik werk wel een hele dag....
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 16:12   #5
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Er zijn zoveel profiteurs, dat ze de echte sukkelaars niet meer kunnen helpen.
O maar dat is gemakkelijk opgelost met het invoeren van de vermogenskadaster.

Laatst gewijzigd door eno2 : 1 maart 2007 om 16:13.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 16:15   #6
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Ze zal er niets mee doen. De onderzoeken die dag in dag uit gevoerd worden en de boeken die daaruit voortkomen zijn geen middel, maar een doel op zich.
Ja dat klad wetenschappers zal goed verdiend hebben.
Maar hoeveel zouden ze de daklozen gegeven hebben voor hun medewerking?

De helft van het boek bestaat uit getuigenissen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 16:16   #7
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Sommige topverkopers waren, indien ze niet afgedankt zouden geweest zijn en zouden blijven werken hebben, mss ook in dat kadaster geraakt...

Maar ja, tegenwoordig is het in om te vragen om bijkomende belastingen/taksen... als men als zandloper vrijwillig zonder zand zit...
(vroeger, in de goede tijd, was de vraag minder geliefd)

Laatst gewijzigd door Chipie : 1 maart 2007 om 16:17.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 16:19   #8
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

xx
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 1 maart 2007 om 16:20. Reden: fout gepost
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 16:25   #9
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Sommige topverkopers waren, indien ze niet afgedankt zouden geweest zijn en zouden blijven werken hebben, mss ook in dat kadaster geraakt...

Maar ja, tegenwoordig is het in om te vragen om bijkomende belastingen/taksen... als men als zandloper vrijwillig zonder zand zit...
(vroeger, in de goede tijd, was de vraag minder geliefd)
Persoonlijke aanvallen, en niets dan persoonlijke aanvallen.
Mijn mening is, dat jij van het forum moet gebannen worden.

Laatst gewijzigd door eno2 : 1 maart 2007 om 16:27.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 16:28   #10
Uh-Huh
Banneling
 
 
Uh-Huh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
Standaard

Kan iemand me eens uitleggen welk(e) voorde(e)l(en) de huurder heeft bij een onbewoonbaarheidsverklaring van het huis dat hij/zij huurt? Of waarom een huurder dat zou aanvragen voor de woning die hij/zij huurt?
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 16:31   #11
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Kan iemand me eens uitleggen welk(e) voorde(e)l(en) de huurder heeft bij een onbewoonbaarheidsverklaring van het huis dat hij/zij huurt? Of waarom een huurder dat zou aanvragen voor de woning die hij/zij huurt?
Omdat hij dan 1
geherhuisvest moet worden.

2 Voorrang krijgt op de wachtlijsten van de sociale woningbouwmaatschappij.

Voor de vrederechter argumenteerde de eigenaar de dringende uitzetting met het argument "onbewoonbaarheid".

Maar als je als huurder op de overheid beroep doet, om dat te bevestigen, laat die zich niet zien...

Resultaat: IK heb mijn meubels mogen stockeren en op vacantie gaan in mijn eigen woonplaats tot ik iets vond dat min of meer betaalbaar was en vrij kwam.

Laatst gewijzigd door eno2 : 1 maart 2007 om 16:35.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 16:35   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 65.467
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Simpel Uh-Huh, dat is vooral handig als je de eigenaar wil kloten.

Maar ook is het handig om van een dure huurwoning af te geraken en voorrang te krijgen in de meestal goedkopere sociale huurwoningen.

Nu, sociale huurwoningen zijn al lang niet meer "wie eerst vraagt komt eerst"
Maar da's een andere discusie.

Als eigenaar is het vooral een goeie truk als je van lastige huurders wil afgeraken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 1 maart 2007 om 16:35.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 16:36   #13
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Een voorbeeld van een instrument dat perverse neveneffecten kan hebben, is de 'ongeschikt - en onbewoonbaarheidsverklaring'.
Wanneer een huurwoning ongeschikt- of onbewoonbaar wordt verklaaard, wordt de huurovereenkomst automatisch beïndigd.
Je kan mensen toch moeilijk laten wonen in onveilige omstandigheden, ik ken een meisje die controle op huisvesting doet ... als je die haar verhalen hoort wat ze meemaakt dan zit het bij de meesten hier wel dik snor. (of slapen er hier nog mensen in een kelder waar de ratten rondlopen en waar de vochtigheid zo hoog is dat zelfs schimmels verdrinken ?)
Het is nu eenmaal zo dat huizen waar de CO dodelijk hoog is, waar zo'n gigantische blunders gemaakt zijn (bvb waterleiding gebruiken om electrische leidingen door te trekken), dat die huizen tijdelijk moeten verlaten worden om ongevallen te vermijden. Indien het een hopeloze situatie is (meestal instortingsgevaar) dan moet je die inwoners uit hun huis halen, dat is bijna burgerplicht.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Er staat ingeschreven in deVlaamse wooncode dat dat de burgemeester ten aanzien van de bewoners de nodige maatregelen moet treffen opdat ze door de gemeente of het OCMW kunnen gehuisvest worden (in eigen woningen van een sociale huisvestingsmaatschappij of sociaal verhuurkantoor).
In de praktijk stoot deze verplichting tegen enerzijds het tekort aan sociale woningen en anderzijds het gebrek aan procedures voor een vlotte opvolging van deze huisvestingsregels.
Door de praktijk is toch duidelijk dat de Vlaamse wooncode niet werkt .. en eigenlijk passé is. Maar Eno2 mocht je in Antwerpen leven had je vast een uitnodiging gehad van Patje
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 16:40   #14
Uh-Huh
Banneling
 
 
Uh-Huh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Omdat hij dan 1
geherhuisvest moet worden.

2 Voorrang krijgt op de wachtlijsten van de sociale woningbouwmaatschappij?
Ah ok, bedankt. Ik stelde deze vraag omdat de huurder van een vriend van mij, dat probeert te doen met diens woning. Met alle respect voor "arme" mensen, vind ik die manier van handelen toch wel egoïstisch en pervers. De eigenaar wordt dan uiteindelijk het slachtoffer en moet juridische bijstand gaan zoeken. Nee, zo'n "arme" mensen kunnen zeker niet rekenen op mijn sympathie.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 16:40   #15
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Je kan mensen toch moeilijk laten wonen in onveilige omstandigheden, ik ken een meisje die controle op huisvesting doet ... als je die haar verhalen hoort wat ze meemaakt dan zit het bij de meesten hier wel dik snor. (of slapen er hier nog mensen in een kelder waar de ratten rondlopen en waar de vochtigheid zo hoog is dat zelfs schimmels verdrinken ?)
Het is nu eenmaal zo dat huizen waar de CO dodelijk hoog is, waar zo'n gigantische blunders gemaakt zijn (bvb waterleiding gebruiken om electrische leidingen door te trekken), dat die huizen tijdelijk moeten verlaten worden om ongevallen te vermijden. Indien het een hopeloze situatie is (meestal instortingsgevaar) dan moet je die inwoners uit hun huis halen, dat is bijna burgerplicht.
.


Door de praktijk is toch duidelijk dat de Vlaamse wooncode niet werkt .. en eigenlijk passé is. Maar Eno2 mocht je in Antwerpen leven had je vast een uitnodiging gehad van Patje
Ik heb geen bezwaar tegen uithuiszetting, zolang de overheid maar haar wettelijke plichten vervult, dat is toch het minste dat je kan vragen.

Maar die rechtszekerheid is er niet, en al zeker niet voor economisch zwakken.

En deze wetenschappelijke studie bevestigt in de hoogste graad mijn trieste experientie.

Het is niet, dat, omdat iets in de praktijk niet werkt, dat er niets moet aan gedaan worden dat het wél werkt.

Laatst gewijzigd door eno2 : 1 maart 2007 om 16:42.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 16:44   #16
Uh-Huh
Banneling
 
 
Uh-Huh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Voor de vrederechter argumenteerde de eigenaar de dringende uitzetting met het argument "onbewoonbaarheid".

Maar als je als huurder op de overheid beroep doet, om dat te bevestigen, laat die zich niet zien...

Resultaat: IK heb mijn meubels mogen stockeren en op vacantie gaan in mijn eigen woonplaats tot ik iets vond dat min of meer betaalbaar was en vrij kwam.
Dat vind ik dan ook wel niet kunnen. Blijkbaar kan die onbewoonheidsverklaring goed misbruikt worden, zowel door verhuurder als huurder, en is die in het algemeen gewoon pervers.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 16:50   #17
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Ah ok, bedankt. Ik stelde deze vraag omdat de huurder van een vriend van mij, dat probeert te doen met diens woning. Met alle respect voor "arme" mensen, vind ik die manier van handelen toch wel egoïstisch en pervers. De eigenaar wordt dan uiteindelijk het slachtoffer en moet juridische bijstand gaan zoeken. Nee, zo'n "arme" mensen kunnen zeker niet rekenen op mijn sympathie.
De eigenaar moet er maar voor zorgen dat zijn pand bewoonbaar is hé!
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 16:52   #18
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Dat vind ik dan ook wel niet kunnen. Blijkbaar kan die onbewoonheidsverklaring goed misbruikt worden, zowel door verhuurder als huurder, en is die in het algemeen gewoon pervers.

Wat bedoel je? Dat de huurder pervers is?

Jongen toch, het gebouw zakte helemaal weg en leverde instortingsgevaar op...

Er kwam water door het dak...

Maar de huurder is pervers....

Leve de dagverse eigenaars!!!! Die zullen wel nooit verrotten met al dat huurgeld dat ze opstrijken voor wegzakkende lekkende woningen.

Wat er blijkbaar goed kan misbruikt worden, is de navolging van de wet.
Als ik een onbewoonbaarheidsverklaring vraag is dat mijn goed recht en dat dossier moet binnen de zes maand behandeld worden, wettelijk.

Bovendien had ik recht op een huursubsidie. Ook daarvoor moet de oude woning gekeurd worden, net zoals de nieuwe Ook dat heeft de bevoegde instantie nagelaten.

Laatst gewijzigd door eno2 : 1 maart 2007 om 16:58.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 16:54   #19
Uh-Huh
Banneling
 
 
Uh-Huh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
De eigenaar moet er maar voor zorgen dat zijn pand bewoonbaar is hé!
Ja natuurlijk, het pand van de persoon die ik ken, is bewoonbaar. Hij moet enkel wat kleine dingen inorde brengen en dat zal ook wel lukken. Pech voor de huurder, want die zal er zonder onbewoonheidsverklaring ook uitgezet worden. En ik weet niet of die dan nog recht heeft om gehuisvest te worden, enz... Ik vind het gewoon jammer dat het allemaal op zo'n manier moet gebeuren.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 20:31   #20
debbie
Minister
 
debbie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2005
Berichten: 3.178
Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ja dat klad wetenschappers zal goed verdiend hebben.
Maar hoeveel zouden ze de daklozen gegeven hebben voor hun medewerking?

De helft van het boek bestaat uit getuigenissen.
De medewerkers krijgen niets, ze krijgen zelfs het boek niet.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be