Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 april 2024, 11:26   #1
revenge
Burger
 
Geregistreerd: 14 december 2007
Berichten: 124
Standaard Koppelverkoop media markt

Beste MediaMarkt,

Ik heb in één maand twee Lenovo pc's gekocht voor mijn ouders. De verkoper vroeg of ik ze geïnstalleerd wilde hebben of niet. Ik vroeg hem om het verschil, en hij zei dat bij de geïnstalleerde versies een gratis virusscanner werd geleverd, hoewel we die eigenlijk niet nodig hebben vanwege Windows Defender. We hebben nu echter €39 extra betaald, wat blijkt de prijs te zijn voor de extra McAfee-software. Dit staat vermeld op de kassabon.

De tweede pc hebben we niet geïnstalleerd gekocht, tot groot ongenoegen van de verkoper. Hij zei dat we het maar moeten weten als we problemen krijgen. De pc bleek echter volledig geïnstalleerd te zijn en bevatte ook McAfee, zij het zonder serienummer. Dit lijkt dus op bedrieglijke koppelverkoop.
revenge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2024, 12:01   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.903
Standaard

Inderdaad Windows Defender is ruim voldoende in dat marktsegment(ik wil me niet uitspreken over omstandigheden met meerdere computers in gecompliceerde netwerken),en het is eventjes aandachtig zijn voor de gebruiker om die voorgeinstalleerde anti-virus rommel er echt af te krijgen en vervolgens zeker stellen dat Defender inderdaad aktief is...Ben eigenlijk al vergeten hoe ik het gelapt met mijn laptop van kort na nieuwjaar...(ben voor de rest meer een Linux gebruiker)


Regelgeving waarbij aan Microsoft eigenlijk opgelegd werd om delen van de verschillende onderdelen van een softwaresysteem open te laten voor andere toeleveranciers hebben ook nadelen...

De niche "anti-virus" is ingevuld door een duopolie die tegen betaling beweren te doen wat eigenlijk al potentieel aanwezig is bij iedere Windows installatie..

Dat is niet ik die dat zeg;

Kijk zelf maar
https://www.youtube.com/watch?v=JxLjz8gpF3o
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 28 april 2024 om 12:11.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2024, 09:20   #3
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.500
Standaard

Dat is zogenaame bloatware he, op een Lenovo ruim aanwezig, .

je krijgt zogezegd iets gratis, en moet daar dan na een tijd voor betalen, bovendien neemt dien brol resources in en kan je vaak zonder.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2024, 09:53   #4
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.831
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat is zogenaame bloatware he, op een Lenovo ruim aanwezig, .

je krijgt zogezegd iets gratis, en moet daar dan na een tijd voor betalen, bovendien neemt dien brol resources in en kan je vaak zonder.
Enkel op het lagere segment met Windows home.
Op mijn thinkpad met Windows Pro had ik geen enkele trial-ware. Ook niet op mijn voorgaande thinkpads.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2024, 10:11   #5
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.831
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door revenge Bekijk bericht
Beste MediaMarkt,

Ik heb in één maand twee Lenovo pc's gekocht voor mijn ouders. De verkoper vroeg of ik ze geïnstalleerd wilde hebben of niet. Ik vroeg hem om het verschil, en hij zei dat bij de geïnstalleerde versies een gratis virusscanner werd geleverd, hoewel we die eigenlijk niet nodig hebben vanwege Windows Defender. We hebben nu echter €39 extra betaald, wat blijkt de prijs te zijn voor de extra McAfee-software. Dit staat vermeld op de kassabon.

De tweede pc hebben we niet geïnstalleerd gekocht, tot groot ongenoegen van de verkoper. Hij zei dat we het maar moeten weten als we problemen krijgen. De pc bleek echter volledig geïnstalleerd te zijn en bevatte ook McAfee, zij het zonder serienummer. Dit lijkt dus op bedrieglijke koppelverkoop.
Het professioneel segment van Lenovo is zijn geld meer dan waard en ik haal niets anders in huis.
Maar het lagere segment van Lenovo is niet aan mij besteed.

Ik zou dan nog liever een tweedehands high-end toestel van Lenovo kopen. Bluelink.nl biedt als een van de grootste Lenovo-partners in EU tweedehandstoestellen aan die terugkomen van bedrijven (lease) en geven daarop dacht ik nog een paar maanden garantie.

Wat die anti-virus betreft, het is geen koppelverkoop he. Koppelverkoop wil zeggen dat je het ene product niet kan aanschaffen zonder het andere.
Het trial-software dat OEM's vooral op het lagere segment gooien.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2024, 10:28   #6
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.255
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door revenge Bekijk bericht
Beste MediaMarkt,

Ik heb in één maand twee Lenovo pc's gekocht voor mijn ouders. De verkoper vroeg of ik ze geïnstalleerd wilde hebben of niet. Ik vroeg hem om het verschil, en hij zei dat bij de geïnstalleerde versies een gratis virusscanner werd geleverd, hoewel we die eigenlijk niet nodig hebben vanwege Windows Defender. We hebben nu echter €39 extra betaald, wat blijkt de prijs te zijn voor de extra McAfee-software. Dit staat vermeld op de kassabon.

De tweede pc hebben we niet geïnstalleerd gekocht, tot groot ongenoegen van de verkoper. Hij zei dat we het maar moeten weten als we problemen krijgen. De pc bleek echter volledig geïnstalleerd te zijn en bevatte ook McAfee, zij het zonder serienummer. Dit lijkt dus op bedrieglijke koppelverkoop.
Bangmakerij opent portefeuilles. Dat wist deze verkoper zeer goed.
McAfee is een veel slechter product dan Windows Defender wat al inbegrepen zit in de prijs van het besturingssysteem Windows zelf. Mensen denken dat het beter is als ze ervoor betalen, maar je betaalt ook voor Windows Defender, maar dat zit dus in de prijs van Windows zelf. En allicht is het zelfs duurder dan McAfee.
__________________
Het probleem met de wereld is dat de lompe mensen vol zelfzekerheid zitten en de slimme mensen vol twijfels.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2024, 10:30   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.500
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Enkel op het lagere segment met Windows home.
Op mijn thinkpad met Windows Pro had ik geen enkele trial-ware. Ook niet op mijn voorgaande thinkpads.
maken ze die nog altijd met een metalen chasis zoals in de tijd de IBM Thinkpad's ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2024, 10:46   #8
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.831
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
maken ze die nog altijd met een metalen chasis zoals in de tijd de IBM Thinkpad's ?
Ik ben niet zeker, maar de workstation laptops zoals P-series dacht ik wel.
De rest niet meer denk ik omwille van de form-factor. De klant wil nu eenmaal dunne, lichte machines he.

Nu, het grote voordeel van Lenovo is dat je zelfs 10 jaar na uitbrengen nog altijd makkelijk onderdelen kan verkrijgen (batterij, voeding, toetsenbord, scherm, ...) en dat ze een goede Linux ondersteuning bieden.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2024, 10:52   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.500
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Ik ben niet zeker, maar de workstation laptops zoals P-series dacht ik wel.
De rest niet meer denk ik omwille van de form-factor. De klant wil nu eenmaal dunne, lichte machines he.

Nu, het grote voordeel van Lenovo is dat je zelfs 10 jaar na uitbrengen nog altijd makkelijk onderdelen kan verkrijgen (batterij, voeding, toetsenbord, scherm, ...) en dat ze een goede Linux ondersteuning bieden.
De laatste Lenovo die ik in handen gehad heb, was zo een klein ding voor de consumer markt denk ik, dat trok op niet veel en stond vol bloatware, nu ja dat is wel al wat jaren geleden.

De IBM's destijds dat waren inderdaad heel goeie machines, zeker die reeks die dus een metalen kast had.

Ooit ook zo eens een HP probook gehad, dat waren ook hele goeie.

Persoonijk heb ik liever zo ene waar nog plaats in is voor een echte netwerk poort, dan al dat onozel usb c gedoe. en zo plat mogelijk.

Je hebt dan zo goed als altijd koelingsproblemen bvb. vandaar mijn voorkeur voor laptops die iets zwaarder zijn, maar wel degelijk gebouwd.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2024, 10:59   #10
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door revenge Bekijk bericht
Beste MediaMarkt,

Ik heb in één maand twee Lenovo pc's gekocht voor mijn ouders. De verkoper vroeg of ik ze geïnstalleerd wilde hebben of niet. Ik vroeg hem om het verschil, en hij zei dat bij de geïnstalleerde versies een gratis virusscanner werd geleverd, hoewel we die eigenlijk niet nodig hebben vanwege Windows Defender. We hebben nu echter €39 extra betaald, wat blijkt de prijs te zijn voor de extra McAfee-software. Dit staat vermeld op de kassabon.

De tweede pc hebben we niet geïnstalleerd gekocht, tot groot ongenoegen van de verkoper. Hij zei dat we het maar moeten weten als we problemen krijgen. De pc bleek echter volledig geïnstalleerd te zijn en bevatte ook McAfee, zij het zonder serienummer. Dit lijkt dus op bedrieglijke koppelverkoop.
In het eerste geval betaalde je dus €39 en die wordt op de factuur "installatie" ofzo genoemd.
In ruil daarvoor kreeg je een PC met een werkende AV-versie.

In het tweede geval betaalde je de €39 niet en kreeg je geen werkende AV-versie.

De betaalde €39 was dus gewoon voor het gebruik van de installatiecode (serienummer) van het AV.

Met koppelverkoop heeft dit volgens mij niet veel te maken.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2024, 17:32   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.903
Standaard

Laat het ons "Hard-Sell" praktijken noemen.....iets er nog snel bij lappen op het moment dat de klant nog een "feel good" momentje heeft ...
Het equivalent van de rekken met snoepgoed aan de kassa's van uw supermarkt....klaar voor de impulsaankoop....


Een ander vergelijkbaar "produktje" van de "hard sellers" is een "verzekering" bij uw nieuwe PC...

Zeer nodig gezien we graag er mee gooien,nagels inkloppen of de kinderen mee tuchtigen.......

Het prijspunt daarvan is goed gekozen....30-40 euro is geen "val dood" bedrag en toch weer niet zo laag dat de consument direct voelt van "hee,welke ONZIN is dat eigenlijk zeg....."

jaja hard-sell....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 29 april 2024 om 17:32.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2024, 18:10   #12
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Laat het ons "Hard-Sell" praktijken noemen.....iets er nog snel bij lappen op het moment dat de klant nog een "feel good" momentje heeft ...
Het equivalent van de rekken met snoepgoed aan de kassa's van uw supermarkt....klaar voor de impulsaankoop....


Een ander vergelijkbaar "produktje" van de "hard sellers" is een "verzekering" bij uw nieuwe PC...

Zeer nodig gezien we graag er mee gooien,nagels inkloppen of de kinderen mee tuchtigen.......

Het prijspunt daarvan is goed gekozen....30-40 euro is geen "val dood" bedrag en toch weer niet zo laag dat de consument direct voelt van "hee,welke ONZIN is dat eigenlijk zeg....."

jaja hard-sell....
Popcorn klein €4, popcorn groot €8.
Iedereen pakt klein wegens groot te duur.
Introduceer popcorn midden voor €6,5 en iedereen pakt groot.
Bij keuze uit 3 soorten pakt niemand nog klein maar omdat de groot maar €1,5 duurder is dan 'midden' pakt ook niemand midden.

Let er maar eens op in de cinema.
Als je de keuze hebt uit 3 formaten zijn er amper potjes voor de middenmaat te bespeuren. Geen kat pakt dat.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2024, 18:27   #13
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.292
Standaard

Ik weet niet hoe het zit met Mc Afee, maar tegenwoordig "koop" je bijna niets meer voor PC. ik vermoed dat die 39 € die je betaalt een licentie is voor 1 jaar, en dat je die elk jaar opnieuw zal moeten betalen.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2024, 22:57   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.500
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ik weet niet hoe het zit met Mc Afee, maar tegenwoordig "koop" je bijna niets meer voor PC. ik vermoed dat die 39 € die je betaalt een licentie is voor 1 jaar, en dat je die elk jaar opnieuw zal moeten betalen.
dat is inderdaad een licentie voor 1 jaar.

dat is ook een typisch product voor abonnementsformules want om de paar weken zijn er nieuwe virus definitie files en updates nodig.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be