Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > An Michiels (Vlaams Belang) (27 april tem 3 mei)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

An Michiels (Vlaams Belang) (27 april tem 3 mei) Vlaams volksvertegenwoordiger, partijraadslid, licentiate in de filologie, 1ste vrouw op de lijst in Vlaams Brabant. Actief in de commissies "Onderwijs, Vorming, Wetenschap en Innovati" en "Binnenlandse Aangelegenheden, Bestuurszaken, Institutionele en Bestuurlijke Hervorming en Decreetsevaluatie"

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 april 2009, 13:11   #1
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard De werklust van Volksvertegenwoordigers

Mevrouw,

Vooreerst, zij het met een dag vertraging, een gelukkige verjaardag !

Ik overliep even uw parcours als Vlaams volksvertegenwoordigster tijdens de nu bijna voorbije legislatuur, zegge van 2004 tot heden.

Zonder in detail te treden : u nam 550 parlementaire initiatieven, had 146 tussenkomsten in de commissievergaderingen, en 42 tussenkomsten in de plenaire vergadering.

Nu vind ik dat zelf niet erg veel, eerlijk gezegd.

Niettemin vergeleek ik die cijfers met deze van enkele “politieke vedetten” in het Vlaams Parlement. Neem nu Patrick Janssens, om er één te noemen.

Janssens nam 20 parlementaire initiatieven, had nul tussenkomsten in commissievergaderingen, en 7 tussenkomsten in de plenaire vergadering.

Dat is gewoon schrijnend, dus.

Ik weet niet in hoeverre u commentaar wilt geven op de ernst en de werklust van uw mede-volksvertegenwoordigers, en misschien zult u wel vinden dat één goede tussenkomst soms meer waard is dan honderd onbetekenende, maar toch deze algemene vragen :

1. Hoe nuttig acht u het dat kiezers een stem geven aan mensen die enkel uitblinken in afwezigheid, en die derhalve in generlei mate het volk vertegenwoordigen ?

2. Wat zou u er van vinden als men de vergoeding van Vlaamse volksvertegenwoordigers in ruime mate doet afhangen van hun daadwerkelijke representativiteit, zegge hun aanwezigheid tijdens vergaderingen, eventuele commissies en zittingen, en het aantal initiatieven dat ze nemen ?

Dank bij voorbaat voor uw antwoord.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2009, 19:19   #2
An Michiels
 
 
Geregistreerd: 26 april 2009
Berichten: 41
Standaard

Eerst en vooral: mijn excuses voor dit laattijdige antwoord. Blijkbaar moet ik nog een beetje mijn weg vinden op dergelijke fora.
Over uw oordeel ivm de werklust van mezelf en m'n collega's ga ik het maar niet verder hebben, we hebben intussen allemaal ons 'rapport' gehad, zowel in De Standaard als in De Morgen ...
Vind ik het nuttig dat kiezers een stem geven aan mensen die enkel uitblinken in afwezigheid? Natuurlijk niet! En misschien zou iedereen eens de oefening moeten doen die u deed, nl nagaan wat die volksvertegenworodigers daar allemaal uitspoken.
De vergoeding laten afhangen van de aanwezigheid tijdens vergaderingen? Eigenlijk is het nu al zo, onze vergoeding hangt min of meer af van onze aanwezigheid in de plenaire vergadering (waarom denk u dat Patrick Janssens elke woensdag om vier uur het parlement binnenwandelt?) Wat mij betreft, zou die ook mogen afhangen van de aanwezigheid in commissies én van het aantal inititatieven. Tenslotte is 'volksvertegenwoordiger' ons beroep, het is volgens mij dan ook maar logisch dat je betaalt wordt voor het werk dat je verricht...
Maar, om heel eerlijk te zijn, denk ik dat een aantal van mijn collega's het hier niet mee eens zullen zijn ... Beschouw dit dus maar als een louter persoonlijk standpunt!
An Michiels is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be