Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies politieke jongerenvoorzitters 2008 > Kristof Calvo (Jong Groen!) (forumsessie 21 juli t.e.m. 27 juli)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Kristof Calvo (Jong Groen!) (forumsessie 21 juli t.e.m. 27 juli) Voorzitter Jong Groen!

 
 
Discussietools
Oud 19 juli 2008, 07:28   #1
Petrus Cass
Vreemdeling
 
Petrus Cass's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2008
Locatie: Brussels & CSE
Berichten: 70
Standaard Mondialisering én... Vlaams beleid

Ik las op het web je bewondering voor Michael Moore TUSSEN Nelson Mandela en Martin Luther King...

"Bewondering voor: Mandela, Michael Moore, Martin Luther King, Kofi Anan, Michael Franti & Tom Van Laere."

Ik las op het web dat je eigenlijk gewoon je ei kwijt wil...

"Waarom JongGroen!?: Aangenaam groen, sociaal-progressief kader waar ik mijn ei kwijt kan. Al tijdje gepakt door de politieke microbe. Wil gerust wat tijd en energie investeren in het groen project om mee te helpen het verschil te maken in Willebroek, Vlaanderen en Europa…"

En NU mijn vraag aan jou, Kristof : Hoe zie je de verhouding tussen 'mondialisering', 'internationale tendenzen',... enerzijds en het huidige 'Vlaams buitenlands beleid' anderzijds ?

En nog eentje :
Ik stuur mijn vraag een dag te vroeg, want morgen moet ik feesten... Feest jij ook of zeg jij zoals Bart De Wever : '21 juli ? Feest, welk feest ? Mijn feest is op 11 juli !'
__________________
IDee

Petrus Cass
Petrus Cass is offline  
Oud 21 juli 2008, 12:19   #2
Kristof Calvo
 
 
Kristof Calvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2008
Berichten: 44
Standaard

Je eerste vraag is me niet helemaal duidelijk, maar ik vermoed dat je je afvraagt hoe ik aankijk tegen de huidige buitenlandbevoegdheden voor de regio's, bijv. ontwikkelingssamenwerking en buitenlandse handel? Zoals je misschien weet, zijn wij daar als groenen niet bijzonder enthousiast over. Ontwikkelingssamenwerking bijv. zou veel beter federale materie zijn. Het is toch te gek om in een klein landje als het onze 7 ministers van ontwikkelingssamewerking te hebben? Dan kiezen wij eerder voor een sterk federaal programma ontwikkelingssamenwerking met duidelijke prioriteiten en doelstellingen. De regio's kunnen dan nog eigen extra beleidsinitiatieven ontwikkelen, op voorwaarde dat ze zich inschrijven in de uitgangspunten van het federale beleid. Alleen zo kan je, denk ik, een optimale verwezenlijking van je doelstellingen inzake ontwikkelingssamenwerking realiseren.

Wat de feestdagen betreft moet ik in alle eerlijkheid bekennen dat ik géén van beide feestdagen echt vier
__________________
De website van Jong Groen!:
http://www.jonggroen.be
Kristof Calvo is offline  
Oud 21 juli 2008, 19:12   #3
Petrus Cass
Vreemdeling
 
Petrus Cass's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2008
Locatie: Brussels & CSE
Berichten: 70
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Calvo Bekijk bericht
Dan kiezen wij eerder voor een sterk federaal programma ontwikkelingssamenwerking met duidelijke prioriteiten en doelstellingen. De regio's kunnen dan nog eigen extra beleidsinitiatieven ontwikkelen, op voorwaarde dat ze zich inschrijven in de uitgangspunten van het federale beleid.
Nu we het toch over het belang van het federale niveau hebben en gezien de recente problemen om dit land op federaal niveau te besturen, had ik graag je mening gelezen over het volgende :

Bijsturing van de staatsinrichting :

1. Federale kieskring (voor federale en Europese verkiezingen)
- zo kunnen staatsmannen zich profileren binnen alle regio's en binnen alle gemeenschappen op federale thema's;
- zo kunnen we échte federale verkiezingen organiseren ipv regionale verkiezingen in een federaal kleedje (zoals in 2007);
- zo creëren we een aanvaardbare oplossing voor BHV, maar voor ook andere Vlaamse en Franstalige minderheden die in de "verkeerde" regio wonen (zie ook 2);

2. Splitsing van BHV en verder behoud van de huidige kieskringen voor de regionale verkiezingen

3. ...en terwijl we nu toch bezig zijn : afschaffen van het provinciaal niveau met overdracht van de provinciale bevoegdheden naar het niveau van de regio's en/of gemeenten (zoals het eigenlijk in Brussel al een beetje is...)
__________________
IDee

Petrus Cass
Petrus Cass is offline  
Oud 22 juli 2008, 13:26   #4
Kristof Calvo
 
 
Kristof Calvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2008
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Petrus Cass Bekijk bericht
Nu we het toch over het belang van het federale niveau hebben en gezien de recente problemen om dit land op federaal niveau te besturen, had ik graag je mening gelezen over het volgende :

Bijsturing van de staatsinrichting :

1. Federale kieskring (voor federale en Europese verkiezingen)
- zo kunnen staatsmannen zich profileren binnen alle regio's en binnen alle gemeenschappen op federale thema's;
- zo kunnen we échte federale verkiezingen organiseren ipv regionale verkiezingen in een federaal kleedje (zoals in 2007);
- zo creëren we een aanvaardbare oplossing voor BHV, maar voor ook andere Vlaamse en Franstalige minderheden die in de "verkeerde" regio wonen (zie ook 2);

2. Splitsing van BHV en verder behoud van de huidige kieskringen voor de regionale verkiezingen

3. ...en terwijl we nu toch bezig zijn : afschaffen van het provinciaal niveau met overdracht van de provinciale bevoegdheden naar het niveau van de regio's en/of gemeenten (zoals het eigenlijk in Brussel al een beetje is...)
Met Jong Groen! zijn wij absoluut voor een federale kieskring. Het is toch te gek dat er in ons land geen nationale politieke ruimte is? Dat de premier slechts verkozen wordt door 60 procent van de bevolking? Het stemt me positief dat steeds meer partijen het voorstel genegen zijn. Zoals je zelf aangeeft, kan de federale kieskring een belangrijk onderdeel zijn van een onderhandelde oplossing voor BHV.

De modaliteiten zijn wel heel erg belangrijk in dit debat (aantal zetels, werken met quota's of niet, ...). Persoonlijk pleit ik voor een aanzienlijk aantal extra kamerleden (30 �* 40) die verkozen worden in een federale kieskring, gekoppeld aan de afschaffing van de senaat. Zo vermijd je dat de kiesdrempel toeneemt in de provinciale kieskringen, realiseer je een federale kieskring en neemt het aantal federale parlementsleden (en de kosten dus) niet toe.

De afschaffing van provincies is natuurlijk een debat op zich waard. In dat debat mag men toch niet uit het oog verliezen dat de provincies vandaag een aantal taken op zich nemen die niet zomaar kunnen of mogen verdwijnen. Een mogelijk alternatief voor een aantal zaken is misschien werken met stadsgewesten, maar mij lijkt het weinig waarschijnlijk dat deze switch op korte termijn op de politieke agenda zal prijken.
__________________
De website van Jong Groen!:
http://www.jonggroen.be
Kristof Calvo is offline  
Oud 22 juli 2008, 13:37   #5
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Kan u eens het voordeel uitleggen van zo'n federale kieskring? Ik zie er eerlijk gezegd geen. Er gaat hoedanook een taalgemeenschap benadeeld worden. Ofwel zullen de Nederlandstaligen in een meerderheid zijn en dat zullen de Francofonen niet graag hebben, ofwel zal die federale kieskring weer typisch Belgische regelingen kennen waardoor de Vlamingen moeten inleveren.

Bovendien heeft die federale kieskring geen enkele kans meer om te doen wat de belgicisten willen. Er bestaat immers geen Belgische media, er zijn geen Belgische partijen, geen Belgische collectieve identiteit. Het enige dat de federale kieskring zal opleveren is dat de Franstalige kandidaten nu nog wat verder kunnen doordringen bij het Franstalmige kiespubliek dat over heel Vlaams brabant verspreid zit, terwijl het aantal Nederlandstaligen in het zuiden dat niet zal kunnen compenseren. Met andere woorden, de federale kieskring zal weer louter in het voordeel van de Franstaligen zijn.
Pelgrim is offline  
Oud 22 juli 2008, 13:39   #6
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Waarom moet er overigens een onderhandelde oplossing voor BHV zijn?

Kunnen we niet als echte Belgen gewoon de splitsing van die kieskring stemmen bij meerderheid van die Belgen in het parlement?
Pelgrim is offline  
Oud 22 juli 2008, 22:05   #7
Mr. Orange
Parlementslid
 
Mr. Orange's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Locatie: Café Pajottenland!
Berichten: 1.802
Standaard

Aansluitend over BHV:

Groen heeft indertijd de eenzijdige splitsing van BHV niet mee goedgekeurd. Er was dan afgesproken met Ecolo dat zich ook zouden onthouden bij het stemmen van het belangenconflict. Dit is echter niet gebeurt, Ecolo stemde mooi het belangconflict mee goed.

In hoeverre ziet u verdere samenwerking met Ecolo, kwestie dat zij in het verleden serieuze woordbreuk pleegden.
__________________
Vlaams-republikeinse atheist.
Echte Belgen haten Nederlanders.
Mr. Orange is offline  
Oud 23 juli 2008, 11:01   #8
Kristof Calvo
 
 
Kristof Calvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2008
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Aansluitend over BHV:

Groen heeft indertijd de eenzijdige splitsing van BHV niet mee goedgekeurd. Er was dan afgesproken met Ecolo dat zich ook zouden onthouden bij het stemmen van het belangenconflict. Dit is echter niet gebeurt, Ecolo stemde mooi het belangconflict mee goed.

In hoeverre ziet u verdere samenwerking met Ecolo, kwestie dat zij in het verleden serieuze woordbreuk pleegden.
Mr Orange, wat je zegt klopt eigenlijk niet. Tinne Van der Straeten heeft zich bij de stemming in de commissie Binnenlandse Zaken onthouden bij de stemming over BHV, omdat ze daar zit als enige vertegenwoordiger van de fractie Ecolo-Groen!. Aangezien Ecolo en Groen! (inderdaad) van mening verschillen over BHV, lijkt me dat fair. Maar indien BHV in de plenaire vergadering komt, zal Groen! voor de splitsing stemmen (en Ecolo tegen).

Toch geven wij nog steeds de voorkeur aan een onderhandelde oplossing voor deze kwestie. De voorbije maanden is duidelijk geworden dat de stemming ons niet dichter bij een oplossing heeft gebracht, integendeel. Wat voor mij onbegrijpelijk is; is dat er de voorbije maanden eigenlijk amper echt onderhandeld is over BHV. Slechts enkele dagen voor de ultieme deadline heeft men een poging ondernomen, maar de tijd was zo kort dat het natuurlijk moeilijk was om een compromis te bereiken...

De samenwerking tussen Ecolo en Groen! in Kamer en Senaat wordt door mij als erg positief ervaren...
__________________
De website van Jong Groen!:
http://www.jonggroen.be
Kristof Calvo is offline  
Oud 23 juli 2008, 16:38   #9
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Nogmaals de vraag : waarom moet er überhaupt onderhandeld worden over die splitsing? Kunnen we dit niet gewoon als goede Belgen stemmen, meerderheid tegen minderheid in het parlement?
Pelgrim is offline  
Oud 23 juli 2008, 17:59   #10
Pick Nick
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 juni 2008
Berichten: 1.202
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Calvo Bekijk bericht
De samenwerking tussen Ecolo en Groen! in Kamer en Senaat wordt door mij als erg positief ervaren...
Hoeveel Ecolo kamer- en senaatsleden kunnen zich in het Nederlands uitdrukken?
Pick Nick is offline  
Oud 23 juli 2008, 23:39   #11
Xaverius
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 december 2006
Berichten: 2
Standaard

Beste Heer Calvo,

Kan U mij als lid van een partij die zichzelf zonder twijfel als 'democratisch' labelt, uitleggen wat er democratisch is aan een land zoals belgië waar de numerieke minderheid evenveel (of soms zelfs meer) politiek gewicht in de schaal werpt als de meerderheid? Met andere woorden waar de meerderheid van het getal wordt geneutraliseerd.

Mocht U daarmee in het belgische kader geen probleem hebben, kan U mij dan uitleggen waarom Uw partij destijds tegenstander was van Apartheid in Zuid-Afrika, waar toen ook de minderheid regeerde?

alvast bedankt

Laatst gewijzigd door Xaverius : 23 juli 2008 om 23:44.
Xaverius is offline  
Oud 24 juli 2008, 10:41   #12
Kristof Calvo
 
 
Kristof Calvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2008
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pick Nick Bekijk bericht
Hoeveel Ecolo kamer- en senaatsleden kunnen zich in het Nederlands uitdrukken?
Ik ken niet alle Ecolo-mandatarissen persoonlijk, maar heb natuurlijk al wel met enkelen kunnen samenwerken. Meestal kunnen zij zich goed uitdrukken in het Nederlands. Bij vergaderingen en in de fractie spreekt ieder zijn eigen taal en dat lukt prima.

Enkele weken geleden hebben enkele leden van EcoloJ, de jongeren van Ecolo, trouwens deelgenomen aan onze Zomerkaravaan van Jong Groen!. Hoewel dat niet altijd even vlot gaat (ik stotter ook wel eens in het Frans trouwens), hebben zij tijdens deze vijfdaagse alle moeite van de wereld gedaan om zich continu in het Nederlands uit te drukken. In het najaar organiseren we voor de derde keer een gezamenlijk weekend en ook daar loopt de communicatie vlot: interessante politieke discussies en bijzonder leuke feestjes Taal is dus echt geen probleem bij de samenwerking tussen de groene partijen...
__________________
De website van Jong Groen!:
http://www.jonggroen.be

Laatst gewijzigd door Kristof Calvo : 24 juli 2008 om 10:43.
Kristof Calvo is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be