Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 augustus 2024, 14:15   #1
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 46.538
Standaard Elektrische auto’s hebben vaker problemen dan benzineauto’s

Voor mij geen peper dure elektrische brol.

https://nuttigeweetjes.nl/opmerkelij...oogle_vignette

Komt daar dan nog eens bij dat ze tweedehands veel minder waard zijn dan men dacht.

Citaat:
Er is weinig interesse in tweedehands elektrische wagens, en dat zorgt voor paniek bij leasingbedrijven.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240814_93395171

Laatst gewijzigd door daiwa : 24 augustus 2024 om 14:37.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2024, 14:24   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 33.665
Standaard

Bij doorklikken naar Amerikaanse bronnen dichter bij het vermelde rapport (neen,ik post dat hier niet,wees flink,zoek nu zelfs eens een link) zal kunnen opgemerkt worden dat de zaak veel genuanceerder is...

Kort...
Ja,er zijn VEEL problemen in het eerste jaar van ingebruiksstelling van EV's...Maar die hebben blijkbaar niet zozeer te maken met de aandrijflijn an sich maar met......hoeft het te verbazen....software...



Een fruitie-mixer of een auto,software is echt overal aanwezig en is echt overal HET probleem aan het worden...
__________________
Waarschuwing: geen betrouwbare informatiebron!

Laatst gewijzigd door kelt : 24 augustus 2024 om 14:34.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2024, 16:23   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.759
Standaard

J.D. Power

ADAC Power:

https://forum.politics.be/showpost.p...3&postcount=17

samenvattende grafiek pannes van 2023, links auto-inschrijvingen 2020, rechts 2021. Grijze blokjes = ICE

Aantal pannes per 1000 auto-inschrijvingen



Als men het niet begrijpt, deze link is er ook nog:
Citaat:
https://topgear.nl/autonieuws/elektr...n-benzineauto/

Een elektrische auto is betrouwbaarder dan een benzineauto, aldus de Duitse ANWB

Ze onderzochten de meldingen van 2023

Minder pechgevallen met EV’s

Per 1.000 elektrische auto’s uit 2020 ondervinden 7,6 voertuigen pech. Bij auto’s met een verbrandingsmotor is dat 9,5 per 1.000 voertuigen. Gekeken naar auto’s uit 2021 is dat 2,8 voor de EV en 6,4 voor de verbrandingsmotor. De ADAC concludeert hieruit dat de elektrische auto statistisch gezien betrouwbaarder is dan de brandstofauto.

De grootste oorzaak van pech is ook bij de elektrische auto de 12-volt accu. Ja, ook elektrische auto’s hebben een kleine accu naast de grote accu. Bij auto’s uit 2020 komt dat probleem vaker voor bij de elektrische auto (4,4 per 1.000) dan bij de brandstofauto (3,9 per 1.000). Bij nieuwe auto’s is dat andersom, namelijk 1,2 per 1.000 voor de EV en 2,4 voor de brandstofauto. Opvallend is dat lekke banden ook minder vaak voorkomen bij elektrische auto’s.

Waar volgens de ADAC de grootste verschillen zitten, is op het gebied van sleutels (0,1 tegen 0,5 voor 2021) en problemen met de aandrijflijn (0,2 vs 1,2 voor 2021). De Duitse ANWB denkt dat EV’s minder gedoe hebben met de sloten omdat veel stekkerauto’s keyless entry hebben. Deze sloten zullen dus minder snel dichtvriezen. De toegenomen betrouwbaarheid bij de aandrijflijn zou kunnen zijn omdat een EV minder onderdelen heeft.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 augustus 2024 om 16:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2024, 16:37   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Kort...
Ja,er zijn VEEL problemen in het eerste jaar van ingebruiksstelling van EV's...
Zelfs 90 dagen of 3 maanden is genoeg.

Citaat:
Maar die hebben blijkbaar niet zozeer te maken met de aandrijflijn an sich maar met......hoeft het te verbazen....software...
Inderdaad... en niet kunnen wachten tot de bug eruit is via een OTA update.

En/of de gebruiker zelf die de handleiding niet leest of begrijpt. Een EV heeft in de regel meer software.

Er zijn zelfs mensen in een EV die niet wisten dat ze hun deur ook manueel kunnen openen, en ze reden er al 3 jaar mee...

Te trage navigatiesoftware (van de auto) zal ook als probleem doorgegeven worden, neem ik aan... Ik zou zeggen neem dan beter de smartphone, lol.

Dat gaat zover dat ze zelfs probleempjes ondervinden met het infotainment, dus muziekspeler van de wagen. En die tellen mee eh.

Een site die het heel goed kan weten over de escapades van J.D. Power: (enkele reacties)

Citaat:
https://www.reddit.com/r/cars/commen...ity_study_iqs/

J.D. Power 2024 US Initial Quality Study (IQS) Released— Longstanding brand reputations challenged, domestic and Korean reliability surprises

AtomWorker • 2mo ago

I don't understand why anyone still takes JD Power seriously. They don't actually track reliability and their entire business model is based around car companies paying to use their name in advertising.

BayMech • 2mo ago

As a Polestar owner this seems correct. So. Many. Infotainment. Bugs. It's infuriating on any otherwise well made car. By far the buggiest car I've ever owned.

RiftHunter4 • 2mo ago

The U.S. Initial Quality Study, now in its 38th year, is based this year on responses from 99,144 purchasers and lessees of new 2024 model-year vehicles who were surveyed after 90 days of ownership.

Basically how many problems you have within the first 2 and a half months of ownership, which should be few. That's not even 1000 miles for most people.

Given that, it's fascinating that the top complaints were about controls and interior features. Within 2 or so months people were already getting frustrated by them. That's incredibly bad.

simon2517 • 2mo ago

Is this the one that marks "confused by the infotainment" the same as "complete drivetrain failure"?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 augustus 2024 om 17:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2024, 17:04   #5
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 35.349
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
J.D. Power

ADAC Power:

https://forum.politics.be/showpost.p...3&postcount=17

samenvattende grafiek pannes van 2023, links auto-inschrijvingen 2020, rechts 2021. Grijze blokjes = ICE

Aantal pannes per 1000 auto-inschrijvingen



Als men het niet begrijpt, deze link is er ook nog:
Blijkbaar zijn alleen uw links betrouwbaar en geloofwaardig. Dit is me al heel lang opgevallen. Alle andere links zijn om te lachen. In mijn ogen getuigt dat van enig narcisme.

Ik weet 1 ding en dat is dat meningen zijn als konten iedereen heeft er 1.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2024, 17:11   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Blijkbaar zijn alleen uw links betrouwbaar en geloofwaardig. Dit is me al heel lang opgevallen. Alle andere links zijn om te lachen. In mijn ogen getuigt dat van enig narcisme.

Je begrijpt wslk het verschil niet tussen een echte autopanne (depannage hulp nodig) en futiliteiten (auto blijft volwaardig operationeel, maar ik vind Radio 1 niet op de radio LOL)

Nochtans verklaren die links het heel duidelijk.

Citaat:
Ik weet 1 ding en dat is dat meningen zijn als konten iedereen heeft er 1.
Gemeten feiten (ADAC) zijn geen meningen.

Draaikonten vind je dan wel bij de enquetes van J.D. Power.
Citaat:
simon2517 • 2mo ago

Is this the one that marks "confused by the infotainment" the same as "complete drivetrain failure"?
Uiteraard kunnen 100% analoge wagens geen softwareproblemen hebben.
Koop best een occasie Lada.
Geen 12 jaar oude Skoda, want die blijft piepen als ik mijn gordel niet aan heb, mijn 35 oude BMW heeft dat niet, buiten de ontsteking is daar niets digitaal.

Ik citeer plak uit JD Power

Citaat:
https://www.jdpower.com/business/pre...lity-study-iqs

Hier volgen de belangrijkste bevindingen van het onderzoek uit 2024:

Frustratie door valse waarschuwingen: eigenaren begrijpen vaak niet wat waarschuwingen betekenen. Bijvoorbeeld, de technologie voor achterbankherinneringen, ontworpen om te voorkomen dat voertuigeigenaren onbedoeld een kind of huisdier op de achterbank achterlaten bij het uitstappen, draagt ??1,7 PP100 bij in de hele sector. Sommigen denken ten onrechte dat het een signaal is voor een losgegespt veiligheidsgordel of zeggen dat de waarschuwing afgaat als er niemand op de achterbank zit. Bovendien irriteren geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen, bedoeld om levens te redden en verwondingen te verminderen, voertuigeigenaren met onnauwkeurige en vervelende waarschuwingen van de functies voor achterwaarts kruisend verkeer en automatische noodremfunctie, een functie die dit jaar nieuw is toegevoegd aan het onderzoek.

Eigenaren willen de kabel doorknippen: Problemen met Android Auto en Apple CarPlay blijven bestaan, aangezien de functie een van de top 10-problemen blijft. Klanten ervaren het vaakst problemen met het verbinden met hun voertuig of verliezen de verbinding. Meer dan 50% van de Apple-gebruikers en 42% van de Samsung-gebruikers gebruiken hun respectievelijke functie elke keer dat ze rijden, wat illustreert dat klanten hun smartphone-ervaring in het voertuig willen hebben en ook willen dat de functie draadloos wordt geïntegreerd.

Bedieningselementen in het voertuig zijn buiten controle: functies, bedieningselementen en displays vormen de op één na meest problematische categorie in het onderzoek, iets beter dan alleen de beruchte probleemgevoelige infotainmentcategorie. Van zulke ogenschijnlijk eenvoudige functies als ruitenwissers en achteruitkijkspiegels tot de meer ingewikkelde bediening van een OEM-smartphone-applicatie, deze categorie is met name problematisch bij elektrische voertuigen. De PP100-incidentie in deze categorie is meer dan 30% hoger bij elektrische voertuigen dan bij voertuigen op benzine. Dit wordt verergerd door Tesla's recente overstap naar op het stuur gemonteerde knoppen voor claxon- en richtingaanwijzerfuncties, een verandering die niet goed werd ontvangen door eigenaren.

Eén probleemgebied dat stinkt: Hoewel, figuurlijk gesproken, alle voertuigproblemen stinken, is er één probleem dat steeds vaker voorkomt: onaangename interieurgeur. Dit probleem is het meest verergerd vanaf 2023, waarbij elk merk behalve Kia en Nissan een toename van onaangename geurproblemen in het interieur heeft. Eigenaars beschrijven dat de probleemgeuren afkomstig zijn van de verwarmings-, ventilatie- en airconditioningsystemen van hun voertuig.

Following are key findings of the 2024 study:

Frustration rising from false warnings: Often, owners don’t understand what warnings mean. For instance, rear seat reminder technology, designed to help vehicle owners avoid inadvertently leaving a child or pet in the rear seat when exiting the vehicle, contributes 1.7 PP100 across the industry. Some mistakenly perceive it signals an unbuckled seat belt or cite the warning goes off when no one is present in the rear seat. Furthermore, advanced driver assistance systems, intended to save lives and reduce injuries, are irritating vehicle owners with inaccurate and annoying alerts from rear cross traffic warning and reverse automatic emergency braking features, a newly added feature to the survey this year.

Owners want to cut the cord: Problems with Android Auto and Apple CarPlay persist as the feature remains one of the top 10 problems. Customers most frequently experience difficulties connecting to their vehicle or losing connection. More than 50% of Apple users and 42% of Samsung users access their respective feature every time they drive, illustrating that customers want their smartphone experience brought into the vehicle and also desire the feature to be integrated wirelessly.

In-vehicle controls are out of control: Features, controls and displays is the second most problematic category in the study, slightly better than only the notoriously issue-prone infotainment category. From such seemingly simple functions like windshield wipers and rear-view mirror to the more intricate operation of an OEM smartphone application, this category is particularly troublesome in EVs. The PP100 incidence in this category is more than 30% higher in EVs than in gas-powered vehicles. This is exacerbated by Tesla’s recent switch to steering wheel-mounted buttons for horn and turn signal functions, a change not well received by owners.

One problem area that stinks: While, figuratively, all vehicle problems stink, there is one problem that is increasingly prevalent: unpleasant interior smell. This issue has worsened the most from 2023, with every brand except Kia and Nissan having an increase in unpleasant interior smell problems. Problem odors are described by owners to be emanating from their vehicle’s heating, ventilating and air conditioning systems.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 augustus 2024 om 17:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2024, 17:58   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Bij doorklikken naar Amerikaanse bronnen dichter bij het vermelde rapport (neen,ik post dat hier niet,wees flink,zoek nu zelfs eens een link) zal kunnen opgemerkt worden dat de zaak veel genuanceerder is...
Zal hier niemand doen denk ik.

Redelijk veel voertuigmodellen uit die enquête worden niet of amper in Europa verkocht.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 augustus 2024 om 17:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2024, 18:20   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 65.445
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Bof.

Effe persoonlijke ervaring opsommen na 33 jaar auto-eigenaar.

Eerste wagen. 1978 Fiat 128 3P coupe. kleine 250 000BEF aan uitgegeven op 3 jaar tijd -resultaat 135pk uit een uitgeboorde 1100 en verdomd veel fun ermee rond te racen als hormonaal gestoorde twen. Maar de enige "pannes" waren gebroken koppelingskabels. En uiteindelijk opgeroest.
Tweede wagen. Opel Record E. Geen pannes, gewoon opgereden, 200K km, en de kost om de automaat te laten reviseren was het sop van de kool niet waard. Gecombineerd dat de motor niet blij was met loodvrij. (telkens zo'n flesje extra erin gieten, meh)
Derde wagen. Opel Omega A. Geen pannes. Vervangen door een firma wagen.
4de wagen, evenveel fun als de Fiat, maar veel trager. Subary E10 busje. Geen pannes.
5de wagen. Eerste nieuwe wagen. Opel Combo 1300 Diesel. Prima wagen. Enige kosten, na een piepklein ongeval eigenlijk teveel. (had die full omnium niet mogen stoppen)
Vervangen door een Meriva A 1300D. 6de wagen dus. Die heeft wel kosten gehad, na 6 jaar trouwe dienst. €600 om de alternator te vervangen.
De huidige wagen, 7 jaar trouwe dienst, geen kosten uitgezonderd de geplogen onderhoudsbeurten en nu aankomende, vervangen van de voorste remblokken en schijven. (ik zou remschijven kunnen afdraaien, maar waarom zou ik, nieuwe schijven kosten minder dan 2 van mijn werkuren)

Oftewel, waarom zou ik elektrisch gaan rijden? Of ik moet kiezen voor een veel kleinere wagen om binnen het budget dat ik wil uitgeven, en dan met het bereik van een slak op de Bonneville zoutvlakte.
Of een kwart woning uitgeven....
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2024, 18:50   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.759
Standaard

Ik ga alvast ook niet voor een nieuwe ICE want dat is problemen kopen.

Citaat:
Volgens de nieuwste J.D. Power ‘Initial Quality Study’, hebben benzine- en dieselauto’s gemiddeld 180 problemen per 100 voertuigen.
Onze oude benzines hebben amper of geen digitale snufjes.

En de smartphone kunnen koppelen met de wagen hoeft ook niet, een gsm-houder doet het ook om legaal handenvrij te telefoneren of de navigatie eens te gebruiken.
Citaat:
Volgens de nieuwste J.D. Power ‘Initial Quality Study’, hebben benzine- en dieselauto’s gemiddeld 180 problemen per 100 voertuigen. Elektrische auto’s spannen de kroon met maar liefst 266 problemen per 100 voertuigen.
Tiens, voor de doorsnee Amerikaan, lijkt een gsm aankoppelen gemiddeld ingewikkelder bij een EV (met meer snufjes?) dan bij een benzinevoertuig (met minder snufjes?), meer dan 30% "meer problemen" door de moeilijkheid?
Citaat:
Bediening in het voertuig is buiten controle:

Functies, bedieningselementen en displays vormen de op één na meest problematische categorie in het onderzoek, iets beter dan alleen de beruchte probleemgevoelige infotainmentcategorie. Van zulke ogenschijnlijk simpele functies als ruitenwissers en achteruitkijkspiegels tot de meer ingewikkelde bediening van een OEM-smartphone-applicatie, deze categorie is met name lastig bij elektrische voertuigen. De PP100-incidentie in deze categorie is meer dan 30% hoger bij elektrische voertuigen dan bij voertuigen op benzine. [...]

In-vehicle controls are out of control:

Features, controls and displays is the second most problematic category in the study, slightly better than only the notoriously issue-prone infotainment category. From such seemingly simple functions like windshield wipers and rear-view mirror to the more intricate operation of an OEM smartphone application, this category is particularly troublesome in EVs. The PP100 incidence in this category is more than 30% higher in EVs than in gas-powered vehicles. [...]

https://www.jdpower.com/business/pre...lity-study-iqs
Ligt het aan de handleiding(en) of aan de gebruiker? Of is het echt een softwareprobleem? Bij mijn weten doet dat de dealer/verkoper in de rapte bij het afhalen van de nieuwe wagen (heb ik al een paar keer gezien)

Handleiding Iphone en Android: https://support.apple.com/nl-be/102521

https://support.google.com/androidau.../6348029?hl=nl

aja, de volgende -gewone- fiets zal zonder "boordcomputer" zijn.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 augustus 2024 om 19:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2024, 19:33   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.759
Standaard

Tiens eens bij de grootste automarkt van de wereld gggld, China. Wslk elk kwartaal een enquête want daar worden veel meer wagens verkocht.

Tesla model 3 was - opnieuw - het betrouwbaarste automodel (bij de sedans) met slechts 5,3 problemen per 10.000 verkochte wagens. De tweede had ook 5,3 en ook een electrische wagen de Hongqi E-QM5. 1e kwartaal 2024.
Citaat:
https://driveteslacanada.ca/news/tes...-selling-cars/

Tesla Model 3 in China Receives Least Complaints vs Top-Selling Cars

by Eva Fox, June 3, 2024

The Tesla Model 3 has once again proven its reliability and confirmed its status as a car that pleases owners. According to a study, Model 3 is the car with the fewest complaints in China, challenging players in the world’s largest auto market.

De Tesla Model 3 heeft opnieuw zijn betrouwbaarheid bewezen en zijn status als auto die eigenaren bevalt, bevestigd. Volgens een onderzoek is Model 3 de auto met de minste klachten in China, waarmee het spelers op de grootste automarkt ter wereld uitdaagt.

Volgens gegevens voor het eerste kwartaal van 2024 in China wordt Tesla Model 3 erkend als de auto met de minste klachten van alle auto's die op de grootste automarkt ter wereld worden verkocht. De informatie werd gedeeld door Tesla Vice President in China, Tao Lin. Het klachtenpercentage van Model 3 was 5,3. Dit betekent dat van de 10.000 verkochte eenheden, slechts 5,3 eenheden klachten van eigenaren ontvingen. Dit cijfer benadrukt nogmaals de hoge kwaliteit van de auto's die Tesla produceert bij Giga Shanghai. Model 3 deelde de eerste plaats met de Hongqi E-QM5 elektrische auto, die ook een beoordeling van 5,3 heeft.

Op de derde plaats staat Panda met 6,3 klachten per 10.000 verkochte eenheden. Op de vierde en vijfde plaats staan ??de Aion S en Changan Lumin met respectievelijk 6,4 en 6,5 klachten. Opvallend is dat de Volkswagen ID 3 onderaan de lijst staat, met 43 klachten per 10.000 verkochte voertuigen.

Hopelijk komt er weer iemand die zegt dat dit maar de zoveelste mening is. lol.

ook via: https://x.com/Tslachan/status/1797070742225633614

Blijkbaar was dit niet de definitieve lijst (alleen sedan) maar is er nog eentje waar Tesla niet de beste is, maar op 6 en 7 staat, deze keer zijn de SUVs erbij:

via: https://x.com/Tslachan/status/1797754266326839617

Een vertaling van dat lijstje in bijlage via
Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-mode...ing-sedans-q1/

Tesla Model 3 complaint rate is lowest among China’s best-selling sedans in Q1
bvb. BMW 3 serie 20,4 klachten op 10.000.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpeg complaint-rates-china-1.jpeg‎ (77,7 KB, 13x gelezen)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 augustus 2024 om 20:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2024, 19:42   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 65.445
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het is een statistiek.

Ik volg Mark Twain.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2024, 19:45   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het is een statistiek.

Ik volg Mark Twain.
Yep, eigenlijk alweer een enquête, minder waard dan ADAC, imo.

Dus een tweede enquête die de EV-critici niet echt past.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 augustus 2024 om 19:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2024, 20:09   #13
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 65.445
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Yep, eigenlijk alweer een enquête, minder waard dan ADAC, imo.

Dus een tweede enquête die de EV-critici niet echt past.
Ik ben niet anti-EV.
Maar net zoals voor de Ford T, brandstofwagens speelgoed voor de rijken waren, is het nu hetzelfde voor de EV's.
Maar die EV's moeten nu opboksen tegen verwachtigen van het publiek na 100 jaar technologische evolutie en fysieke/chemische beperkingen.

Spijtig genoeg is dat nu net een stuk van mijn professionele en persoonlijke bezigheden.
Ik ga voorlopig nog geen persoonlijke EV bestelwagen kopen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2024, 20:14   #14
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 35.349
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Je begrijpt wslk het verschil niet tussen een echte autopanne (depannage hulp nodig) en futiliteiten (auto blijft volwaardig operationeel, maar ik vind Radio 1 niet op de radio LOL)

Met nieuwe moderne auto's zijn autopannes die een auto immobiliseren omzeggens onbestaande.

En wat is een futiliteit ? Ruitenwissers die dienst weigeren of een autoruit die niet meer dicht gaat wanneer het stortregent is alles behalve een akkefietje net als lichten die midden in de nacht dienst weigeren.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 augustus 2024 om 20:15.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2024, 10:39   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Voor mij geen peper dure elektrische brol.

https://nuttigeweetjes.nl/opmerkelij...oogle_vignette
Nog een onderzoek uit de USA maar deze keer van Consumer Reports, over de gemiddelde onderhoudskosten van alle automerken uit de dagelijkse praktijk, na 5 jaar en 10 jaar.

Het is niet meer dan logisch dat de gemiddelde BEV in de regel veel goedkoper in onderhoud zijn dan de gemiddelde ICE.

De reacties op dit artikel van mensen die al vele jaren een BEV rijden zal niet anders zijn.
Citaat:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...en-het-duurst/

Tesla het goedkoopst in onderhoud, Europese merken het duurst
Japans niet altijd goedkoop, Europees wel altijd duur


6 september 2024 om 08:49

In de eerste tien jaar na aanschaf is een Tesla met afstand het goedkoopst in onderhoud. Europese merken zijn juist de hekkensluiters en kosten in dezelfde periode tot bijna vijf keer meer.

Deze conclusies trekt Consumer Reports na een al wat ouder, maar uitgebreid onderzoek in 2023 naar de onderhoudskosten van jonge auto’s van tussen de nul en tien jaar oud. Let wel: Consumer Reports is Amerikaans en dit heeft dus ook in de eerste plaats betrekking op de Amerikaanse markt, waar de situatie niet hetzelfde is als in Europa. Toch leren we er wat van, want veel van de betrokken merken zijn ook in Europa actief, zoals Tesla. Een Tesla levert volgens de Annual Auto Surveys gemiddeld over tien jaar slechts 4.035 dollar aan onderhoudskosten op, waarvan niet meer dan 580 dollar in de eerste vijf jaar.
[...]
Hieronder vind je de complete lijst, inclusief gemiddelde onderhoudskosten over de eerste vijf jaar en de eerste tien jaar. Let wel: de bedragen zijn in Amerikaanse dollars!
Merk Na 5 jaar Na 10 jaar
Tesla 580 4035
Buick 900 4900
Toyota 1125 4900
Lincoln 940 5040
Ford 1100 5400
Chevrolet 1200 5550
Hyundai 1140 5640
Nissan 1300 5700
Mazda 1400 5800
Honda 1435 5835
Kia 1450 5850
Dodge 1200 6400
Jeep 1100 6400
Chrysler 1600 6500
Volkswagen 1095 6530
Cadillac 1125 6565
Ram 1470 6670
Lexus 1750 6750
GMC 1400 7200
Subaru 1700 7200
Mini 1525 7625
Acura 1800 7800
Infiniti 2150 8500
Volvo 1785 9285
BMW 1700 9500
Audi 1900 9890
Mercedes-Benz 2850 10525
Porsche 4000 14090
Land Rover 4250 19250
n.b.: in Europa is het ook niet veel anders, maar het verschil zal minder uitvallen bij de EU-merken, onderzoek 2021 uit Nederland:
Citaat:
https://www.mkb-brandstof.nl/leesvoe...r-in-onderhoud
Zo'n elektrische auto kost veel geld, maar daarna bespaar je op verbruik en onderhoud.

Vaker naar de garage

De elektrische auto gaat iets vaker naar de garage, maar de rekeningen zijn een stuk minder hoog. Waar het bij een verbrandingsauto nog wel eens vies kan tegenvallen wat je kwijt bent na een routine-controle. De elektrische auto is dus een stuk voordeliger in het onderhoud.

Dat concluderen BOVAG en RAI Vereniging in het consumentenonderzoek Aftersales Monitor, dat is uitgevoerd in samenwerking met Multiscope. Uit het onderzoek komt naar voren dat eigenaren van een auto met verbrandingsmotor in 2021 gemiddeld in totaal 548 euro kwijt waren aan onderhoudskosten. Bij een elektrische auto (EV) pakte dit bedrag met een gemiddelde van 340 euro een stuk lager uit.

Onderhoudskosten per keer

Een eigenaar van een elektrische auto besteedt per onderhoudsbeurt ongeveer 193 euro, en een gemiddelde beurt voor een brandstofauto kost 317 euro. Het aantal onderhoudsmomenten is dan wel weer hoger bij een elektrische auto, maar veel scheelt het niet.

De reden dat EV's iets vaker bij de garage staan, zit hem volgens BOVAG in het feit dat EV's relatief jong zijn en vooral zakelijk gereden worden, waardoor ze bijvoorbeeld vaker dan gemiddeld naar de garage gaan voor een zomer-winterbandenwissel.

Allemaal naar de APK

Een elektrische auto heeft dus minder onderhoud nodig dan een brandstofauto. Dat komt vooral doordat er minder bewegende onderdelen in zitten, die dus niet kunnen slijten. Er zijn meer redenen.

De belangrijkste reden voor een garagebezoek is een APK-beurt (28 procent), gevolgd door alleen een onderhoudsbeurt (19 procent) en tussentijdse reparatie (17 procent). De meeste elektrische auto's zijn nog best jong, wat natuurlijk meespeelt in de onderhoudsbehoefte. Het is de vraag hoe het gemiddelde kostenplaatje er over een paar jaar uit ziet.

bron:nu.nl.

De meeste elektrische auto's zijn nog best jong, wat natuurlijk meespeelt in de onderhoudsbehoefte. Het is de vraag hoe het gemiddelde kostenplaatje er over een paar jaar uit ziet.
Waar ze de terechte vraag stelden hoe dat met veel oudere BEV gaat zijn, awel Consumer Reports gaf daar het antwoord op met naar 10 jaar te gaan (onder andere Tesla model S is van 2012, andere BEV-modellen zijn nog iets ouder maar die maken vooral ICE, zoals Nissan)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 september 2024 om 10:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be