Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 januari 2008, 15:39   #21
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Wie profiteert er het meeste van de landbouwsubsidies? Zij die grond bewerken of zij die dat niet doen,
hangt ervan af welk gewas ge kiest, hoe ge erosie bestrijdt, wat uw rotatiecyclus is, etc etc.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2008, 15:43   #22
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
is idd niet correct, maar door een verdere liberalisering worden ook middelgrote landbouwers van de kaart geveegd.
Ik zou die landbouwsubsidies nu niet meteen als voorbeeld aanhalen om te stellen dat overheidsinmenging werkt. Dat is zowat een schoolvoorbeeld hoe ineffectief en inefficiënt de overheid tewerk gaat.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2008, 15:45   #23
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik zou die landbouwsubsidies nu niet meteen als voorbeeld aanhalen om te stellen dat overheidsinmenging werkt. Dat is zowat een schoolvoorbeeld hoe ineffectief en inefficiënt de overheid tewerk gaat.
de oorzaken en gevolgen zijn op wereldschaal Savatage, niet vergeten!!
Het is idd niet efficient, maar dat is omdat men een tussenoplossing kiest, enerzijds met licht protectionistische accenten, maar anderzijds steeds maar harder liberaliserend. Dit kan niet anders dan on-efficient zijn.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 13 januari 2008 om 15:45.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2008, 15:49   #24
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Ik heb niets tegen planning?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2008, 15:54   #25
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik heb niets tegen planning?
ge weet wat ik bedoel, planning van overheidswege.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 10:44   #26
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Het lukt de EU maar niet om met de tijd mee te gaan en de 21e eeuw te betreden.
De broodnodige subsidies voor innovatie blijven ver onder de maat.
Nog steeds gaan scheppen geld over de balk voor de bedrijfstak/lanbouw, die nu eens zijn eigen broek zou moeten ophouden.

Bovendien de miljarden landbouwsubsidies zijn ook schadelijk voor de ontwikkelingslanden.

http://www.nrcnext.nl/nieuws/europa/article888085.ece
Een dom bericht. In het bericht staat:
Citaat:
Door de hoge voedselprijzen hoefde Brussel flink minder exportsubsidies te geven en overtollige producten op te kopen.
De kritiek op de landbouwsubsidies zou toenemen wanneer landbouwsubsidies hoe langer hoe minder nodig zijn wegens de hoge prijzen van landbouwproducten?
Als de subsidies uit het verleden hun nut hebben bewezen, is het wel dat we nu in Europa gelukkig met een onafhankelijke voedselvoorziening te maken hebben. Dat we niet, zoals bij energie, afhankelijk zijn van allerlei politiek en economisch instabiele landen.
Het laat onverlet dat er hervormingen in het subsidiebeleid mogelijk en nodig zijn. Het subsidiebeleid was natuurlijk, zoals gewoonlijk, een politiek compromis. Maar zolang het belang van onafhankelijke voedselvoorziening niet uit het oog wordt verloren, moet altijd een acceptabel compromis mogelijk zijn
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 14:12   #27
Rogge
Parlementslid
 
Rogge's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Locatie: Vlaanderen, lidstaat van de federale EU
Berichten: 1.545
Standaard

alles over landbouwbeleid EU op http://europa.eu/pol/agr/index_nl.htm

doelstelling op lange termijn is dat de europese landbouw het zonder subsidies kan stellen. nadruk ligt op voedselkwaliteit en milieu; ook aandacht voor dierenwelzijn en landschappelijke waarde.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2008, 22:06   #28
brontosaurus
Burgemeester
 
brontosaurus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 december 2007
Berichten: 530
Standaard

Dit zijn de werkelijke profiteurs:
http://www.ditkannietwaarzijn.info/?p=750#more-750
brontosaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2008, 23:40   #29
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

Europese en nationale autarkie is mij heel veel waard. Er zijn veel meer dingen waarvan ik vind dat we er geen geld tegenaan moeten smijten. De potentiele winst die we verkrijgen door afschaffing van de subsidies verliezen we aan werkloze boeren en autarkie. Dus hoera voor de subsidies, hoera voor de autarkie.
__________________
Steun Groot Nederland!
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2008, 00:34   #30
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Europese en nationale autarkie is mij heel veel waard. Er zijn veel meer dingen waarvan ik vind dat we er geen geld tegenaan moeten smijten. De potentiele winst die we verkrijgen door afschaffing van de subsidies verliezen we aan werkloze boeren en autarkie. Dus hoera voor de subsidies, hoera voor de autarkie.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2018, 06:59   #31
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.659
Standaard

Naar aanleiding van dit artikel en met dit artikel in gedachten ging ik nog eens op zoek naar actuelere cijfers.
Dat werd lachen (of wenen). De namen van de begunstigden van de landbouwsubsidies werden vervangen door codes voor bedragen beneden 1250 euro (zo goed als alle bedragen dus) en het is ook niet meer mogelijk een volledige lijst te verkrijgen.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 16 juli 2018 om 07:00.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2018, 17:32   #32
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Ik zou denken dat landbouwsubsidies vooral ook een strategische keus zijn. Je bent veel minder kwetsbaar voor bijvoorbeeld een handelsoorlog en zelfs een normale fysieke oorlog wanneer je je eigen voedsel verbouwd of op zijn minst als het nodig is binnen een of twee jaar kan omschakelen naar het produceren van je eigen voedsel (denk voor dat laatste aan plaatsen waar overmatig veel "luxeproducten" als vlees en wijn worden geproduceerd).

Natuurlijk zit er ook een sterke culturele component in, politici die steunen op een achterban van boeren en mensen die zich identificeren met boeren of hun volk als boeren zien, en het is simpelweg een grote sector waar veel geld in omgaat en veel politiek kapitaal aan kleeft. En dan kan je ook nog aanvoeren dat je het als onze plicht kan zien om de vruchtbare landbouwgronden die Europa heeft te gebruiken in plaats van voedsel weg te kopen uit plaatsen waar de productie al veel moeite kost. Maar de strategische overweging is volgens mij de belangrijkste, landbouwsubsidies zijn een investering in de basale zekerheid dat wij hier in veel van zelfs de meest extreme toekomstscenario's op zijn minst nog voedsel zullen hebben.

of de huidige stand van zaken een goede deal is wat dat betreft weet ik eerlijk gezegd niet, maar het idee op zich, dat je daarvoor een bepaalde hoeveelheid geld wilt neerleggen, dat snap ik zeer zeker.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be