Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 december 2010, 10:20   #1
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard Ouderen in verkeer.

ma 27 dec 2010

Automobilist ramt ambulance in Zutphen ZUTPHEN -

Op de kruising van de Den Elterweg (N348) met de Kleine Omlegging in Zutphen zijn maandagmiddag kort na half twee een ambulance en een personenauto op elkaar gebotst.

De politie bezig met het afhandelen van het ongeval. Foto: Nicolaas Kerkmeijer Een 86-jarige automobilist uit Barchem reed op de Kleine Omlegging vanuit de richting Lochem en wilde de kruising recht oversteken. Daarbij zag de man de met zwaailichten en sirenes rijdende ambulance over het hoofd. De ambulance kwam uit de richting Deventer.

De ambulance van de ambulancedienst uit Deventer vervoerde een patiënt die met spoed naar Gelre ziekenhuis in Zutphen moest. De patiënt is door een andere ambulance overgenomen en weggebracht.

Zowel de bemanning van de ambulance als de automobilist en zijn 80-jarige echtgenote zijn bij het ongeluk ongedeerd gebleven.
Wel heeft het overige verkeer ter plaatse enige tijd hinder ondervonden van het voorval.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8...__.html?p=32,2

Mijn vraag die opkomt: wanneer stoppen met rijden? Welke leeftijdscategorie is nog geschikt?
Jongeren zijn overmoedig en ouderen zien het niet meer. Met ouderen,int algemeen, bedoel ik 70+. Er zijn uiteraard uitzondering op, heb laatst nog iemand van 100 gezien die vlot rijbewijs had verlengd en vlot auto reed.
Maar heb ook in mijn werk (zit veel op de baan voor werk) veel ouderen gezien die bij minste de kluts kwijt zijn, te traag reden e.d
Zelfs eens eentje gezien die de oprit snelweg opreed en na 10m in de achteruit ging omdat ze verkeerd zat. Ge zult er maar achterrijden, daar staat ge dan, levensgevaarlijk in achteruit en willen keren.
Stonden daar gelukkig zoiets als verkeersregelaars ivm wegwerken en die hebben mevrouw met handen en voeten moeten uitleggen. En wij maar wachten, klein beetje file voor de oprit.
Tja tot hoever mogen en kunnen ouderen rijden, moet ge aan hun zelf overlaten of overheids ingrijpen als ze niet meer kunnen.
Ik weet als ik ooit 70 ben en het lukt niet meer stop ik zelf. Ga veel fietsen, kinderen wonen in zelfde dorp, bushalte voor de deur...
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 14:36   #2
Trixie
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 november 2010
Berichten: 6.617
Standaard

Tja, dat is wel een moeilijke vraag. Dat hangt echt van persoon tot persoon af. Sommigen zouden op hun 68ste beter de wagen thuislaten, anderen van 85 zijn nog kwiek genoeg. Misschien een medische test laten ondergaan (zeker een oogtest) om 70j, en dit om de 3j ofzo herhalen?
Trixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 14:41   #3
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trixie Bekijk bericht
Tja, dat is wel een moeilijke vraag. Dat hangt echt van persoon tot persoon af. Sommigen zouden op hun 68ste beter de wagen thuislaten, anderen van 85 zijn nog kwiek genoeg. Misschien een medische test laten ondergaan (zeker een oogtest) om 70j, en dit om de 3j ofzo herhalen?
Dat zou inderdaad geen slechte optie zijn.
Mijn vader is 92 en heeft verleden jaar zijn wagen weggedaan.
Met spijt in het hart want hij doet de boodschappen en kookt voor mijn moeder, die bedlegerig is.
We proberen te helpen maar hij wil zelfstandig kunnen zijn.
Zijn auto was een stuk van zijn zelfstandigheid maar hij voelde zelf aan dat hij niet meer de snelheid van reageren had.
Triestig.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 15:56   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.587
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Dat zou inderdaad geen slechte optie zijn.
Mijn vader is 92 en heeft verleden jaar zijn wagen weggedaan.
Met spijt in het hart want hij doet de boodschappen en kookt voor mijn moeder, die bedlegerig is.
We proberen te helpen maar hij wil zelfstandig kunnen zijn.
Zijn auto was een stuk van zijn zelfstandigheid maar hij voelde zelf aan dat hij niet meer de snelheid van reageren had.
Triestig.
Dat is niet triestig, dat is heel verstandig.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 16:50   #5
vesivius
Partijlid
 
Geregistreerd: 10 april 2004
Locatie: Merksem
Berichten: 247
Standaard

Alhoewel ik zelf 65 + ben, ben ik een voorstander om een JAARLIJKS geneeskundig onderzoek (zoiets zoals voor taxi chauffeurs) in te voeren vanaf 70+. het huidige verkeer laat het namelijk niet meer toe om op dezelfde weg jonge bestuurders (ik bedoel hier de Jonny's) en onzekere oudere bestuurders op dezelfde baan te laten rijden. Maar het heeft niet alleen met leeftijd te maken. Zie maar eens 's morgens aan de scholen hoe moeders met een auto rijden. Ik beweer nog altijd dat iemand die geen 10.000 km per jaar rijd beter geen auto bestuurd.
vesivius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 20:20   #6
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesivius Bekijk bericht
Ik beweer nog altijd dat iemand die geen 10.000 km per jaar rijd beter geen auto bestuurd.
Tja da weet ik nog zo net niet. Ik reed vroeger 25.000km en nu minder dan die 10.000km en het gaat prima.
Waarom zou iemand met minder dan 10 geen auto kunnen rijden?
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 21:11   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Dat zou inderdaad geen slechte optie zijn.
Mijn vader is 92 en heeft verleden jaar zijn wagen weggedaan.
Met spijt in het hart want hij doet de boodschappen en kookt voor mijn moeder, die bedlegerig is.
We proberen te helpen maar hij wil zelfstandig kunnen zijn.
Zijn auto was een stuk van zijn zelfstandigheid maar hij voelde zelf aan dat hij niet meer de snelheid van reageren had.
Triestig.
Heel mooi dat uw vader dit allemaal doet en nog zo'n graad van zelfstandigheid bezit. Alleen zijn bepaalde zaken soms onvermijdbaar.

Misschien uitkijken naar alternatieven voor de wagen? Een trikefiets met een motortje?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 09:26   #8
vesivius
Partijlid
 
Geregistreerd: 10 april 2004
Locatie: Merksem
Berichten: 247
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Tja da weet ik nog zo net niet. Ik reed vroeger 25.000km en nu minder dan die 10.000km en het gaat prima.
Waarom zou iemand met minder dan 10 geen auto kunnen rijden?
Omdat hij (of zij) de nodige skills verliest door onvoldoende "training". Maar als u vroeger 25.000km reed dan zal u waarschijnlijk nog wel een goede bestuurder zijn. Ik bedoelde meer de mensen die nooit meer dan 10.000km per jaar rijden.
vesivius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 10:27   #9
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Het is weer iets dat langs 2 kanten snijd he:
jongeren inderdaad zijn te onervaren en te overmoedig vaak, ouderen hebben zonder ze zelf willen minder de refelexen en inzicht soms...
Echter de arrogantie en onvermogen van de gemiddelde chauffeur kan niet goedpraten dat men een verantwoordelijkheid afschuift op een bepaalde leeftijds categorie.
Respect en begrip voor de mede deelnemer in het verkeer lost al veel op, ongeacht leeftijd of wat dan ook. Als oudere persoon moet je zelf ook beetje eerlijk zijn en evalueren of je nog de capaciteit en stalen zenuwen hebt om je in het verker te begeven. Op zich geen slecht idee dat je vanaf 70 je rijvaardigheid toch verplicht laat testen om je rijbewijs te behouden; het mag geen verworven recht zijn voor de rest van je leven. Ongeval gehad of niet speelt zelfs geen rol.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 14:52   #10
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Ze vinden hier altijd wel iemand om op te schieten.

Afin, voor een keer niet rechtstreeks de Walen.....
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 15:20   #11
CyberpunX
Staatssecretaris
 
CyberpunX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Locatie: .b/e
Berichten: 2.929
Standaard

Iedereen boven de 45 terug naar de rijschool voor een examen.
Iedereen boven de 60 op 5jaarlijke controle.
Iedereen boven de 90 op jaarlijkse controle.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 17:40   #12
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Iedereen boven de 45 terug naar de rijschool voor een examen.
Iedereen boven de 60 op 5jaarlijke controle.
Iedereen boven de 90 op jaarlijkse controle.
Heb je die wat overleden zijn meegerekend ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 18:59   #13
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ze vinden hier altijd wel iemand om op te schieten.

Afin, voor een keer niet rechtstreeks de Walen.....
Die reactie vind ik een beetje overdreven, Henri. De meesten vragen hier gewoon om af en toe te testen of iemand nog steeds zijn rijbewijs waard is op basis van vaardigheid in het verkeer. Dat is niet om ouderen te pesten, maar wel om de veiligheid in het verkeer te verhogen. Zelf ben ik er ook voorstander van om elke vijf jaar voor iedereen, ongeacht leeftijd, een nieuw examentje te regelen.

Rijden toestaan onder de 18 vind ik ook een goed idee. Mensen moeten beoordeeld worden op basis van wat ze doen, niet op basis van leeftijd, afkomst, politieke voorkeur, ... Persoonlijk heb ik niet de behoefte om voor mijn 18 met de auto te kunnen rijden, maar leeftijdsgenoten die al met de auto willen rijden discrimineren vind ik overbodig.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 20:28   #14
Trixie
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 november 2010
Berichten: 6.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Iedereen boven de 45 terug naar de rijschool voor een examen.
Iedereen boven de 60 op 5jaarlijke controle.
Iedereen boven de 90 op jaarlijkse controle.
En als je pas op je 43ste je rijbewijs behaalt?
Trixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 20:33   #15
Trixie
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 november 2010
Berichten: 6.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Die reactie vind ik een beetje overdreven, Henri. De meesten vragen hier gewoon om af en toe te testen of iemand nog steeds zijn rijbewijs waard is op basis van vaardigheid in het verkeer. Dat is niet om ouderen te pesten, maar wel om de veiligheid in het verkeer te verhogen. Zelf ben ik er ook voorstander van om elke vijf jaar voor iedereen, ongeacht leeftijd, een nieuw examentje te regelen.

Rijden toestaan onder de 18 vind ik ook een goed idee. Mensen moeten beoordeeld worden op basis van wat ze doen, niet op basis van leeftijd, afkomst, politieke voorkeur, ... Persoonlijk heb ik niet de behoefte om voor mijn 18 met de auto te kunnen rijden, maar leeftijdsgenoten die al met de auto willen rijden discrimineren vind ik overbodig.
Beter zou zijn om de leeftijd om te mogen rijden te verhogen. Het is immers zo dat de menselijke hersenen pas rond het 25ste j. volgroeid zijn. 17-18 jarigen kunnen de gevolgen van hun daden nog niet correct inschatten. Allee, ik heb daar onlangs een reportage over gezien op TV.
Trixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 20:39   #16
CyberpunX
Staatssecretaris
 
CyberpunX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Locatie: .b/e
Berichten: 2.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trixie Bekijk bericht
En als je pas op je 43ste je rijbewijs behaalt?
Dan zal je zeker geen problemen hebben. Op twee jaar ben je dat echt niet vergeten tenzij je maar half half geleerd hebt. Twee examens zorgen er dan net voor dat je het zeker nooit vergeet. En op twee jaar tijd kan er wel wat veranderen.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 01:53   #17
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trixie Bekijk bericht
Beter zou zijn om de leeftijd om te mogen rijden te verhogen. Het is immers zo dat de menselijke hersenen pas rond het 25ste j. volgroeid zijn. 17-18 jarigen kunnen de gevolgen van hun daden nog niet correct inschatten. Allee, ik heb daar onlangs een reportage over gezien op TV.
Gemiddeld zijn jongen mensen dus gevaarlijker op de weg, dus diegenen die ongevaarlijk zijn op de weg moeten mee gestraft worden met de rest van hun leeftijdscategorie? Wat is er mis mee om mensen gewoon te beoordelen op hun vaardigheid en niet op de daden van anderen die tot dezelfde groep behoren?
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 13:54   #18
fb718882
Gouverneur
 
fb718882's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2007
Berichten: 1.044
Standaard

Ik ben ook al een tijdje 60+ , heb ongeveer 1,2 miljoen kilometer gereden met de auto , en rij nog jaarlijks +/- 25.000 km . En ik durf gerust beweren dat ik nog altijd een betere chauffeur ben dan sommige onervaren "snotneuzen" van 20 .
Voor wie eraan twijfelt : ik ben altijd bereid om het te komen bewijzen .

Maar een jaarlijkse controle voor 70-plussers is zeker wel een goed idee
__________________
Du passé, gardons la flamme, non les cendres.
Мы наш , мы новый мир построим .
Vulpes pilum mutat , non mores .
fb718882 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 15:52   #19
jamaar
Vreemdeling
 
jamaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 september 2008
Locatie: Hofstade, Aalst
Berichten: 59
Standaard

Ouderdom is een probleem, ervaring is een ander.
Men zou de wegen moeten categoriseren en op een rijbewijs vermelden op welk soort wegen men toegang heeft.
Zo wel bij het begin van het rijden als na een bepaalde leeftijd zou er onderzoek moeten zijn naar het rijgedrag en de gezondheidstoestand van de chauffeur.
Misschien moet er wel een Big Brother komen...
__________________
Beste wensen voor 2011
De toekomst is belangrijker dan het verleden.
jamaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2010, 15:31   #20
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fb718882 Bekijk bericht
Ik ben ook al een tijdje 60+ , heb ongeveer 1,2 miljoen kilometer gereden met de auto , en rij nog jaarlijks +/- 25.000 km . En ik durf gerust beweren dat ik nog altijd een betere chauffeur ben dan sommige onervaren "snotneuzen" van 20 .
Voor wie eraan twijfelt : ik ben altijd bereid om het te komen bewijzen .

Maar een jaarlijkse controle voor 70-plussers is zeker wel een goed idee
Ik twijfel er geen moment aan, ervaring is idd een plus-punt.
En die controle voor 70+ is in "Nederland" wettelijk verplicht.
Maar waar ligt dit dan aan...?

Bejaarde man rijdt onbewust fietser aan
vrijdag 31 december 2010Auteur: (pdx)
DESTELBERGEN/LAARNE - In Destelbergen werd donderdagmiddag een fietser aangereden door een 84-jarige automobilist.

Een negentienjarige wielerfanaat uit Laarne reed op de Dendermondesteenweg in de richting van Laarne, toen plots ter hoogte van woning 468 een Ford Fiesta vanuit een oprit de straat kwam opgereden.

De 84-jarige bestuurder uit Heusden had de tweewieler niet opgemerkt en raakte de fiets van de sportieveling tegen het achterwiel.

De fietser kwam ten val en raakte licht gewond.

De oudere man reed na het ongeval door.

Toen de agenten hem thuis opzochten, bleek hij de aanrijding niet te hebben opgemerkt.
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=9M34ERTK

Volgens mij lukt het op een bepaalde leeftijd niet meer, heeft men de concentratie niet meer, uitzonderingen daar gelaten. Hij had er geen erg in...dat merkt ge toch als een fietser voor je neus valt.
Dit punt van niet-gemerkt-hebben, dat is het probleem; zijn ze met de gedachten er niet meer bij?
Die in openingspost met die ambulance was ook een 80-tiger.
En ik heb het beroepshalve zelf genoeg gezien, kan echt wel verschil zien tussen een 60+ en tachtiger.
En die snotneuzen zijn idd overmoedig, menen dat ze een replica van Schumacher zijn.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!

Laatst gewijzigd door stropke : 31 december 2010 om 15:32.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be