Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 november 2022, 06:22   #141
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Hoe kom je aan zo’n verbruik? EV?
Voor ik mijn warmtepomp had, zat ik rond de 12 000 KWHr per jaar "normale dinges" (licht, frigo, wasmachine, TV, computers, ...) en nu met warmte pomp rond de 20 000 - 22 000 KWHr. Ah, ja, in de zomer is airco vrij belangrijk.

Maar ik betaal daar 3800 Euro voor, dus ik vond dat geen probleem. Mijn schrik is als er hier in Frankrijk Belgische prijzen komen.

Ik snap de mensen niet die aan iets van een 5 000 KWHr zitten, hoe doen die dat ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 28 november 2022 om 06:24.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 06:37   #142
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.400
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Voor ik mijn warmtepomp had, zat ik rond de 12 000 KWHr per jaar "normale dinges" (licht, frigo, wasmachine, TV, computers, ...) en nu met warmte pomp rond de 20 000 - 22 000 KWHr. Ah, ja, in de zomer is airco vrij belangrijk.
Comfort is belangrijk.
Citaat:
Maar ik betaal daar 3800 Euro voor, dus ik vond dat geen probleem. Mijn schrik is als er hier in Frankrijk Belgische prijzen komen.
Ik vrees dat België een proeftuin is voor de Franse elektriciteitsleveranciers.
Als het zonder veel gezever hier kan, kunnen ze het uitrollen in Frankrijk.
En als België als markt in elkaar klapt, da's geen enorme ramp.
Citaat:
Ik snap de mensen niet die aan iets van een 5 000 KWHr zitten, hoe doen die dat ?
Geen kinderen, dat helpt.
Maar voor Huize Chaos. We verbruiken nu 300Kw per jaar meer dan in 2016. Toen hebben we de kleine netbook blokjes vervangen door volwassen PC's.

Dus, wat doen we in Huize Chaos.
Alleen LED lampen, en dat allemaal in gerichte verlichting. (op 3 ledtegels na, die boven werkoppervlaktes hangen)
Alle elektrische apparaten minder dan 10 jaar oud*, en met effectief lagere Kw-jaar verbruiken . Let wel A++ wil nog niet zeggen weinig verbruiken, het wil alleen zeggen dat deze apparaten een bepaalde norm halen die bureaucratees is bepaald.
GEEN airco.
Verwarmen op gas.

*(de oude geven we door/verkopen voor een spotprijsje aan vrienden of buren, kweekt enorm veel goodwil.)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 09:37   #143
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Comfort is belangrijk.

Ik vrees dat België een proeftuin is voor de Franse elektriciteitsleveranciers.
Als het zonder veel gezever hier kan, kunnen ze het uitrollen in Frankrijk.
En als België als markt in elkaar klapt, da's geen enorme ramp.

Geen kinderen, dat helpt.
Maar voor Huize Chaos. We verbruiken nu 300Kw per jaar meer dan in 2016. Toen hebben we de kleine netbook blokjes vervangen door volwassen PC's.

Dus, wat doen we in Huize Chaos.
Alleen LED lampen, en dat allemaal in gerichte verlichting. (op 3 ledtegels na, die boven werkoppervlaktes hangen)
Alle elektrische apparaten minder dan 10 jaar oud*, en met effectief lagere Kw-jaar verbruiken . Let wel A++ wil nog niet zeggen weinig verbruiken, het wil alleen zeggen dat deze apparaten een bepaalde norm halen die bureaucratees is bepaald.
GEEN airco.
Verwarmen op gas.

*(de oude geven we door/verkopen voor een spotprijsje aan vrienden of buren, kweekt enorm veel goodwil.)
Het best zijn nu de mensen die in een appartement wonen: de een helpt de ander verwarmen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 10:56   #144
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De VREG is inderdaad een ramp.
De minister moet zich nu eenmaal plooien naar die wereldvreemde bende.

https://www.vreg.be
VREG is de onafhankelijke autoriteit van de Vlaamse energiemarkt van vandaag en morgen. We reguleren, controleren, informeren en adviseren.
De VREG? Het zoveelste officiële organisme dat opgericht is om vrienden en familie van politiekers vet betaalde postjes te laten bekleden.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 11:44   #145
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.021
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Voor ik mijn warmtepomp had, zat ik rond de 12 000 KWHr per jaar "normale dinges" (licht, frigo, wasmachine, TV, computers, ...) en nu met warmte pomp rond de 20 000 - 22 000 KWHr. Ah, ja, in de zomer is airco vrij belangrijk.

Maar ik betaal daar 3800 Euro voor, dus ik vond dat geen probleem. Mijn schrik is als er hier in Frankrijk Belgische prijzen komen.

Ik snap de mensen niet die aan iets van een 5 000 KWHr zitten, hoe doen die dat ?
Zelfs 5000 kWh is veel. Een gemiddeld gezin in België zit aan 3000. Ik zit aan zo’n 3500 en dat is omwille van de waterboilers en de airco die praktisch de ganse zomer aanstaat (het is wel maar een kleitje van 2 kW).
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 11:52   #146
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
De VREG? Het zoveelste officiële organisme dat opgericht is om vrienden en familie van politiekers vet betaalde postjes te laten bekleden.
Ga eens op die flippers hun website kijken...
Raad van bestuur/3 directeurs...nog een aantal omhooggevallen pipo's...tentakels in allerhande organisaties en bedrijven...
Typisch een politiek getinte organisatie.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 28 november 2022 om 11:53.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 17:08   #147
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zelfs 5000 kWh is veel.
Mijn collega's zitten ook rond de 10 - 12 000 KWHr per jaar hoor, zonder verwarming (de meesten hebben gas, hout of stookolie).

Misschien zijn de KWHr in Belgie gewoon groter dan die in Frankrijk ?

https://www.hellowatt.fr/suivi-conso...trique/moyenne

Citaat:
une maison de 120m2 occupée par une famille de 4 personnes consomme en moyenne 18 796 kWh d’électricité ;
Mijn huis is een stuk groter, en ik zit voor de rest in dat geval. Dus ver ernaast zit ik niet.

Laatst gewijzigd door patrickve : 28 november 2022 om 17:12.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 17:15   #148
Sneaky
Minister-President
 
Sneaky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2015
Berichten: 4.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Mijn collega's zitten ook rond de 10 - 12 000 KWHr per jaar hoor, zonder verwarming (de meesten hebben gas, hout of stookolie).

Misschien zijn de KWHr in Belgie gewoon groter dan die in Frankrijk ?
Kijk, mensen die graag met (mini-)reactoren werken hebben niet het juiste kader wat een normaal verbruik is. Die zijn nogal kwistig omdat ze gewend zijn van te veel te hebben. Kijk eens verder dan uw collega's

Nee, serieus, wij zitten ronde de 8k voor elektriciteit alleen. Komt nog gas bij.

Zonder panelen was dat onbetaalbaar hier in België.
__________________
Elon Musk - “Wokeness gives people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue.”
Sneaky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 17:24   #149
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.400
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Kijk, mensen die graag met (mini-)reactoren werken hebben niet het juiste kader wat een normaal verbruik is. Die zijn nogal kwistig omdat ze gewend zijn van te veel te hebben. Kijk eens verder dan uw collega's

Nee, serieus, wij zitten ronde de 8k voor elektriciteit alleen. Komt nog gas bij.

Zonder panelen was dat onbetaalbaar hier in België.
8000 kWh, of €8K?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 17:50   #150
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Kijk, mensen die graag met (mini-)reactoren werken hebben niet het juiste kader wat een normaal verbruik is. Die zijn nogal kwistig omdat ze gewend zijn van te veel te hebben. Kijk eens verder dan uw collega's

Nee, serieus, wij zitten ronde de 8k voor elektriciteit alleen. Komt nog gas bij.

Zonder panelen was dat onbetaalbaar hier in België.
"Onbetaalbaar" is zéér relatief in Belgie.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2022, 17:56   #151
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.021
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Mijn collega's zitten ook rond de 10 - 12 000 KWHr per jaar hoor, zonder verwarming (de meesten hebben gas, hout of stookolie).

Misschien zijn de KWHr in Belgie gewoon groter dan die in Frankrijk ?

https://www.hellowatt.fr/suivi-conso...trique/moyenne



Mijn huis is een stuk groter, en ik zit voor de rest in dat geval. Dus ver ernaast zit ik niet.
Meer dan 10000 kWh is toch enorm.

https://www.engie.be/nl/blog/bespaar...rbruik-belgie/

Quote:
De kleine elektriciteitsverbruiker
Het elektriciteitsverbruik kan van gezin tot gezin heel erg verschillen.
De kleine verbruiker heeft aan 600 kWh per jaar genoeg. Dat is bijvoorbeeld het geval voor wie een studio of kot huurt. Een alleenstaande met normale elektriciteitsbehoeften wordt geacht 1200 kWh te verbruiken. Daarmee behoort hij ook tot de zuinigste energieverbruikers.

De gemiddelde elektriciteitsverbruiker
De gemiddelde verbruiker is dus een gezin dat 3500 kWh per jaar verbruikt.

De grote elektriciteitsverbruiker
Gezinnen met een groot elektriciteitsverbruik hebben 7500 kWh nodig. De ‘volledig elektrische’ klant, die zich dus ook met stroom verwarmt, overschrijdt zelfs 12 500 kWh. In dat geval wordt het ten stelligste aangeraden om – ten minste gedeeltelijk – zelf elektriciteit te produceren.
/quote.

Hopla, quoten werkt niet…

Edit: uit het geciteerde artikel maak ik op dat het over huizen met elektrische verwarming (en boilers) gaat. Dan is het uiteraard wel mogelijk.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 28 november 2022 om 18:02.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2022, 18:44   #152
epicurist_dirk
Staatssecretaris
 
epicurist_dirk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2003
Berichten: 2.991
Standaard

Zwitserland heeft maar 2% inflatie, doordat ze steeds accuraat op de gebeurtenissen reageren.
Zelfs in Zwitserland is het natuurlijk ook zo dat elektrische auto wel energie gebruikt.

En die energie komt niet zomaar uit de lucht vallen. Meestal niet in ieder geval. In Zwitserland is dat soms min of meer wel het geval. De Zwitsers gebruiken voor hun stroom gedeeltelijk ook waterkracht. Neerslag die van de bergen naar beneden komt, wordt zo ingezet om wasmachines, auto’s, blenders, bladblazers en drogers te laten werken.

Geen waterkracht
Echter, in de winter komt er minder elektriciteit van de waterkrachtcentrales. De Zwitsers betrekken zodoende in deze periode meer stroom uit Frankrijk en Duitsland.

Met de onzekerheid in de energiemarkt, zien ze echter een scenario voor zich waarbij deze stroom niet meer geleverd kan worden.

Zodoende bleek laatst dat er een plan klaarligt om, mocht het nijpend worden, mensen bijvoorbeeld te verbieden in EV’s te rijden.

Dit zou dan alleen nog mogen om bijvoorbeeld medische hulp te krijgen, naar en van je werk te rijden of naar een godsdiensthuis naar keuze te gaan.

De Zwitsers benadrukken daarbij dat het om een noodscenario gaat.
__________________
Al heb ik dyslexie, toch probeer ik mijn denken te beschrijven. Ik droom van een kanton systeem hier, met veilig vlot functioneel
directe referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek, economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2022, 21:01   #153
epicurist_dirk
Staatssecretaris
 
epicurist_dirk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2003
Berichten: 2.991
Standaard

Zwitserland overweegt verbod op EV's, spelcomputers en streaming bij stroomnood

https://tweakers.net/nieuws/204116/z...wk_nieuwsbrief

https://www.admin.ch/gov/de/start/do...-id-91881.html
__________________
Al heb ik dyslexie, toch probeer ik mijn denken te beschrijven. Ik droom van een kanton systeem hier, met veilig vlot functioneel
directe referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek, economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 5 december 2022 om 21:02.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2022, 11:33   #154
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

Energieprijzen: een hele tijd geleden meldde ik dat men in Engeland een kernfusie maakte.
Dit had onze leraar scheikunde gezegd in een van z'n lessen. De man is intussen overleden. Ik herinner me nog dat de ganse installatie volledig kapot was. Dus...onbruikbaar.
Ik werd hier toen aanzien als een leugenaar. Ik poogde de leraar op te bellen maar het was zijn weduwe aan de telefoon...
NU ZIJN WETENSCHAPPERS NA DE TALLOZE EXPERIMENTEN ERIN GESLAAGD IN CALIFORNIE in hun labo (+/- 3 voetbalvelden) om kernfusie te realiseren(door implosie)
Het was een suksesvol experiment. "Het is een belangrijke stap voor de mensheid". Dit wordt bevestigd door een kernfysicus van de KULeuven.
In de Engelse JET reaktor wisten de wetenschappers al zo'n 60 megajoule op te wekken...
Dat belooft.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2022, 11:36   #155
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.403
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Energieprijzen: een hele tijd geleden meldde ik dat men in Engeland een kernfusie maakte.
Dit had onze leraar scheikunde gezegd in een van z'n lessen. De man is intussen overleden. Ik herinner me nog dat de ganse installatie volledig kapot was. Dus...onbruikbaar.
Ik werd hier toen aanzien als een leugenaar. Ik poogde de leraar op te bellen maar het was zijn weduwe aan de telefoon...
NU ZIJN WETENSCHAPPERS NA DE TALLOZE EXPERIMENTEN ERIN GESLAAGD IN CALIFORNIE in hun labo (+/- 3 voetbalvelden) om kernfusie te realiseren(door implosie)
Het was een suksesvol experiment. "Het is een belangrijke stap voor de mensheid". Dit wordt bevestigd door een kernfysicus van de KULeuven.
In de Engelse JET reaktor wisten de wetenschappers al zo'n 60 megajoule op te wekken...
Dat belooft.
Het probleem zit eerder in het aan de gang houden van de kernfusie dan in het opwekken zelf.

Denk ik.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2022, 11:45   #156
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Energieprijzen: een hele tijd geleden meldde ik dat men in Engeland een kernfusie maakte.
Dit had onze leraar scheikunde gezegd in een van z'n lessen. De man is intussen overleden. Ik herinner me nog dat de ganse installatie volledig kapot was. Dus...onbruikbaar.
Ik werd hier toen aanzien als een leugenaar. Ik poogde de leraar op te bellen maar het was zijn weduwe aan de telefoon...
NU ZIJN WETENSCHAPPERS NA DE TALLOZE EXPERIMENTEN ERIN GESLAAGD IN CALIFORNIE in hun labo (+/- 3 voetbalvelden) om kernfusie te realiseren(door implosie)
Het was een suksesvol experiment. "Het is een belangrijke stap voor de mensheid". Dit wordt bevestigd door een kernfysicus van de KULeuven.
In de Engelse JET reaktor wisten de wetenschappers al zo'n 60 megajoule op te wekken...
Dat belooft.
In een reactor in Frankrijk zijn ze daar ook al even bezig, daar is het voor zover ik daar iets van ken en begrijp iets met een soort van plasma dat ze in gang moeten krijgen en vervolgens houden, en daar zit dus momenteel het probleem dacht ik, heel het geval in gang houden, maar men is daar intussen al een hele tijd mee bezig.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2022, 12:47   #157
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.279
Standaard

Titel van draad is: Energieprijzen nekt bevolking, Vlaams capaciteitstarief duwt mensen dieper de shit in

aspect 1) energieprijzen. Hadden de groensels, gevolgd door vivaldi-kiekens, niet zo ingezet op (Russisch) aardgas en wat krediet gegeven aan onze kerncentrales, dan waren onze prijzen mogelijks de goedkoopste van heel Europa.

aspect 2) de capaciteit van ons elektriciteitsnet gaat een probleem opleveren. Daar moet dus in geïnvesteerd worden. Alleen oenen begrijpen niet wat de consequenties zijn.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2022, 11:17   #158
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Titel van draad is: Energieprijzen nekt bevolking, Vlaams capaciteitstarief duwt mensen dieper de shit in

aspect 1) energieprijzen. Hadden de groensels, gevolgd door vivaldi-kiekens, niet zo ingezet op (Russisch) aardgas en wat krediet gegeven aan onze kerncentrales, dan waren onze prijzen mogelijks de goedkoopste van heel Europa.

aspect 2) de capaciteit van ons elektriciteitsnet gaat een probleem opleveren. Daar moet dus in geïnvesteerd worden. Alleen oenen begrijpen niet wat de consequenties zijn.
Is er al een capaciteitstarief ? Zo ja, voor wie ?
Energieprijs & inflatie: broer & zus.
Als je de inflatie wil aanpakken moet je TIJDELIJK op de rem staan.
De ECB heeft dat begrepen: hij verhoogt de rente zo dat we een beetje minder zouden consumeren. Dat zal zo zijn in Brussel & Wallonie.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2022, 15:42   #159
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Titel van draad is: Energieprijzen nekt bevolking, Vlaams capaciteitstarief duwt mensen dieper de shit in

aspect 1) energieprijzen. Hadden de groensels, gevolgd door vivaldi-kiekens, niet zo ingezet op (Russisch) aardgas en wat krediet gegeven aan onze kerncentrales, dan waren onze prijzen mogelijks de goedkoopste van heel Europa.

aspect 2) de capaciteit van ons elektriciteitsnet gaat een probleem opleveren. Daar moet dus in geïnvesteerd worden. Alleen oenen begrijpen niet wat de consequenties zijn.
Inderdaad deze prijzen zijn zo hoog dat je er een aantal zonnepanelen op je dak van kan laten leggen, klein probleem ipv het in zonnepanelen te steken moeten we het nu in een dure electricteitsfactuur steken, waar deze Vivaldi regering nog 6% op pakt, de netbeheeder in Vlaanderen 16% pakt en de fees nog eens 16% bedragen, dus 62% van de electricteitsfactuur is maar voor de electriciteit zelf die men verbruikt.
Een capaciteitstarief die enkel met de pieken rekent komt nog eens bovenop de electriciteitsbedrijven die hun prijzen ook met de gemiddelde pieken berekenen.
https://www.statista.com/statistics/...tricity-price/
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Bierke : 14 december 2022 om 15:46.
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2022, 15:49   #160
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Is er al een capaciteitstarief ? Zo ja, voor wie ?
Energieprijs & inflatie: broer & zus.
Als je de inflatie wil aanpakken moet je TIJDELIJK op de rem staan.
De ECB heeft dat begrepen: hij verhoogt de rente zo dat we een beetje minder zouden consumeren. Dat zal zo zijn in Brussel & Wallonie.
Het capaciteitstarief was eerder al van toepassing voor grote bedrijven. Vanaf 1 januari 2023 splitst de VREG de bestaande netwerkkosten op in twee delen voor onder andere:

Alle gezinnen in Vlaanderen
Kleine bedrijven in Vlaanderen
De invoering van het capaciteitstarief is niet van toepassing voor huishoudens die van het sociaal tarief genieten. Op dit moment geniet 16% van de Vlaamse gezinnen van het sociaal tarief.

Hoeveel je betaalt voor het capaciteitstarief hangt af van je netbeheerder en is dus afhankelijk van je woonplaats. Vanaf 2023 betaal je voor 1 kW over heel Vlaanderen +/- volgende tarieven:

Op jaarbasis: 40.4 euro (exclusief btw)
Op maandbasis: 3.37 euro (exclusief btw)
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be