Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

 
 
Discussietools
Oud 25 april 2004, 15:02   #1
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Ziehier het mijn inziens zeer gefundeerde en uiterst democratische standpunt van Nova Civitas, de libertarische denktank:

Nova Civitas nam met grote bezorgdheid kennis van de veroordeling door het Hof van Beroep van Gent van de drie vzw’s die voor het Vlaams Blok werken.Ze zijn gekant tegen elke beperking van vrije meningsuiting.

Zowel de wet ter bestrijding van het racisme als de wet op het negationisme vindt Nova Civitas inbreuken op de vrije meningsuiting en een basis voor de ontwikkeling van een gedachtenpolitie, zoals je die ziet in totalitaire regimes.

Nova Civitas betreurt het bestaan van deze wetgeving en het feit dat de hogere rechtbanken, nochtans de beschermers van onze grondwettelijke rechten en vrijheden, deze wetten niet ongrondwettelijk hebben verklaard. Voor alle duidelijkheid benadrukt Nova Civitas dat het racistische, xenofobe en negationistische opinies verwerpelijk vind. Zeker in een multi-etnische samenleving waar het intgratieproces nog volop aan de gang is.

Nova Civitas hoopte dat de rechterlijke macht , via interpretatie, zoveel mogelijk de vrijheidsbeperkende draagwijdte van bovenvermelde wetgeving zou beperken, zoals het Hof van Beroep in Brussel had gedaan. De organisatie meent dat de huidige interpretatie een precedent heeft geschapen dat een verregaande gedachtenpolitie mogelijk maakt. De gevolgen van dit arrest zullen over de gehele lijn negatief zijn.

Nova Civitas wijst erop dat een democratie een gezagslegitimerende functie heeft. Alleen een overheid, die door haar burgers vrijelijk werd verkozen, kan gelegitimeerd gehoorzaamheid van zijn burgers eisen. "Door de sluipende DDR-isering van België, die met dit arrest is ingezet, zullen de burgers steeds minder geneigd zijn zich aan de wetgeving te onderwerpen, wat het perspectief opent op een autoritair regime." aldus Nova Civitas.

Nova Civitas eist daarom dat zo snel mogelijk een eind wordt gesteld aan alle wetgeving die de vrijheid van mening beperkt. Ook aan alle wetten die een ongelijke behandeling van politieke partijen mogelijk maken moet een einde worden gemaakt. Racistische, negationistische en xenofobe meningen en houdingen kan men het best bestrijden met degelijke onderbouwde argumenten.

Ook een bloeiende en arbeidsvriendelijke vrije markteconomie, waarin allochtonen zich economisch en vervolgens cultureel kunnen integreren is een goed bestrijdingsmiddel....
fcal is offline  
Oud 25 april 2004, 15:04   #2
Mieke 79
Minister
 
Mieke 79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2003
Locatie: Leuven / Mechelen
Berichten: 3.162
Standaard

En laster en eerroof?
__________________
Leve de Peace, Love and Understanding revolutie!
Please tell me the reason, behind the colours that you fly... Power to the peaceful!
Mieke 79 is offline  
Oud 25 april 2004, 15:19   #3
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
En laster en eerroof?
is iets anders.
Ze konden gerust een geldboete gevraagd hebben op basis daarvan.
De auteurs van beledigende teksten straffen.
Maar wat er nu gebeurt is, is van een heel andere orde
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline  
Oud 25 april 2004, 15:57   #4
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

In de Belgische wetten van voor 1981 was vrije meningsuiting gegarandeerd. Er zijn in België gedurende 150 jaar geen racistische uitspattingen geweest. De Joden bijvoorbeeld waren volgens de grondwet volkomen ontvoogd, zoals dit ook sinds de Verlichting gebruikelijk was geworden.

En uiteraard was er een beperking van laster en eerroof, wat helemaal normaal is in een beschaafde maatschappij. Hij of zij, die zich getroffen voelde moest wel met bewijzen (bijvoorbeeld getuigen...) komen. De bewijslast lag bij de aanklager ten einde misbruik te voorkomen van het toch dure rechtspreken en te vermijden in onooglijke ruzies meegesleept te worden.Woorden waren vrij, maar daden uiteraard niet. 'Slaande ruzie' werd dus wel degelijk vervolgd.

Bovendien konden 'persmisdrijven' net als zware criminaliteit enkel voor assisenhof met volksjury beslecht worden. Dit was een beveiliging tegen de vervolging door overheidsbeïnvloede of -aangestelde rechters en andere bestuursorganen. Dergelijke en andere beveiligingen werden in alle totalitaire landen (bvb. Sowjet-Unie, Nazi-Duitsland, Noord-Korea...) afgeschaft en bleven enkel bestaan in echte democratiën.

Waarom kan men aan het VB en elke andere partij of burger niet grondwettelijk dezelfde vrijheid van meningsuiting toestaan, welke men zelfs in volle 'Koude Oorlog' gunde aan de Communistische Partij België, die er open en bloot voor uitkwam, dat o.a. alle eigendom diefstal was en dus afgenomen ging worden, praktisch dezelfde wetten gingen gelden als in het arbeidersparadijs USSR, dus ook met bijbehorende goelag. Het volk was en is mondig genoeg om dergelijke ondemocratische ontsporingen electoraal af te straffen, hetgeen toen ook over verloop van tijd gebeurde.

Zonder vrijheid van meningsuiting geen democratie! Men wordt nu moreel verplicht om bij de komende verkiezingen voor een bepaalde partij te stemmen, waarvoor men anders niet zou kiezen.
fcal is offline  
Oud 25 april 2004, 16:03   #5
Spolspoel & Besmett
Vreemdeling
 
Spolspoel & Besmett's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 maart 2004
Berichten: 89
Standaard

de media speelt hoe langer hoe meer een bepalende rol in de politiek. degene die op tv en in de krant de meeste keren de kans krijgt om zijn standpunten te etaleren die kan (doorgaans) rekenen op meer kiezers.
want toch zijn er nog veel mensen die vinden: die op tv heeft het gezegd dus het zal wel zo zijn. als men dus op tv altijd maar op het VB zit te schampen dan draagt dit er alleen maar toe bij dat het VB een taboe wordt. en je weet dat bepaalde dingen die taboe zijn populair (kunnen) worden.

ik vraag mij af waarom men dan het VB niet met inhoudelijke argumenten probeert te bekampen maar steevast in de taboe-sfeer wilt duwen. daar wordt niemand beter van.

dat het VB een taboe zien we in het openbaar leven, als je in een volle zaal vraagt wie er op het VB stemt zullen er zeer weinig zijn die er voor uitkomen. ik ben nochtans van de mening dat iedereen voor zijn voorkeur mag uitkomen, ook voor het VB.
hoeveel mensen durven er een affiche van het VB op hun raam hangen? ik durf te wedden dat er hier op dit forum zijn die constant voor het VB pleiten maar toch niet openbaar durven zeggen. Waarom? omdat het VB een taboe is gemaakt door pers en politiek.

in mijn vriendenkring zitten veel VLD'ers waarvan ongeveer de helft er stickers en affiches van ophangt. er zitten ook VB'ers bij waarvan er geen enkele een affiche of sticker durft op te hangen. (omwille van het taboe en omwille van eventuele vergeldingsacties)
bij mij in de straat woont een vrouw die voor VB in hasselt werkt maar nooit in tijd van verkiezing een affiche voor het VB ophangt.
ik vind persoonlijk dat men beter het VB uit de taboe-sfeer had gehaald en er gewoon mee gedebatteerd. het zou voor vlaanderen/belgie alleen maar voordeliger zijn. nu door het proces is het VB alleen maar een groter taboe en dit is nadelig voor het VB op lange termijn (want op korte termijn potentiële stemmenwinst) en voor de niet VB'ers.
ik denk dat we op dat vlak nog wel wat kunnen leren van de nederlanders waar er minder taboe's zijn. (ook al hebben ze pim afgeknald )

dus wat ik wil zeggen : als je echt van de VB standpunten overtuigd bent, moet je er maar openbaar voor uitkomen, daar is niets mis mee. het is niet omdat je een VB sticker of affiche ophangt dat je racisme rondstrooid.
iedereen mag in dit land zijn mening uiten. het wordt tijd dat mensen het taboe rond het VB verbreken ook al zijn ze veroordeeld.(op een niet correcte manier volgens mij)
iedereen heeft het recht op zijn vrije meningsuiting
laster en eerroof ie een andere zaak en daar moet wel rekening meegehouden worden.
Spolspoel & Besmett is offline  
Oud 2 mei 2004, 13:33   #6
Thor
Provinciaal Statenlid
 
Thor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 december 2003
Locatie: Kortrijk
Berichten: 771
Standaard

Citaat:
de media speelt hoe langer hoe meer een bepalende rol in de politiek. degene die op tv en in de krant de meeste keren de kans krijgt om zijn standpunten te etaleren die kan (doorgaans) rekenen op meer kiezers.
want toch zijn er nog veel mensen die vinden: die op tv heeft het gezegd dus het zal wel zo zijn. als men dus op tv altijd maar op het VB zit te schampen dan draagt dit er alleen maar toe bij dat het VB een taboe wordt. en je weet dat bepaalde dingen die taboe zijn populair (kunnen) worden.

ik vraag mij af waarom men dan het VB niet met inhoudelijke argumenten probeert te bekampen maar steevast in de taboe-sfeer wilt duwen. daar wordt niemand beter van.

dat het VB een taboe zien we in het openbaar leven, als je in een volle zaal vraagt wie er op het VB stemt zullen er zeer weinig zijn die er voor uitkomen. ik ben nochtans van de mening dat iedereen voor zijn voorkeur mag uitkomen, ook voor het VB.
hoeveel mensen durven er een affiche van het VB op hun raam hangen? ik durf te wedden dat er hier op dit forum zijn die constant voor het VB pleiten maar toch niet openbaar durven zeggen. Waarom? omdat het VB een taboe is gemaakt door pers en politiek.

in mijn vriendenkring zitten veel VLD'ers waarvan ongeveer de helft er stickers en affiches van ophangt. er zitten ook VB'ers bij waarvan er geen enkele een affiche of sticker durft op te hangen. (omwille van het taboe en omwille van eventuele vergeldingsacties)
bij mij in de straat woont een vrouw die voor VB in hasselt werkt maar nooit in tijd van verkiezing een affiche voor het VB ophangt.
ik vind persoonlijk dat men beter het VB uit de taboe-sfeer had gehaald en er gewoon mee gedebatteerd. het zou voor vlaanderen/belgie alleen maar voordeliger zijn. nu door het proces is het VB alleen maar een groter taboe en dit is nadelig voor het VB op lange termijn (want op korte termijn potentiële stemmenwinst) en voor de niet VB'ers.
ik denk dat we op dat vlak nog wel wat kunnen leren van de nederlanders waar er minder taboe's zijn. (ook al hebben ze pim afgeknald )

dus wat ik wil zeggen : als je echt van de VB standpunten overtuigd bent, moet je er maar openbaar voor uitkomen, daar is niets mis mee. het is niet omdat je een VB sticker of affiche ophangt dat je racisme rondstrooid.
iedereen mag in dit land zijn mening uiten. het wordt tijd dat mensen het taboe rond het VB verbreken ook al zijn ze veroordeeld.(op een niet correcte manier volgens mij)
iedereen heeft het recht op zijn vrije meningsuiting
laster en eerroof ie een andere zaak en daar moet wel rekening meegehouden worden.
't is niet alléén de media.Wie lid is van het VB of al te openlijk z'n sympathie betuigt wordt zonder pardon uit de vakbond gezet.En dat allemaal in naam van gelijkheid voor alle mensen.
__________________
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both."
Benjamin Franklin
Thor is offline  
Oud 2 mei 2004, 13:48   #7
Quicky
Gouverneur
 
Quicky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2003
Locatie: Tielrode (VLAANDEREN)
Berichten: 1.378
Standaard

België is een ondemocratisch land, dus veel vrije meningsuiting mogen we hier dan ook niet verwachten.
Quicky is offline  
Oud 2 mei 2004, 17:31   #8
Bakkebaard
Provinciaal Gedeputeerde
 
Bakkebaard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2003
Locatie: België en niet het stomme Vlaanderen
Berichten: 845
Stuur een bericht via MSN naar Bakkebaard
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quicky
België is een ondemocratisch land, dus veel vrije meningsuiting mogen we hier dan ook niet verwachten.

Leven we dan in een dictatuur ofzo?
__________________
"1 op de 4 vlamingen is racist. Je mag fier zijn op uw vlaanderen"

Filip de Winter schreef :" de mensenrechten zijn valse schijnwaarden".
Er is geen enkele dictator in de wereld die dat mag zeggen. Niet in Azië,niet in Afrika,... nergens te wereld of hij zou veroordeeld worden. Hier stemt 1/4 van de mensen daarvoor, een echte schande.
Bakkebaard is offline  
Oud 2 mei 2004, 18:11   #9
Beer
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 1 maart 2004
Locatie: Gent
Berichten: 909
Standaard

Yep momenteel wel bakkebaard
__________________
eigen volk eerst men wordt niet als racist geboren maar wel gemaakt
HELL WAS FULL ,SO I CAME BACK
Beer is offline  
Oud 2 mei 2004, 18:20   #10
Bakkebaard
Provinciaal Gedeputeerde
 
Bakkebaard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2003
Locatie: België en niet het stomme Vlaanderen
Berichten: 845
Stuur een bericht via MSN naar Bakkebaard
Standaard

gij woont dan in een rare gemeente of stad ze.
want ik mag ier nog altijd mijn ding doen en zeggen.
__________________
"1 op de 4 vlamingen is racist. Je mag fier zijn op uw vlaanderen"

Filip de Winter schreef :" de mensenrechten zijn valse schijnwaarden".
Er is geen enkele dictator in de wereld die dat mag zeggen. Niet in Azië,niet in Afrika,... nergens te wereld of hij zou veroordeeld worden. Hier stemt 1/4 van de mensen daarvoor, een echte schande.
Bakkebaard is offline  
Oud 2 mei 2004, 18:27   #11
Beer
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 1 maart 2004
Locatie: Gent
Berichten: 909
Standaard

In Gent nie zie maar het Arest
__________________
eigen volk eerst men wordt niet als racist geboren maar wel gemaakt
HELL WAS FULL ,SO I CAME BACK
Beer is offline  
Oud 2 mei 2004, 18:42   #12
doornroosje
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 25 maart 2004
Berichten: 2.578
Standaard

[quote="Bakkebaard"]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quicky
België is een ondemocratisch land, dus veel vrije meningsuiting mogen we hier dan ook niet verwachten.

Leven we dan in een dictatuur ofzo?[/quote bakkebaard

Neen natuurlijk niet ,maar onze maatschappij mag niet afglijden naar een
stelsel waar de waarheid alleen door de overheid verkondigd word.
Mensen hebben verschillende meningen ,daarom zijn er ook verschillende partijen,nu deze in grote mate samensmelten,en 1 partij buitenspel gezet is krijgen weer er 3 die allen opschuiven naar het centrum .
Dat betekend dat een aantal meningen niet meer aan bod komen,of mogen komen.
Is dat dictatuur,ik denk meer censuur met de bedoeling zoveel mogelijk stemmen van de tegenstrever af te nemen.
Of het democratisch is,dat is nog een andere zaak.
doornroosje is offline  
Oud 2 mei 2004, 19:01   #13
Beer
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 1 maart 2004
Locatie: Gent
Berichten: 909
Standaard

Doornroosje het vb zal nooit verboden worden,en indien wel zal de regering broblemen krijgen.En nee hoor geen vlaams blokkers.
Maar personen die het niet meer kunnen verdragen dat de vreemdelingen hier de lakens uit delen.
__________________
eigen volk eerst men wordt niet als racist geboren maar wel gemaakt
HELL WAS FULL ,SO I CAME BACK
Beer is offline  
Oud 2 mei 2004, 19:08   #14
icerulez
Vreemdeling
 
icerulez's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 77
Standaard

Is typisch hé, er wordt een beslissing genomen die niet in jullie kraam past, en plots leven we in een dictatuur. Weet je wat een dictatuur zou doen ? Het volledige vlaams blok op de grote markt in brussel publiekelijk afmaken, vervolgens een onderzoek starten naar iedereen die Vlaams blok steunde, en dan die ook nog eens allemaal afmaken. Maar om dat zo dingen niet meer zouden gebeuren heeft men via de wet zichzelf beschermd. En nu wordt die wet toegepast en beginnen ze allemaal slachtoffer te spelen.
icerulez is offline  
Oud 2 mei 2004, 19:10   #15
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Het onveiligheidsgevoel in Antwerpen (en elders) is zeer groot en daar moet dringend iets aan gedaan worden.

Ikzelf woon in Hoboken, een van vele plaatsen waar de heli van de politie altijd rondcirkelt. Sommige mensen durven zelfs niet meer de metro te nemen, omdat ze daar al verscheidene keren zijn overvallen.

Sorry, zoiets kan niet. Daar moet tegen opgetreden worden, of je nu vreemdeling bent of niet, je hebt je te houden aan de wetten in dit land. Men moet geen voorkeursbehandeling geven aan iemand die allochtoon is, dat doen ze bij een autochtoon ook niet.
Kim is offline  
Oud 2 mei 2004, 19:10   #16
doornroosje
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 25 maart 2004
Berichten: 2.578
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beer
Doornroosje het vb zal nooit verboden worden,en indien wel zal de regering broblemen krijgen.En nee hoor geen vlaams blokkers.
Maar personen die het niet meer kunnen verdragen dat de vreemdelingen hier de lakens uit delen.
De toekomst zal het uitwijzen.
ik ben toch eens nieuwsgierig hoe men het na cassatie zal aanpakken?
doornroosje is offline  
Oud 2 mei 2004, 19:12   #17
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Het onveiligheidsgevoel in Antwerpen (en elders) is zeer groot en daar moet dringend iets aan gedaan worden.

Ikzelf woon in Hoboken, een van vele plaatsen waar de heli van de politie altijd rondcirkelt. Sommige mensen durven zelfs niet meer de metro te nemen, omdat ze daar al verscheidene keren zijn overvallen.

Sorry, zoiets kan niet. Daar moet tegen opgetreden worden, of je nu vreemdeling bent of niet, je hebt je te houden aan de wetten in dit land. Men moet geen voorkeursbehandeling geven aan iemand die allochtoon is, dat doen ze bij een autochtoon ook niet.
Sorry, verkeerde topic.
Kim is offline  
Oud 2 mei 2004, 19:26   #18
Beer
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 1 maart 2004
Locatie: Gent
Berichten: 909
Standaard

Zie eens de de samewerking met een rechter en een VLD burgemeester,wat denkt u dat een gewoone burger daar over denk.
Ja een gewoone burger die zo geen geleerde woorden of jullie kent.Ik heb al gewoone burrgens kunnen overtuigen,dat de VLD en SPA veel beloven en niks doen.En dat we door vreemdelingen te kort gedaan worden?dat ze profiteren van onze centen
__________________
eigen volk eerst men wordt niet als racist geboren maar wel gemaakt
HELL WAS FULL ,SO I CAME BACK
Beer is offline  
Oud 2 mei 2004, 19:32   #19
Beer
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 1 maart 2004
Locatie: Gent
Berichten: 909
Standaard

Doornroosje ik ben ook benieuwt .Maar ik weet dat gekljk welke uitspraak ook.Het gerecht gevaalt heeft
__________________
eigen volk eerst men wordt niet als racist geboren maar wel gemaakt
HELL WAS FULL ,SO I CAME BACK
Beer is offline  
Oud 2 mei 2004, 19:47   #20
Beer
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 1 maart 2004
Locatie: Gent
Berichten: 909
Standaard

Kim en het onveiligheidsgevoel in Gent van Ouderren is groot.In een paar straten in mijn buurt loop ik wel bij nacht even rond.De vreemdelingen in mijn buurt kennen mij.Ik ben een rare ook.Maar als ik rustig ga slapen.Dan gaat mijn gsm af een oudere belt me en dan is er meermaals een probleem met een vreemdeling,poging tot inbraak,of nachlawaai
__________________
eigen volk eerst men wordt niet als racist geboren maar wel gemaakt
HELL WAS FULL ,SO I CAME BACK
Beer is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be