![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1681 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. Laatst gewijzigd door Universalia : 9 december 2024 om 21:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1682 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat als de 'groenen' zich niet hadden verzet tegen (de verdere ontwikkeling en uitbreiding van) kernenergie als energiebron ? Ze zouden amper nog bestaansreden hebben gehad.
![]()
![]() |
#1683 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Bij SMR's heeft men totaal geen rekening gehouden met de recente geopolitieke en militair-tactische revolutie. Een 'old school' kerncentrale vestiging, is te beveiligen tegen gewapende drones (oa. de bestaande gigantische reactor bunkers), kan beveiligd worden met anti-drone (en ruimer) luchtafweer mocht dit nodig zijn en de site is nu redelijk beveiligd tegen ouderwetse terroristische aanvallen (inside jobs blijft nog een moeilijke). Bij de SMR's heeft men met dit alles weinig of geen rekening gehouden. Alleen ja, de terroristen moeten met een groepje afzakken, om op een aantal SMR sites tegelijk een nucleaire rampje te veroorzaken met een handvol aanvals-drones. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1684 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het was begin december 24 in het nieuws...
https://www.tijd.be/ondernemen/milie...2023%20gemaakt Engie waarschuwde de eerste week van december 24 dat de verlenging van de kerncentrales,waar toch een veelbesproken overeenkomst over getekend is reeds vertraagd is nog voordat het project kan beginnen en zelfs gevaar kan lopen.... Deel van de overeenkomst is namelijk dat de overheid en Engie een gezamelijk bedrijf oprichten waarbinnen de gaande beslissingen moeten genomen worden.....In dat bedrijf moet ook de overheid een aantal directeurs benoemen. Dat is belangrijk want deze mensen zullen binnen de voorziene budgetten de volledige bevoegdheid moeten hebben te beslissen over aspecten van dergelijke operaties... U raadt het al,er zijn geen door de overheid aangestelde directeurs,straks al EEN JAAR na de "overeenkomst".... Eigenlijk is dat niet de schuld van de regering meer in mijn ogen.. Dit is de schuld van ons disfunctioneel Parlement.ZIJ dienden reeds ver voordat Engie naar de gazetten stapte al gezien te hebben dat dit BELANGRIJK probleem zich aandient (een bedrijf moet directeurs hebben...ja?) en desnoods ZELF beslissen ...het parlement KAN dat.... Maar ja...ik kan me voorstellen dat technisch en economisch capabele mensen die zich wensen vrij te maken voor een decennium om zoiets te helpen leiden,en bovendien over het brede politieke veld aanvaard worden.....moeilijk te vinden gaan zijn....Dit is niet iets voor een pretpakket gediplomeerde..... En we lezen dat er ook nog bepaalde overeenkomsten met "Europa" moeten zijn...... ![]() Tevens,hoeft het verbazen,riskeer de Belgische Staat straks ook nog schadevergoediung wegen contractbreuk te gaan moeten ophoesten..... Eigenlijk lijkt dat heel erg op doelbewuste sabotage van een uitgaande politieke groep.......Na ons,de zondvloed.... ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 14 december 2024 om 07:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1685 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En wij, wij gaan de wereld redden.
Arm Europa dat op deze manier de hele economie naar de kloten geholpen heeft. De wereldwijde vraag naar steenkool zal volgens schattingen van het Internationaal Energieagentschap (IEA) dit jaar opnieuw een record bereiken. Nog zeker tot en met 2027 zou de vraag nog elk jaar licht toenemen, zo blijkt uit nieuwe data van de organisatie. In 2024 zou de steenkoolvraag uitkomen op 8,77 miljard ton, een stijging met zowat 1 procent. De groei is daarmee fors vertraagd, merkt het IEA op. In 2021 was er onder impuls van het herstel na de coronacrisis een toename van 7,7 procent, gevolgd door aanwas van respectievelijk 4,7 en 2,4 procent in 2022 en 2023. Het IEA verwacht nu een "plateaufase" tot en met 2027. Tegen dan zou de wereldwijde vraag naar steenkool een piek van 8,87 miljard ton bereiken. Vorig jaar had de in Parijs gebaseerde intergouvernementele organisatie nog voorspeld dat de vraag na 2024 in dalende lijn zou gaan. Dit jaar zijn het opnieuw vooral China en India - de grootste twee verbruikers van steenkool - die de vraag stuwen. De Chinese vraag zou dit jaar met 1 procent toenemen tot 4,9 miljard ton onder impuls van de stijgende elektriciteitsvraag, die van India met meer dan 5 procent tot 1,3 miljard ton. In de Verenigde Staten en de Europese Unie - waar het verbruik al een decennium afneemt - is er sprake van dalingen met respectievelijk 5 en 12 procent, al zijn die lager dan in 2023. Volgens het IEA zijn het opkomende economieën zoals India, Indonesië en Vietnam die de steenkoolvraag de komende jaren nog zullen aanstuwen, terwijl de vraag in ontwikkelde landen verder zal afnemen. "Zoals al 25 jaar het geval is, zal echter China, dat 30 procent meer steenkool verbruikt dan de rest van de wereld samen, de wereldwijde tendenzen blijven bepalen", benadrukt de organisatie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1686 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik zal proberen een figuur tem 2023 te vinden. En economische groei en groei inwoners = automatisch groei energiebehoefte * inwoners. Daar kun je niet tegenop als je economische groei wilt blijven behouden. In elke energiegrafiek ga je de twee dips van de bankencrisis en de coronacrisis zien.
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2024 om 10:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1687 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een degelijke link van de jaren tem 2023 en tot 2050 of wanneer het kolenverbruik pas gaat beginnen dalen:
Tussen 2030 en 2040, tenlaatste 2040 krijgen we een echt continu dalende trend van kolen. (met grafieken - ook energiemix tot 2050 - die ik niet kan downloaden) Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2024 om 11:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1688 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zelfs de naam Poetin verschijnt in de tekst.
'Als België nieuwe kerncentrales wil, dan heeft het een eigen energiebedrijf nodig' ![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1689 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Heb je de tekst goed gelezen? Vat de context eens samen in enkele zinnen?
![]() |
![]() |
#1690 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Openhouden die handel?
Uit de tekst: Citaat:
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. Laatst gewijzigd door Universalia : 23 januari 2025 om 23:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1691 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is het langer openhouden van onze kerncentrales te rechtvaardigen? Tien vragen en antwoorden
En dan heeft u nog dit... 5 redenen waarom al onze kernreactoren in 2025 onvermijdelijk dichtgaan
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1692 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook kernreactor Doel 1 ging 3 weken geleden van het net, dat is de derde van de 7 die gestopt is met leveren. Doel 3 (2022) en Tihange 2 (2023) zijn al enkele jaren geleden stilgelegd.
Nog 2 kernreactoren, Doel 2 en Tihange 2 zullen eind dit jaar nog volgen. Dan blijven er nog 2 van de zeven over, Doel 4 en Tihange 3 gaan tot minstens 1 november 2035 verder leveren, wie weet langer. overzicht: Citaat:
Ook dankzij het zonnetje (24,5%) en wat wind (15%) wordt momenteel aan 119 gCO2 equivalent opgewekt, kernernergie zorgt dan verder voor 32% en gasenergie voor 7,7% aandeel, de rest is biomassa ~2% en de pompcentrale slaat wat overschot 1% op. De rest is momenteel netto-import: exporteren doen we momenteel enkel aan Duitsland en Luxemburg en importeren we redelijk veel van Nederland, ook daar schijnt het zonnetje. Edit, net een update waar het voor België 7 mrt 2025, 10:00 CET , 95 CO2 eq/kWh wordt en 29,4% zon en 12,9 % wind, eensklaps wordt -8,41% uitgevoerd naar GB, en ook andere buurlanden veranderen Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 maart 2025 om 10:48. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1693 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Stekkerpanelen, omdat een nog lelijkere omgeving nog altijd mogelijk is ... net nu de schotelantennes op hun terugweg waren ...
![]()
De auto is veel ongezonder dan de sigaret. Zowel voor de 'actieve' gebruiker als voor de passieve misbruikte. In revolutionaire tijden valt er nog minder zinnigs dan anders te vertellen. Laatst gewijzigd door Vlad : 14 maart 2025 om 06:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1694 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#1695 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1696 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bwa, best leuk om er even op na te lezen.
![]() |
![]() |
![]() |
#1697 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoals het hoort storten overheden mijarden euro's in mislukte projecten terwijl de goede projecten moeilijk middelen vinden, projecten nota bene die de mislukte projecten zouden doen lukken zonder overheidsgeld.
Ook subsidie van 260 miljoen doet ArcelorMittal Gent niet vergroenen Van Bol.com naar nucleaire start-up: Belgische bouwt nieuwe kleine kernreactor Vivaldi met achterlijke groenen in heeft ons vijf jaar gekost in de klimaatcrisis. Maar dat is niet meer belangrijk. De Joden!
![]() |
#1698 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een PC magazine blokletterde dat sommige bedrijven zinde Microsoft, Amazon & Google gaan voor de bouw van nieuwe kleinere kerncentrzales.
Dit alles zou te maken hebben met kernenergie voor AI. Het was C'T Magazine p.s. Nucleaire energie zal pieken in 2025
![]() |
![]() |