Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 mei 2014, 17:13   #1
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard VB: onze beschaving .. islamwereld!

In onze beschaving zijn de mannen en vrouwen gelijkwaardig; In islamwereld is dat niet het geval, schreef mijnheer Filip Dewinter.

Wat bedoelt hij juist met "onze" beschaving ?

De Europese beschaving vindt haar oorsprong in de islamitische beschaving. Of moeten we om ideologische redenen de geschiedenis vervalsen ?

Een echte intellectuele hervorming begon met het Averroïsme. De scholastiek was niets anders dan het christianiseren van islamitische Kalam. De wetenschappelijke methode die formele logica verving in het verwerven van kennis was ontwikkeld in islamwereld door Biruni en Alhacen, en dan in Europa geïntroduceerd door Roger Bacon. De eerste Europeanen volgden hun universitaire opleiding in de eerste universiteit in de geschiedenis, opgericht door een vrouw Fatima al-Fihri; zelfs een Paus heeft daar een cursus gevolgd: Paus Silvester II. Een einde brengen aan scholastiek en begin van moderne filosofie begon met het leren kennen van Algazel en zijn epistemologische methode: de Cartesiaanse twijfel. De politieke hervorming begon met sola scriptura oftewel het christianiseren van de islam ... and the list goes on!

Vervals niet de geschiedenis, beste Nationalist. Moslims hebben meer recht op Europese beschaving dan U! Natuurlijke zonder kolonialisme = het leegzuigen van de Derde Wereld. De islamitische verovering van Spanje bracht daar leven in multiculturalisme, interreligieuze dialoog, beschaving en kenniscentra. Het was geen kolonie, maar een paradijs van islamwereld, kapot gemaakt door reconquista, terwijl het tweede centrum in Irak vernietigd werd door Mongolen.

US verovert Afghanistan en brengen naar daar zelfs geen 2dehands telescoop terwijl ze NASA hebben !! Denk toch verdomme na, bestudeer de geschiedenis zonder de ideologische vooroordelen.

Hoe kleurt u uw beschaving? Is het seculier? De positie van de vrouw in moslimlanden is véél beter dan de positie van de vrouw in meerdere seculiere landen in Afrika en de rest van de derde wereld. Hoe maakt u uw vergelijking, en hoe definieert u uw "onze" ? Bent u "beter" of "superieur" omdat u zogezegd voor gelijkheid man en vrouw pleit, of omdat u lekenstaat kent?
Goed, het armste land ter wereld is praktisch, en volgens grondwet een seculier land (Angola). Het enigste land dat gelijkheid van man en vrouw kent is Noord-Korea.

En ik heb een vraag: waarom zijn de meeste bekeerlingen tot de islam in het (geografisch) westen vrouwen? Waarom is de meerderheid van praktiserende moslims vrouwelijk ?


"Onze" beschaving !!!!!

Laatst gewijzigd door porpo : 22 mei 2014 om 17:19.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2014, 17:23   #2
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Interessante vragen.
Maar je stelt ze op een verkeerde plaats.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2014, 17:32   #3
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Interessante vragen.
Maar je stelt ze op een verkeerde plaats.
Ahlaan le7liwa.
Interessante vragen, ja. Maar voor wie? Voor degenen die willen nadenken, en die zijn er wel alhamdllh, en niet voor negationisten en supremacisten.

Waarom is het een verkeerde plaats? Straks hoor je zoiets van ja maar je mag in islam vrouw slaan, en ze heeft geen complete recht op erfenis en juridische getuigenis, blabla .. LOL!
Het heeft wel iets met religie en levensbeschouwing te maken.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2014, 17:44   #4
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Kan je ermee akkoord gaan dat iedere gelovige zelf voor het geloof moet opdraaien? Dat er enkel in de prive religie beleefd mag worden?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2014, 17:44   #5
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht

Wat bedoelt hij juist met "onze" beschaving ?
Als in 'onze, niet die van anderen'.

Citaat:
De Europese beschaving vindt haar oorsprong in de islamitische beschaving.
De oudste tekenen van Europese beschaving zijn zo'n 43.000 jaar oud.
De 'islamitische beschaving' is zo'n 1.300 jaar oud.

Wat wilde je ook alweer zeggen?


Citaat:
De scholastiek was niets anders dan het christianiseren van islamitische Kalam.
Nee, de scholastiek was de convergentie van het christendom en de wetenschap uit de klassieke oudheid en is een product van de Karolingische renaissance.
En die hebben we te danken aan de onovertroffen en voortreffelijke Germaanse vorst Karel de Grote, de aartsvader van Europa.


Citaat:
Natuurlijke zonder kolonialisme
Bedoelt u het kolonialisme zoals de islam de vormalige christelijke landen van Noord-Afrika en Syrië gekoloniseerd heeft, waar de Europese cultuur eeuwenlang floreerde voordat ze door de islam vernietigd werd?


Citaat:
En ik heb een vraag: waarom zijn de meeste bekeerlingen tot de islam in het (geografisch) westen vrouwen?
Omdat heel wat vrouwen zich aangetrokken voelen tot het traditionele rolpatroon binnen de islam, waar een vrouw niet onder druk gezet wordt om 'carrière' te maken buitenshuis terwijl ze 3 opgroeiende kinderen heeft.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2014, 17:47   #6
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.174
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
In onze beschaving zijn de mannen en vrouwen gelijkwaardig; In islamwereld is dat niet het geval, schreef mijnheer Filip Dewinter.

Wat bedoelt hij juist met "onze" beschaving ?

De Europese beschaving vindt haar oorsprong in de islamitische beschaving. Of moeten we om ideologische redenen de geschiedenis vervalsen ?

Een echte intellectuele hervorming begon met het Averroïsme. De scholastiek was niets anders dan het christianiseren van islamitische Kalam. De wetenschappelijke methode die formele logica verving in het verwerven van kennis was ontwikkeld in islamwereld door Biruni en Alhacen, en dan in Europa geïntroduceerd door Roger Bacon. De eerste Europeanen volgden hun universitaire opleiding in de eerste universiteit in de geschiedenis, opgericht door een vrouw Fatima al-Fihri; zelfs een Paus heeft daar een cursus gevolgd: Paus Silvester II. Een einde brengen aan scholastiek en begin van moderne filosofie begon met het leren kennen van Algazel en zijn epistemologische methode: de Cartesiaanse twijfel. De politieke hervorming begon met sola scriptura oftewel het christianiseren van de islam ... and the list goes on!

Vervals niet de geschiedenis, beste Nationalist. Moslims hebben meer recht op Europese beschaving dan U! Natuurlijke zonder kolonialisme = het leegzuigen van de Derde Wereld. De islamitische verovering van Spanje bracht daar leven in multiculturalisme, interreligieuze dialoog, beschaving en kenniscentra. Het was geen kolonie, maar een paradijs van islamwereld, kapot gemaakt door reconquista, terwijl het tweede centrum in Irak vernietigd werd door Mongolen.

US verovert Afghanistan en brengen naar daar zelfs geen 2dehands telescoop terwijl ze NASA hebben !! Denk toch verdomme na, bestudeer de geschiedenis zonder de ideologische vooroordelen.

Hoe kleurt u uw beschaving? Is het seculier? De positie van de vrouw in moslimlanden is véél beter dan de positie van de vrouw in meerdere seculiere landen in Afrika en de rest van de derde wereld. Hoe maakt u uw vergelijking, en hoe definieert u uw "onze" ? Bent u "beter" of "superieur" omdat u zogezegd voor gelijkheid man en vrouw pleit, of omdat u lekenstaat kent?
Goed, het armste land ter wereld is praktisch, en volgens grondwet een seculier land (Angola). Het enigste land dat gelijkheid van man en vrouw kent is Noord-Korea.

En ik heb een vraag: waarom zijn de meeste bekeerlingen tot de islam in het (geografisch) westen vrouwen? Waarom is de meerderheid van praktiserende moslims vrouwelijk ?


"Onze" beschaving !!!!!
U gedraagt zich als een volbloed negationist. Beweren dat onze beschaving haar oorsprong vindt in de islam is totaal van de pot gerukt. Er is hoogstens een beïnvloeding geweest, en dan nog... Veel van hetgeen wij destijds via de araben hier hebben binnengehaald hebben zij op hun beurt gehaald uit Perzië (dat aanvankelijk volstrekt niet islamitisch was) en uit Indië.

Uw discours past helemaal in de poco "weg met ons" mentaliteit.

Laatst gewijzigd door quercus : 22 mei 2014 om 17:48.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2014, 17:47   #7
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Kan je ermee akkoord gaan dat iedere gelovige zelf voor het geloof moet opdraaien? Dat er enkel in de prive religie beleefd mag worden?
Neen zeker en vast niet.

Ik verloochen mijn identiteit niet om een ander tevreden te stellen. Ik praktiseer in mijn prive en in het openbaar mijn religie.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2014, 17:48   #8
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
U gedraagt zich als een volbloed negationist. Beweren dat onze beschaving haar oorsprong vindt in de islam is totaal van de pot gerukt. Er is hoogstens een beïnvloeding geweest, en dan nog... Veel van hetgeen wij destijds via de araben hier hebben binnengehaald hebben zij op hun beurt gehaald uit Perzië (dat aanvankelijk volstrekt niet islamitisch was) en uit Indië.

Uw discours pa
Straks kom je nog beweren dat onze beschaving haar oorsprong vindt in het jodendom haha.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2014, 17:50   #9
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

nuanceert iets duidelijker aub? Waarom niet? Is je identiteit religie?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2014, 17:51   #10
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Ahlaan le7liwa.
Interessante vragen, ja. Maar voor wie? Voor degenen die willen nadenken, en die zijn er wel alhamdllh, en niet voor negationisten en supremacisten.

Waarom is het een verkeerde plaats? Straks hoor je zoiets van ja maar je mag in islam vrouw slaan, en ze heeft geen complete recht op erfenis en juridische getuigenis, blabla .. LOL!
Het heeft wel iets met religie en levensbeschouwing te maken.
Interessante vragen voor degene die oprecht vragen stelt.

Idd de verkeerde plaats. Hier zal je met 1 op de 10 forummers een deftige discussie kunnen voeren met een vlaming over de islam. De rest oordeelt, liegt of weigert na te denken.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2014, 17:53   #11
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
nuanceert iets duidelijker aub? Waarom niet? Is je identiteit religie?
Ik ben moslim. Ik voel me moslim in de eerste plaats en ik wens me overal en ten allen tijde kenbaar te maken als moslima. Alleen zo kan ik mezelf zijn.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2014, 17:56   #12
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.174
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Straks kom je nog beweren dat onze beschaving haar oorsprong vindt in het jodendom haha.
Onrechtstreeks heeft het Jodendom via het er uit afgeleide Christendom een grote invloed gehad. En in ieder geval een veel grotere invloed dan die welke hier vermeend aan de Islam wordt toegeschreven.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2014, 18:00   #13
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Onrechtstreeks heeft het Jodendom via het er uit afgeleide Christendom een grote invloed gehad. En in ieder geval een veel grotere invloed dan die welke hier vermeend aan de Islam wordt toegeschreven.
Ach waarom ook niet he? Maak er ineens het zionisme van. Je bent toch goed bezig.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2014, 18:03   #14
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Ik ben moslim. Ik voel me moslim in de eerste plaats en ik wens me overal en ten allen tijde kenbaar te maken als moslima. Alleen zo kan ik mezelf zijn.
Maar moet een niet moslim dat financieren was mijn vraag.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2014, 18:06   #15
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Maar moet een niet moslim dat financieren was mijn vraag.
Als ik geen zaken moet mee financieren die niks te maken hebben met mijn religie en als andere godsdiensten ook niet gefinancierd worden dan zal u mij niet horen.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2014, 18:08   #16
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Maar moet een niet moslim dat financieren was mijn vraag.
Nee, als de moslims geen belastingen betalen. Of anders sharia in haar oude versie omgekeerd toepassen. Een autonomie voor moslims. Niet moslims betalen de belastingen, en de moslims - alleen werkende mannen - betalen een Jizya: 30 �* 50 € / jaar. Is het niet goed?

Bedankt voor jullie reacties. Ik zie daar interessante berichten, ik kom daar later op terug.

Laatst gewijzigd door porpo : 22 mei 2014 om 18:09.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2014, 18:10   #17
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Als ik geen zaken moet mee financieren die niks te maken hebben met mijn religie en als andere godsdiensten ook niet gefinancierd worden dan zal u mij niet horen.
Zaken zoals? Ik bedoel ieder religie van de staat(skas) scheiden.
Toch een logische beslissing die al veel te laat is.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2014, 18:15   #18
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Nee, als de moslims geen belastingen betalen. Of anders sharia in haar oude versie omgekeerd toepassen. Een autonomie voor moslims. Niet moslims betalen de belastingen, en de moslims - alleen werkende mannen - betalen een Jizya: 30 �* 50 € / jaar. Is het niet goed?

Bedankt voor jullie reacties. Ik zie daar interessante berichten, ik kom daar later op terug.
Moslims en de rest betalen belastingen voor diensten. Ok ze zijn het niet al in BE. Maar er zijn toch onnodige uitgaves waaronder religie. Gelovigen kunnen toch onderling geld samenleggen voor het geloof? Ik moet dat ook. Tot 600 euro per jaar.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2014, 18:15   #19
zeddie
Banneling
 
 
Geregistreerd: 10 april 2004
Berichten: 675
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Onrechtstreeks heeft het Jodendom via het er uit afgeleide Christendom een grote invloed gehad. En in ieder geval een veel grotere invloed dan die welke hier vermeend aan de Islam wordt toegeschreven.
Napoleon heeft nochtans zijn best gedaan...
zeddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2014, 19:06   #20
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.174
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Ach waarom ook niet he? Maak er ineens het zionisme van. Je bent toch goed bezig.
Het door de Christenen genoemde "Oude Testament" stemt voor meer dan 90 % overeen met de inhoud van de Hebreeuwse Tanach.

Overigens jullie Warlord Mohammed heeft ook de mosterd gehaald bij de Joden. Hij was immers gehuwd met een rijke weduwe, eigenares van kamelenkaravanen die regelmatig Jeruzalem aandeden. Verder waren er in het Arabië van zijn tijd verschillende Joodse steden waarmee hij aanvankelijk een vreedzaam contact had. Tot hij vond dat ze hem moesten erkennen. Toen de Joden dat vanzelfsprekend weigerden heeft hij een bloedbad aangericht. "Leuke jongen" die Mohammed van jullie.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be