Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 juni 2014, 19:55   #21
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.648
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Is dat zoals moordernaar zijn is niet strafbaar, maar iemand vermoorden, wel ?
Hm, neen, ik denk dat het de staat meer te doen is om de gedachtenpolitie binnen de door de maatschappij aanvaarde perken te houden.

Want tenslotte, als ik racist ben, en ik denk dat mijn ras beter is dan het uwe - dat denk ik niet maar stel - en dat is strafbaar, dan zouden ze me straffen voor mijn gedachten.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2014, 19:55   #22
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dus, waarom zou het dan strafbaar zijn om iemand racist te noemen?
Het is op zich natuurlijk niet strafbaar, maar je uit wel een beschuldiging van een misdrijf. Iemand vals beschuldigen kan als laster en eerroof beschouwd worden, maar enkel maar als de beschuldigde daartegen klacht indient EN als je je beschuldiging niet kan hard maken (ttz, dat je over geen feiten beschikt die ieder normaal en logisch denkend mens "beyond reasonable doubt" zou laten beslissen dat je gelijk hebt).

Als men de wet op laster en eerroof bekijkt betreffende de beschuldiging van een misdrijf, dan:

- is het zonder de minste twijfel laster indien de persoon door een rechtbank van het betroffen feit al werd vrijgesproken

- is het uiteraard geen laster als de persoon in kwestie voor het betreffende misdrijf veroordeeld werd

- wacht men met de klacht tot laster en eerroof als er een rechtszaak bezig is daarover waar nog geen uitspraak in gevallen is, tot er een uitspraak is.

Indien er geen rechtszaak te maken heeft met de beschuldiging in kwestie, dan bega je GEEN laster en eerroof als je over voldoende feiten beschikt die elk redelijk mens zouden moeten kunnen overtuigen van de aannemelijkheid van de schuld.

Dat wil niet zeggen dat de persoon schuldig is: het kan zijn dat ANDERE elementen hem vrijpleiten, waarover je niet beschikte. Maar je moet wel over voldoende elementen van bewijs beschikken die het heel redelijk maken om tot de beschuldiging over te gaan. Zoniet is het laster en eerroof.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2014, 19:59   #23
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Want tenslotte, als ik racist ben, en ik denk dat mijn ras beter is dan het uwe -
Dat is geen racisme.

Racisme is iemand nadeel berokkenen omwille van louter raciale eigenschappen. Nadeel, zoals geweldpleging, of discriminatie ; of oproepen tot dergelijke acties of haat.

Racisme houdt altijd een vijandige actie in, of oproep tot actie. Als er geen actie is, of oproep tot, is het geen racisme.

Als jij denkt dat zwarten intelligenter zijn dan blanken, is dat geen racisme. Als jij verklaart dat zwarten intelligenter zijn dan blanken en dat DAAROM blanken geen hogere studies zouden mogen doen, DAN is dat racisme.

Racisme is echt veel en veel beperkter dan wat sommige politiek correcten als racisme benoemen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2014, 20:20   #24
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Is dat zoals moordernaar zijn is niet strafbaar, maar iemand vermoorden, wel ?
Meer zoals iemand doodwensen niet strafbaar is
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2014, 20:26   #25
Miauw!
Europees Commissaris
 
Miauw!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2014
Berichten: 6.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dus, waarom zou het dan strafbaar zijn om iemand racist te noemen?
Ik denk dat dat niet strafbaar is als je het tegen die persoon zelf zegt en hij/zij zich kan verdedigen. Maar als je tegen derden, en zeker in de media, ten onrechte over iemand zegt dat hij/zij racist is, is het volgens mij wel laster.
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2014, 21:53   #26
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.648
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is geen racisme.

Racisme is iemand nadeel berokkenen omwille van louter raciale eigenschappen. Nadeel, zoals geweldpleging, of discriminatie ; of oproepen tot dergelijke acties of haat.

Racisme houdt altijd een vijandige actie in, of oproep tot actie. Als er geen actie is, of oproep tot, is het geen racisme.

Als jij denkt dat zwarten intelligenter zijn dan blanken, is dat geen racisme. Als jij verklaart dat zwarten intelligenter zijn dan blanken en dat DAAROM blanken geen hogere studies zouden mogen doen, DAN is dat racisme.

Racisme is echt veel en veel beperkter dan wat sommige politiek correcten als racisme benoemen.
Maar dat is toch enkel mijn subjectieve mening, ik verbied toch de blanken niet van hogere studies te doen door mijn mening te vertolken.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2014, 22:13   #27
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Maar dat is toch enkel mijn subjectieve mening, ik verbied toch de blanken niet van hogere studies te doen door mijn mening te vertolken.
Je roept op om een racistische daad te verrichten (ttz, je roept op om blanken te discrimineren vanwege hun huidskleur ten aanzien van hoger onderwijs). Dat is racisme.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2014, 22:33   #28
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.648
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je roept op om een racistische daad te verrichten (ttz, je roept op om blanken te discrimineren vanwege hun huidskleur ten aanzien van hoger onderwijs). Dat is racisme.
Strikt genomen klopt dat ook niet, door te zeggen dat ik vind dat blanken geen hogere opleiding zouden mogen volgen omdat ze niet intelligent genoeg zijn in vergelijking met zwarten, dan gaat het niet over hun huidskleur maar over het te weinig aan intelligentie. En ik doe geen oproep om iets te verbieden.

Neem nu bijvoorbeeld een bepaalde groep zigeuners, mensen waarvan de kinderen raar of zelden school volgen, groepen van mensen die in regel analfabeet zijn, die mogen- en kunnen geen hogere opleiding volgen, is dat dan racisme?
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 18 juni 2014 om 22:36.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2014, 08:12   #29
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Strikt genomen klopt dat ook niet, door te zeggen dat ik vind dat blanken geen hogere opleiding zouden mogen volgen omdat ze niet intelligent genoeg zijn in vergelijking met zwarten, dan gaat het niet over hun huidskleur maar over het te weinig aan intelligentie. En ik doe geen oproep om iets te verbieden.

Neem nu bijvoorbeeld een bepaalde groep zigeuners, mensen waarvan de kinderen raar of zelden school volgen, groepen van mensen die in regel analfabeet zijn, die mogen- en kunnen geen hogere opleiding volgen, is dat dan racisme?
Je zoekt teveel uitwegen op.
Ik ga trachten de discussie verder te voeren aan de hand van een ander voorbeeld.
Het was destijds verboden in Zuid-Afrika om toe te treden in een gemengd huwelijk. Trouwen als blanke met een zwarte was strafrechterlijk sanctioneerbaar.
D�*t vind ik racisme.
Nu, hier bij ons in Vlaanderen, oproepen om zo'n huwelijk strafbaar te maken, vind ik dermate beledigend voor de zwarte medeburger, èn voor mezelf als mede-Vlaming, dat ik vind dat zo'n oproep of politiek voorstel gerust strafbaar mag zijn.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2014, 14:13   #30
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.648
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je zoekt teveel uitwegen op.
Ik ga trachten de discussie verder te voeren aan de hand van een ander voorbeeld.
Het was destijds verboden in Zuid-Afrika om toe te treden in een gemengd huwelijk. Trouwen als blanke met een zwarte was strafrechterlijk sanctioneerbaar.
D�*t vind ik racisme.
Nu, hier bij ons in Vlaanderen, oproepen om zo'n huwelijk strafbaar te maken, vind ik dermate beledigend voor de zwarte medeburger, èn voor mezelf als mede-Vlaming, dat ik vind dat zo'n oproep of politiek voorstel gerust strafbaar mag zijn.

.
Stel dat iemand zijn mening uit over die zaken, en dat die mening eruit bestaat dat hij zo'n gemengde huwelijken liever niet ziet.

Moet die man dan naar de gevangenis voor zijn mening?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2014, 15:26   #31
Miauw!
Europees Commissaris
 
Miauw!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2014
Berichten: 6.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Stel dat iemand zijn mening uit over die zaken, en dat die mening eruit bestaat dat hij zo'n gemengde huwelijken liever niet ziet.

Moet die man dan naar de gevangenis voor zijn mening?
Ik neem aan van niet. Zelfs een politicus als FDW mocht/mag openlijk zeggen dat hij zijn dochters niet met een moslim of neger wil zien naar huis komen.
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2014, 15:50   #32
Ulrik
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 769
Standaard

Volgens mij zei FDW dat hij dan gefaald had in zijn opvoeding.
Waarmee de houding van Dewinter alweer peanuts is vergeleken met deze in sommige religieuze kringen.

Laatst gewijzigd door Ulrik : 19 juni 2014 om 15:51.
Ulrik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2014, 20:45   #33
Miauw!
Europees Commissaris
 
Miauw!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2014
Berichten: 6.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulrik Bekijk bericht
Volgens mij zei FDW dat hij dan gefaald had in zijn opvoeding.
Waarmee de houding van Dewinter alweer peanuts is vergeleken met deze in sommige religieuze kringen.
Of je het nu "mooi inkleedt" in je formulering of niet: de houding is wel dezelfde. Als het niét zo was geweest, zou hij geantwoord hebben: "daar zou ik geen probleem mee hebben". Trouwens, zelfs zijn mooi ingekleed antwoord "dan heb ik ze verkeerd opgevoed" zei al genoeg, nl. dat hij zijn dochters opgevoed heeft met het idee dat ze weg moeten blijven van moslims en negers.
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2014, 21:31   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Stel dat iemand zijn mening uit over die zaken, en dat die mening eruit bestaat dat hij zo'n gemengde huwelijken liever niet ziet.

Moet die man dan naar de gevangenis voor zijn mening?
Neen.
Ik gaf het voorbeeld dat iemand zou oproepen om zo'n huwelijk te verbieden door het in het strafrecht te loodsen.

Je tracht weer de discussie af te leiden naar halfzachte meningen, in plaats van naar overduidelijke minachting/belediging/... erger/.. op basis van ras.

Tegenvraag: wat vind jij van iemand die zou oproepen om ras-gemengde huwelijken te verbieden en de echtelingen ervan, alsook de inzegenaar ervan, in den bak te draaien ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2014, 04:51   #35
DeProf_eet
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 april 2012
Berichten: 4.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! Bekijk bericht
Of je het nu "mooi inkleedt" in je formulering of niet: de houding is wel dezelfde. Als het niét zo was geweest, zou hij geantwoord hebben: "daar zou ik geen probleem mee hebben". Trouwens, zelfs zijn mooi ingekleed antwoord "dan heb ik ze verkeerd opgevoed" zei al genoeg, nl. dat hij zijn dochters opgevoed heeft met het idee dat ze weg moeten blijven van moslims en negers.
Dit zijn dan volgens jou het soort mensen die goed opgevoed zijn en waar FDW zijn dochter maar mee moet laten verkeren. Maar misschien is het weer een grote uitzondering.
https://www.youtube.com/watch?v=n60BZBxWHOg
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2014, 05:50   #36
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! Bekijk bericht
Of je het nu "mooi inkleedt" in je formulering of niet: de houding is wel dezelfde. Als het niét zo was geweest, zou hij geantwoord hebben: "daar zou ik geen probleem mee hebben". Trouwens, zelfs zijn mooi ingekleed antwoord "dan heb ik ze verkeerd opgevoed" zei al genoeg, nl. dat hij zijn dochters opgevoed heeft met het idee dat ze weg moeten blijven van moslims en negers.
Wat dus geen probleem is, zoals #31 reeds bevestigde. En ik zou mijn direkte naasten ook liever geen al te nauwe en intieme relaties zien hebben met extreem ingestelde andere personen allerhande, inklusief nationalistische of religieuze.

Geldt ten andere ook voor Sufragettes, maar dat is weer een ander verhaal.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2014, 09:42   #37
Ulrik
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! Bekijk bericht
Of je het nu "mooi inkleedt" in je formulering of niet: de houding is wel dezelfde. Als het niét zo was geweest, zou hij geantwoord hebben: "daar zou ik geen probleem mee hebben". Trouwens, zelfs zijn mooi ingekleed antwoord "dan heb ik ze verkeerd opgevoed" zei al genoeg, nl. dat hij zijn dochters opgevoed heeft met het idee dat ze weg moeten blijven van moslims en negers.
Ik zeg niet dat ik het eens ben met FDW maar de woorden van hem zijn nog steeds van een totaal andere orde dan het structureel gewelddadige racisme waarbij men aan de slag gaat met ijzeren staven omdat de partnerkeuze van de zus of dochter niet bevalt.
In tegenstelling tot de laatste groep is het type FDW uitstervende, ik was pakweg 12 toon ik voor het eerst een zwarte zag, de dochter groeit daar echter gewoon mee op.
Ulrik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2014, 09:43   #38
Ulrik
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Dit zijn dan volgens jou het soort mensen die goed opgevoed zijn en waar FDW zijn dochter maar mee moet laten verkeren. Maar misschien is het weer een grote uitzondering.
https://www.youtube.com/watch?v=n60BZBxWHOg
Hmm, ik denk dat ook de gemiddelde Marokkaan de lui uit het filmpje niet geschikt acht als partner.
Ulrik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2014, 11:32   #39
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.648
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Dit zijn dan volgens jou het soort mensen die goed opgevoed zijn en waar FDW zijn dochter maar mee moet laten verkeren. Maar misschien is het weer een grote uitzondering.
https://www.youtube.com/watch?v=n60BZBxWHOg
- lol -


En dan is FDW de schurk omdat hij een deftige man voor zijn dochter wil, of moet ik zeggen "zijn kankerdochter"?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2014, 11:33   #40
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.648
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulrik Bekijk bericht
Ik zeg niet dat ik het eens ben met FDW maar de woorden van hem zijn nog steeds van een totaal andere orde dan het structureel gewelddadige racisme waarbij men aan de slag gaat met ijzeren staven omdat de partnerkeuze van de zus of dochter niet bevalt.
In tegenstelling tot de laatste groep is het type FDW uitstervende, ik was pakweg 12 toon ik voor het eerst een zwarte zag, de dochter groeit daar echter gewoon mee op.
Ja, ik zag mijn eerste zwarte op TV, in "Kojak" geloof ik.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be