Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 mei 2018, 12:16   #41
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Interessant....

Mogelijk trekken de Seat Ibiza's een bovenmatig aantal "jong testosteron-driven-males" aan.....
Hopelijk voor het merk gaat dat weer over
Het gaat over ongevallen met letsels, dan zullen kleinere auto's meer vertegenwoordigd zijn dan grotere, meer-luxueuze auto's die meer bescherming voor de inzittenden bieden.

In de VS bijvoorbeeld (daar zijn de statistieken gekend), zijn het vooral kleine stadsauto's die aanleiding geven tot de meeste dodelijke ongevallen (bijv. Kia, Hyundai en Scion met >100 doden/(miljoen voertuigen*jaar)), terwijl sommige luxemodellen (o.a. BMW, Audi en Mercedes) doden-vrij zijn.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2018, 18:03   #42
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.152
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tesla doet het heel goed betreft veiligheid, en hun bestuurders horen bij de top 4:




LOL
de maserati veiliger dan de Tesla
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2018, 18:10   #43
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Het gaat over ongevallen met letsels, dan zullen kleinere auto's meer vertegenwoordigd zijn dan grotere, meer-luxueuze auto's die meer bescherming voor de inzittenden bieden.
Daar merk ik niets van de Mini (plaats 10) is trouwens ene van de relatief beteren, en Mazda (plaats 6) maakt ook nu echt geen grotere luxueuze wagens, Ferrari n°1 ? lol.

Natuurlijk zijn het ongevallen met letsels, die zijn het allerbeste geregistreerd in Be, enkel blikschade wordt amper geregistreerd, tenzij bij de verzekeringen (Assuralia voor Be), als het überhaupt aangegeven wordt...
Is er enkel blikschade komt de politie nog niet eens, daarvoor bestaat er een (Europees) ongevalformulier.

Citaat:
In de VS bijvoorbeeld (daar zijn de statistieken gekend), zijn het vooral kleine stadsauto's die aanleiding geven tot de meeste dodelijke ongevallen (bijv. Kia, Hyundai en Scion met >100 doden/(miljoen voertuigen*jaar)), terwijl sommige luxemodellen (o.a. BMW, Audi en Mercedes) doden-vrij zijn.
Het gaat hier wel over Be en daar zijn ook "alle statistieken" gekend.
Ik denk zelfs beter dan in een godverlaten streek in de USA...

Laatst gewijzigd door Micele : 11 mei 2018 om 18:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2018, 18:15   #44
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
de maserati veiliger dan de Tesla
Euh, de chauffeur in een Maserati Paultje.

Wslk rijden daar meer vrouwen mee, want die maken significant minder ongevallen dan mannen. Of in de Tesla rijden wat jongere mensen dan in een Maserati, in bvb D bestaan er statistieken van:



Bvb een Mini (plaats 10) is eerder een populaire wagen bij vrouwen.

Ook een statistiekje bij vrouwen<>mannen incl leeftijd:


Kies maar uit, kan ook en-en-en-... zijn.

Tesla staat toch maar fijntjes op plaats 4, uw draadje gaat overkop. lol.

En met het aantal letselongevallen per 1000 wagens heeft het gemiddeld vermogen van het merk ook helemaal geen relevantie. De beste 4 merken mmh die hebben gemiddeld zowat 400 PK schat ik.

En met de passieve of aktieve veiligheid van de wagen is er ook geen directe relatie. Bovendien kunnen kleine wagens passiever veiliger zijn dan zwaardere, zie EuroNcap testresultaten, ttz of wat het waard is.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 mei 2018 om 18:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2018, 20:58   #45
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

In die Top 4 rijden geen "normale" mensen, enkel mensen met centen en eerder al wat leeftijd op de teller.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2018, 20:58   #46
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Die zullen ook wat verstandiger in het verkeer zijn tov de 21 jarige testosteronbom met een bmw
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2018, 22:15   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Percentueel weinig elektrische auto's op de weg maar veel Tesla ongelukken .
Het lijkt omgekeerd te zijn:

https://www.hln.be/auto/grafiek-de-m...rken~ad275e2f/
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2018, 08:36   #48
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
400-500 pk instant torque wagen

18 jaar

onverantwoord

maar de eerlijkheid gebiedt: als je die 18 jarigen in een supercar had gezet hadden ze zich vroeger of later ook kapotgereden.
Mijn zoon is 20 en heeft ook een sportwagen met +300PK onder de motorkap. Ik voel mij veiliger bij hem in de wagen dan bij de meeste oudere "beroepschauffeurs" die dagelijks op de baan zitten of mensen met een salariswagen. Hij durft ook wel eens op de gas te duwen maar rijdt bijna altijd vrij rustig. En soms laat hij zijn wagen voluit gaan. Op een circuit.

Mensen veralgemenen vrij snel. Jonge gast, dure en voor velen onbereikbare sportwagen = verwend papaskindje en onverantwoorde doodrijder. Terwijl ik kan zeggen strenge opvoeding gekregen en wat hij bezit heeft hij zelf ook verdient. Wel al van zijn 15e constant studentenjobs gedaan en al even voltijds aan het werken. In combinatie met een zelfstandig bijberoep. En dat zonder een diploma van Bachelor
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2018, 08:39   #49
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Mijn zoon is 20 en heeft ook een sportwagen met +300PK onder de motorkap. Ik voel mij veiliger bij hem in de wagen dan bij de meeste oudere "beroepschauffeurs" die dagelijks op de baan zitten of mensen met een salariswagen. Hij durft ook wel eens op de gas te duwen maar rijdt bijna altijd vrij rustig. En soms laat hij zijn wagen voluit gaan. Op een circuit.

Mensen veralgemenen vrij snel. Jonge gast, dure en voor velen onbereikbare sportwagen = verwend papaskindje en onverantwoorde doodrijder. Terwijl ik kan zeggen strenge opvoeding gekregen en wat hij bezit heeft hij zelf ook verdient. Wel al van zijn 15e constant studentenjobs gedaan en al even voltijds aan het werken. In combinatie met een zelfstandig bijberoep. En dat zonder een diploma van Bachelor
Dat is heel fijn, maar je ontkent toch niet dat er een probleem is bij jonge chauffeurs door onervarenheid en roekeloos gedrag ?

Netzoals 40+'ers vaker drinker achter het stuur.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2018, 08:48   #50
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Natuurlijk en daarom dat ik zowel mijn zoon als dochter ook verplicht heb om meerdere cursussen te gaan doen. Zoals een slipcursus. Ook heb ik ze zo goed mogelijk geleerd zich op de weg te beheersen en vooral niet tweemaal maar tienmaal na te denken alvorens te handelen. Als mijn zoon door vrienden wordt opgejut zal hij eerder het afbollen dan met ze meegaan. Mijn dochter is nog veel rustiger en is voor een cabrio gegaan. Zij wil meer met vriendinnen plezier maken maar heeft wel een zwaardere voet. Het leuke is dat ze alle twee door de automicrobe zijn gebeten en beiden regelmatig een dag op circuit gaan toeren. Mijn dochter heeft er zelfs speciaal een pak en helm voor gekocht

Roekeloos gedrag is meestal haantjesgedrag door jonge gasten met een testosteron probleem. En deels opvoeding. Ook het type wagen doet veel. Niemand zal ontkennen dat als een jonge gast in een BMW zit hij met een serieus ego probleem te kampen heeft. +40'ers hebben dan weer het drankprobleem. En diegenen met salariswagens hebben dan weer het probleem van het kost toch niets. En druk doen is vandaag hip want dan ben je blijkbaar succesvol. Tijd is geld dus vlammen maar. De sukkelaars
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2018, 09:50   #51
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Volgens de logica van deze grafiek gaat het aantal serieuze verkeersongevallen afnemen als er meer E-wagens rijden:


https://www.hln.be/auto/grafiek-de-m...rken~ad275e2f/

Wie beweert van niet moet bewijzen dat dit onderzoek hieronder niets waard is. Of met een tegenonderzoek op de proppen komt, het gaat hier om de Belgische statistiek. Dus ernstige ongevallen, waar zelfs de kleur van de wagen geregistreerd wordt zoals men kan lezen.

Citaat:
https://www.autobuzz.be/fr/57220/cqf...us-daccidents/

Les BMWistes sont ils bels et bien les conducteurs les plus tête-brûlées ? C’est lon d’être le cas selon les dernières statistiques d’accidents publiées par le IBSR. Car la marque la plus impliquée est – surprise, surprise – Seat. En 2016, 10,35 accidents pour 1.000 impliquaient des Seat, avec quoi la marque espagnole score « un peu mieux » que Volkswagen (8,42) et Ford (7,84). Avec un score de 6,95, BMW se situe la quinzième position.

Attention aux Volkswagen grises

En matière de chiffre absolus, ce sont les Volkswagen qui sont le plus fréquemment impliquées dans des accidents sur les routes belges, avec un total de 5.266 accidents impliquant des blessures. Compte tenu du nombre de véhicules en circulation, il est toutefois bien plus logique de rentrer dans une VW que dans une McLaren. Autre statistique futile, mais amusante : vous avez une chance sur trois de rentrer en contact avec une voiture grise. Les autres couleurs « dangereuses » sont le noir (23,3 %), le blanc (11,4 %) et le bleu (10,8 %).

Le classement complet ici :

1. Seat 10,35
2. Volkswagen 8,42

3. Ford 7,84
4. Renault 7,81
5. smart 7,74
6. Opel 7,63
7. Citroën 7,31
8. Fiat 7,30
9. Chevrolet 7,29
10. Audi 7,26
11. Skoda 7,23
12. Peugeot 7,21
13. Hyundai 7,20
14. Suzuki 7,02

15. BMW 6,95
16. Alfa Romeo 6,95
17. Nissan 6,94
18. Kia 6,87
19. Dacia 6,76
20. Mitsubishi 6,71
21. Honda 6,69
22. Toyota 6,54
23. Mini 6,22
24. Volvo 6,15
25. Land Rover 6,15
26. Mercedes 6,11
27. Mazda 5,43
28. Jaguar 5,02

29. Tesla 3,42
30. Porsche 2,75
31. Maserati 2,83
32. Ferrari 2,15
De veiligste bestuurders rijden dus meestal Tesla, Porsche, Maserati en best of class Ferrari.
Kanttekening: bij de beste 3 merken kan men wel stellen dat die wat minder kms rijden per jaar, zeker bij Ferrari. Of minder kms rijden op gevaarlijkere wegen, of gewoonweg betere chauffeurs hebben enz...

Waterproof is die statistiek natuurlijk niet, zoals alles over verkeersongevaloorzaken.

Wat wel geweten is ondertussen dat de gemiddelde electrische personenwagen iets meer kms aflegt dan de gemiddelde dieselwagen:
(de oldtimers bij hoofdzakelijk benzines spelen natuurlijk ook een rol, de gemiddelde leeftijd staat erachter)
Citaat:
https://mobilit.belgium.be/sites/def...rs_2016_nl.pdf
Km in 2016 per voertuig (jaarbasis)
Personenwagen [cat. M1] / ~leeftijd
Benzine 9.570 / 11
Diesel 18.721 / 7
LPG 14.843 / 16
Aardgas 20.867 / 2
Elektr. 19.151 / 2
Tot. 14.999 / 9
idem: https://mobilit.belgium.be/nl/nieuws...f_met_de_wagen

Laatst gewijzigd door Micele : 14 mei 2018 om 10:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2018, 10:28   #52
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Ik blijf er bij dat meer E-wagens meer verkeer gaat geven. E-rijden in combinatie met groene energie (vooral zonnepanelen en voor bedrijven elektriciteitsfactuur volledig in te brengen) geeft dat het woord gratis in de buurt komt. En meer rijden = meer ongevallen. Enige oplossing is de kilometerheffing. Dan pas zal een mens tweemaal gaan nadenken alvorens hij elke meter verplaatsing met zijn (E)wagen zal doen.

De grafiek die hier wordt voorgesteld is een typisch geval van statistiek en cijfers en is bijna in gelijke trend met de verkoopcijfers van de merken. Merken die bovenaan staan verkopen dan ook een veelvoud van merken die onderaan staan. En/of doen veel meer kilometers dan die onderaan staan.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2018, 10:40   #53
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

De verzekeringsmaatschappijen weten zeer goed hoeveel ongevallen een bepaald type wagen zal maken. Als het risico op een ongeval voor een bepaalde wagen hoger is zal je een hogere omniumpremie betalen. Met mijn BMW 520d touring met een cataloguswaarde van 60 k en 184 pk betaalde ik 2300 euro/jaar. Met mijn Tesla Model X 90D met een cataloguswaarde van 140 k en meer dan 500 pk betaal ik 1700 euro/jaar. Ofwel scheurt die maatschappij zijn broek aan die contracten voor Tesla's ofwel rijden deze veel veiliger. Ik gok op het laatste!
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2018, 10:48   #54
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Of ze weten dat je wagen meer aan een lader hangt dan dat je er mee zal rijden Dat was een open goal die er in moest
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2018, 11:00   #55
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Of ze weten dat je wagen meer aan een lader hangt dan dat je er mee zal rijden Dat was een open goal die er in moest
Dat is ook zo en dat is geen enkel problem. De wagen hangt vrijwel altijd aan de lader thuis. Het kost dan ook geen enkele moeite om hem snel even in te pluggen. Hierdoor staat de wagen quasi altijd klaar met een bijna volle batterij en moet voor de meeste ritten onderweg niet "getankt" worden.

Op lange ritten valt de laadtijd reuze mee. Ik geef een voorbeeld van afgelopen weekend. Tijdens het lange weekend maakte ik een uitstap met mijn Tesla Model X90D naar Bretagne, of zo'n 720 km. Tijdens de heenrit maakte ik 2 laadstops voor in total 80 min (supercharger in Amiens en Caen). Het had korter gekund, de eerste laadstop duurde langer omdat we met het gezin gingen ontbijten en dat duurde in totaal zo'n 50 min, tweede stop was maar een half uurtje, genoeg om even de benen te strekken, sanitaire pauze en de kinderen even te laten spelen. Bij aankomst had ik nog 12% batterijlading over, de laadstop had dan ook iets te lang geduurd. De rijtijd bedroeg ongeveer 8u20min. Met een ICE-voertuig had dat niet veel verschillend geweest.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2018, 11:47   #56
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Of ze weten dat je wagen meer aan een lader hangt dan dat je er mee zal rijden Dat was een open goal die er in moest
Uwe frigo ook.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2018, 11:55   #57
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Wat heeft dat met een frigo te maken
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2018, 13:26   #58
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Wat heeft dat met een frigo te maken
Niets, maar uw open goal is helemaal geen open goal, alles wat je mobiel benut moet aan de lader. Zoals dat pc-ding waar ik nu op het tikken ben.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 mei 2018 om 13:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2018, 21:29   #59
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.152
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Volgens de logica van deze grafiek gaat het aantal serieuze verkeersongevallen afnemen als er meer E-wagens rijden:


https://www.hln.be/auto/grafiek-de-m...rken~ad275e2f/

Wie beweert van niet moet bewijzen dat dit onderzoek hieronder niets waard is. Of met een tegenonderzoek op de proppen komt, het gaat hier om de Belgische statistiek. Dus ernstige ongevallen, waar zelfs de kleur van de wagen geregistreerd wordt zoals men kan lezen.


De veiligste bestuurders rijden dus meestal Tesla, Porsche, Maserati en best of class Ferrari.
Kanttekening: bij de beste 3 merken kan men wel stellen dat die wat minder kms rijden per jaar, zeker bij Ferrari. Of minder kms rijden op gevaarlijkere wegen, of gewoonweg betere chauffeurs hebben enz...

Waterproof is die statistiek natuurlijk niet, zoals alles over verkeersongevaloorzaken.

Wat wel geweten is ondertussen dat de gemiddelde electrische personenwagen iets meer kms aflegt dan de gemiddelde dieselwagen:
(de oldtimers bij hoofdzakelijk benzines spelen natuurlijk ook een rol, de gemiddelde leeftijd staat erachter)

idem: https://mobilit.belgium.be/nl/nieuws...f_met_de_wagen
volgens die grafiek moet iedereen met een sportwagen rijden met 500pk
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2018, 21:39   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
volgens die grafiek moet iedereen met een sportwagen rijden met 500pk
Zeer goede wegligging, uitmuntende remmen, extreem veilig inhalen, enz... als de chauffeur ermee verantwoordelijk kan omgaan.
Dus bij dezelfde snelheden als een wrak van een Seat of VW. lol

Eventueel ook respect van andere bestuurders (die soms wakker worden, lol)

Tja Paul wat wil je meer?

Laatst gewijzigd door Micele : 14 mei 2018 om 21:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be