Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 augustus 2022, 20:37   #41
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is dan ook de reden waarom het enige dat echt kan helpen, het uitroeien is van al die volkeren tot de laatste.

En let op: Afrika is een tijdsbom. Die zitten nu laag, maar de enorme bevolking ginder gaat natuurlijk in de komende decennia ook "verrijken" en meer uitstoten. Daarom dat die beter preventief ook allemaal geextermineerd worden.

Als je kijkt naar de uitstoot van Europa alleen, en als we alle anderen afmaken, dan is het probleem opgelost he.
die pot is al een tijdje aan het overkoken
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2022, 05:22   #42
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
De technieken om efficient energie op te slaan bestaan. Kinetische energie.
De principes bestaan, maar er is geen enkele installatie van schappelijke prijs en omvang die de energie die ge in de zomer kunt binnendoen, in de winter kan vrijgeven op een schaal van ons landelijk gebruik.

En dat is de enige manier om totaal hernieuwbaar te gaan, via zonne energie. Zonne energie is de enige die voldoende densiteit heeft om op schappelijke schaal de productie van een land kunnen over te nemen. Wind energie is niet "dens" genoeg. Wind energie heeft echter het voordeel "gans het jaar rond" fluctuerend te produceren, en dus inderdaad een kleinere opslag capaciteit nodig te hebben, maar de productie van wind energie is te laag om massief te zijn, zoals zonne energie dat kan.

Voor wind energie moet je een opslag hebben van, zeg maar, een week of 2 om zeker te zijn van uw afvlakken.

Voor zonne energie moet je 6 maanden opslag hebben om van zomer naar winter te gaan OF je moet je installatie 3 keer groter maken. Want in de winter heb je gemiddeld 6 keer minder zonne energie dan in de zomer.

Wij hebben niks dat het land verbruik 6 maanden kan opslaan.

Natuurlijk is dat een beetje kort door de bocht, en door wat slimmer te zijn, kan je het met wat minder opslag doen. Maar als je 100% hernieuwbaar wil gaan, moet je over gigantische opslag methoden beschikken voor energie, die maanden kunnen overbruggen. En dat hebben we niet.

Het Belgische verbruik ligt rond de 11 GW "continu". Wat neerkomt op 1 KW per persoon continu. Orde van grootte. Om die energie op te slaan voor een maand, zeg maar, spreken we over ongeveer 8 TWhr opslag.

Om U een idee te geven, wereldwijd is de hoeveelheid aanwezige "pumped storage" capaciteit (het oppompen van water in een stuwmeer om het als reserve te gebruiken).... 1.6 TWhr. De USA heeft een totale opslag capaciteit van 0.25 TWHr met zo een dingen. Wij, in Belgie, voor 1 maand (het zou langer moeten zijn), hebben 8 TWHr nodig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pumped...droelectricity

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 augustus 2022 om 05:25.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2022, 06:31   #43
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Om het in perspectief te brengen.

Coo-Trois-Ponts heeft een 5MW/u capaciteit. Volume is 8 450 000m³

De Aswan Dam houdt 132 000 000 000 m³ tegen. Het Nasser meer. Als we zo'n 2 meren op de lokatie van Coo-Trois-Ponts kunnen leggen, is het voor elkaar, met overschot. En het kost dan maar 10 500km³
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2022, 07:01   #44
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Om het in perspectief te brengen.

Coo-Trois-Ponts heeft een 5MW/u capaciteit. Volume is 8 450 000m³

De Aswan Dam houdt 132 000 000 000 m³ tegen. Het Nasser meer. Als we zo'n 2 meren op de lokatie van Coo-Trois-Ponts kunnen leggen, is het voor elkaar, met overschot. En het kost dan maar 10 500km³
We zetten Wallonië onder water en ons probleem is opgelost?

Wacht....

Vlaanderen ligt lager, 't water gaat naar hier stromen...
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2022, 07:13   #45
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
We zetten Wallonië onder water en ons probleem is opgelost?

Wacht....

Vlaanderen ligt lager, 't water gaat naar hier stromen...
Het is de bedoeling dat we het van hier omhoog pompen als er wind en/of zon genoeg is. Dus, ons vijverke gaat een soort van getijden kennen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2022, 11:23   #46
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
We zetten Wallonië onder water en ons probleem is opgelost?

Wacht....

Vlaanderen ligt lager, 't water gaat naar hier stromen...
Vlaanderen het lage bekken, Wallonie het hoge

In Brussel staan de pompen/turbines
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2022, 13:05   #47
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De principes bestaan, maar er is geen enkele installatie van schappelijke prijs en omvang die de energie die ge in de zomer kunt binnendoen, in de winter kan vrijgeven op een schaal van ons landelijk gebruik.

En dat is de enige manier om totaal hernieuwbaar te gaan, via zonne energie. Zonne energie is de enige die voldoende densiteit heeft om op schappelijke schaal de productie van een land kunnen over te nemen. Wind energie is niet "dens" genoeg. Wind energie heeft echter het voordeel "gans het jaar rond" fluctuerend te produceren, en dus inderdaad een kleinere opslag capaciteit nodig te hebben, maar de productie van wind energie is te laag om massief te zijn, zoals zonne energie dat kan.

Voor wind energie moet je een opslag hebben van, zeg maar, een week of 2 om zeker te zijn van uw afvlakken.

Voor zonne energie moet je 6 maanden opslag hebben om van zomer naar winter te gaan OF je moet je installatie 3 keer groter maken. Want in de winter heb je gemiddeld 6 keer minder zonne energie dan in de zomer.

Wij hebben niks dat het land verbruik 6 maanden kan opslaan.

Natuurlijk is dat een beetje kort door de bocht, en door wat slimmer te zijn, kan je het met wat minder opslag doen. Maar als je 100% hernieuwbaar wil gaan, moet je over gigantische opslag methoden beschikken voor energie, die maanden kunnen overbruggen. En dat hebben we niet.

Het Belgische verbruik ligt rond de 11 GW "continu". Wat neerkomt op 1 KW per persoon continu. Orde van grootte. Om die energie op te slaan voor een maand, zeg maar, spreken we over ongeveer 8 TWhr opslag.

Om U een idee te geven, wereldwijd is de hoeveelheid aanwezige "pumped storage" capaciteit (het oppompen van water in een stuwmeer om het als reserve te gebruiken).... 1.6 TWhr. De USA heeft een totale opslag capaciteit van 0.25 TWHr met zo een dingen. Wij, in Belgie, voor 1 maand (het zou langer moeten zijn), hebben 8 TWHr nodig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pumped...droelectricity
Continu 1kw/persoon is een jaarverbruik van 8750 kwh/persoon, lijkt me wel heel veel, ik denk dat gemiddeld jaarverbruik/persoon dichter bij de 3000 kwh zal liggen. Als je industrieeel verbruik/persoon bijrekent zou dat dus neerkomen op 5 a6000 kwh/persoon hetgeen me ook heel veel lijkt?
Zeker over je cijfers? Bron?
__________________
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515 optimaal aantal mensen
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2022, 13:10   #48
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Vlaanderen het lage bekken, Wallonie het hoge

In Brussel staan de pompen/turbines
We gaan wel een stevig muurtje moeten bouwen tussen Vlaanderen en Wallonië/Brussel. Nu ja, een muur rond Brussel, daar pleit ik al jaren voor. Of het nu vol water staat of vol kerosine gegoten en de fik er in, het resultaat is steeds bevredigend.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2022, 13:10   #49
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Continu 1kw/persoon is een jaarverbruik van 8750 kwh/persoon, lijkt me wel heel veel, ik denk dat gemiddeld jaarverbruik/persoon dichter bij de 3000 kwh zal liggen. Als je industrieeel verbruik/persoon bijrekent zou dat dus neerkomen op 5 a6000 kwh/persoon hetgeen me ook heel veel lijkt?
Zeker over je cijfers? Bron?
Het is het huishoudelijke en industriële verbruik gespreid per capita. Niet wat elke persoon opsoepeert.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2022, 13:24   #50
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Continu 1kw/persoon is een jaarverbruik van 8750 kwh/persoon, lijkt me wel heel vee
Uit het hoofd, grosso modo 11 GW electriciteit in Belgie, 11 miljoen inwoners.

Maar laten we het preciezer doen:

https://www.worldometers.info/electr...m-electricity/

Citaat:
Belgium generates 79,831,110 MWh of electricity as of 2016 (covering 97% of its annual consumption needs).
79831110 MWh per jaar = 79831110 MW / (24 * 365) = 9113 MW ofte 9 GW.

Dus inderdaad iets minder dan ik in het hoofd had, 11 GW.

Dat geeft dan 9113 / 11 = 830 W continu per persoon.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2022, 13:44   #51
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Uit het hoofd, grosso modo 11 GW electriciteit in Belgie, 11 miljoen inwoners.

Maar laten we het preciezer doen:

https://www.worldometers.info/electr...m-electricity/



79831110 MWh per jaar = 79831110 MW / (24 * 365) = 9113 MW ofte 9 GW.

Dus inderdaad iets minder dan ik in het hoofd had, 11 GW.

Dat geeft dan 9113 / 11 = 830 W continu per persoon.
De Belg verbruikt bij wijze van spreken meer buitenhuis (industrie, kantoren, treinverkeer, ...) dan binnenshuis (veronderstel ik - als binnenhuis rond de 3000 kwh /persoon/jaar zit).
Verast me wel enigszins moet ik toegeven.
__________________
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515 optimaal aantal mensen
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2022, 13:51   #52
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
De Belg verbruikt bij wijze van spreken meer buitenhuis (industrie, kantoren, treinverkeer, ...) dan binnenshuis (veronderstel ik - als binnenhuis rond de 3000 kwh /persoon/jaar zit).
Verast me wel enigszins moet ik toegeven.
Ik zit binnenshuis rond de 5500 KWhr / persoon / jaar. Maar ik geef toe dat het wat veel is.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2022, 14:38   #53
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zit binnenshuis rond de 5500 KWhr / persoon / jaar. Maar ik geef toe dat het wat veel is.
Nu ja, je doet je best om kerncentrales een bestaansrecht te geven, dus niet ongewoon voor jou dus (graptjen hé, smileys werken niet meer)
Voor de anderen, denk dat hier (Vlaanderen) het gezinsverbruik gemiddeld een kleine 4000kwh is (natuurlijk heel wat eenpersoonsgezinnen), vandaar mijn schatting naar privaat verbruik van rond de 3000 kwh/persoon/jaar
__________________
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515 optimaal aantal mensen

Laatst gewijzigd door satiper : 29 augustus 2022 om 14:43.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2022, 15:08   #54
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Nu ja, je doet je best om kerncentrales een bestaansrecht te geven, dus niet ongewoon voor jou dus (graptjen hé, smileys werken niet meer)
Voor de anderen, denk dat hier (Vlaanderen) het gezinsverbruik gemiddeld een kleine 4000kwh is (natuurlijk heel wat eenpersoonsgezinnen), vandaar mijn schatting naar privaat verbruik van rond de 3000 kwh/persoon/jaar
Maar uw schatting is heel goed, die is in Frankrijk ook in de buurt daarvan dacht ik (uit het hoofd iets van een 2800 KWhr per jaar).
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be