Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Deense cartoons
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Deense cartoons Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen omtrent de onstane commotie rond de Deense cartoons van de profeet Mohammed terecht.

 
 
Discussietools
Oud 7 februari 2006, 22:05   #41
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter
 
Ke Nan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 8.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Beste Ke Nan,

wij lachen graag een keer met de islam, is dat nu echt zo moeilijk te vatten ?
wij vinden lachen BEVRIJDEND
Ik vat het perfect. Persoonlijk heb ik geen moeite met de cartoons. Meer nog, ik ben zelf cartoonist. Ik vind dat de Moslims niet meer zo emotioneel moeten reageren op zulke beledigingen. Het moet vooruit gaan.
Maar een tikkeltje begrip voor de Moslims kan ook geen kwaad.
__________________
Wet van Abu Bakr Al-Godwin: naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de moslims of Mohammed tot 1.
Ke Nan is offline  
Oud 7 februari 2006, 22:10   #42
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter
 
Salmon L.A.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2005
Berichten: 2.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leviathan Bekijk bericht
Willen we eens een cartoon maken van Zeus die met bliksems naar een vogelpikschijf gooit?
Dat zou uiteraard niet de minste discussie uitlokken (Zeus is momenteel een god zonder achterban en heeft zich er bovendien nooit tegen verzet om afgebeeld te worden). Dus doe maar.

Aanvankelijk was mijn reactie ook verontwaardiging omdat moslims aan de pers van een gelaïciseerd land hun middeleeuwse regels willen opleggen (afbeeldingsverbod is een irrationele middeleeuwse regel, waar voor mijn part moslims zich aan mogen houden als ze dat leuk vinden, maar ongelovigen of christenen zijn daar niet door gebonden).

Maar nu blijkt dat het niet zozeer gaat om het afbeelden van Mohammed, maar om de misplaatste veralgemening dat alle moslims, tot en met de profeet Mohammed, voorstanders van het terrorisme zijn.

Dit laatste wil ik niet verdedigen. Dat is bewuste aanwakkering van vreemdelingenhaat.
__________________
Dit citaat van max4westland dateert van 7 oktober 2006:
"Het is goed dat er nog wat fascisme in het Vlaams Belang overblijft. Al was het maar om te verhinderen dat die liberalen en andere postjesjagers de partij zouden degraderen tot een gewone salonfahige centrumrechtse partij."
Salmon L.A. is offline  
Oud 7 februari 2006, 22:17   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Iets anders hebben de Moslims hier nog niet gedaan. Jij fixeert je alleen op enkele fanatieke idioten. Realiteitszin is je totaal vreemd.
Dan stel ik voor dat u de nieuwsberichten van de afgelopen dagen eens opnieuw bekijkt. Ook hoor ik moslims overal eisen dat men verontschuldigingen moet aanbieden. Dit is alweer zoiets waaruit blijkt dat ze gewoon niet weten wat recht op vrije meningsuiting is.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 7 februari 2006, 22:18   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
@jvdb: Boh, waarom zou ik iemand iemand anders eigenlijk niet en public mogen dood wensen? Moet eigenlijk ook kunnen, moet je misschien wel wat beter op hen letten, dat ze het ook niet echt doen.
Moeten we misschien reclame gaan verbieden omdat het bepaalde mensen kan opzwepen, alle vorm van propaganda bannen?
Oproepen tot geweld en moord is bij mijn weten nog altijd strafbaar in onze westerse landen.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 7 februari 2006, 22:18   #45
Knipp
Banneling
 
 
Knipp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 januari 2004
Locatie: Virtuix Omni
Berichten: 7.552
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
maar dat zeg je natuurlijk niet?
geloof me er zijn hier erg veel mensen ( en niet de domste ) die de islam een flutgodsdienst vinden, maar uit beleefdheid zeggen die mensen dat niet, vooral omdat ze denken dat de islam in het westen gewoon gaat uitdoven, zoals de katholieke kerk hier op 50 jaar tijd ook is uitgedoofd

omgekeerd, in Jemen is één blik in de ogen meestal voldoende om te verstaan dat geloven in Jesus nog net op 't randje is, maar toch wel erg primitief vergeleken met de briljante enige ware profeet Mo, een paar zinnen verder in het gesprek wordt dan soms met nog meer enthousiasme gesproken over die andere profeet
( Samo ? Sama ? ha ik weet het weer Osama ! )
Knipp is offline  
Oud 7 februari 2006, 22:20   #46
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter
 
Ke Nan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 8.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan stel ik voor dat u de nieuwsberichten van de afgelopen dagen eens opnieuw bekijkt. Ook hoor ik moslims overal eisen dat men verontschuldigingen moet aanbieden. Dit is alweer zoiets waaruit blijkt dat ze gewoon niet weten wat recht op vrije meningsuiting is.
Een verontschuldiging is geen aanpassing van de vrije meningsuiting.
__________________
Wet van Abu Bakr Al-Godwin: naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de moslims of Mohammed tot 1.
Ke Nan is offline  
Oud 7 februari 2006, 22:20   #47
Knipp
Banneling
 
 
Knipp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 januari 2004
Locatie: Virtuix Omni
Berichten: 7.552
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Maar een tikkeltje begrip voor de Moslims kan ook geen kwaad.
Okee, geen probleem, ik blijf jullie behandelen als zesjarigen en zal jullie niet verklappen dat sinterklaas niet bestaat ...
Knipp is offline  
Oud 7 februari 2006, 22:23   #48
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter
 
Ke Nan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 8.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Okee, geen probleem, ik blijf jullie behandelen als zesjarigen en zal jullie niet verklappen dat sinterklaas niet bestaat ...
Alles op zijn tijd. Geduld is een deugd. Paternalisme is nooit goed.
__________________
Wet van Abu Bakr Al-Godwin: naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de moslims of Mohammed tot 1.
Ke Nan is offline  
Oud 7 februari 2006, 22:24   #49
Knipp
Banneling
 
 
Knipp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 januari 2004
Locatie: Virtuix Omni
Berichten: 7.552
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De achterliggende reden doet er weinig toe. Het behoort tot de vrije meningsuiting en de moslims (vooral die hier wonen) hebben niet het recht onze rechten te betwisten. Punt uit.
Niet zo punt uit Jan.

Wie hier woont, werkt en belastingen betaalt, mag hier ook betwisten.

Maar dan wel graag op een volwassen manier, woord wederwoord, en niet meteen gaan janken als je geen snoepjes krijgt.
Knipp is offline  
Oud 7 februari 2006, 22:30   #50
Knipp
Banneling
 
 
Knipp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 januari 2004
Locatie: Virtuix Omni
Berichten: 7.552
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Paternalisme is nooit goed.
als ik door mij te bekeren tot de islam terug een jongetje van zes wordt, dan direkt !
Knipp is offline  
Oud 7 februari 2006, 22:39   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Een verontschuldiging is geen aanpassing van de vrije meningsuiting.
Ik zou hoegenaamd niet weten om welke reden iemand zich zou moeten verontschuldigen nadat hij RECHTMATIG gebruikt heeft gemaakt van zijn recht op vrije meningsuiting.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 7 februari 2006, 23:09   #52
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salmon L.A. Bekijk bericht
Maar nu blijkt dat het niet zozeer gaat om het afbeelden van Mohammed, maar om de misplaatste veralgemening dat alle moslims, tot en met de profeet Mohammed, voorstanders van het terrorisme zijn.

Dit laatste wil ik niet verdedigen. Dat is bewuste aanwakkering van vreemdelingenhaat.
Veralgemeningen zijn eigen aan humor, even lekker iedereen samen te kakken zetten. Wat is daar nu verkeerd mee, de meeste mensen hier begrijpen dat wel, zij relativeren de spotprent en interpreteren deze niet als een overtuiging, een bepaalde gepropageerde mening, zij lachen gewoon met de stereotiepen.
Dit zou wel bewuste aanwakkering van vreemelingenhaat zijn als het bijvoorbeeld in een politiek pamflet geplaatst wordt.
StevenNr1 is offline  
Oud 7 februari 2006, 23:10   #53
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Oproepen tot geweld en moord is bij mijn weten nog altijd strafbaar in onze westerse landen.
Mja, maar waarom eigenlijk?
StevenNr1 is offline  
Oud 8 februari 2006, 00:11   #54
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter
 
Salmon L.A.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2005
Berichten: 2.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan stel ik voor dat u de nieuwsberichten van de afgelopen dagen eens opnieuw bekijkt. Ook hoor ik moslims overal eisen dat men verontschuldigingen moet aanbieden. Dit is alweer zoiets waaruit blijkt dat ze gewoon niet weten wat recht op vrije meningsuiting is.
Is dit dezelfde Jan van den Berghe die enige tijd geleden heftig tekeer ging tegen de affiche van het braaf-satirische toneelstuk "Onze Lieve Vrouw van Vlaanderen", waarop een jonge vrouw-met-kind een blote borst toonde?
Jantje vond toen dat er absoluut niet gespot mocht worden met religieuze symbolen. Maar toen ging het uiteraard om een kunstenaar die vermoedelijk niet katholiek was, want hij was van Tunesische afkomst - die Blankenbergse kunstenaar had dus geen recht op vrije meningsuiting volgens de opvattingen van het toenmalige Jantje.
__________________
Dit citaat van max4westland dateert van 7 oktober 2006:
"Het is goed dat er nog wat fascisme in het Vlaams Belang overblijft. Al was het maar om te verhinderen dat die liberalen en andere postjesjagers de partij zouden degraderen tot een gewone salonfahige centrumrechtse partij."
Salmon L.A. is offline  
Oud 8 februari 2006, 00:20   #55
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter
 
Salmon L.A.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2005
Berichten: 2.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Veralgemeningen zijn eigen aan humor, even lekker iedereen samen te kakken zetten. Wat is daar nu verkeerd mee, de meeste mensen hier begrijpen dat wel, zij relativeren de spotprent en interpreteren deze niet als een overtuiging, een bepaalde gepropageerde mening, zij lachen gewoon met de stereotiepen.
Dit zou wel bewuste aanwakkering van vreemelingenhaat zijn als het bijvoorbeeld in een politiek pamflet geplaatst wordt.
Of in een krant die het antivreemdelingenbeleid van de Deense regering steunt en een provocerende oproep gedaan heeft om de moslims eens te jennen door iets te tekenen wat nog nooit getekend is?

Als het ging om de spontane artistieke uiting van individuele kunstenaars die even allergisch zijn voor irrationele symbolen als ik (en sommige van die tekenaars hebben misschien vanuit dat motief gewerkt - ik weet het niet, ik ken ze niet) hebt u inderdaad gelijk met uw repliek op wat ik hierboven schreef.
__________________
Dit citaat van max4westland dateert van 7 oktober 2006:
"Het is goed dat er nog wat fascisme in het Vlaams Belang overblijft. Al was het maar om te verhinderen dat die liberalen en andere postjesjagers de partij zouden degraderen tot een gewone salonfahige centrumrechtse partij."

Laatst gewijzigd door Salmon L.A. : 8 februari 2006 om 00:22.
Salmon L.A. is offline  
Oud 8 februari 2006, 00:53   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salmon L.A. Bekijk bericht
Is dit dezelfde Jan van den Berghe die enige tijd geleden heftig tekeer ging tegen de affiche van het braaf-satirische toneelstuk "Onze Lieve Vrouw van Vlaanderen", waarop een jonge vrouw-met-kind een blote borst toonde?
Jantje vond toen dat er absoluut niet gespot mocht worden met religieuze symbolen. Maar toen ging het uiteraard om een kunstenaar die vermoedelijk niet katholiek was, want hij was van Tunesische afkomst - die Blankenbergse kunstenaar had dus geen recht op vrije meningsuiting volgens de opvattingen van het toenmalige Jantje.
Diezelfde Jan van den Berghe ging inderdaad tekeer tegen die affiche. Het toenmalig Jantje heeft verontwaardigd gereageerd, maar nergens gesteld dat spotten met religieuze symbolen niet mocht - BELANGRIJKE NUANCE. Al evenmin heeft diezelfde Jan van den Berghe gesteld dat die Tunesiër geen recht had op vrije meningsuiting.

Ik raad u dus aan even goed de toenmalige discussie te herlezen.

Het toenmalig Jantje heeft - even dit ook onderstrepen - ook nooit gesteld dat het toneelstuk verboden moest worden, dat de ontwerper excuses moest aanbieden, dat er een boycott moest komen tegen wat-weet-ik-allemaal-niet, dat de betrokkenen gedood moesten worden, dat alwie het christendom beledigt gestraft, gedood of vernietigd moet worden... Allemaal zaken die wel echter wel uit islamitische monden horen!
Jan van den Berghe is offline  
Oud 8 februari 2006, 01:03   #57
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter
 
Salmon L.A.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2005
Berichten: 2.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Diezelfde Jan van den Berghe ging inderdaad tekeer tegen die affiche. Het toenmalig Jantje heeft verontwaardigd gereageerd, maar nergens gesteld dat spotten met religieuze symbolen niet mocht - BELANGRIJKE NUANCE. Al evenmin heeft diezelfde Jan van den Berghe gesteld dat die Tunesiër geen recht had op vrije meningsuiting.

Ik raad u dus aan even goed de toenmalige discussie te herlezen.

Het toenmalig Jantje heeft - even dit ook onderstrepen - ook nooit gesteld dat het toneelstuk verboden moest worden, dat de ontwerper excuses moest aanbieden, dat er een boycott moest komen tegen wat-weet-ik-allemaal-niet, dat de betrokkenen gedood moesten worden, dat alwie het christendom beledigt gestraft, gedood of vernietigd moet worden... Allemaal zaken die wel echter wel uit islamitische monden horen!
We kunnen die discussie over de affiche helaas niet meer nalezen, door een gigantische technische storing van het forum, maar de lezer mag mij geloven dat Jantje fel tekeer ging tegen het bespotten van (katholieke)religieuze symbolen. Een man van twee maten en gewichten, maar dat typeert de VB-propagandist, uiteraard.
__________________
Dit citaat van max4westland dateert van 7 oktober 2006:
"Het is goed dat er nog wat fascisme in het Vlaams Belang overblijft. Al was het maar om te verhinderen dat die liberalen en andere postjesjagers de partij zouden degraderen tot een gewone salonfahige centrumrechtse partij."
Salmon L.A. is offline  
Oud 8 februari 2006, 01:11   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salmon L.A. Bekijk bericht
We kunnen die discussie over de affiche helaas niet meer nalezen, door een gigantische technische storing van het forum, maar de lezer mag mij geloven dat Jantje fel tekeer ging tegen het bespotten van (katholieke)religieuze symbolen. Een man van twee maten en gewichten, maar dat typeert de VB-propagandist, uiteraard.
Blijkbaar leest u toch niet wat ik schrijf. Daarom nog maar eens herhalen: Jantje ging inderdaad fel tekeer tegen de affiche. Dat was Jantje zijn recht, nl. het recht op vrije meningsuiting. Jantje riep evenwel niet op, zoals de moslims, dat er excuses moesten komen van de ontwerpen. Jantje zei al evenmin dat de ontwerper gedood moest worden. Jantje stelde al evenmin dat er een verbod hoorde te komen op dergelijke zaken.

Jantje maakte gewoon gebruik van zijn recht op vrije meningsuiting toen hij zijn verontwaardiging uitte. Meer gebeurde er niet.

Dat kan niet onmiddellijk gezegd worden van de moslims.

Aldus is Jantje helemaal geen man van twee maten en twee gewichten: protest mag; eisen dat er grenzen worden gesteld aan de vrije meningsuiting evenwel niet; oproepen tot doodslag en moord al evenmin; eisen dat men excuses aanbiedt omdat iemand gebruik maakt van een recht in onze samenleving al evenmin.

Ik ben daarin heel rechtlijnig, wat niet gezegd kan worden van veel mensen in een bepaald politiek spectrum.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 8 februari 2006, 01:29   #59
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter
 
Salmon L.A.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2005
Berichten: 2.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Blijkbaar leest u toch niet wat ik schrijf. Daarom nog maar eens herhalen: Jantje ging inderdaad fel tekeer tegen de affiche. Dat was Jantje zijn recht, nl. het recht op vrije meningsuiting. Jantje riep evenwel niet op, zoals de moslims, dat er excuses moesten komen van de ontwerpen. Jantje zei al evenmin dat de ontwerper gedood moest worden. Jantje stelde al evenmin dat er een verbod hoorde te komen op dergelijke zaken.

Jantje maakte gewoon gebruik van zijn recht op vrije meningsuiting toen hij zijn verontwaardiging uitte. Meer gebeurde er niet.

Dat kan niet onmiddellijk gezegd worden van de moslims.

Aldus is Jantje helemaal geen man van twee maten en twee gewichten: protest mag; eisen dat er grenzen worden gesteld aan de vrije meningsuiting evenwel niet; oproepen tot doodslag en moord al evenmin; eisen dat men excuses aanbiedt omdat iemand gebruik maakt van een recht in onze samenleving al evenmin.

Ik ben daarin heel rechtlijnig, wat niet gezegd kan worden van veel mensen in een bepaald politiek spectrum.
Waarmee u bewijst dat u enkel opkomt voor de vrije meningsuiting van uzelf en andere xenofoben.
U ontkent dus dat u toen woordelijk schreef dat niemand het recht heeft om met religieuze symbolen te spotten?
__________________
Dit citaat van max4westland dateert van 7 oktober 2006:
"Het is goed dat er nog wat fascisme in het Vlaams Belang overblijft. Al was het maar om te verhinderen dat die liberalen en andere postjesjagers de partij zouden degraderen tot een gewone salonfahige centrumrechtse partij."
Salmon L.A. is offline  
Oud 8 februari 2006, 08:59   #60
genehunter
Gouverneur
 
genehunter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2005
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Zou de tekening achter de link die u opgeeft echt een cartoon over Jezus zijn?
Ik zie alleen een reptiel in een rood trainingsvest waarop de naam van de kunstenaar, Christoffer Zieler, een mij onbekend logo ("maltes spalte" staat er met een pijltje bij - is dat de clou?) en een vermelding die ik meen te kunnen vertalen als: "tekenaar en kunst".
Es even doorklikken, dan zie je een aantal voorbeelden van zijn stijl. Waaronder één van Jezus, het punt is dat er vrij veel deense tekst in de schetsen staat, te veel om de clue te vatten, slechte cartoons dus naar mijn mening. Volgens mij is die gast verbolgen over het feit dat zijn lelijke tekeningskes niet in de krant mochten...
genehunter is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be