Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 november 2008, 23:14   #1
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard Vraagje voor de zelfstandigen onder ons

Als je 100 € bruto verdient, hoeveel hou je daar dan netto als loon van over, wanneer de dieven met de rest lopen zijn (soc. bijdragen, belastingen, verzekeringen, allerhande, kosten etc.). Ik ga van de veronderstelling uit dat je je kosten optimaliseert zover als mogelijk.

Weet dat het een moeilijke vraag is, maar zou me wel kunnen helpen.
Schatting is ook voldoende

Thx

Laatst gewijzigd door Yves38 : 30 november 2008 om 23:14.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 00:11   #2
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Als je 100 € bruto verdient, hoeveel hou je daar dan netto als loon van over, wanneer de dieven met de rest lopen zijn (soc. bijdragen, belastingen, verzekeringen, allerhande, kosten etc.). Ik ga van de veronderstelling uit dat je je kosten optimaliseert zover als mogelijk.

Weet dat het een moeilijke vraag is, maar zou me wel kunnen helpen.
Schatting is ook voldoende

Thx
Zonder exacte gegevens is daar uiteraard geen precies cijfer op te plakken.

Maar laat mij dit stellen : in sommige gevallen hou je zelfs minder dan nul over.

Nou, zo'n moeilijke vraag is dat overigens niet, hoor.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 05:10   #3
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Drie jaar geleden hielden we 1/3 netto over, nu 1/4.
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 07:15   #4
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Drie jaar geleden hielden we 1/3 netto over, nu 1/4.
Met dergelijke cijfers zal de staat je zelfs wijsmaken dat je loon gegroeid is. Van drie naar vier is toch al een aardig percentage natuurlijk.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 11:32   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Kameraad van mij hield voor iedere 100 euro die hij verdiende een goeie 40 euro netto over.

En toch vind ik dat ze niet moeten mekkeren, want een heel deel van hun rijkdom stoppen ze in de zaak (de dikke wagen waarmee ze rijden, de laptop(s), kleding...).

Dus dan zal het snel netto al heel wat meer zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 11:45   #6
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kameraad van mij hield voor iedere 100 euro die hij verdiende een goeie 40 euro netto over.

En toch vind ik dat ze niet moeten mekkeren, want een heel deel van hun rijkdom stoppen ze in de zaak (de dikke wagen waarmee ze rijden, de laptop(s), kleding...).

Dus dan zal het snel netto al heel wat meer zijn.
Hopelijk voor u komt ge ooit nog tot het besef dat het geld dat ge in een zaak steekt eerst verdiend moet worden. Dat noemt sparen en daarna investeren. Gelijk gij dat voorstelt is 't persies alsof wagens en laptops uit de lucht komen gevallen. Nochtans zijn die dingen maar betaalt met eerdere inkomsten en kunt ge die niet verhalen op de huidige inkomsten. Dat dat netto meer zou zijn is dikke zever.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 1 december 2008 om 11:46.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 11:48   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Hopelijk voor u komt ge ooit nog tot het besef dat het geld dat ge in een zaak steekt eerst verdiend moet worden. Dat noemt sparen en daarna investeren. Gelijk gij dat voorstelt is 't persies alsof wagens en laptops uit de lucht komen gevallen. Nochtans zijn die dingen maar betaalt met eerdere inkomsten en kunt ge die niet verhalen op de huidige inkomsten. Dat dat netto meer zou zijn is dikke zever.
Ik dacht nochtans dat ze een forse aftrek konden doen op de BTW. En voor die wagens waarmee ik de heren zie rondrijden is dat al snel ettelijke duizenden euros.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 12:06   #8
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik dacht nochtans dat ze een forse aftrek konden doen op de BTW. En voor die wagens waarmee ik de heren zie rondrijden is dat al snel ettelijke duizenden euros.
In plaats van u blind te staren op wat ze niet moeten betalen, zoudt ge beter kijken naar wat ze wel moeten betalen. Het geld dat daar nu van overschiet kunnen ze gebruiken om in de toekomst investeringen (wagens, laptops, ..) mee te maken. Elke investering is een kapitalisatie op verdiensten uit het verleden. Gij ziet alleen wat ze nu minder betalen en niet waarop die kost verhaald wordt. Uw balloneke van netto meer verdienen gaat niet op.

Zijn we al ne stap verder?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 12:11   #9
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik dacht nochtans dat ze een forse aftrek konden doen op de BTW. En voor die wagens waarmee ik de heren zie rondrijden is dat al snel ettelijke duizenden euros.
jaja tavek, laten we lekker veralgemenen.

hoeveel zelfstandigen kent ge eigenlijk persoonlijk?
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 12:24   #10
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En toch vind ik dat ze niet moeten mekkeren, want een heel deel van hun rijkdom stoppen ze in de zaak (de dikke wagen waarmee ze rijden, de laptop(s), kleding...).
Kleding kan je niet inbrengen (tenzij het werkkledij is), een personenwagen slechts voor een deel.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 12:26   #11
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
jaja tavek, laten we lekker veralgemenen.

hoeveel zelfstandigen kent ge eigenlijk persoonlijk?
Ge moet zelfs geen zelfstandigen kennen om te zien waar Tavek fout zit.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 12:39   #12
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik dacht nochtans dat ze een forse aftrek konden doen op de BTW. En voor die wagens waarmee ik de heren zie rondrijden is dat al snel ettelijke duizenden euros.
Wij zijn thuis allemaal zelfstandigen en geloof me, wij werken hard om in onze Corsa kunnen rond te rijden.

En eigenlijk denk ik liever niet aan de onmenselijke belastingsdruk, want we mogen de moed niet verliezen.
Ook niet vergeten dat een serieuze tegenslag (ongeval, ziekte) ons de kop kan kosten. Wij kunnen het ons bv niet permiteren een been te breken bij het skieen.

Denk dus aub niet dat alle zelfstandigen heren en dames zijn.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 12:54   #13
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
jaja tavek, laten we lekker veralgemenen.

hoeveel zelfstandigen kent ge eigenlijk persoonlijk?
3

Den een heeft zijn pensioen al geregeld (3 appartementen die verhuurd worden), de andere doet het enkel op zondag en verdient op 4 dagen per maand meer als zijn fulltime weekjob (en dan is het nog zoiets doms als gewoon dingen verkopen in een winkel), de andere runt een vrij succesvol zelfstandig verzekeringsbedrijf.

De twee laatsten zijn twintigers. En als ik hoor wat die allemaal vertellen van "truken" om zo min mogelijk belastingen te betalen ga ik u zeggen dat ze niet moeten mekkeren. Natuurlijk, als ge niet investeert in een goeie boekhouder....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 13:13   #14
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Overigens, tis de zelfstandigen misschien niet opgevallen, maar als loontrekkende geef ik van mijn (hypothetische) 3000 bruto ook 1300 af, en eindejaars/vakantiegeld wordt nog zwaarder belast. Bonussen moet ge helemaal al niet over denken, das huilen met de pet op kwa belastingen.

Ik pik die zever dat zelfstandigen zouden moeten schooien om rond te komen gewoonweg niet. Als dat zo zou zijn waren ze al lang overgestapt naar loontrekkende, want voor mensen die iet of wat een zaak kunnen managen is er meer als voldoende plek binnen bedrijven. Met betere uren, beter pensioen en betere inkomensbescherming. Dus er zal toch iets moeten zijn waarom mensen liever zelfstandig blijven, niet (en ik denk meteen aan het hoger inkomen).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 13:29   #15
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dus er zal toch iets moeten zijn waarom mensen liever zelfstandig blijven, niet (en ik denk meteen aan het hoger inkomen).
Zelf uren, dagen en vakanties plannen? Onafhankelijk zijn van de grillen van ne werkgever? Uw leven in eigen handen hebben? Het gevoel hebben dat ge u volste potentiaal benut?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 13:46   #16
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Zelf uren, dagen en vakanties plannen? Onafhankelijk zijn van de grillen van ne werkgever? Uw leven in eigen handen hebben? Het gevoel hebben dat ge u volste potentiaal benut?
Das een ilussie. Je kan je jaarlijkse vakantie zelf plannen, en daar houdt het een beetje mee op. Een zelfstandige moet nog steeds zich richten op zijn klanten. Wat inhoudt dat hij moet werken op de uren die voor zijn klanten het beste liggen. Een cafe heeft openingsuren savonds, een frituur rond de middag en savonds, een slager door de dag, een bakker vooral sochtends.....

En sommige zelfstandigen moeten gewoonweg altijd beschikbaar zijn, zoals die verzekeringsmakelaar die ik aanhaalde.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 13:48   #17
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Uw eigen leven in handen hebben (geen echte baas) en "doen waar ge zelf goesting in hebt", ja, Heftruck, dat zie ik voor sommigen als valabele argumenten. Daar hebt ge een punt mee. Maar het moet wel wat opbrengen eh....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 13:53   #18
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik dacht nochtans dat ze een forse aftrek konden doen op de BTW. En voor die wagens waarmee ik de heren zie rondrijden is dat al snel ettelijke duizenden euros.
te betalen BTW en Ontvangen BTW, koop u eens een cursus boekhouden voor dummies he
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 19:53   #19
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Drie jaar geleden hielden we 1/3 netto over, nu 1/4.
Had wel al wel een vermoeden van dat 1/3, maar 1/4 ?
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 22:24   #20
Knipp
Banneling
 
 
Knipp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 januari 2004
Locatie: Virtuix Omni
Berichten: 7.552
Standaard

Ruim de helft.
En als je een beetje creatief bent, eerder twee derden.
Dat is voor inkomens tot pakweg 20K bruto per jaar.

Daarboven moet je minstens 40% netto overhouden. Wie minder beweert, zit ongetwijfeld in 1 of andere slachtofferrol.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be