Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies politieke jongerenvoorzitters 2008 > Isabelle Van Laethem (JGV) (forumsessie 23 juni t.e.m. 29 juni)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Isabelle Van Laethem (JGV) (forumsessie 23 juni t.e.m. 29 juni) Isabelle is voorzitster van Jong Gezond Verstand, de jongerenbeweging van Lijst Dedecker. Bij de verkiezingen in juni 2007 was ze tevens lijsttrekker voor LDD te Brussel-Halle Vilvoorde. Je kan een week lang met haar in discussie gaan.

 
 
Discussietools
Oud 24 juni 2008, 12:12   #21
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dus mensen kiezen ervoor om ziek te worden? om in een kansarm milieu geboren te worden?
Uiteraard niet.
Savatage is offline  
Oud 24 juni 2008, 12:25   #22
pibo®
Parlementslid
 
pibo®'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 1.992
Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Thumbs down

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
600 euro is ruim voldoende om mee rond te komen. Maar als je een luxe-appartement moet huren, en een gsm- en internetabonnement hebt af te betalen dan kan ik best begrijpen dat je moeilijk rondkomt. Maar dan ben je ook verre van arm, als je jezelf zo'n luxeproducten kan veroorloven.


word eens wakker , in de streek hier huur je met moeite nog iest voor 450 € , dwz dat er nog 150 € overschiet om van te leven .......... eten , kleren , gas , water , elentric ............. of zijn dat ook luxe producten !
pibo® is offline  
Oud 24 juni 2008, 12:32   #23
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pibo® Bekijk bericht
word eens wakker , in de streek hier huur je met moeite nog iest voor 450 € , dwz dat er nog 150 € overschiet om van te leven .......... eten , kleren , gas , water , elentric ............. of zijn dat ook luxe producten !
Hier in leuven (één van de duurste streken om te huren in België) huur je met gemak een studio voor 350 euro (alle kost inbegrepen). Genoeg geld over om van te leven.
Savatage is offline  
Oud 24 juni 2008, 12:51   #24
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Uiteraard niet.
wel dan, hoe kunnen die er dan aan doen dat ze arm zijn?

en met 600 euro kom je echt nergens hoor, heb jij ooit al zelfstandig moeten rond komen met je eigen verdiend geld?

stel dat je maar 350 euro moet betalen voor een studio, stel, want ik zou begot niet weten waar dat is, dan heb je dus nog maar 250 over voor eten, kledij, verzekeringen, electriciteitsrekeningen. en dan mag je nog een auto hebben en moet je je bij neerleggen dat je elke dag binnen blijft, zeker niet op reis gaat en hopen dat je net genoeg over hebt om je tv te betalen.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline  
Oud 24 juni 2008, 12:56   #25
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wel dan, hoe kunnen die er dan aan doen dat ze arm zijn?
Arme mensen zitten niet vastgeroest in hun situatie he. Als ze niets anders doen dan klagen (type eno2), dan gaan ze er inderdaad nooit uitkomen, maar als ze ervoor werken dan kunnen ze weldegelijk uit hun situatie komen.

Citaat:
en met 600 euro kom je echt nergens hoor, heb jij ooit al zelfstandig moeten rond komen met je eigen verdiend geld?
Verschillende keren. Ik weet ook wel best dat het leven duurder is geworden de voorbij jaren, maar veel mensen vergeten gemakshalve dat de levensstandaard ook is toegenomen. Veel luxeproducten (gsm, internet, digitale camera's) behoren niet tot de basisbehoeften.

Citaat:
stel dat je maar 350 euro moet betalen voor een studio, stel, want ik zou begot niet weten waar dat is,
Wandel een kwartiertje rond in leuven en je vindt genoeg studio's waar dat zo is.

Citaat:
dan heb je dus nog maar 250 over voor eten, kledij, verzekeringen, electriciteitsrekeningen.
Jups meer dan 60 euro de week om rond te komen. Ik doe dat wekelijks met 50 euro.

Citaat:
en dan mag je nog een auto hebben en moet je je bij neerleggen dat je elke dag binnen blijft, zeker niet op reis gaat en hopen dat je net genoeg over hebt om je tv te betalen.
Auto en tv = luxeproducten
Auto en tv = geen basisbehoeften.
Savatage is offline  
Oud 24 juni 2008, 13:00   #26
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.153
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Wolput Bekijk bericht
600€ genoeg? Ge moet is dringend in contact komen met het echte leven en wat het allemaal kost hoor. Inclusief verzorging. En wat gij vindt is subjectief. Totaal gebrek aan empathie met de echte situaties waar vele uit onze bevolking met geconfronteerd worden.

@ Brother Paul,
dat heeft er allemaal met te maken, met die klassenstrijd waar madam het over had. Alsof er geen armen meer zouden zijn. Manman, vele kunnen hun gezondheidskosten niet meer betalen of moeten de verwarming af laten staan in de winter.

Ik denk dat om uit de discussie te geraken de vakbond een lijst zou moeten maken van de basisbehoeften

Vanuit die lijst redeneren om dan te bepalen wat de aankoop VORK is vanaf bvb 300euro tot 500euro. (naargelang de zone waar je woont)

En dan zou je een bewijs hebben waar de armoede zit... en dat de armoede stijgt of niet stijgt.

Dan zou je ook heel gericht kunnen werken naar het inkleden van die basisbehoeften.
brother paul is offline  
Oud 24 juni 2008, 13:01   #27
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Arme mensen zitten niet vastgeroest in hun situatie he. Als ze niets anders doen dan klagen (type eno2), dan gaan ze er inderdaad nooit uitkomen, maar als ze ervoor werken dan kunnen ze weldegelijk uit hun situatie komen.



Verschillende keren. Ik weet ook wel best dat het leven duurder is geworden de voorbij jaren, maar veel mensen vergeten gemakshalve dat de levensstandaard ook is toegenomen. Veel luxeproducten (gsm, internet, digitale camera's) behoren niet tot de basisbehoeften.



Wandel een kwartiertje rond in leuven en je vindt genoeg studio's waar dat zo is.



Jups meer dan 60 euro de week om rond te komen. Ik doe dat wekelijks met 50 euro.



Auto en tv = luxeproducten
Auto en tv = geen basisbehoeften.
wat met de brandverzekering? familiale verzekering?

en wat moeten die mensen dan hele dagen doen? ik spreek over mensen die totaal verloren zijn voor de arbeidsmarkt wegens te ziek, te oud hé. hele dagen voor hun uit staren?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline  
Oud 24 juni 2008, 13:06   #28
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wat met de brandverzekering? familiale verzekering?

en wat moeten die mensen dan hele dagen doen? ik spreek over mensen die totaal verloren zijn voor de arbeidsmarkt wegens te ziek, te oud hé. hele dagen voor hun uit staren?
My bad, ik sprak over mensen die leven van een uitkering terwijl ze best in staat zijn om te gaan werken. Mensen die te oud zijn: dat hangt ervan af wat je te oud noemt. Ik was begin dit jaar in NYC en daar werkten 70'ers net zoals mensen van 20 of 30 en ze deden dat even goed.
Savatage is offline  
Oud 24 juni 2008, 13:09   #29
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabelle Van Laethem Bekijk bericht
De grenzen van de redelijkheid worden overschreden en een ganse bevolking gegijzeld. Staken is een grondrecht, maar recht op arbeid evenzeer.
"1° het recht op arbeid en op de vrije keuze van beroepsarbeid in het raam van een algemeen werkgelegenheidsbeleid dat onder meer gericht is op het waarborgen van een zo hoog en stabiel mogelijk werkgelegenheidspeil, het recht op billijke arbeidsvoorwaarden en een billijke beloning, alsmede het recht op informatie, overleg en collectief onderhandelen;" De vakbond komt met staken net op voor het recht op arbeid, meerbepaald voor de toevoegingen in het vet.
De vakbond is trouwens geen autoritair maar een democratisch orgaan, staken gebeurt dus op vraag van de leden of toch hun vertegenwoordigers (de vakbondsafgevaardigden.) Het is een legitiem actiemiddel om door velen gedragen eisen te stellen.

Ik denk trouwens dat een groot deel van de bevolking eerder gegijzeld wordt door de dalende koopkracht en/of hoge werkdruk dan door die paar dagen op het jaar dat ze de trein niet kunnen nemen of het zwembad of hun bibliotheek niet ingeraken.

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 24 juni 2008 om 13:10.
StevenNr1 is offline  
Oud 24 juni 2008, 13:11   #30
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
My bad, ik sprak over mensen die leven van een uitkering terwijl ze best in staat zijn om te gaan werken. Mensen die te oud zijn: dat hangt ervan af wat je te oud noemt. Ik was begin dit jaar in NYC en daar werkten 70'ers net zoals mensen van 20 of 30 en ze deden dat even goed.
voor die mensen heeft een sociaal-democratische minister gezorgd: activeren. daar heb ik geen enkel probleem mee, zolang het menselijk gebeurt. je kan niet verwachten van iemand van 40 die jarenlang aan de band heeft gestaan dat hij zich omvormt tot een veelzijdige kantoorbediende.

trouwens, het zijn de bedrijven die de 50-igers ontslaan en weigeren om aan te nemen hoor, steek het niet op die mensen, die voelen zich nog jong genoeg.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline  
Oud 24 juni 2008, 13:36   #31
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Mensen, als jullie hier gewoon discuteren als elders wordt het erg verwarrend voor de mensen die vragen stellen aan mevr. Van Laethem - en mogelijk ook voor haarzelf.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 25 juni 2008, 13:22   #32
Bart Wolput
Burger
 
Geregistreerd: 13 september 2007
Berichten: 167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
600 euro is ruim voldoende om mee rond te komen. Maar als je een luxe-appartement moet huren, en een gsm- en internetabonnement hebt af te betalen dan kan ik best begrijpen dat je moeilijk rondkomt. Maar dan ben je ook verre van arm, als je jezelf zo'n luxeproducten kan veroorloven.

Leeft u eigenlijk van een uitkering? Het zou namelijk veel verklaren. Kankeren op harde werkers en mensen die veel verdienen en zelf bitter weinig arbeid verrichten en wat afgeven op een fictieve klassenstrijd.

Eums beste Savatage, ik ben een bioingenieur in de scheikunde van opleiding, maar ik kom uit de arbeidende klasses (hardewerkende tweeverdieners thuis, maar ook tijden van ziekten gehad, grote kosten...). Dus ik weet beter dan gij, waar de echte problemen des levens vandaan komen.

600€/maand zijn peanuts, zeker als gepensioneerde! Houdt is op met dieje zever.

Laatst gewijzigd door Bart Wolput : 25 juni 2008 om 13:28.
Bart Wolput is offline  
Oud 25 juni 2008, 13:26   #33
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.153
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Wolput Bekijk bericht
Eums beste Savatage, ik ben een bioingenieur van afleiding, maar ik kom uit de sociaal lagere klasses (harde tweeverdieners thuis, maar ook tijden van ziekten gehad, grote kosten...). Dus ik weet beter dan gij, waar de echte problemen des levens vandaan komen.

Gij die wsl alles voorgeschoteld krijgt, moet dus niet tegen mij zagen over wat het echte leven zou kosten of inhouden.
600€/maand zijn peanuts, zeker als gepensioneerde!
Technisch gezien kan geen enkele gepensioneerde met zijn wedde naar een rusthuis...

Dat wil ofwel zeggen dat de rusthuizen profiteren van hun relatieve monopolie positie
Dat wil ook zeggen dat rusthuizen waanzinnig dure prijzen rekenen voorhun diensten omdat er teweinig efficientie mechanismen aanwezig zijn
En dat wil vooral zeggen dat rusthuizen dramatisch goedkoper moeten worden door een aankoopcentrale die de rechten van de gepensioneerden bedingt
brother paul is offline  
Oud 25 juni 2008, 13:33   #34
Bart Wolput
Burger
 
Geregistreerd: 13 september 2007
Berichten: 167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Technisch gezien kan geen enkele gepensioneerde met zijn wedde naar een rusthuis...

Dat wil ofwel zeggen dat de rusthuizen profiteren van hun relatieve monopolie positie
Dat wil ook zeggen dat rusthuizen waanzinnig dure prijzen rekenen voorhun diensten omdat er teweinig efficientie mechanismen aanwezig zijn
En dat wil vooral zeggen dat rusthuizen dramatisch goedkoper moeten worden door een aankoopcentrale die de rechten van de gepensioneerden bedingt
Kent u de rusthuis politiek? Ze krijgen gewoon veel te weinig middelen. Het is inderdaad erg duur. Maar wat bedoel je met efficiënter? Nog meer patiënten per verpleegster/verpleger? Nog minder randanimatie in de rusthuizen? Het moet zeker en vast toegankelijk zijn voor iedereen, maar de kwaliteit moet voldoende hoog zijn. Meer middelen!

We moeten gewoon oppassen voor dat soort rusthuispolitiek. Rusthuizen dienen voor mensen die echt niet zonder begeleiding kunnen.

Er moeten dringend meer sociale ouderwoningen komen, met thuiszorg voor de minder hulpbehoevende gepensioneerden. Dat is een systeem dat al goed op poten staat, zeer efficiënt verloopt én goedkoper is voor zowel de gepensioneerde als de maatschappij (het is immers geen continue zorgsysteem (dat is wat rusthuizen duur maakt)). Ook gezonde gepensioneerden moeten zo lang als mogelijk in dergelijke sociale woonsten blijven wonen (of in eigen woonsten).

Laatst gewijzigd door Bart Wolput : 25 juni 2008 om 13:35.
Bart Wolput is offline  
Oud 25 juni 2008, 13:35   #35
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Een vakbond is een bundeling van eigenbelangers...
Chipie is offline  
Oud 25 juni 2008, 13:36   #36
Bart Wolput
Burger
 
Geregistreerd: 13 september 2007
Berichten: 167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Een vakbond is een bundeling van eigenbelangers...
U hebt gelijk . U kan het ook vertegenwoordigers noemen. Eigenbelang van de werknemers. Iets mis mee of zo? De vakbond is geen liefdadigheidsinstelling.
Bart Wolput is offline  
Oud 25 juni 2008, 13:37   #37
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.153
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Wolput Bekijk bericht
Kent u de rusthuis politiek? Ze krijgen gewoon veel te weinig middelen. Het is inderdaad erg duur. Maar wat bedoel je met efficiënter? Nog meer patiënten per verpleegster/verpleger? Nog minder randanimatie in de rusthuizen? Het moet zeker en vast toegankelijk zijn voor iedereen, maar de kwaliteit moet voldoende hoog zijn. Meer middelen!

We moeten gewoon oppassen voor dat soort rusthuispolitiek. Rusthuizen dienen voor mensen die echt niet zonder begeleiding kunnen.

Er moeten dringend meer sociale ouderwoningen komen, met thuiszorg voor de minder hulpbehoevende gepensioneerden. Dat is een systeem dat al goed op poten staat, zeer efficiënt verloopt én goedkoper is voor zowel de gepensioneerde als de maatschappij (het is immers geen continue zorgsysteem (dat is wat rusthuizen duur maakt)). Ook gezonde gepensioneerden moeten zo lang als mogelijk in dergelijke sociale woonsten blijven wonen (of in eigen woonsten).
Als een privérusthuis 50% goedkoper werkt dan een OCMW,zegt dat voor mij alles.

by the way, ik was juist aan het denken, in onze maatschappij worden de problemen altijd gebannen:
je weet wel -> gehandicapte in een instelling; zieken in een ziekenhuis, gepensioneerden in een rusthuis.
Maar wat doe je met de sociale zwakkere ? waarom worden die niet in een sociaal huis gedropt ?
brother paul is offline  
Oud 25 juni 2008, 14:12   #38
Bart Wolput
Burger
 
Geregistreerd: 13 september 2007
Berichten: 167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Als een privérusthuis 50% goedkoper werkt dan een OCMW,zegt dat voor mij alles.
Van waar haal je dit? Kwa prijs zijn die best concurrentieel hoor. Ze krijgen ook beide evenveel subsidies per inwoner.
Bart Wolput is offline  
Oud 25 juni 2008, 14:15   #39
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.153
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Wolput Bekijk bericht
Van waar haal je dit? Kwa prijs zijn die best concurrentieel hoor. Ze krijgen ook beide evenveel subsidies per inwoner.
ik woon volgens mij niet op een eiland, ik zie honderden mensen per dag, ik ben een babbelaar, dus ja ik heb dat al verschillende keren gehoord en gelezen.

Vooral architecten lachen zich ziek met de normen van rusthuizen bvb en het verschil tussen privé en ocmw rusthuizen.
brother paul is offline  
Oud 25 juni 2008, 14:19   #40
Bart Wolput
Burger
 
Geregistreerd: 13 september 2007
Berichten: 167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik woon volgens mij niet op een eiland, ik zie honderden mensen per dag, ik ben een babbelaar, dus ja ik heb dat al verschillende keren gehoord en gelezen.

Vooral architecten lachen zich ziek met de normen van rusthuizen bvb en het verschil tussen privé en ocmw rusthuizen.
Ja, ik zie ook elke dag honderden mensen, maar dat is nu niet direct een referentie he. Ik vind het toch raar, dat je zoiets stelt zonder absolute cijfers. En vooral wat breng je in rekening? Want in OCMW rusthuizen zitten inderdaad meer OCMW trekkers. Maar dat erbij gaan tellen, zorgt wel voor een serieuze scheeftrekking van de som he. Je moet dus kijken naar de absolute werkingskosten "per ouderplaats".

En daarnaast:
1) hoe zijn de kamers (grootte, voorzieningen)
2) hoeveel personeel per persoon
3) kwaliteit van de nazorg
etc etc

Laatst gewijzigd door Bart Wolput : 25 juni 2008 om 14:23.
Bart Wolput is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be