Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 november 2007, 10:03   #1
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard Crisis maakt Vlaams Kartel sterker

Sommigen hoopten dat de crisis het kartel van CD&V en NVA zou verzwakken of zelfs uiteenspelen.

Het omgekeerde lijkt waar.

Eerder hadden we al de brief van de 16 Noordkempense CD&V-kaderleden, die de band met de NVA bevestigden en aanhaalden. Nu blijkt uit een peiling van het Belang van Limburg dat zo goed als alle Limburgse CD&V-burgemeesters de band met de NVA essentieel vinden.

http://www.hbvl.be/nieuws/printversi...-D8114EA9806E}

Citaat:
Het Belang van Limburg peilde dan weer naar de sterkte van het kartel met N-VA. Het kartel met N-VA staat voorop, vinden drie op vier CD&V-burgemeesters in Limburg.

Vier van de 23 christendemocratische burgemeesters menen dan weer dat het land na 171 dagen dringend nood heeft aan een regering, en dat kartelpartner N-VA bijgevolg moet inbinden of zijn conclusies moet trekken. De uitslag is verrassend omdat met name CD&V-Limburg eind 2003 het meeste tegenstand bood tegen die kartelvorming.
Wat velen hier al betoogden, blijkt uit te komen: CD&V en NVA zijn op het terrein stilaan een eenheid aan het vormen, in het besef dat enkel een sterke formatie de Vlaamse positie in België op een evenwichtig peil kan brengen.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 10:16   #2
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Belga, 24/11/07

Citaat:
Lokale CD&V'ers vragen Vandeurzen oppositie te overwegen

In een open brief aan hun voorzitter Jo Vandeurzen drukken zestien lokale CD&V-mandatarissen uit de Kempen hun bezorgdheid uit over de formatie. "Onze verkiezingsoverwinning mag geen democratisch vergiftigd geschenk worden", klinkt het. Het Franstalig non tegen de eisen tot staatshervorming vinden de CD&V'ers ronduit misdadig, maar CD&V mag van hen niet toegeven. En desnoods betekent dat voor hen aan de zijlijn gaan staan.

"Partijbelang dienen"
"Uiteraard kunnen we dit (het programma realiseren) het best vanuit de regering doen, maar als het niet mogelijk is, moeten we resoluut voor de oppositie kiezen", stellen de CD&V'ers. Anders vrezen ze voor hun geloofwaardigheid. En mocht Yves Leterme het nog niet helemaal begrepen hebben: "Iedereen moet uiteindelijk dit partijbelang dienen."

"Trouw aan gegeven woord"
Het is volgens de briefschrijvers aan de voorzitter om het been stijf te houden. "Voorzitter, laat de oude CVP niet uit haar as herrijzen. Laten we trouw zijn aan ons gegeven woord. Wij zijn niet langer als enigen verantwoordelijk voor het landsbelang. Met 30 procent moeten we daarin bescheiden zijn." (belga/svm)
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 10:40   #3
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Kortaf, in alle eerlijkheid, zie jij dat allemaal weerspiegeld in de houding van YLT of in de voorstelllen die hij ter tafel legt ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 10:41   #4
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Kortaf, in alle eerlijkheid, zie jij dat allemaal weerspiegeld in de houding van YLT of in de voorstelllen die hij ter tafel legt ?
Neen.

Wel in de houding van Jo Van Deurzen en honderden kaderleden en lokale mandatarissen.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 10:48   #5
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Neen.

Wel in de houding van Jo Van Deurzen en honderden kaderleden en lokale mandatarissen.
Van Rompuy, Dehaene, Renders, Cortebeeck, Leterme ... toch ook geen onbeduidende opsomming hé

waar ligt volgens jou de echte machtskern ? als je er nu twee of drie zou moeten noemen, wie heeft de macht in de CD&V ?

ik leg ze bij 1 Cortebeeck 2 Leterme 3 Dehaene (maar idd mogelijk hangt Jo Van Deurzen daar ook nog ergens tussen, maar vergis u niet, Jo speelt zijn rol goed maar is , dacht ik, toch ook gewoon vakbondszuil hoor.)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 10:54   #6
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Van Rompuy, Dehaene, Renders, Cortebeeck, Leterme ... toch ook geen onbeduidende opsomming hé

waar ligt volgens jou de echte machtskern ? als je er nu twee of drie zou moeten noemen, wie heeft de macht in de CD&V ?

ik leg ze bij 1 Cortebeeck 2 Leterme 3 Dehaene (maar idd mogelijk hangt Jo Van Deurzen daar ook nog ergens tussen, maar vergis u niet, Jo speelt zijn rol goed maar is , dacht ik, toch ook gewoon vakbondszuil hoor.)
De basis van de CD&V, van de leden tot de kaderleden en lokale mandatarissen, zit voor 80 pct in onze zak. De CD&V is van oudsher de grootste Vlaamse volkspartij. Het is imho cruciaal dat we die aan onze kant krijgen/houden. Je kan toch niet zeggen dat de NVA nog niet gewogen heeft op de regeringsvorming hé? Stel je eens voor wat het zou geweest zijn zonder NVA en met een klassieke CVP zoals we ze altijd gekend hebben...

Ik vind dus dat we de trend naar een rustige Vlaamsgezinde houding bij de CD&V-basis moeten ondersteunen en aanmoedigen. Daarin speelt het kartel een cruciale rol. De CD&V top zal uiteindelijk moeten volgen.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 13:03   #7
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

De krokodillen van de Cdv , gesteund door Acw en vakbond, zou wel naar de oude toestand willen.

Een hoop leden en meer modern denkende mandatarissen vrezen echter de terechte pandoering die ze gaan krijgen...indien...

De keuze is nu dus :

Worden we weer de goede oude Cdv, of gaan we onze beloften waarmaken?

Ik tip op het eerste.

Als Weverke meegaat....einde Nva.
Daa-ag Weverke.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 13:32   #8
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
De krokodillen van de Cdv , gesteund door Acw en vakbond, zou wel naar de oude toestand willen.

Een hoop leden en meer modern denkende mandatarissen vrezen echter de terechte pandoering die ze gaan krijgen...indien...

De keuze is nu dus :

Worden we weer de goede oude Cdv, of gaan we onze beloften waarmaken?

Ik tip op het eerste.

Als Weverke meegaat....einde Nva.
Daa-ag Weverke.
Gij denkt dat een CD&V-congres, laat staan een N-VA congres, dat zou goedkeuren?
__________________
Racism is a weapon of mass destruction
100% VLAMING is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 13:37   #9
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Van Rompuy, Dehaene, Renders, Cortebeeck, Leterme ... toch ook geen onbeduidende opsomming hé

waar ligt volgens jou de echte machtskern ? als je er nu twee of drie zou moeten noemen, wie heeft de macht in de CD&V ?

ik leg ze bij 1 Cortebeeck 2 Leterme 3 Dehaene (maar idd mogelijk hangt Jo Van Deurzen daar ook nog ergens tussen, maar vergis u niet, Jo speelt zijn rol goed maar is , dacht ik, toch ook gewoon vakbondszuil hoor.)
In De Morgen zeggen ze: Van Deurzen is CM
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 13:38   #10
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Van Rompuy, Dehaene, Renders, Cortebeeck, Leterme ... toch ook geen onbeduidende opsomming hé

waar ligt volgens jou de echte machtskern ? als je er nu twee of drie zou moeten noemen, wie heeft de macht in de CD&V ?

ik leg ze bij 1 Cortebeeck 2 Leterme 3 Dehaene (maar idd mogelijk hangt Jo Van Deurzen daar ook nog ergens tussen, maar vergis u niet, Jo speelt zijn rol goed maar is , dacht ik, toch ook gewoon vakbondszuil hoor.)
Cortebeeck gaat samen met de andere vakbonden eens proberen te tonen dat het ACW er ook nog is: betoging op zat 15 dec tegen o.a. splitsing sociale zekerheid.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 13:40   #11
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
In De Morgen zeggen ze: Van Deurzen is CM
In dat blad van de smet van Vlaanderen?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 14:36   #12
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Cortebeeck gaat samen met de andere vakbonden eens proberen te tonen dat het ACW er ook nog is: betoging op zat 15 dec tegen o.a. splitsing sociale zekerheid.
Die betoging wordt in eerste plaats aangekondigd als een betoging tegen de levensduurte (zie DS online)
Omdat ze maar al te goed weten dat de Vlaamse werknemer tegen die transfers is;
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 14:40   #13
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Die betoging wordt in eerste plaats aangekondigd als een betoging tegen de levensduurte (zie DS online)
Omdat ze maar al te goed weten dat de Vlaamse werknemer tegen die transfers is;
en toch is de eindspeech van Cortebeeck voorspelbaar ... dat de Vlaamse arbeider zich maar niet te veel meer laat gebruiken ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 14:40   #14
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Die betoging wordt in eerste plaats aangekondigd als een betoging tegen de levensduurte (zie DS online)
Omdat ze maar al te goed weten dat de Vlaamse werknemer tegen die transfers is;
Op de radio zei men ook: tegen splitsing
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 14:45   #15
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Op de radio zei men ook: tegen splitsing
niet waar
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 14:56   #16
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
niet waar
Bewijs dat ik lieg. Ik weet wat ik gehoord heb om 12 uur.
Zelfs 2 keer beluisterd via DVB-T; de digitale tv uitzendingen van de VRT waarmee je ook radio kunt ontvangen en de nieuwsberichten continu herhaald worden.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 14:57   #17
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Bewijs dat ik lieg. Ik weet wat ik gehoord heb om 12 uur.
Zelfs 2 keer beluisterd via DVB-T; de digitale tv uitzendingen van de VRT waarmee je ook radio kunt ontvangen en de nieuwsberichten continu herhaald worden.
waarom moet ik bewijzen dat u liegt? Is het niet eenvoudiger om niet te liegen?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 15:06   #18
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
waarom moet ik bewijzen dat u liegt? Is het niet eenvoudiger om niet te liegen?
Weten uw ouders dat ge niet zijt gaan voetballen en op internet onzin zit te vertellen?
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 15:48   #19
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Cortebeeck gaat samen met de andere vakbonden eens proberen te tonen dat het ACW er ook nog is: betoging op zat 15 dec tegen o.a. splitsing sociale zekerheid.
Allé, weer een betoging van 25.000 man met hopelijk dit keer wat meer Vlamingen. Heeft de eerste dan niets uitgehaald?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 15:49   #20
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
niet waar
Ze hebben dat inderdaad op het radionieuws van 12u gezegd.
De bonden spelen het smerig: in een betoging tegen de levensduurte - iets wat idd iedereen verontrust - smokkelen ze een puur communautair-unitaristisch standpunt binnen. Eens zien hoeveel potentiële betogers ze daarmee verliezen.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 28 november 2007 om 15:51.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be