Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 oktober 2012, 11:10   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Sp.a : ‘Wonen in eigen streek’ gaat sociale verdringing tegen

De Vlaamse regering moet alle mogelijke inspanningen leveren om het wonen in eigen streek te blijven bevorderen. “Het decreet dat nu in vraag wordt gesteld door het Europees Hof van Justitie is in de eerste plaats een sociale maatregel”, benadrukt sp.a-Vlaams parlementslid Else De Wachter.. “Het is belangrijk dat mensen de kans krijgen om betaalbaar te wonen in de gemeente waarmee ze een speciale band hebben.”

‘Wonen in eigen streek’ geeft gemeentebesturen het recht om bij de verkoop van nieuwe woonkavels voorrang te geven aan mensen die een nauwe band hebben met de gemeente. Het is een manier om het betaalbaar wonen in eigen streek te bevorderen en sociale verdringing tegen te gaan. Maar na een klacht van het FDF oordeelt het Europees Hof van Justitie dat het ‘wonen in eigen streek’ strijdig zou zijn met het Europees recht. Het Grondwettelijk Hof moet nu bepalen of het decreet overeind blijft.

“Het wonen in eigen streek is in de eerste plaats een sociale maatregel”, zegt De Wachter. “De maatregel geldt in 69 gemeenten: niet alleen in de Vlaamse rand rond Brussel, maar ook in het noorden van Antwerpen en aan de kust. Wonen in eigen streek dient dus helemaal niet om het Vlaamse karakter van die gemeenten te beschermen, zoals het FDF beweert, maar om jonge mensen en gezinnen de kans te geven om te wonen in de gemeente waar ze zijn opgegroeid.”

“In Kapelle-op-den-Bos, waar ik burgemeester ben, wordt de grond in erfpacht ter beschikking gesteld aan de gemeente. Wij realiseren dan koop-, huurwoningen of percelen waar we de grondprijs niet meer aanrekenen. Die gaan dan prioritair naar jonge gezinnen uit de gemeente of naar jongeren die willen terugkeren naar de plek waar ze opgroeiden. Als gemeenten niet kunnen ingrijpen op de markt, is wonen simpelweg onbetaalbaar voor die jonge groep.”

Vlaams minister van Wonen Freya Van den Bossche laat onderzoeken hoe de vork nu juridisch in de steel zit, maar verzekerde het Vlaams parlement dat ze het principe van wonen in eigen streek voluit verdedigt. “De Vlaamse regering moet er alles aan doen om het wonen in eigen streek te bevorderen. Als het Grondwettelijk Hof dit specifieke decreet zou schrappen, zijn alternatieve maatregelen nodig om de sociale verdringing van jonge gezinnen tegen te gaan. Ze moeten de kans blijven krijgen om te wonen in de gemeente waar ze een speciale band mee hebben.”

Meer info:

Else De Wachter

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2012, 12:30   #2
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Naar het Europees Hof van Justitie moet geluisterd worden. Diegenen voor wie wonen in eigen streek niet meer betaalbaar is moeten maar uitwijken naar semi- verlaten goedkope gebieden in het buitenland, zoals ik.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2012, 17:44   #3
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Naar het Europees Hof van Justitie moet geluisterd worden. Diegenen voor wie wonen in eigen streek niet meer betaalbaar is moeten maar uitwijken naar semi- verlaten goedkope gebieden in het buitenland, zoals ik.
ja, maar wie is naar da hof getrokken? De franstaligen natuurlijk! Met deze huidige regel kunnen ze moeilijker opkopen in de vlaamse rand
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2012, 18:11   #4
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Dus Sp.a zegt hier: eigen volk, euhm, streek eerst?
__________________
Wortelloze bomen vallen

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 12 oktober 2012 om 18:18.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2012, 19:36   #5
Nar
Burgemeester
 
Nar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2012
Berichten: 512
Standaard

Schandalig : ik wil met mijn geld arme tamzakken uit Vlaanderen verjagen. Geen geld wegens te dom en/of te lui en in de Vlaamse rand of ten noorden van Antwerpen geboren ? Bol het af naar Charleroi ofzo ja. Te moeilijk om (ander) werk én een andere woonst tegelijkertijd te zoeken : hang uzelf op.
Nar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2012, 20:24   #6
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nar Bekijk bericht
Schandalig : ik wil met mijn geld arme tamzakken uit Vlaanderen verjagen. Geen geld wegens te dom en/of te lui en in de Vlaamse rand of ten noorden van Antwerpen geboren ? Bol het af naar Charleroi ofzo ja. Te moeilijk om (ander) werk én een andere woonst tegelijkertijd te zoeken : hang uzelf op.
Put your money where your mouth is.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 11:24   #7
F.B.
Parlementslid
 
Geregistreerd: 28 juli 2011
Berichten: 1.748
Standaard

Ik denk dat het "Eigen" concept wel eens de toekomst zou kunnen worden om een leefbare samenleving in stand te houden.
Was er geen partij die dat al heel lang in zijn programma heeft staan?
__________________
Mein Land
F.B. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 12:07   #8
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Wonen in eigen streek dient dus helemaal niet om het Vlaamse karakter van die gemeenten te beschermen, zoals het FDF beweert
En zelfs als dat één van de doelstellingen was: is zoiets dan verboten?????
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 17:27   #9
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Neveneffecten : franstaligen die generaties lang in Vlaanderen wonen "genieten" eveneens van dit "voorrecht". Men zou beter het wonen "overal" aan doenbare prijzen promoten, zodat het recht om te gaan en staan waar men wil gegarandeerd is.

sociale mobiliteit = mogelijkheid om daar waar men wenst te wonen te gaan.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be