Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 april 2018, 19:45   #101
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
https://www.vacature.com/nl-be/carri...ijs-in-cijfers

er wordt door Vlaanderen zowat voorzien in 1 leerkracht per 10 leerlingen. Toch zijn er veel klassen met 20-30 leerlingen. Waarom? Omdat de koepels nogal wat van die uren weghalen om allerhande ander volk werk te geven. Tijd dat de overheid de koepels verplicht om die betaalde uren te gebruiken voor wat ze dienen: les geven.
secretariaten, coordinatoren, opvoeders, klusjesmannen, directies, enz....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2018, 20:41   #102
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zijn die bedoeld om de bachelor onderwijs te vervangen?

Dat dacht ik niet. Het is een master om bvb na uw bachelor taal en letterkunde te doen.
Educatieve bachelors is voor de hogescholen.

Educatieve masters worden ingericht aan de universiteiten, waarvan de opleiding bestaat uit 120 credits (= 2 jaar). Het hangt van de universiteiten af, maar in principe kan iedere faculteit een educatieve master inrichten, hetzij als een ma-na-ba opleiding hetzij verkort (60 credits) als ma-na-ma enkel via zij-instroom (educatieve master na domeinmaster).

Dus ja, er zullen ongetwijfeld educatieve masters burgelijk ingenieur zijn (zij-instroom, extra jaar). Dit verschilt niet veel met de huidige SLO-opleiding, de vakbekwaamheden zullen wel wijzigen.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2018, 21:10   #103
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Educatieve bachelors is voor de hogescholen.

Educatieve masters worden ingericht aan de universiteiten, waarvan de opleiding bestaat uit 120 credits (= 2 jaar). Het hangt van de universiteiten af, maar in principe kan iedere faculteit een educatieve master inrichten, hetzij als een ma-na-ba opleiding hetzij verkort (60 credits) als ma-na-ma enkel via zij-instroom (educatieve master na domeinmaster).

Dus ja, er zullen ongetwijfeld educatieve masters burgelijk ingenieur zijn (zij-instroom, extra jaar). Dit verschilt niet veel met de huidige SLO-opleiding, de vakbekwaamheden zullen wel wijzigen.
Vroeger moest je als burgerlijk ingenieur een aggregaatopleiding hebben om in het secundair les te geven
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2018, 10:33   #104
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Vroeger moest je als burgerlijk ingenieur een aggregaatopleiding hebben om in het secundair les te geven
Niet alleen voor burgerlijk, voor alles.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2018, 10:38   #105
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
Ik ben absoluut geen linguïst, maar ik heb (toen nog) toekomstige leerkrachten Frans hun teksten nog zitten verbeteren, omdat ze stampvol met taalfouten stonden.

Vroeger was 'de schoolmeester' een van de notabelen van het dorp, samen met meneer doktoor, de notaris en de pastoor. Die mens kon en wist iets.

Nu zijn er zeer veel die pas voor het onderwijs gaan nadat ze iets anders zonder succes hebben geprobeerd. Spijtige zaak, de grijze massa van onze burgers is zowat de enige grondstof die we hebben. Men is veel te zwak geworden in het onderwijs en telke male zit men naar beneden te nivelleren. Dat is een zichzelf versterkend effect.
Over welke tijd heb je het? De schoolmeester een notabele van het dorp?
De tijd van "wij heren van Zichem" van vlak na de eerste wereldoorlog.?
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2018, 11:00   #106
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Over welke tijd heb je het? De schoolmeester een notabele van het dorp?
De tijd van "wij heren van Zichem" van vlak na de eerste wereldoorlog.?
Mira
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2018, 11:29   #107
XenApp
Parlementslid
 
XenApp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Guess what. Als je iemand voor een klas zet die de stof niet beheerst, en zich er niet in interesseert....kan je onmogelijk leerlingen begeesteren en motiveren. Omdat je dat zelf ook niet bent.
Dit is ook voor het geval wanneer men de stof wel beheerst maar geen goesting heeft om les te geven.

voorbeeldje uit mijn secundair: een burgerlijk ingenieur gaf daar elektriciteit maar zijn idee van lesgeven was alles letterlijk uit de boek lezen, inclusief nummering van de hoofdstukken. Nooit praktische ervaring ergens opgedaan.

Motivatie: 0%
Leuke praktische voorbeelden: 0%
Wachten op ziektedagen + pensioen: 100%
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2018, 11:57   #108
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XenApp Bekijk bericht
Dit is ook voor het geval wanneer men de stof wel beheerst maar geen goesting heeft om les te geven.

voorbeeldje uit mijn secundair: een burgerlijk ingenieur gaf daar elektriciteit maar zijn idee van lesgeven was alles letterlijk uit de boek lezen, inclusief nummering van de hoofdstukken. Nooit praktische ervaring ergens opgedaan.

Motivatie: 0%
Leuke praktische voorbeelden: 0%
Wachten op ziektedagen + pensioen: 100%
Een wash-out.

Die mens heeft ergens de verkeerde afrit genomen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2018, 07:13   #109
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Ik heb lang gedacht dat Frankrijk een bijzonder slecht onderwijssysteem had, en vergeleek dat met wat ik gekend had in Belgie. Maar ik begin te begrijpen dat het een tendens is in de ganse Westerse wereld, en dat de Franse decadentie van het onderwijssysteem gewoon een avant-garde positie was op de natuurlijke evolutie naar "slechter en slechter" van het openbare onderwijs in de hele westerse wereld.

Het is merkwaardig vast te stellen dat over de laatste dertig of veertig jaar, ongeveer alle technologie met reuzensprongen is vooruit gegaan (natuurlijk in de eerste plaats elektronica, maar het is ook waar voor geneeskunde, autos, vliegtuigen, communicatie, film....) maar de "technologie" om kinderen dingen aan te leren is denderend achteruit gegaan in vele landen. Wat goed werkte 30 jaar geleden, is nu nog enkel maar een verre droom die niet kan waargemaakt worden.

Hoe komt dat ? Ik heb daar een theorietje over. Ik denk dat het onderwijs eigenlijk niet slechter wordt, maar dat wij gewoon van een uitzonderlijke periode komen in het onderwijs (de jaren 60-80 zeg maar). Inderdaad, onderwijs (door de staat georganiseerd) is in 't algemeen GEEN middel om "kinderen nuttige dingen te leren". Dat was enkel maar zo in die uitzonderlijke periode 1960-80. Onderwijs door de staat georganiseerd is gewoon een indoctrinatie systeem dat "brave burgers" moet kweken, meer niet. Dat wil zeggen, naargelang de "waarden" van de maatschappij: goeie soldaten, goeie boeren, goeie belastingsbetalers, en/of goeie kiezers.

Het is enkel in de periode 1960-1980 dat de westerse wereld schrik had van de technologische voorsprong van de Soviets, dat wij een performant LEERsysteem hadden opgesteld. Maar nu is dat nergens meer goed voor. De school is daar om de heersende sociale orde in te lepelen, meer niet.

Als we verkeerdelijk gaan meten hoe de school "nuttige dingen leert" meten we niet waar dat systeem voor opgesteld is, en vinden we natuurlijk teleurstellende resultaten. Maar als we kijken waar de school daadwerkelijk voor dient, namelijk het mediocratische gedachtengoed (het politiek correcte knuffeldenken) propageren, dan maakt dat systeem wel degelijk goeie vooruitgang. Logisch denken is niet direct een kwaliteit dat je in goed kiesvee en braaf multicultureel consumentenvee wil bekomen. En dus moet de school dat verstoren en dat doet ze uitzonderlijk goed.

De school is met andere woorden teruggekeerd naar waar Karel de Grote ze voor uitgevonden had: gelovige burgers in de waarden van de heersende sociale structuren maken. De korte periode waar de school daadwerkelijk dingen wilde leren uit schrik voor de Russen, was eerder de uitzondering. Dat wordt nu gecorrigeerd.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2018, 07:30   #110
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik heb lang gedacht dat Frankrijk een bijzonder slecht onderwijssysteem had, en vergeleek dat met wat ik gekend had in Belgie. Maar ik begin te begrijpen dat het een tendens is in de ganse Westerse wereld, en dat de Franse decadentie van het onderwijssysteem gewoon een avant-garde positie was op de natuurlijke evolutie naar "slechter en slechter" van het openbare onderwijs in de hele westerse wereld.

Het is merkwaardig vast te stellen dat over de laatste dertig of veertig jaar, ongeveer alle technologie met reuzensprongen is vooruit gegaan (natuurlijk in de eerste plaats elektronica, maar het is ook waar voor geneeskunde, autos, vliegtuigen, communicatie, film....) maar de "technologie" om kinderen dingen aan te leren is denderend achteruit gegaan in vele landen. Wat goed werkte 30 jaar geleden, is nu nog enkel maar een verre droom die niet kan waargemaakt worden.

Hoe komt dat ? Ik heb daar een theorietje over. Ik denk dat het onderwijs eigenlijk niet slechter wordt, maar dat wij gewoon van een uitzonderlijke periode komen in het onderwijs (de jaren 60-80 zeg maar). Inderdaad, onderwijs (door de staat georganiseerd) is in 't algemeen GEEN middel om "kinderen nuttige dingen te leren". Dat was enkel maar zo in die uitzonderlijke periode 1960-80. Onderwijs door de staat georganiseerd is gewoon een indoctrinatie systeem dat "brave burgers" moet kweken, meer niet. Dat wil zeggen, naargelang de "waarden" van de maatschappij: goeie soldaten, goeie boeren, goeie belastingsbetalers, en/of goeie kiezers.

Het is enkel in de periode 1960-1980 dat de westerse wereld schrik had van de technologische voorsprong van de Soviets, dat wij een performant LEERsysteem hadden opgesteld. Maar nu is dat nergens meer goed voor. De school is daar om de heersende sociale orde in te lepelen, meer niet.

Als we verkeerdelijk gaan meten hoe de school "nuttige dingen leert" meten we niet waar dat systeem voor opgesteld is, en vinden we natuurlijk teleurstellende resultaten. Maar als we kijken waar de school daadwerkelijk voor dient, namelijk het mediocratische gedachtengoed (het politiek correcte knuffeldenken) propageren, dan maakt dat systeem wel degelijk goeie vooruitgang. Logisch denken is niet direct een kwaliteit dat je in goed kiesvee en braaf multicultureel consumentenvee wil bekomen. En dus moet de school dat verstoren en dat doet ze uitzonderlijk goed.

De school is met andere woorden teruggekeerd naar waar Karel de Grote ze voor uitgevonden had: gelovige burgers in de waarden van de heersende sociale structuren maken. De korte periode waar de school daadwerkelijk dingen wilde leren uit schrik voor de Russen, was eerder de uitzondering. Dat wordt nu gecorrigeerd.
Ik moet u gelijk geven. ik heb 3 kinderen met een zekere spreiding in leeftijd. Maar wat ik vaststel is hetvolgende : er wordt voortdurend gepeild naar de politieke voorkeur, in het bijzonder naar die van de ouders, vooral als ze nog jong zijn en multicul wordt voortdurend naar voor geschoven als het ideale systeem, zonder discussie. Nu was er alweer een solidariteitsactie voor Afghanistan in de school van mijn jongste dochter. De kinderen worden inderdaad in hun gedachten gekneed om later brave volgzame burgers te worden, zonder kritiek.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2018, 07:43   #111
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Mijn zoon gaat maar af en toe eens naar de les om min of meer te weten wat hij precies moet kennen + de verplichte oefeningen . Hij leert alles online en hij is tot nu toe altijd geslaagd . Enfin , hij gaat er een half jaar langer over doen dan de duurtijd van de studie.
Voor mij is dat goed.
dus na de zomer nog een half jaar.
Puur tijdverlies zegt hij , die lessen en veel beter uitgelegd online.
dat is wat ik ook regelmatig hoor.

voor mij een illustratie dat onderwijs niet mee is met de beschikbaarheid van dikwijls bijzonder educatief gebrachte en correcte kennis op het internet.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2018, 08:02   #112
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat is wat ik ook regelmatig hoor.

voor mij een illustratie dat onderwijs niet mee is met de beschikbaarheid van dikwijls bijzonder educatief gebrachte en correcte kennis op het internet.
Vanaf het middelbaar onderwijs kan zeker 50-60 procent van de leerkrachten vervangen worden door online video's ,hun meerwaarde is 0. En dan schat ik het nog aan de lage kant.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2018, 09:13   #113
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Het beste wat de westerse maatschappij kan overkomen is een all-out space race waar europa tientallen en tientallen miljarden aan spendeert (waarschijnlijk honderden). Bijvoorbeeld een race naar Mars.

De ontwikkeling van de technologie die hier bij komt te kijken, het enthousiasme voor ingenieursstudies dat hernieuwd zal zijn & het opwaarderen van onze maakindustrie zullen onze economie hervitaliseren. Voor iedere euro uitgegeven aan dit ruimtevaartproject zullen er veel meer terugvloeien naar de staatskas en de burger in de vorm van nieuwe producten, niewe en efficientere productietechnologie, space mining, efficienter energiegebruik, nieuwe diensten, een veel beter opgeleide beroepsbevolking, enz....

Maak mij dictator perpetuo en we regelen dat.

Laatst gewijzigd door Tavek : 19 april 2018 om 09:13.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2018, 09:15   #114
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het beste wat de westerse maatschappij kan overkomen is een all-out space race waar europa tientallen en tientallen miljarden aan spendeert (waarschijnlijk honderden). Bijvoorbeeld een race naar Mars.

De ontwikkeling van de technologie die hier bij komt te kijken, het enthousiasme voor ingenieursstudies dat hernieuwd zal zijn & het opwaarderen van onze maakindustrie zullen onze economie hervitaliseren. Voor iedere euro uitgegeven aan dit ruimtevaartproject zullen er veel meer terugvloeien naar de staatskas en de burger in de vorm van nieuwe producten, niewe en efficientere productietechnologie, space mining, efficienter energiegebruik, nieuwe diensten, een veel beter opgeleide beroepsbevolking, enz....

Maak mij dictator perpetuo en we regelen dat.
alleen is die wedloop in de US geprivatiseerd en in de EU niet ...
dat doet me denken aan de wapenwedloop tussen Ronald Reagan en Gorbatjov.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2018, 09:18   #115
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
alleen is die wedloop in de US geprivatiseerd en in de EU niet ...
dat doet me denken aan de wapenwedloop tussen Ronald Reagan en Gorbatjov.
Ik stel nergens dat de overheid alles moet dragen eh.

De modus operandi van spaceX moet een voorbeeld voor ons allen zijn. ESA is bijvoorbeeld een bijzonder logge organisatie die niet geschikt is hiervoor.

Maar als we nu simpelweg arianespace opdracht geven om en resusable launcher te onderwerpen (wat Macron wilt) dan is die er over 15 jaar. SpaceX zal waarschijnlijk al lang op Mars zitten tegen dan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2018, 09:20   #116
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik stel nergens dat de overheid alles moet dragen eh.

De modus operandi van spaceX moet een voorbeeld voor ons allen zijn. ESA is bijvoorbeeld een bijzonder logge organisatie die niet geschikt is hiervoor.

Maar als we nu simpelweg arianespace opdracht geven om en resusable launcher te onderwerpen (wat Macron wilt) dan is die er over 15 jaar. SpaceX zal waarschijnlijk al lang op Mars zitten tegen dan.
ik bedoelde ook niet dat jij dat stelde.

maar ik denk wel dat de macro economische en macro politieke gevolgen dezelfde zullen zijn als die wapenwedloop toen. en het ziet er niet naar uit dat de EU in die zin een omslag voorbereidt ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2018, 09:22   #117
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik bedoelde ook niet dat jij dat stelde.

maar ik denk wel dat de macro economische en macro politieke gevolgen dezelfde zullen zijn als die wapenwedloop toen. en het ziet er niet naar uit dat de EU in die zin een omslag voorbereidt ...
Je kan een gesloten Russische (communistische) economie niet vergelijken met een open vrije markteconomie.

In Europa zal 99 % van zo een wedloop uitgevochten worden door private bedrijven. Die winst moeten maken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2018, 09:23   #118
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Trouwens, een wapenwedloop is niet te vergelijken met een space race.

Het eerste begeestert niet echt eh....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2018, 09:25   #119
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Trouwens, een wapenwedloop is niet te vergelijken met een space race.

Het eerste begeestert niet echt eh....
ik doelde op het economische aspect. dat aspect is bij beiden hetzelfde.

wie betaalt de rekening?

Laatst gewijzigd door Anna List : 19 april 2018 om 09:25.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2018, 09:34   #120
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik doelde op het economische aspect. dat aspect is bij beiden hetzelfde.

wie betaalt de rekening?
Niemand. We verdienen er dik aan.

https://londoneconomics.co.uk/wp-con...NAL-PUBLIC.pdf

Per euro geinvesteerd in ruimtevaart is er 3-4 euro directe return en 6-12 spillover return.

Bij NASA spreekt men in totaal 14 dollar return per dollar overheidsgeld geinvesteerd.

Tijdens het Apollo project is er een bijzonder grote impact geweest op de amerikaanse industrie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be