Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 december 2002, 08:40   #1
Forza Europa
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 26 oktober 2002
Locatie: Groot-Germanië
Berichten: 325
Standaard

Spirit wil van Islamitisch Offerfeest feestdag maken
Jan Roegiers (Spirit) wil dat de officiële feestdagen worden herbekeken. Concreet wil hij dat bijvoorbeeld het Islamitisch Offerfeest of het joodse Jom Kippoer zouden erkend worden als officiële feestdag. Dat zei hij woensdag tijdens de bespreking van de begroting 2003 in het Vlaams Parlement.

Volgens het parlementslid zou het van respect tegenover andere gemeenschappen getuigen als ook zij een officiële feestdag krijgen. Hij denkt bijvoorbeeld aan het Islamitisch Offerfeest of Jom Kippoer.

Van de herziening van de feestdagen kan volgens hem gebruik gemaakt worden om van 11 juli een officiële betaalde feestdag te maken. Overigens wil Spirit globaal niet méér feestdagen. Wel wil de partij dat werknemers in overleg met werkgevers en vakbonden de mogelijkheid krijgen bepaalde feestdagen facultatief te kiezen.



Dit artikel uit de Gazet van A'pen van vandaag toont wederom aan dat de zogenaamde 'progressieven' totaal niet meer weten uit welk vaatje ze moeten tappen en daarom met de meest absurde voorstellen komen aandraven.......
Forza Europa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2002, 09:25   #2
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Is dat dan voor iedereen een feestdag of -zoals in de VS- enkel voor moslims en joden?
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2002, 20:16   #3
democratsteve
Minister-President
 
democratsteve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2002
Locatie: Turkije
Berichten: 4.785
Standaard

Goed voorstel, toch?
__________________
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire-
democratsteve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2002, 20:42   #4
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Goed voorstel, toch?
Ja? Dan stel ik voor dat we ook een feestdag inlassen voor mensen die elke godsdienst verwerpen.
Mag het? Of krijgen voortaan alleen nog godsdiensten dat recht?

Voor wanneer trouwens een Vlaamse feestdag op 11 juli?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2002, 21:52   #5
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Goed voorstel, toch?
Weet jij wat de moslims vieren met dat Offerfeest, democratsteve?

Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2002, 23:20   #6
Luddo
Minister
 
Geregistreerd: 10 december 2002
Locatie: In de stille Kempen
Berichten: 3.898
Standaard

Vraag: Zijn de linksen nu helemaal zot geworden?
Antwoord: Neen, ze waren het al!
__________________
Ik ben het kleine jongetje dat vanop de schouders van zijne papa naar de stoet kijkt en uitroept: "Papa, de koning heeft weer geen kleren aan!
Luddo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2002, 08:54   #7
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Ik heb nog geen enkel tegenargument gehoord. Zal ik dan maar één voor geven zeker? België is geen katholiek land! Velen zijn niet gelovig of zijn aanhangers van een andere godsdienst. Wat geeft de Katholieken dan het recht op zoveel feestdagen?
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2002, 09:50   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Ik heb nog geen enkel tegenargument gehoord. Zal ik dan maar één voor geven zeker? België is geen katholiek land! Velen zijn niet gelovig of zijn aanhangers van een andere godsdienst. Wat geeft de Katholieken dan het recht op zoveel feestdagen?
Is België geen katholiek land (meer)?

Ja en neen. De macht van de Kerk is nog altijd relatief groot, zij het dan wel door haar vele mantelorganisaties die een deel van het leven van elke dag beheersen (ziekenfondsen, bejaardenhuizen, ziekenhuizen, culturele en jeugdorganisaties, enz.). De macht en invloed van de Kerk als waardemeter is daarentegen inderdaad sterk verminderd.

De kerkelijkheid is sterk afgenomen. Maar daar tegenover staat dat een groot gedeelte van de mensen er nog steeds op staan dat hun kinderen worden gedoopt, gevormd, dat ze voor de Kerk trouwen en dat er een kerkelijke begrafenis is. M.a.w. cultureel is België nog altijd een katholiek land, niettegenstaande de kerkelijke belevenis van het geloof zeer sterk is gedaald sedert WO II.

Hoe we het ook draaien of keren, Vlaanderen heeft christelijke wortels. Onze cultuur, ons doen en laten, ons denken en handelen is in grote mate door het christendom beïnvloed. Zelfs de meest strijdende humanist heeft er geen probleem mee dit te onderkennen (professor Vermeersch - u wel bekend hoop ik - verklaarde eens dat humanisme eigenlijk christendom is maar dan zonder God en Kerk).

Het is dan ook niet verwonderlijk dat heel veel katholieke feesten bij wet een vrije dag werden. Geschiedkundig is dat te verklaren (allemaal vastgesteld toen België weldegelijk nog een echt katholiek land was) en ook nog steeds te verantwoorden. Indien een regering hieraan wil raken dan doet zij dat het best met een volksraadpleging. Dan zal blijken of de Vlamingen nog steeds een aantal vrije dagen op de katholieke feestdagen willen of ze die misschien op andere dagen - al dan niet gespreid of gecombineerd - graag zouden zien.

Ons land is tenslotte nog altijd onze thuis, en zoals iedereen wel weet staat "thuis" voor veel meer dan de actuele dingen. "Thuis" draagt in zich een heleboel herinneringen aan het verleden. Bij een land is dat niet anders: het zou dan ook verkeerd zijn ons verleden zomaar aan de kant te schuiven omdat enkele verbeten anti-katholieken zo graag afwillen van de katholieke feesten en toch zo graag islamitische feestdagen willen erkend zien. Dergelijke pogingen werden ongetwijfeld ingegeven door een haat voor de eigen cultuur en een mentaliteit van "weg-met-ons".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2002, 10:48   #9
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
"Thuis" draagt in zich een heleboel herinneringen aan het verleden. Bij een land is dat niet anders: het zou dan ook verkeerd zijn ons verleden zomaar aan de kant te schuiven omdat enkele verbeten anti-katholieken zo graag afwillen van de katholieke feesten en toch zo graag islamitische feestdagen willen erkend zien. Dergelijke pogingen werden ongetwijfeld ingegeven door een haat voor de eigen cultuur en een mentaliteit van "weg-met-ons".
Leidt dit niet tot puur conservatisme? Overigens, ik had het over de institutionele situatie. België is in dat opzicht wel degelijk niet-katholiek.

Ook Uw cultureel standpunt moet genuanceerd worden. Zoals U aanhaalt is er zeker sprake van ontkerkelijking. Maar uiteraard is nog een groot stuk van de bevolking Katholiek te noemen. Maar of België nog echt een katholiek land is? Hoeveel percent moet zijn kinderen dan laten dopen? Hoeveel percent moet naar de Kerk gaan? Enzovoort. Die grens zal altijd arbitrair zijn. Onderstaande cijfers komen uit wel zeer onverdachte hoek en zeggen mij althans dat het een grove misvatting zou zijn om België zomaar katholiek te noemen.

Ik heb trouwens nog altijd geen antwoord op mijn vraag van hierboven: zou dat dan een feestdag zijn voor iedereen of enkel voor de desbetreffende geloofsgroep?

Doopsels
In 1998 werd het doopsel toegediend aan 64,7% (66,1%) van alle geboortes in België; aan 73,1% (74,2%) in Vlaanderen, aan 64,8% (66,4%) in Wallonië, aan 23,4% (24,4%) in Brussel en aan 83,4% (94,1%) in de Duitstalige gemeenschap.

Kerkelijke huwelijken
T.o.v. het totaal aantal huwelijk werden er in 1998 in België 49,2% (49,2%) kerkelijk gesloten: in Vlaanderen 51,2% (51,4%), in Wallonië 54,3% (53,1%), in Brussel 20,6 % (21,0%) en 64,4% (60,2%) in Duitstalig België.

Kerkelijke begrafenissen
Tijdens dezelfde periode bedroeg het aantal kerkelijke begrafenissen voor België 76,6 % (77,2%) van het totaal aantal sterfgevallen. Voor Vlaanderen was dat 83,6% (84,3%), in Wallonië 73,6% (74,6%), in Brussel 48,7% (48,2%) en 99,8% (99,8%) in de Duitstalige gemeenschap.

Pratikerenden
In 1995 werd besloten slechts om de drie jaar de kerkgangers te tellen. De cijfers tussen twee haakjes slaan dus op 1995. Tijdens het derde weekend van oktober 1998 bedroeg het aantal misgangers onder de totale bevolkinggroep die qua leeftijd wordt geacht de zondagsplicht te onderhouden voor heel België 11,2% (13,1%): voor Vlaanderen 12,7% (15,2%), voor Wallonië 9,3% (11,2%), voor Brussel 6,3% (7,4%) en voor de Duitstalige gemeenschap 29,2% (33,3%).

http://www.kerknet.be/kerkvlaanderen...al/KVL_10.html
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2002, 10:54   #10
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Ik heb nog geen enkel tegenargument gehoord. Zal ik dan maar één voor geven zeker? België is geen katholiek land! Velen zijn niet gelovig of zijn aanhangers van een andere godsdienst. Wat geeft de Katholieken dan het recht op zoveel feestdagen?
Dat is dikke zever: van katholieke feestdagen profiteer ik als niet-religieuze ook.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2002, 11:01   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Ik heb nog geen enkel tegenargument gehoord. Zal ik dan maar één voor geven zeker? België is geen katholiek land! Velen zijn niet gelovig of zijn aanhangers van een andere godsdienst. Wat geeft de Katholieken dan het recht op zoveel feestdagen?
Dat is dikke zever: van katholieke feestdagen profiteer ik als niet-religieuze ook.
Dat is helemaal geen "dikke zever". Het ritme in een samenleving wordt altijd bepaald door de grootste gemene deler. In Syrië "profiteert" de christelijke minderheid ook van de niet-islamitische feestdagen. In Europa "profiteert" de niet-kerkelijke, niet-religieuze of andersgelovige groep ook van de christelijke, katholieke feestdagen.

Hoe men het ook draait of keert, de instelling van de feestdagen is gebeurd op een tijdstip dat de overgrote meerderheid van de mensen hier nog kerkelijk katholiek waren. Nu is de overgrote meerderheid in Vlaanderen nog steeds naamkatholiek en houdt vast aan een aantal culturele en zelfs religieuze elementen uit hun katholieke traditie. Dit is nog steeds de hoofdstroom in onze maatschappij.

Ook hier: een volksraadpleging over de vastlegging van de feestdagen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2002, 11:04   #12
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Hoe men het ook draait of keert, de instelling van de feestdagen is gebeurd op een tijdstip dat de overgrote meerderheid van de mensen hier nog kerkelijk katholiek waren. Ook hier: een volksraadpleging over de vastlegging van de feestdagen.
De nagel op de kop! Ook 11 juli lijdt hieronder. We mogen ons niet verstoppen achter gemakkelijke historisch argumenten. Volksraadpleging: helemaal mee eens.
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2002, 11:05   #13
Het Rood Wit Groen LICHT
Vreemdeling
 
Het Rood Wit Groen LICHT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2002
Locatie: Mechelen-City
Berichten: 94
Standaard

En waarom zijn alle linksen dan zot?
Ik ben links en ben helemaal geen voorstander van feestdagen aan een bovennatuurlijke zever te binden.
Feestdagen ok maar dan liever feestdagen zoals 1 mei of staatsherdenkingen. Als we is nadenken komen we wel op zaken die we beter kunne vieren.
Laat diene links maar weg en zeg in de plaats zijn die gatkussers zot geworden.
Want niet alleen links zit hiervoor tussen.
__________________
En spert men mij geboeid. In duistere toren; Hun zorgen en moeite. Gaan alle verloren, Gedachten als vuren. Doen storten de muren. En de zold'ring erbij! De gedachten zijn VRIJ!!!
Het Rood Wit Groen LICHT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2002, 11:08   #14
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe

Dat is helemaal geen "dikke zever". Het ritme in een samenleving wordt altijd bepaald door de grootste gemene deler. In Syrië "profiteert" de christelijke minderheid ook van de niet-islamitische feestdagen. In Europa "profiteert" de niet-kerkelijke, niet-religieuze of andersgelovige groep ook van de christelijke, katholieke feestdagen.
Je begrijpt me verkeerd. Ik heb hoegenaamd geen bezwaar tegen katholieke feestdagen. Feest is feest, vrijaf is vrijaf, om het even wie het ons gunt.

Citaat:
Ook hier: een volksraadpleging over de vastlegging van de feestdagen.
Beperk ze dan maar in aantal of ik wil alle dagen chachacha.
Maar principieel ben ik dus uiteraard voorstander van dit via referendum te laten beslissen.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2002, 11:14   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
De nagel op de kop! Ook 11 juli lijdt hieronder. We mogen ons niet verstoppen achter gemakkelijke historisch argumenten. Volksraadpleging: helemaal mee eens.
Wat heeft 11 juli nu al met katholieke feestdagen te maken???

Maar ik zie waar u eigenlijk naar toe wil. Laten we daarom de volksraadpleging ook voor andere feestdagen en vakantieperiodes uitbreiden: 1 mei, 11 juli, 21 juli, feest van de dynastie, herfstvakantie, krokusvakantie, enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2002, 11:21   #16
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Ik wou gewoon zeggen dat vasthouden aan oude tradities nooit een waarde op zich mag worden, al was het maar omdat in dat opzicht 11 juli nooit een officiële feestdag zou worden.
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2002, 11:30   #17
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Forza Europa
Spirit wil van Islamitisch Offerfeest feestdag maken

Volgens het parlementslid zou het van respect tegenover andere gemeenschappen getuigen als ook zij een officiële feestdag krijgen. Hij denkt bijvoorbeeld aan het Islamitisch Offerfeest of Jom Kippoer.

Van de herziening van de feestdagen kan volgens hem gebruik gemaakt worden om van 11 juli een officiële betaalde feestdag te maken.
Die religieuze feestdagen (Kerstmis, Pasen, Hemelvaart, Pinksteren enz..) dateren nog van de tijd toen Vlaanderen nog RKK was en prakizeerde. Nu dat we ons met z'n allen liggen te vergapen aan dagelijkse soap op de beeldbuis en ons afvragen waarom er zo weinig life geneukt wordt op Big Brother, is al wat nog maar naar religie ruikt, pervers en oubollig.

Mij niet gelaten, ik ben een overtuigde atheïst en vrijzinnige, en religie heb ik altijd al beschouwd als een zaak, een zoethoudertje of noem het zoals je wilt, dat iets voor 'domme mensen' is. Of om het eens met een arabisch spreekwoord te zeggen: "Er zijn twee soorten mensen op deze wereld, die met verstand en zonder godsdienst, en die met een godsdienst en zonder verstand." (Abu al Ala'a al Ma'ari - Syrië(973-1057)

Waarom nu plots iedereen gruwt van extra religieuze feestdagen? Maakt het nu opeens toch nog wat uit? Omdat het moslims zijn?

Wat je aan de ene geeft moet je ook aan de andere geven. In onze multiculturele maatschappij is dat echter niet zo evident. Een blik op bijvoorbeeld deze INTERCULTURELE EN INTERRELIGIEUZE KALENDER 2002-2003, geeft al aan als we iedereen tevreden willen stellen dit een onbegonnen zaak is.

Vandaar mijn voorstel: schaf de huidige regeling (9 feestdagen?) volledig af en geef aan iedereen 7 extra betaalde verlofdagen, die kan iedereen voor zichzelf naar eigen goeddunken invullen. (Yom Kippoer, Geboortedag Confucius, Vollemaans-puja, Davidgeraja of wat dan ook.) Eventueel kan in overleg met de werkgever op voorhand afspraken gemaakt worden welke (religieuze) verlofdagen betrokkene wenst te nemen.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2002, 11:33   #18
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

@thePiano
In principe lijkt jouw voorstel wel aanvaardbaar en logisch, maar vrees je niet dat betaalde sectoren in moeilijkheden gaan geraken, door een te grote spreiding van die vrijwillig te nemen verlofdagen?
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2002, 11:45   #19
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
@thePiano
In principe lijkt jouw voorstel wel aanvaardbaar en logisch, maar vrees je niet dat betaalde sectoren in moeilijkheden gaan geraken, door een te grote spreiding van die vrijwillig te nemen verlofdagen?
Op dit ogenblik meen ik dat in de praktijk dit al zo gebeurt. Nu al nemen religieuzen een dag verlof als het voor hen belangrijk genoeg is. In feite lopen we de feiten een beetje achterna. Ik heb trouwens nooit begrepen waarom men zo hardnekkig die huidige regeling blijft verdedigen. O.k. voor die enkele nationale feestdagen zoals 1 januari, 1 mei, 11 november, 21 juli, maar religie zou in feite een persoonlijke zaak moet zijn. Blijkbaar is de scheiding van religieuze en staatkundige belangen niet overal doorgetrokken.

Dus wat mij betreft: afschaffen Kerstmis, en vervang dat door een vrij te kiezen feestdag al dan niet religieus. Het kost de staat en de werkgevers handenvol geld, want 1 op 3 Belgen riskeert tochj te moeten werken op die dag en meestal moet die dan dubbel of zelfs drievoudig er worden voor betaald.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2002, 12:00   #20
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.137
Standaard

Ik wil graag Allerheiligen op 11 juli "vieren".
Ik bedoel die religieuze vrije dag verplaatst zien naar 11 juli.
Een religieuze "feestdag" vervangen door een burgerlijke vrije dag om het bestaan van Vlaanderen te kunnen vieren zoals het hoort.

Ons Heer hemelvaart en zijn moeder ter hemel opneming mag ook weg en door een ander, niet religieus feest vervangen worden.

Kertsmis is al moeilijker omdat dit in bijna de hele Westerse wereld gevierd wordt. Voor mezelf zou dat anders ook geen probleem zijn. De eenzaamheid van vele mensen wordt op die dag immers heel vaak extra beklemtoond.

Het probleem van dat islamitisch offerfeest is dan ook van de baan vermits alle religieuze feesten wegvallen. We gaan toch de ene religieuze feestdag niet afschaffen en hem door een andere vervangen?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be