Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet Nederland de banden aanhalen met Suriname?
Ja 12 63,16%
Nee 7 36,84%
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 oktober 2009, 19:37   #81
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Het zou me niet verbazen mocht in 1960 de meerderheid van de Kongolezen ook niet geloofde in de onafhankelijkheid. Zoals andere koloniale machten heeft België de bestaande structuren compleet vernield, omdat een ontwortelde samenleving gemakkelijker te onderwerpen is. Het is nadien bovendien gemakkelijker om de onderworpenen voor te stellen als barbaren die ons zogezegd nodig hadden om er de beschaving te brengen.
Ook na 1960 heeft België die paternalistische houding niet laten varen. Corrupte Congolese politici kregen de steun van België, en politici die écht op lange termijn wilden opkomen voor hun bevolking (zoals Patrice Lumumba) werden genadeloos door België vermoord.

Dergelijke processen zien we bij alle koloniale mechanismen. Ook in Vlaanderen, waar we zien dat het belgicisme systematisch poogt om een Vlaamse elite te onthoofden. Dat is één van de reden waarom we bij tal van Vlamingen een zelfde Stockholmsyndroom zien, als bij de Kongolezen, als bij de Surinamers, etc...
Neh, bij de Surinamers zit het anders en het zit wéér anders bij de Antillianen.

Ik geloof dat de wens van Nederland om geen koloniale macht meer te zijn oprecht was in die tijd en in 1975 was het dan eindelijk zover. Het is alleen stom aangepakt. Als je eeuwenlang de scepter zwaait in een land volstaat het niet plotseling je vlag te strijken, een goede bestuurs- en infrastructuur achter te laten en de komende 35 jaar ontwikkelingsgeld te beloven. Het had anders moeten worden aangepakt, deze manier was onverantwoordelijk. Ik had liever gezien dat de overgang geleidelijker was gegaan, zeg 5 jaar, en dat stap voor stap de soevereiniteit zou worden overgedragen. Natuurlijk ben je dan nog wel 5 jaar langer de koloniale schandvlek van Europa maar het had de bewoners meer ruimte gegeven om zelf één en ander goed op poten te zetten en te ontwikkelen.

Edit: Overigens vind ik dat de banden moeten worden aangehaald tussen Suriname en Nederland. Niet om weer één land te vormen maar op basis van gelijkwaardigheid en een gedeelde geschiedenis.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 27 oktober 2009 om 19:39.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2009, 20:40   #82
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Neh, bij de Surinamers zit het anders en het zit wéér anders bij de Antillianen.

Ik geloof dat de wens van Nederland om geen koloniale macht meer te zijn oprecht was in die tijd en in 1975 was het dan eindelijk zover. Het is alleen stom aangepakt. Als je eeuwenlang de scepter zwaait in een land volstaat het niet plotseling je vlag te strijken, een goede bestuurs- en infrastructuur achter te laten en de komende 35 jaar ontwikkelingsgeld te beloven. Het had anders moeten worden aangepakt, deze manier was onverantwoordelijk. Ik had liever gezien dat de overgang geleidelijker was gegaan, zeg 5 jaar, en dat stap voor stap de soevereiniteit zou worden overgedragen. Natuurlijk ben je dan nog wel 5 jaar langer de koloniale schandvlek van Europa maar het had de bewoners meer ruimte gegeven om zelf één en ander goed op poten te zetten en te ontwikkelen.

Edit: Overigens vind ik dat de banden moeten worden aangehaald tussen Suriname en Nederland. Niet om weer één land te vormen maar op basis van gelijkwaardigheid en een gedeelde geschiedenis.
Dat is EXACT letter per letter hetgeen hier gezegd wordt over Kongo. Met uitzondering van het jaartal 1975, dat dan 1960 zou zijn.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2009, 23:45   #83
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Dat is EXACT letter per letter hetgeen hier gezegd wordt over Kongo. Met uitzondering van het jaartal 1975, dat dan 1960 zou zijn.
Dat kan. Ik heb er alleen hoe dan ook geen bijbedoelingen mee. Ik ben geen imperialist en ook geen kolonialist. Ik vind het verkeerd dat wij plotseling onze koffers hebben gepakt en het land met een machtvacuum hebben achtergelaten waardoor een Desi Bouterse plotseling de macht kon grijpen. Dát iemand als Bouterse de macht kon grijpen vind ik de verantwoordelijkheid van Nederland.

Ik ken heus wel de argumenten van degenen die zeggen dat wij er sowieso niets te zoeken hadden en dat wat er in Suriname gebeurde na het vertrek van Nederlanders ons niets zou aangaan omdat het Surinaamse volk zélf moet beslissen wat het wil. ''Als ze een dictator willen moeten ze dat zelf weten, dat gaat neo-koloniaal Nederland niets aan''. Maar ik vind dat te makkelijk en te onverschillig.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2009, 00:14   #84
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dat kan. Ik heb er alleen hoe dan ook geen bijbedoelingen mee. Ik ben geen imperialist en ook geen kolonialist. Ik vind het verkeerd dat wij plotseling onze koffers hebben gepakt en het land met een machtvacuum hebben achtergelaten waardoor een Desi Bouterse plotseling de macht kon grijpen. Dát iemand als Bouterse de macht kon grijpen vind ik de verantwoordelijkheid van Nederland.

Ik ken heus wel de argumenten van degenen die zeggen dat wij er sowieso niets te zoeken hadden en dat wat er in Suriname gebeurde na het vertrek van Nederlanders ons niets zou aangaan omdat het Surinaamse volk zélf moet beslissen wat het wil. ''Als ze een dictator willen moeten ze dat zelf weten, dat gaat neo-koloniaal Nederland niets aan''. Maar ik vind dat te makkelijk en te onverschillig.
Waarbij u wel stil blijft over de rol van Nederland bij de dictatuur van Bouterse...
De rol van Nederland als koloniale macht verschilt niets van andere machten (Groot-Brittannië, België, Frankrijk,...).
Achter de schermen heeft men geen bezwaren om dictaturen te steunen. En wanneer de omstandigheden veranderen, heeft men evenmin bezwaren om militair in te grijpen (of in het geval van Nederland-Suriname: de voorbereidingen treffen tot).
De koloniale mogendheidheden blijven zich tot op vandaag moeien in de aangelegenheden van hun (sinds enkele decenia officieuze) kolonies.
Ieder van deze koloniale machten noemt zijn eigen situatie uitzonderlijk, en zo gaat Groot-Brittannië zijn ingrijpen in de Malvinas verdedigen, Nederland in Suriname, België in Kongo en Rwanda, etc...
Men steunt militaire staatsgrepen: ten eerste om de coupplegers schatplichtig aan hen te maken, en ten tweede om een eventueel militair ingrijpen nadien verkocht te krijgen bij de eigen bevolking.
Mocht België Lumumba niet vermoord hebben, Kongo had mogelijks vandaag een welvarend land in het centrum van Afrika geweest. Maar Union Minière zag die lastpost niet graag, en dus moest hij uit de weg geruimd worden.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2009, 01:33   #85
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.270
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
De koloniale mogendheidheden blijven zich tot op vandaag moeien in de aangelegenheden van hun (sinds enkele decenia officieuze) kolonies.
Zeker. Maar wat is daar mis mee? Nederland probeert (vooral achter de schermen) haar (economische en culturele) belangen in Latijns Amerika veilig te stellen.

Dat is toch wel het minste dat een Nederlandstalig burger mag verwachten van die overheid.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2009, 21:42   #86
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Zeker. Maar wat is daar mis mee? Nederland probeert (vooral achter de schermen) haar (economische en culturele) belangen in Latijns Amerika veilig te stellen.

Dat is toch wel het minste dat een Nederlandstalig burger mag verwachten van die overheid.
Leopold II deed ook niets anders dan zijn belangen in Kongo veilig stellen.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2009, 22:01   #87
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.270
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Leopold II deed ook niets anders dan zijn belangen in Kongo veilig stellen.
En u doet waarschijnlijk ook niets anders dan uw eigen belang veilig stellen.
So what?

Nog een keer: Nederland probeert (vooral achter de schermen) haar (economische en culturele) belangen in Latijns Amerika veilig te stellen.

Lijkt me héél verstandig.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2009, 22:08   #88
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
En u doet waarschijnlijk ook niets anders dan uw eigen belang veilig stellen.
So what?

Nog een keer: Nederland probeert (vooral achter de schermen) haar (economische en culturele) belangen in Latijns Amerika veilig te stellen.

Lijkt me héél verstandig.
Als ik uw huis kom leegroven, stel ik op een gelijkaardige manier mijn financiële belangen veilig. Op korte termijn kan zoiets misschien verstandig lijken, maar op lange termijn is de kan groot dat ik daarvoor in de cel vlieg.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be