Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Gaat vernietigen embryo's met genetische aandoeningen te ver?
ja 9 32,14%
neen 14 50,00%
hangt ervan af (specifieer waarvan) 5 17,86%
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 juni 2008, 17:52   #161
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.409
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Abortus uit een Potje ipv de Moederschoot
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht

Hier ben ik het absoluut mee eens!!
De IVF procedure geeft een aantal bevruchtingen de kans zich te ontwikkelen tot embryo.
De "ouders" die dit medisch fabriekshoogstandje gebruiken, betalen een deel van die kosten, en de maatschappij de rest via de ziekenkas.

Stel dat er 6 bevruchte eicellen zijn die zich al een "paar" keer gedeeld hebben- je kan geen genencontrole doen zonder een cel te ontrafelen-.
1 ervan word geselecteerd en ingeplant in de moederschoot.

De 5 anderen? Gaan die het riool in, als een dood goudvisje?
Of nog beter, mogen toekomstige Eed van Hypocritos zweerders hier mee spelen?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 17:56   #162
André de Hollander
Minister
 
André de Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2007
Locatie: Belgische Kempen
Berichten: 3.557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Daar zit een klein probleempje. Je weet nooit op voorhand op welke manier de genen combineren. En de pech zit in een klein hoekje.
Als je op voorhand alle genen die een slechte combinatie kunnen vormen verwijderd, dan het je niet veel meer over.

Trouwens, er is nog een factor die misvormingen/handicaps in de hand werkt, en die zijn niet noodzakelijk te zien in een korte termijn na conceptie.
Omgevingsfactoren. Ik wil de genetisch gezonde gedrochten geboren uit moeders in zwaar vervuild gebied niet de kost geven.
Goed punt. Daar had ik niet aan gedacht.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Ik ben zonder zonden, ik alléén beslis daar dus over.
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 18:23   #163
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Abortus uit een Potje ipv de Moederschoot

De IVF procedure geeft een aantal bevruchtingen de kans zich te ontwikkelen tot embryo.
De "ouders" die dit medisch fabriekshoogstandje gebruiken, betalen een deel van die kosten, en de maatschappij de rest via de ziekenkas.

Stel dat er 6 bevruchte eicellen zijn die zich al een "paar" keer gedeeld hebben- je kan geen genencontrole doen zonder een cel te ontrafelen-.
1 ervan word geselecteerd en ingeplant in de moederschoot.

De 5 anderen? Gaan die het riool in, als een dood goudvisje?
Of nog beter, mogen toekomstige Eed van Hypocritos zweerders hier mee spelen?
Die gaan inderdaad de riool, de diepvries of het vuilinis in .........
en daar heeft schijnbaar niemand ook maar één enkel problemen mee.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 8 juni 2008 om 18:24.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 18:37   #164
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Die gaan inderdaad de riool, de diepvries of het vuilinis in .........
en daar heeft schijnbaar niemand ook maar één enkel problemen mee.
Dit is een andere vraag: vanaf wanneer beschouwen we een organisme als een mens.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 19:40   #165
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dit is een andere vraag: vanaf wanneer beschouwen we een organisme als een mens.
Als je niets wilt uitsluiten, gebruik je in mijn ogen best de noemer 'leven' vanaf het moment dat de conceptie heeft plaatsgevonden.
Vanaf dan heb je namelijk een categorisch verschil, twee cellen smelten samen tot één. Alles daarna wordt een grens proberen trekken in iets wat eigenlijk een continuüm is en gezien er individuele verschillen bestaan zou je zo wel eens (zonder het ooit te weten komen) veel wezens onnodig pijn doen lijden.

Maarja, de meesten van ons hebben er ook geen problemen mee om mieren dood te trappen. (Niet dat ik een mier wil vergelijken met een embryo) Consequent zijn als mens is gewoon ontzettend moeilijk.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 19:45   #166
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.409
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Groentje-18. Je Eicelletjes die je in je draagt.
Elke maanmaand "ovuleert" minstens zo'n eitje van de eierstok naar de eileider, en van daar uit naar de baarmoeder. Dat eitje is 1 zeer grote , en zeer duidelijk levende cel.

Toch drijft je lichaam dat levende eicelletje elke maanmaand af, indien er geen conceptie heeft plaatsgevonden en je menstruatiecyclus "normaal" is.

Wat is het verschil tussen dat Eicelletje, en dat eicelletje waar een spermatozoïde is ingezwommen?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 19:48   #167
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Daar zit een klein probleempje. Je weet nooit op voorhand op welke manier de genen combineren. En de pech zit in een klein hoekje.
Als je op voorhand alle genen die een slechte combinatie kunnen vormen verwijderd, dan het je niet veel meer over.
Ik ken niet veel van genetica.
Maar de ziektes die voorkomen door een fout met één gen of chromosoom kunnen denk ik wel worden uitgeselecteerd.
Je hebt recessieve en dominante genen. Vind je in zaad-en spermacel een dominant gen voor een ziekte, dan selecteer je die beter niet om mee verder te werken. Hetzelfde geldt voor degene met recessieve ziektes eigenlijk, al kan je die wel behouden zolang deze of in de zaad- of in de eicel voorkomen gezien het kind dan de ziekte niet krijgt. Bij chromosomale ziektes is het ook even "simpel".

Maar handicaps en ziektes zullen we nooit volledig kunnen uitroeien. Te meer omwille van de omgevingsfactoren die ook een rol spelen en het feit dat er in de baarmoeder (maar ook tijdens het leven daarbuiten natuurlijk) nog alles kan gebeuren. Zo is er een vrij onbekende onderzoeksstroom die ontdekt heeft dat stress bij zwangere vrouwen kan leiden tot heel kleine, door een echografie bv niet-detecteerbare afwijkingen, bv van het hart, waardoor het kind pas op oudere leeftijd of wanneer het intensief sport plotse hartklachten (lees: hartaanval) krijgt.
Geef dat geen enkele generaties door en kijk dan enkele honderden jaren (vermoedelijk veel meer) nog eens terug, en je krijgt inderdaad een populatie die massaal sterft (?) sterft aan hart-en vaatziekten...
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 19:50   #168
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Groentje-18. Je Eicelletjes die je in je draagt.
Elke maanmaand "ovuleert" minstens zo'n eitje van de eierstok naar de eileider, en van daar uit naar de baarmoeder. Dat eitje is 1 zeer grote , en zeer duidelijk levende cel.

Toch drijft je lichaam dat levende eicelletje elke maanmaand af, indien er geen conceptie heeft plaatsgevonden en je menstruatiecyclus "normaal" is.

Wat is het verschil tussen dat Eicelletje, en dat eicelletje waar een spermatozoïde is ingezwommen?
De zaadcel is meer levendig dan de eicel, het kan zichzelf voortstuwen via zweepslagen met zijn staart. De eicel is passief en komt niet op eigen kracht vooruit. Maar beide zijn wel vormen van leven, daarin heb je gelijk.
Maar waar het mij om gaat is dat ze op zichzelf niet de potentie hebben tot een mensenleven met een (ontluikend) bewustzijn.
Die vormen ze pas als ze zijn samengekomen tot 46 chromosomen en al snel gaan splitsen in een hoopje cellen waar later een mens uit voortkomt. Dat is voor mij het verschil.
Dat merk je ook aan ons taalgebruik. Op het moment dat een eicel bevrucht is, spreekt me niet meer van een eicel. Integendeel, wanneer je beseft wat er in je buik gaande is spreek je van 'ik ben zwanger' of met andere woorden: 'ik verwacht een kind'.

Je zal het wel vreemd vinden dat ik, ondanks deze definitie voor leven, geen grote tegenstander van abortus ben omdat dat dan moord is. Ik ben er ook geen voorstander van, maar als de moeder het wil ... sja, het zit in haar buik dus zij beslist. En als de medische wereld haar daar geen opties toe geeft zal ze als ze het kind echt niet wil zelf wel een clandestiene manier vinden om het zich afhandig te maken denk ik. (Een manier waarmee ze zichzelf eventueel schade toebrengt.)
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 8 juni 2008 om 19:54.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 20:04   #169
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.409
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Genetica is ook mijn forte niet. Maar wat ik wel weet is dat genen of dominant of recessief zijn.
Recessieve genen komen niet tot uiting, tenzij van beide ouders dat gen is doorgegeven, en er geen dominant gen bij te pas komt (Ze lijkt toch zo op grootmoe syndroom).

Nu is de vraag, aangezien je toch niet moet weten van selectie voor de geboorte, wat moet men doen met de echte sukkelaartjes?
Je kent ze wel, de perfecte voorbeelden die altijd boven gehaald worden als er een onderwerp zoals agent orange, verarmd uranium wapens, en dergelijke worden opgerakeld.
Moet een moeder dan 6-9 maand lang een levensonvatbaar klomp vlees laten groeien?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 20:15   #170
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Genetica is ook mijn forte niet. Maar wat ik wel weet is dat genen of dominant of recessief zijn.
Recessieve genen komen niet tot uiting, tenzij van beide ouders dat gen is doorgegeven, en er geen dominant gen bij te pas komt (Ze lijkt toch zo op grootmoe syndroom).

Nu is de vraag, aangezien je toch niet moet weten van selectie voor de geboorte, wat moet men doen met de echte sukkelaartjes?
Je kent ze wel, de perfecte voorbeelden die altijd boven gehaald worden als er een onderwerp zoals agent orange, verarmd uranium wapens, en dergelijke worden opgerakeld.
Moet een moeder dan 6-9 maand lang een levensonvatbaar klomp vlees laten groeien?
Ik zei toch in mijn vorige posts dat abortus altijd moet toegestaan zijn en dat de moeder de enige is die dat mag bepalen. Dat maakt dat je zelfs een perfect gezond kind mag laten aborteren... ook al sta ik daar niet om te juichen.
Maar ik zou er wel willen pleiten om zo weinig mogelijk 'bevruchte eicellen' te doden, dus ook niet diegene bij selectie die voor IVF plaatsvindt.

Maar wat ik mij vooral afvraag is eigenlijk:
- kan de wethouder op een dag ouders verplichten om ongeboren kinderen die zwaar gehandicapt blijken te aborteren, met het argument dat ze de samenleving op kosten zouden jagen en misshcien ook nog dat je dan lijden veroozaakt bij je eigen kind?
- zo ja, impliceert dat dan dat je ook verplicht kan worden op een dag (zoals Stevennr1 in het gelijkaardige topic al aanhaalde in maatschappelijke discussies) om je ongeboren kind eerst genetisch te laten testen?
- maar vooral: waar trekken we de grens tussen 'onmenselijk zwaar gehandicapt' en iets als '"aannemelijk", zwaar gehandicapt' en leidt dat er op een dag niet toe dat we er voor proberen te zorgen dat er enkel nog perfecte kinderen worden geboren? Liefst ook met de juiste haarkleur, empathievermogen en intelligentiequotiënt?
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 21:17   #171
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.409
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik zei toch in mijn vorige posts dat abortus altijd moet toegestaan zijn en dat de moeder de enige is die dat mag bepalen. Dat maakt dat je zelfs een perfect gezond kind mag laten aborteren... ook al sta ik daar niet om te juichen.
Dat heb ik al vanaf moment 1 in dit topic proberen te brengen als mijn standpunt.

Citaat:
Maar ik zou er wel willen pleiten om zo weinig mogelijk 'bevruchte eicellen' te doden, dus ook niet diegene bij selectie die voor IVF plaatsvindt.
Gaat U die "Niet Geselecteerden" bekostigen?
Want IVF is geen gegarandeerd succes.
Daarom dat men eerst X eicellen bevrucht. Om dan tegen de toekomstige moeder te kunnen zeggen "U bent gegarandeerd zwanger" na de implanting van de geselecteerde samensmelting van eicel en spermatozoïde.

Citaat:
Maar wat ik mij vooral afvraag is eigenlijk:
Citaat:
- kan de wethouder op een dag ouders verplichten om ongeboren kinderen die zwaar gehandicapt blijken te aborteren, met het argument dat ze de samenleving op kosten zouden jagen en misschien ook nog dat je dan lijden veroorzaakt bij je eigen kind?
Ik stel dan de vraag, wat als U als beslissende moeder eerder overlijdt?
Zelfs al kon je de meest perfecte zorg geven en het arme nageslacht kon behoeden voor lichamelijke en geestelijke pijn?
Wie moet dan de zorg overnemen?


Citaat:
- zo ja, impliceert dat dan dat je ook verplicht kan worden op een dag (zoals Stevennr1 in het gelijkaardige topic al aanhaalde in maatschappelijke discussies) om je ongeboren kind eerst genetisch te laten testen?
Dat moet lukken dat ik het er met mijn partner over gehad heb. We zouden de kosten doen, en de zware beslissing samen nemen indien en als.

Citaat:
- maar vooral: waar trekken we de grens tussen 'onmenselijk zwaar gehandicapt' en iets als '"aannemelijk", zwaar gehandicapt' en leidt dat er op een dag niet toe dat we er voor proberen te zorgen dat er enkel nog perfecte kinderen worden geboren? Liefst ook met de juiste haarkleur, empathievermogen en intelligentiequotiënt?
Daar zijn we weer bij het hele eieren eten.
Wie bepaald wat een handicap is of niet?
Maar als we premisse 1 nemen, en de moeder de beslissing laten nemen, is de overweging van oog of haarkleur noch intelligentie onder een bepaald punt een morele belemmering.
Als de vrouw in kwestie dan kan leven met haar beslissing een gezonde vrucht laten af te drijven omdat deze vrucht niet voldoet aan bepaalde maatschappelijk opgedrongen criteria, dan zijn we geen stap terug op de huidige situatie. En dan is die maatschappij volgens mij het bestaan niet waard.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2008, 19:10   #172
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Is aanleg tot borstkanker, om maar een voorbeeld te noemen, een zware aandoening of een "onschuldige" afwijking?
Zolang men borstkanker niet kan genezen zonder schemo- & amputaties, dan valt zoiets bij mij onder "zware afwijkingen".

Voor mij is't simpel, zijn de 'afwijkingen' van diens aard dat ze groot leed veroorzaken, dan vallen ze bij mij onder 'zware' afwijkingen. Da's uiteraard mijn opinie, en het laatste woord is zowiezo bij de ouders/moeder, maar mijn attentie gaat uit naar de kwaliteit van het leven van het ongeboren kind.

Een kind als Juliana Wetmore bv, zou ik nooit laten leven hebben.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2008, 19:18   #173
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Citaat:
Citaat:
- zo ja, impliceert dat dan dat je ook verplicht kan worden op een dag (zoals Stevennr1 in het gelijkaardige topic al aanhaalde in maatschappelijke discussies) om je ongeboren kind eerst genetisch te laten testen?
Dat moet lukken dat ik het er met mijn partner over gehad heb. We zouden de kosten doen, en de zware beslissing samen nemen indien en als.
toevallig ken ik twee totaal onafhankelijke personen die hun leven met a) een zeer zwaar gehandicapte broer en b) een zeer zwaar gehandicapt kind "mochten" meemaken.

Hoeft er nog énige uitleg bij gegeven te worden dat zowel in geval a) als in geval b) UITERST MINUTIEUS wordt omgegaan met zwangerschappen EN ONMIDDELLIJK testen uitgevoerd worden? in geval a) is de zuster nu net gelukkig moeder geworden van een (onmiddellijk getest) gezond kind, in geval b) heeft de gehandicapte persoon zelf reeds een abortus ondergaan.

Het éérste wat mensen met die persoonlijke ervaringen doen is ervoor zorgen dat zulke "ongelukjes" niet hoeven voor te komen. Ook de zus van geval b) zal zich dus onmiddellijk (het is zelfs al genetisch preventief onderzocht) laten testen, net zoals de broer in geval a).

er is niemand die deze personen ooit heeft "verplicht" om die testen uit te laten voeren. Zoiets noemen ze zelf GEZOND VERSTAND.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 9 juni 2008 om 19:20.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2008, 19:40   #174
The_fat_bloke
Partijlid
 
Geregistreerd: 23 april 2008
Berichten: 271
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
toevallig ken ik twee totaal onafhankelijke personen die hun leven met a) een zeer zwaar gehandicapte broer en b) een zeer zwaar gehandicapt kind "mochten" meemaken.

Hoeft er nog énige uitleg bij gegeven te worden dat zowel in geval a) als in geval b) UITERST MINUTIEUS wordt omgegaan met zwangerschappen EN ONMIDDELLIJK testen uitgevoerd worden? in geval a) is de zuster nu net gelukkig moeder geworden van een (onmiddellijk getest) gezond kind, in geval b) heeft de gehandicapte persoon zelf reeds een abortus ondergaan.

Het éérste wat mensen met die persoonlijke ervaringen doen is ervoor zorgen dat zulke "ongelukjes" niet hoeven voor te komen. Ook de zus van geval b) zal zich dus onmiddellijk (het is zelfs al genetisch preventief onderzocht) laten testen, net zoals de broer in geval a).

er is niemand die deze personen ooit heeft "verplicht" om die testen uit te laten voeren. Zoiets noemen ze zelf GEZOND VERSTAND.
Now you're talking sense, babe
__________________
120 kg klier
The_fat_bloke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2008, 19:54   #175
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The_fat_bloke Bekijk bericht
Now you're talking sense, babe
I am usually talking sense dear. It just takes a few minutes to listen and a few extra braincells to understand what I mean!
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 14:58   #176
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
I am usually talking sense dear. It just takes a few minutes to listen and a few extra braincells to understand what I mean!
Got no extra braincells any more
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be