Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Is er wel vrijheid van geloof bijj ons?
ja 12 48,00%
neen 2 8,00%
het antwoord is genuanceerd (nuanceer) 11 44,00%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 mei 2010, 13:05   #41
Bottenskrapet
Provinciaal Statenlid
 
Bottenskrapet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 september 2009
Locatie: TAZ
Berichten: 792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seppe Cools Bekijk bericht
Godsdienst en vrijheid zijn 2 tegengestelden, en dan gaat men die woorden aan elkaar koppelen.
Een persoon bevindt zich in de status: "Christen - vrijzinnige Christen - Moslim - Extremistische Moslim - Atheist - Boedhist - ...."
Tiens, nog niet ondervonden
__________________
"Throw a stone in any direction, and you will hit Kali Yuga"
Bottenskrapet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 02:24   #42
redwasp
Staatssecretaris
 
redwasp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
Standaard

vrede,

vrijheid van godsdienst moet, zoals iedere wettelijk gegarandeerde vrijheid, ook begrensd worden. azteekse priesters mogen hier bijvoorbeeld geen mensenoffers plegen, oerconservatieve imams en priesters mogen geen discriminatie van vrouwen of holebi's prediken. deze beperking van de godsdienstvrijheid is nodig en nuttig. iedereen, gelovig of niet, zou er voor moeten vechten.

vrijheid van godsdienst mag ook niet geperverteerd worden tot vrijheid van religieuze dwang. allerlei dwangmethoden die grotere en kleinere geloofsgemeenschappen, maar ook individuele gelovigen, gebruiken om anderen aan zich te binden zijn misdadig en moeten onmogelijk gemaakt worden. religieuze organisaties wier activiteiten volledig op dit soort dwang stoelen (ik wil $cientology hier niet expliciet vermelden), moeten verboden worden.

ik vind persoonlijk overigens ook dat zogenaamd religieuze scholen niet de vrijheid moeten hebben om onwetenschappelijke nonsense in het lessenpakket te steken als alternatief voor bijvoorbeeld de evolutietheorie. waar het om wetenschap gaat, moeten we de dictatuur van de meningen vervangen door argumenten en feiten.

eigenlijk zou ook de godsdienstvrijheid moeten ophouden waar de vrijheid van de ander begint. maar binnen die grenzen zou er volledige vrijheid van eredienst moeten bestaan. ik vind het bijvoorbeeld erg dat mijn joodse broeders in sommige openbare gebouwen geen keppel meer mogen dragen, dat christenen er hun kruis moeten verbergen en dat mijn islamitische zusters er hun hoofddoek moeten afzetten.

vrede,

redwasp
__________________
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL!
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 02:26   #43
redwasp
Staatssecretaris
 
redwasp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maes_P Bekijk bericht
Nogmaals: bedelen is niet verboden
veel steden verbieden het bedelen middels hun politiereglement. het wordt tijd dat de bedelaars zich verenigen in een bedelaarsvakbond en eindelijk hun rechten gaan afdwingen.

vrede,

redwasp
__________________
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL!
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 14:12   #44
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,



veel steden verbieden het bedelen middels hun politiereglement. het wordt tijd dat de bedelaars zich verenigen in een bedelaarsvakbond en eindelijk hun rechten gaan afdwingen.

vrede,

redwasp
In gent is het niet te doen. Als ik daar wandel word ik meermaals aangeklampt door mensen die geld willen of iets verkopen, als je weigert dan worden ze boos. Onlangs nog een vrouw die kaartjes verkocht omdat ze geen eten kon kopen zei ze in een half onbegrijpelijke taal. Ik had niks bij me en ze werd kwaad en vervloekte me.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 14:21   #45
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
In gent is het niet te doen. Als ik daar wandel word ik meermaals aangeklampt door mensen die geld willen of iets verkopen, als je weigert dan worden ze boos. Onlangs nog een vrouw die kaartjes verkocht omdat ze geen eten kon kopen zei ze in een half onbegrijpelijke taal. Ik had niks bij me en ze werd kwaad en vervloekte me.
Je vergeet de hippie die in Antwerpen aan het station rondloopt en 2€ (inflatie?) vraagt. Voor een kaartje of ander cliché verhaal.
"In English" doet hij dat.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 14:37   #46
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Je vergeet de hippie die in Antwerpen aan het station rondloopt en 2€ (inflatie?) vraagt. Voor een kaartje of ander cliché verhaal.
"In English" doet hij dat.
En die kerel in Gent die staat te shaken omdat hij zijn shot nog niet heeft gehad en vraagt om wat centjes om de trein naar huis te halen. Ik gaf hem een paar centjes, en die was heel blij.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 14:41   #47
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
En die kerel in Gent die staat te shaken omdat hij zijn shot nog niet heeft gehad en vraagt om wat centjes om de trein naar huis te halen. Ik gaf hem een paar centjes, en die was heel blij.
Misschien wel dezelfde die naar "De sleutel" moet om zijn heroinesubstituut
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 15:33   #48
redwasp
Staatssecretaris
 
redwasp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
In gent is het niet te doen. Als ik daar wandel word ik meermaals aangeklampt door mensen die geld willen of iets verkopen, als je weigert dan worden ze boos. Onlangs nog een vrouw die kaartjes verkocht omdat ze geen eten kon kopen zei ze in een half onbegrijpelijke taal. Ik had niks bij me en ze werd kwaad en vervloekte me.
wees blij dat jij de persoon bent die aangeklampt wordt, niet de persoon die aanklampt.

overigens merkwaardig dat jij haar onbegrijpelijke taal toch voldoende begreep om te snappen dat ze je vervloekte.

vrede,

redwasp
__________________
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL!

Laatst gewijzigd door redwasp : 12 mei 2010 om 15:34.
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 15:55   #49
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
overigens merkwaardig dat jij haar onbegrijpelijke taal toch voldoende begreep om te snappen dat ze je vervloekte.
Vloeken zijn nu eenmaal de termen(dat, genitalien en beledigingen )die je in elke taal het eerst leert.

Laatst gewijzigd door Cdude : 12 mei 2010 om 15:55.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 15:59   #50
redwasp
Staatssecretaris
 
redwasp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
Standaard

vrede,

ik dacht dat met 'vervloeken' echt het uitspreken van bepaalde toverwoorden bedoeld werd. zal een gevolg van te weinig slaap en te veel koffie zijn.

mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa.

vrede,

redwasp
__________________
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL!
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 16:07   #51
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,

ik dacht dat met 'vervloeken' echt het uitspreken van bepaalde toverwoorden bedoeld werd. zal een gevolg van te weinig slaap en te veel koffie zijn.

mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa.

vrede,

redwasp
Toverwoorden?
Tell me more.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 11:05   #52
Bottenskrapet
Provinciaal Statenlid
 
Bottenskrapet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 september 2009
Locatie: TAZ
Berichten: 792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Toverwoorden?
Tell me more.
Ahja, steek een paar kaarsen aan, snijd een zwarte haan de keel over en laat zijn bloed over uw altaar spuiten. Roep vervolgens de gewenste demonen op en overtuig hen om uw slachtoffer van kant te maken. Koekenbak
__________________
"Throw a stone in any direction, and you will hit Kali Yuga"
Bottenskrapet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 11:15   #53
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,

vrijheid van godsdienst moet, zoals iedere wettelijk gegarandeerde vrijheid, ook begrensd worden. azteekse priesters mogen hier bijvoorbeeld geen mensenoffers plegen, oerconservatieve imams en priesters mogen geen discriminatie van vrouwen of holebi's prediken. deze beperking van de godsdienstvrijheid is nodig en nuttig. iedereen, gelovig of niet, zou er voor moeten vechten.

vrijheid van godsdienst mag ook niet geperverteerd worden tot vrijheid van religieuze dwang. allerlei dwangmethoden die grotere en kleinere geloofsgemeenschappen, maar ook individuele gelovigen, gebruiken om anderen aan zich te binden zijn misdadig en moeten onmogelijk gemaakt worden. religieuze organisaties wier activiteiten volledig op dit soort dwang stoelen (ik wil $cientology hier niet expliciet vermelden), moeten verboden worden.

ik vind persoonlijk overigens ook dat zogenaamd religieuze scholen niet de vrijheid moeten hebben om onwetenschappelijke nonsense in het lessenpakket te steken als alternatief voor bijvoorbeeld de evolutietheorie. waar het om wetenschap gaat, moeten we de dictatuur van de meningen vervangen door argumenten en feiten.

eigenlijk zou ook de godsdienstvrijheid moeten ophouden waar de vrijheid van de ander begint. maar binnen die grenzen zou er volledige vrijheid van eredienst moeten bestaan. ik vind het bijvoorbeeld erg dat mijn joodse broeders in sommige openbare gebouwen geen keppel meer mogen dragen, dat christenen er hun kruis moeten verbergen en dat mijn islamitische zusters er hun hoofddoek moeten afzetten.

vrede,

redwasp
Ik kan het niet beter verwoorden.
Zoals elke vrijheid moet men grenzen stellen waar de vrijheid van de ene de vrijheid van de andere beperkt.

U bent een wijs man, redwasp.

Vrede.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 11:29   #54
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
eigenlijk zou ook de godsdienstvrijheid moeten ophouden waar de vrijheid van de ander begint. maar binnen die grenzen zou er volledige vrijheid van eredienst moeten bestaan. ik vind het bijvoorbeeld erg dat mijn joodse broeders in sommige openbare gebouwen geen keppel meer mogen dragen, dat christenen er hun kruis moeten verbergen en dat mijn islamitische zusters er hun hoofddoek moeten afzetten.
1- Dat hebben we te danken aan (uw) moslimbroeders, links gepamper van de overheid en maakt deel uit van de toenemende Islamisering van het westen(zie ook Sharia in the UK)

2- Keppels en andere hoofdeksels hoeven niet af als ze een openbaar gebouw binnentreden, WEL als ze er werken en/of les volgen.
Citaat:
Er ontstaat echter een probleem wanneer een ‘seculiere’ levensstijl of een ‘orthodoxe’ islamitische levensstijl de enige geldende norm wordt. Vandaag bestaat er binnen de Maghrebijnse gemeenschap een impliciete sociale druk om een islamitische levensstijl te volgen. Dat heeft enerzijds met haar zichtbaarheid te maken, aangezien vele Maghrebijnen belijdende moslims zijn; anderzijds wordt vanuit de islamitische identiteit ook vertrokken om verzet aan te tekenen tegen de toenemende assimilatiedruk, en tegen racisme en discriminatie. Tegelijkertijd echter komt er vanuit de dominante samenleving een expliciete en maatschappelijk aanvaarde druk – ondersteund door sociale, juridische en politieke maatregelen – om volgens seculiere lijnen leven. Het hoofddoekenverbod (ook al heeft België geen officieel verbod, in de feiten komt het erop neer dat de meeste scholen de hoofddoek verbieden) is hier het meest sprekende voorbeeld van. Daar waar er dus een impliciete sociale druk bestaat om binnen de Maghrebijnse gemeenschap op een ‘islamitische’ wijze te leven, is er een expliciete maatschappelijke druk binnen de ‘dominante’ samenleving om een seculiere way of life te volgen.
http://www.flw.ugent.be/cie/CIE2/fadil1.htm
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 13:54   #55
redwasp
Staatssecretaris
 
redwasp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Toverwoorden?
Tell me more.
ik las het woord 'vervloeken' en zag meteen een of andere toverkol voor me die met een vernietigende blik een paar woorden mompelt die een pijnlijke dood zouden moeten veroorzaken bij het slachtoffer (of op zijn minst hevige jeuk). ik geloof niet in het effect van dat soort toverwoorden, ik geloof wel dat sommigen dusdanig geloven in dat effect dat ze ook effectief af en toe dat soort woorden ter vervloeking mompelen.

vrede,

redwasp
__________________
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL!
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 13:56   #56
redwasp
Staatssecretaris
 
redwasp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik kan het niet beter verwoorden.
Zoals elke vrijheid moet men grenzen stellen waar de vrijheid van de ene de vrijheid van de andere beperkt.

U bent een wijs man, redwasp.

Vrede.
wijsheid zit in iedereen. wanneer we proberen ons ego even tot zwijgen te brengen, horen we de wijsheid af en toe fluisteren in ons zieltje.

vrede,

redwasp
__________________
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL!
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 14:28   #57
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,



ik las het woord 'vervloeken' en zag meteen een of andere toverkol voor me die met een vernietigende blik een paar woorden mompelt die een pijnlijke dood zouden moeten veroorzaken bij het slachtoffer (of op zijn minst hevige jeuk). ik geloof niet in het effect van dat soort toverwoorden, ik geloof wel dat sommigen dusdanig geloven in dat effect dat ze ook effectief af en toe dat soort woorden ter vervloeking mompelen.

vrede,

redwasp
Meestal denk ik dan hier aan
http://video.google.com/videoplay?do...6063784675833#
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be