Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Gaat vernietigen embryo's met genetische aandoeningen te ver?
ja 9 32,14%
neen 14 50,00%
hangt ervan af (specifieer waarvan) 5 17,86%
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 juni 2008, 10:54   #1
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard Gaat vernietigen embryo's met genetische aandoeningen te ver?

Gaat vernietigen embryo's met genetische aandoeningen te ver?


Als we kunnen vermijden dat mensen met zware aangeboren ziektes door het (zij het verkorte) leven moeten gaan, dan is dat een zaak van elementaire compassie.

Het is Godgeklaagd, dat het meestal religieuze groeperingen zijn die, bijgestaan door hun politieke
voorhoede, in compassie tekortschieten.

Terwille van een rigide ideologie van de absolute bescherming en heiligheid van het leven.

Een onvergeeflijke hypocrisie is dat, als je dan nog bedenkt, dat een hoofdtaak van de religie juist erin bestaat, het lijden te lenigen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 10:58   #2
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

natuurlijk gaat dat niet te ver.

Bovendien vind ik dit een keuze van de ouders. Het gaat vb. over mensen met een gen dat per definitie borstkanker veroorzaakt meen ik. Persoonlijk vind ik dan wel dat die embryo's niet hoeven te worden teruggeplaats. Het is weinig tot onwaarschijnlijk dat men in een zeer vroeg stadium van een natuurlijke zwangerschap dit gaat testen en dan abortus pleegt.
Maar bij IVF zie ik helemaal geen probleem.

Dat de christelijke memmers dan hun eigen problemen maar oplossen.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 11:21   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.421
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Eerst en vooral, wat word gezien als een genetische aandoening?

Het hebben van blauwe ogen en blond haar? Of het Syndroom van Down?

Voor mij is de keuze makkelijk. Ik ben man, en vind dat er maar 1 persoon over een zaak zoals abortus mag beslissen, de moeder.

Als de moeder in kwestie dat hoopje ontwikkelende cellen al een baby vind, en daardoor alles op alles wil zetten om zelfs liefde te kunnen geven aan een menselijke plant , dan mag ze, maar zonder de maatschappij daarmee te belasten.

Trouwens, ik vind dan eerder dat de mensen, die de dragen zijn van degeneratieve of destructieve genen, dan zelf de eerlijke keuze moeten maken en geen kinderen verwekken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 11:35   #4
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als de moeder in kwestie dat hoopje ontwikkelende cellen al een baby vind, en daardoor alles op alles wil zetten om zelfs liefde te kunnen geven aan een menselijke plant , dan mag ze, maar zonder de maatschappij daarmee te belasten.
Bedoel je dat iemand waarvan, voor de geboorte, een genetische aandoening ontdekt werd buiten de sociale zekerheid moet vallen?
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 12:05   #5
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Eerst en vooral, wat word gezien als een genetische aandoening?

Het hebben van blauwe ogen en blond haar? Of het Syndroom van Down?

Voor mij is de keuze makkelijk. Ik ben man, en vind dat er maar 1 persoon over een zaak zoals abortus mag beslissen, de moeder.

Als de moeder in kwestie dat hoopje ontwikkelende cellen al een baby vind, en daardoor alles op alles wil zetten om zelfs liefde te kunnen geven aan een menselijke plant , dan mag ze, maar zonder de maatschappij daarmee te belasten.

Trouwens, ik vind dan eerder dat de mensen, die de dragen zijn van degeneratieve of destructieve genen, dan zelf de eerlijke keuze moeten maken en geen kinderen verwekken.
dus vrouwen bij wie dat borstkankergen werd gevonden mogen geen kinderen meer maken? Ook niet als het jongetjes zouden kunnen zijn?

Dan is het toch veel beter in dat geval om te kiezen voor IVF, de verkeerde embryos te vernietigen en gezonde embryos te plaatsen?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 17:53   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.421
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Bedoel je dat iemand waarvan, voor de geboorte, een genetische aandoening ontdekt werd buiten de sociale zekerheid moet vallen?
Da's ook een manier om het te zeggen.
Ik wil niet opdraaien voor iemands anders foute gebroed.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 18:02   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.421
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
dus vrouwen bij wie dat borstkankergen werd gevonden mogen geen kinderen meer maken? Ook niet als het jongetjes zouden kunnen zijn?

Dan is het toch veel beter in dat geval om te kiezen voor IVF, de verkeerde embryos te vernietigen en gezonde embryos te plaatsen?
Mannen kunnen ook kanker in het borstweefsel krijgen, alleen is de kans minder groot.
En wil jij de kleinkinderen van die vrouw veroordelen tot de leidensweg van die kanker?


Maar ja, ivf is een goeie methode om een keuze te maken. Maar het is uiteindelijk de "moeder" die beslist.

En ik ben al geen voorstander van IVF. Als moeder natuur vind dat een koppel geen nageslacht kan maken, moet de medische wetenschap geen achterpoortjes openen die de mensheid alleen maar slapper maken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 3 juni 2008 om 18:14.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 18:06   #8
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Mannen kunnen ook kanker in het borstweefsel krijgen, alleen is de kans minder groot.
En wil jij de kleinkinderen van die vrouw veroordelen tot de leidensweg van die kanker?
Ik laat de keuze aan de vrouw zelve. En da's al een grote concessie van me.
ha nee, net niet. Ik ben pro verwijdering van de zieke embryo's uiteraard.
maar men kan de mensen daar niet toe verplichten, dat is weer iets anders.

Nochtans: ook nu worden bij IVF verschillende eicellen bevrucht waarna de overgebleven embryos ofwel worden ingevroren ofwel gebruikt in wetenschappelijk onderzoek (toestemming wordt gevraagd).

dus kan men toch net zo goed eerst even het DNA nakijken voordat men die keuzes maakt?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 18:12   #9
dirk001
Parlementslid
 
Geregistreerd: 19 februari 2008
Berichten: 1.668
Standaard

Dit is net zoals de eugenetica van 100 jaar geleden en dit zijn dezelfde praktijen die de nazi's toepasten ...... tja en dan vinden we van onszelf dat we beter zijn dan 100 jaar geleden ??

Dit gaat veel te ver. Het is een mens bij conceptie ! Geen abortus en geen selectie !

Dit is en blijft moord ! Ik vind dat mensen die zich hiermee bezighouden maar op 1 plaats thuishoren en dat is de gevangenis !
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 18:18   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.421
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Dit is net zoals de eugenetica van 100 jaar geleden en dit zijn dezelfde praktijen die de nazi's toepasten ...... tja en dan vinden we van onszelf dat we beter zijn dan 100 jaar geleden ??

Dit gaat veel te ver. Het is een mens bij conceptie ! Geen abortus en geen selectie !

Dit is en blijft moord ! Ik vind dat mensen die zich hiermee bezighouden maar op 1 plaats thuishoren en dat is de gevangenis !

Je hebt blijkbaar nog nooit moeten zorgen voor een mensje met het Syndroom van Down, en dat zijn nog meestal zachtaardige wezentjes, die 23uur per dag zorg behoeven, ver nadat ze het lichamelijke stadium van baby, peuter en kleuter ontgroeid zijn.

ik wil nog niet eens denken aan de echt erge afwijkingen.

We spreken hier over afwijkingen, niet over de waanzinnige extra's die de nazi's erbij trokken van ondermensen.

Maar speciaal voor U
http://www.youtube.com/watch?v=U0kJHQpvgB8
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 3 juni 2008 om 18:21.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 18:42   #11
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Dit is net zoals de eugenetica van 100 jaar geleden en dit zijn dezelfde praktijen die de nazi's toepasten ...... tja en dan vinden we van onszelf dat we beter zijn dan 100 jaar geleden ??

Dit gaat veel te ver. Het is een mens bij conceptie ! Geen abortus en geen selectie !

Dit is en blijft moord ! Ik vind dat mensen die zich hiermee bezighouden maar op 1 plaats thuishoren en dat is de gevangenis !
een mens bij conceptie? vlak voor de ontmoeting of slechts nadat ze mekaar zijn tegengekomen (de eicel en het spermadingske)?

Ik neem aan dat u liever uit de zes voorbereide IVF embryo's datgene haalt waardoor uw dochtertje mag kiezen tussen haar borsten amputeren op haar twintigste of voor haar 36ste sterven aan kanker, terwijl de twee volgende kankerpatienten al aan haar doodsbed staan en "dag lieve mama" zeggen?

Wel, mag ik je alvast veel plezier toewensen?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 3 juni 2008 om 18:43.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 18:49   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.421
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Hoe godsdienst en wetenschap samenspannen om van de mensheid het extreme voorbeeld van tegengestelde inteelt te maken.

Of, daar waar uitersten elkaar ontmoeten.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 19:09   #13
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Dit is net zoals de eugenetica van 100 jaar geleden en dit zijn dezelfde praktijen die de nazi's toepasten ...... tja en dan vinden we van onszelf dat we beter zijn dan 100 jaar geleden ??

Dit gaat veel te ver. Het is een mens bij conceptie ! Geen abortus en geen selectie !

Dit is en blijft moord ! Ik vind dat mensen die zich hiermee bezighouden maar op 1 plaats thuishoren en dat is de gevangenis !
Wel Dirk001, jouw normen en waarden zullen ook wel voorschrijven dat er diverse rituelen moeten worden uitgevoerd met een dood menselijk lichaam. Begraven, laten afkluiven door gieren, verbranden, of zo. En niet gewoon bij het slachtafval doen en verwerken tot hondenvoer.
En als er vanaf de bevruchting sprake is van een mens die vermoord kan worden, dan zal je geen vrucht van een abortus (natuurlijk of niet) zomaar weg kunnen doen. Je zal dezelfde rituelen en zo erop los moeten laten als voor volgroeide mensen.
En om het zekere voor het onzekere te nemen: een menstruatie die over tijd is benodigt ook rituelen omdat daar een dood mens in kan zitten.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 19:15   #14
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
een menstruatie die over tijd is benodigt ook rituelen omdat daar een dood mens in kan zitten.
en wat te denken van de menstruatie tout court EN het dagdagelijkse kwakje????

Allemaal halve menskes! en voor de heren zijn dat er een heleboel! begin alvast maar met ze persoonlijk uit te wuiven bij je volgende kwak-productie
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 3 juni 2008 om 19:16.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 20:43   #15
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
natuurlijk gaat dat niet te ver.

Bovendien vind ik dit een keuze van de ouders. Het gaat vb. over mensen met een gen dat per definitie borstkanker veroorzaakt meen ik. Persoonlijk vind ik dan wel dat die embryo's niet hoeven te worden teruggeplaats. Het is weinig tot onwaarschijnlijk dat men in een zeer vroeg stadium van een natuurlijke zwangerschap dit gaat testen en dan abortus pleegt.
Maar bij IVF zie ik helemaal geen probleem.

Dat de christelijke memmers dan hun eigen problemen maar oplossen.
²

Ja circe, de wonderen zijn de wereld nog niet uit hè
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 20:54   #16
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
²

Ja circe, de wonderen zijn de wereld nog niet uit hè
ik had het eergisteren met Filo ook al. Dat begint dramatische vormen aan te nemen dus.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 21:08   #17
The_fat_bloke
Partijlid
 
Geregistreerd: 23 april 2008
Berichten: 271
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En ik ben al geen voorstander van IVF. Als moeder natuur vind dat een koppel geen nageslacht kan maken, moet de medische wetenschap geen achterpoortjes openen die de mensheid alleen maar slapper maken.
Vertel dat maar eens aan alle gezonde en gelukkige kinderen die met deze methode (of met ICSI) het levenslicht hebben mogen zien.
__________________
120 kg klier
The_fat_bloke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 21:31   #18
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard Gaat vernietigen embryo's met genetische aandoeningen te ver?

Zolang er daar geen misbruik over gemaakt word zie ik daar niets verkeerd aan.
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 22:29   #19
dirk001
Parlementslid
 
Geregistreerd: 19 februari 2008
Berichten: 1.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Gaat vernietigen embryo's met genetische aandoeningen te ver?


Als we kunnen vermijden dat mensen met zware aangeboren ziektes door het (zij het verkorte) leven moeten gaan, dan is dat een zaak van elementaire compassie.

Het is Godgeklaagd, dat het meestal religieuze groeperingen zijn die, bijgestaan door hun politieke
voorhoede, in compassie tekortschieten.

Terwille van een rigide ideologie van de absolute bescherming en heiligheid van het leven.

Een onvergeeflijke hypocrisie is dat, als je dan nog bedenkt, dat een hoofdtaak van de religie juist erin bestaat, het lijden te lenigen.
*knip*

Je vergeet er nog bij te zetten dat enkel de blonde ariërs met blauwe ogen mogen blijven leven.

Laatst gewijzigd door Rudy_The_Mod : 4 juni 2008 om 22:54.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 22:35   #20
dirk001
Parlementslid
 
Geregistreerd: 19 februari 2008
Berichten: 1.668
Standaard

Nu we toch bezig zijn waarom stoppen bij borstkanker ? We kunnen al evengoed alle embryo's die later maag en darmkanker, eierstokkanker, prostaatkanker, hart en vaatziekten, leukemie, alzheimer en parkinson gaan krijgen ook maar beter meteen vermoorden.

En misschien ook maar meteen al die embryo's die later gaan verslaafd raken aan drugs, alcohol of sigaretten uitroeien kwestie van grondig te werk te gaan natuurlijk.

Maar even serieus ..... als je de vergelijking met de eugenetica en het nazi-regime niet ziet dan is er toch echt wel iets mis met jullie.

Wie geeft jullie trouwens het recht om te beslissen over iemand anders zijn leven nog voor dat het geboren is zelfs ??

Dit is barbarij van het ergste soort.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be