Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 oktober 2009, 14:11   #1
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard La Flandre profonde

We hebben weer eens een filmhype. Deze keer heet ze "De helaasheid der dingen", genoemd naar een boekenhype. Er wordt naar verluidt flink in gefeest en gezopen, en het gekke is dat heel veel mensen dat herkenbaar schijnen te vinden. Dat zulke scènes ons een blik werpen op "de Vlaming zoals hij is", "la Flandre profonde", etc. "Weer een oer-Vlaamse film", ving ik her en der op. Ondertussen is er ook een nieuw boek uit van Tom Lanoye, waarin deze de buurt waarin hij opgroeide beschrijft als een rariteitenkabinet, een kluchtig samenraapsel van mannen en vrouwen waaraan altijd wel wat mankeert, en waarin elk mankement de aanzet is tot spotternijen. Een fraai beeld is het niet, ook al omarmt hij het met een zekere liefde.

Is het een mythe, een cliché of zit er ook een grond van waarheid in? Wat maakt zulke films en boeken dan zo herkenbaar voor een groot publiek? Of is er iets grondig mis met ons zelfbeeld?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 14:16   #2
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

We zijn en blijven een volk van patattentrekkers!
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 14:25   #3
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
We hebben weer eens een filmhype. Deze keer heet ze "De helaasheid der dingen", genoemd naar een boekenhype. Er wordt naar verluidt flink in gefeest en gezopen, en het gekke is dat heel veel mensen dat herkenbaar schijnen te vinden. Dat zulke scènes ons een blik werpen op "de Vlaming zoals hij is", "la Flandre profonde", etc. "Weer een oer-Vlaamse film", ving ik her en der op. Ondertussen is er ook een nieuw boek uit van Tom Lanoye, waarin deze de buurt waarin hij opgroeide beschrijft als een rariteitenkabinet, een kluchtig samenraapsel van mannen en vrouwen waaraan altijd wel wat mankeert, en waarin elk mankement de aanzet is tot spotternijen. Een fraai beeld is het niet, ook al omarmt hij het met een zekere liefde.

Is het een mythe, een cliché of zit er ook een grond van waarheid in? Wat maakt zulke films en boeken dan zo herkenbaar voor een groot publiek? Of is er iets grondig mis met ons zelfbeeld?
Deze fascinatie voor de lelijkheid is een internationale tendens, maar wel sinds enkele decennia buitengewoon present in de Vlaamse literatuur, theater, enzovoort. De vraag waarom is inderdaad zeer interessant.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 14:28   #4
globalmedia
Minister-President
 
globalmedia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2009
Berichten: 4.327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Deze fascinatie voor de lelijkheid is een internationale tendens, maar wel sinds enkele decennia buitengewoon present in de Vlaamse literatuur, theater, enzovoort. De vraag waarom is inderdaad zeer interessant.
het underdog imago,natuurlijk..
__________________
De waarheid is niet meer dan de leugen die de mensen van je verwachten.’ (Gerrit Komrij)
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 14:32   #5
De Waal
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2007
Berichten: 1.708
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
het underdog imago,natuurlijk..
proest,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 14:51   #6
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
We hebben weer eens een filmhype. Deze keer heet ze "De helaasheid der dingen", genoemd naar een boekenhype. Er wordt naar verluidt flink in gefeest en gezopen, en het gekke is dat heel veel mensen dat herkenbaar schijnen te vinden. Dat zulke scènes ons een blik werpen op "de Vlaming zoals hij is", "la Flandre profonde", etc. "Weer een oer-Vlaamse film", ving ik her en der op. Ondertussen is er ook een nieuw boek uit van Tom Lanoye, waarin deze de buurt waarin hij opgroeide beschrijft als een rariteitenkabinet, een kluchtig samenraapsel van mannen en vrouwen waaraan altijd wel wat mankeert, en waarin elk mankement de aanzet is tot spotternijen. Een fraai beeld is het niet, ook al omarmt hij het met een zekere liefde.

Is het een mythe, een cliché of zit er ook een grond van waarheid in? Wat maakt zulke films en boeken dan zo herkenbaar voor een groot publiek? Of is er iets grondig mis met ons zelfbeeld?
Hoort dit eigenlijk niet in 'Maatschappij en Samenleving' thuis?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 18:48   #7
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Vlaanderen aanbidt de middelmatigheid en het conformisme. Het ironische aan de zaak is dat de progressieve kant van Vlaanderen de grootste conservatieven zijn en het minste willen veranderen aan deze zaak. Geen streven naar prestige of bekendheid of niets.

Mijn grootste vrees is altijd dat Vlaanderen op het vlak van prestige nog erger gaat worden dan België. Onder andere daarom is een aansluiting bij Nederland nodig.
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 18:53   #8
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
We hebben weer eens een filmhype. Deze keer heet ze "De helaasheid der dingen", genoemd naar een boekenhype. Er wordt naar verluidt flink in gefeest en gezopen, en het gekke is dat heel veel mensen dat herkenbaar schijnen te vinden. Dat zulke scènes ons een blik werpen op "de Vlaming zoals hij is", "la Flandre profonde", etc. "Weer een oer-Vlaamse film", ving ik her en der op. Ondertussen is er ook een nieuw boek uit van Tom Lanoye, waarin deze de buurt waarin hij opgroeide beschrijft als een rariteitenkabinet, een kluchtig samenraapsel van mannen en vrouwen waaraan altijd wel wat mankeert, en waarin elk mankement de aanzet is tot spotternijen. Een fraai beeld is het niet, ook al omarmt hij het met een zekere liefde.

Is het een mythe, een cliché of zit er ook een grond van waarheid in? Wat maakt zulke films en boeken dan zo herkenbaar voor een groot publiek? Of is er iets grondig mis met ons zelfbeeld?
Ja, het is de taak, zelfs de plicht, van enen Duistere Duikboot duistere streken op te sporen. Maar la 'Flandre profonde' zal heus wel niet zoveel verschillen van la 'Wallonie profonde'.

Laatst gewijzigd door system : 18 oktober 2009 om 18:53.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 19:06   #9
globalmedia
Minister-President
 
globalmedia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2009
Berichten: 4.327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Vlaanderen aanbidt de middelmatigheid en het conformisme. Het ironische aan de zaak is dat de progressieve kant van Vlaanderen de grootste conservatieven zijn en het minste willen veranderen aan deze zaak. Geen streven naar prestige of bekendheid of niets.

Mijn grootste vrees is altijd dat Vlaanderen op het vlak van prestige nog erger gaat worden dan België. Onder andere daarom is een aansluiting bij Nederland nodig.
dat untergang toontje en het tragische onomkeerbaar noodlot is ook één van de redenen dat de film watchmen is geflopt
__________________
De waarheid is niet meer dan de leugen die de mensen van je verwachten.’ (Gerrit Komrij)
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 19:17   #10
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
dat untergang toontje en het tragische onomkeerbaar noodlot is ook één van de redenen dat de film watchmen is geflopt
De comic is alvast fantastisch! Mijn inziens zelfs beter dan de comic V for Vendetta.

"No. Not even in the face of Armageddon. Never compromise."
__________________



Laatst gewijzigd door Metternich : 18 oktober 2009 om 19:17.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 19:22   #11
Depth of Field
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 juli 2008
Locatie: Occupied Flanders
Berichten: 1.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
dat untergang toontje en het tragische onomkeerbaar noodlot is ook één van de redenen dat de film watchmen is geflopt
Bwah. Ik denk dat de makers van de film hun geld eerder van de after-market verwachtten dan van de Box-office.

After all, Watchmen is een tragedie, en dan nog een met een rechtse held.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 19:24   #12
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den duisteren Duikboot
We hebben weer eens een filmhype. Deze keer heet ze "De helaasheid der dingen", genoemd naar een boekenhype. Er wordt naar verluidt flink in gefeest en gezopen, en het gekke is dat heel veel mensen dat herkenbaar schijnen te vinden. Dat zulke scènes ons een blik werpen op "de Vlaming zoals hij is", "la Flandre profonde", etc. "Weer een oer-Vlaamse film", ving ik her en der op. Ondertussen is er ook een nieuw boek uit van Tom Lanoye, waarin deze de buurt waarin hij opgroeide beschrijft als een rariteitenkabinet, een kluchtig samenraapsel van mannen en vrouwen waaraan altijd wel wat mankeert, en waarin elk mankement de aanzet is tot spotternijen. Een fraai beeld is het niet, ook al omarmt hij het met een zekere liefde.

Is het een mythe, een cliché of zit er ook een grond van waarheid in? Wat maakt zulke films en boeken dan zo herkenbaar voor een groot publiek? Of is er iets grondig mis met ons zelfbeeld?
Neen. Maar er is wel iets grondig mis met het beeld dat een bepaalde categorie van eerder Belgicistisch geörienteerde Vlaamse schrijvers met opzet en heel graag van Vlaanderen schetsen. In dat opzicht is de grote manitou lange tijd Hugo Claus geweest. Die poogde langs deze weg zijn frustratie over zijn collaborerende familie van zich af te schrijven. En hoe deed hij dat? Gewoon door gans Vlaanderen zoveel mogelijk met stront te besmeuren. Ik ken het oorlogsverleden van hun families niet, maar blijkbaar zitten Lanoy en Verhulst toch met eenzelfde soort reactie. Families die goed bedeeld zijn met debielen of zuipschuiten worden naar voor gebracht als "typisch Vlaams". Dat is dan óók "volksverheffing"...
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Laatst gewijzigd door quercus : 18 oktober 2009 om 19:29.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 19:27   #13
globalmedia
Minister-President
 
globalmedia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2009
Berichten: 4.327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
De comic is alvast fantastisch! Mijn inziens zelfs beter dan de comic V for Vendetta.

"No. Not even in the face of Armageddon. Never compromise."
Watchmen was visueel indrukwekkend vertaalt maar miste een aantal elementen waardoor het publiek afhaakte... zoals identificatie met de hoofdpersonages bv
__________________
De waarheid is niet meer dan de leugen die de mensen van je verwachten.’ (Gerrit Komrij)
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 19:31   #14
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Neen. Maar er is wel iets grondig mis met het beeld dat een bepaalde categorie van eerder Belgicistisch geörienteerde Vlaamse schrijvers met opzet en heel graag van Vlaanderen schetsen. In dat opzicht is de grote manitou lange tijd Hugo Claus geweest. Die poogde langs deze weg zijn frustratie over zijn collaborerende familie van zich af te schrijven. En hoe deed hij dat? Gewoon door gans Vlaanderen zoveel mogelijk met stront te besmeuren. Ik ken het oorlogsverleden van hun families niet, maar blijkbaar zitten Lanoy en Verhulst toch meet eenzelfde soort reactie. Families die goed bedeeld zijn met debielen of zuipschuiten worden naar voor gebracht als "typisch Vlaams". Dat is dan óók "volksverheffing"...
Als de meerderheid van de Vlamingen waren zoals u ,dan waren Nederland en Vlaanderen al lang een geweest.
Een volk, trots op zijn taal en cultuur en trots op zijn prestaties.
Het zijn de Belgicisten die met zelfhaat/spot en Hollanderhaat/spot Vlamingen en Nederlanders neerhalen en hun Francofielen mede-Belgen bewonderen om hun hoogstaande cultuur.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 18 oktober 2009 om 19:32.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 19:34   #15
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Als de meerderheid van de Vlamingen waren zoals u ,dan waren Nederland en Vlaanderen al lang een geweest.
Een volk, trots op zijn taal en cultuur en trots op zijn prestaties.
Het zijn de Belgicisten die met zelfhaat/spot en Hollanderhaat/spot Vlamingen en Nederlanders neerhalen en hun Francofielen mede-Belgen bewonderen om hun hoogstaande cultuur.
Dat is juist uw probleem. Er zijn bijna geen Vlamingen die zijn zoals hij.
En gelukkig maar dat er zo weinig mossels zijn zoals hij.

Laatst gewijzigd door system : 18 oktober 2009 om 19:38.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 19:34   #16
Depth of Field
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 juli 2008
Locatie: Occupied Flanders
Berichten: 1.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
Watchmen was visueel indrukwekkend vertaalt maar miste een aantal elementen waardoor het publiek afhaakte... zoals identificatie met de hoofdpersonages bv
Ik kon mij nochtans goed met Rorschach identificeren. Als onze maatschappij verder verloedert zie ik mij uitendelijk ook nog als een exterminator van crapuul eindigen.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 19:38   #17
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is juist uw probleem. Er zijn bijna geen Vlamingen die zijn zoals hij.
En gelukkig maar dat er zo weinig mossels zijn zoals enen Quercus.
We weten dat u een van de vele Belgicisten bent.
Daarom bestaat Belgie al 400 jaar.
Dat is juist de pest.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 19:41   #18
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
We weten dat u een van de vele Belgicisten bent.
Daarom bestaat Belgie al 400 jaar.
Dat is juist de pest.
Of ik 'belgicist' ben zoals u dat bedoelt, wil ik in het midden laten. Maar u hebt gelijk. Ik ben slechts één van de vele vele Vlamingen die België willen behouden. Ik ben dus niet alleen. Dat klopt. En dat komt omdat wij, niettegenstaande alle perikelen, het best naar onze zin hebben in België, een land waar het goed is om te leven.

Laatst gewijzigd door system : 18 oktober 2009 om 19:44.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 19:54   #19
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Dat is juist uw probleem. Er zijn bijna geen Vlamingen die zijn zoals hij.
En gelukkig maar dat er zo weinig mossels zijn zoals enen Quercus.
Mattheüs 7:1-5
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 19:56   #20
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Of ik 'belgicist' ben zoals u dat bedoelt, wil ik in het midden laten. Maar u hebt gelijk. Ik ben slechts één van de vele vele Vlamingen die België willen behouden. Ik ben dus niet alleen. Dat klopt. En dat komt omdat wij, niettegenstaande alle perikelen, het best naar onze zin hebben in België, een land waar het goed is om te leven.
Bent u dan bereid uw eigen volksaard en cultuur op te offeren, en de belangen van Vlaanderen en de Vlamingen vertrapt te zien, om ten allen prijze België te behouden ?
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be