Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Stefaan Van Hecke (Groen!) - 26 maart tot 1 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Stefaan Van Hecke (Groen!) - 26 maart tot 1 april Stefaan Van Hecke is fractieleider voor Groen! in de provincieraad. Stefaan zetelt sinds 2005 ook in de Merelbeekse gemeenteraad. Met een gemotiveerde ploeg kandidaten hoopt hij met Groen! een goed resultaat neer te zetten bij de federale verkiezingen.

 
 
Discussietools
Oud 27 maart 2007, 20:28   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard Vennootschapsbelasting veranderen in functie van groene doelstellingen?

Zeer utopisch vraagje. In Frankrijk stelt Ségolène Royal voor om de vennootschapsbelasting te veranderen in een twee-sporen systeem:

1. bedrijven die daadwerkelijk investeren in de 'echte' economie krijgen een laag tarief
2. bedrijven die enkel in anonieme aandeelhouders en delokalisaties investeren krijgen een hoog tarief

Het voorstel wordt door 65% van de Fransen gedragen. Het vereist uiteraard werk op Europees niveau: fiscale harmonisering binnen de unie.

Ooit gedacht om hier bij ons hetzelfde voor te stellen maar dan in functie van groene doelstellingen? Groene technologieën scheppen immers banen, en kunnen dus makkelijk gelezen worden als Royal's idee over de 'echte' economie.

En indien u dat al heeft overwogen, hebben uw studie-bureau's dan ook eventueel gepeild naar het draagvlak van een dergelijk voorstel?


Ik vrees gewoon dat we er niet gaan komen met een fake, algemene tax op plastiek, die op geen enkel manier de productie van bioplastics of andere alternatieven stimuleert. U moet als groen veel radicaler durven zijn, en u bent dat wellicht ook.
C2C is offline  
Oud 27 maart 2007, 22:04   #2
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
U moet als groen veel radicaler durven zijn, en u bent dat wellicht ook.
Hoe radicaler, hoe minder stemmen, hoe minder men zijn stempel kan drukken op het beleid.
Pieke is offline  
Oud 28 maart 2007, 08:14   #3
Stefaan Van Hecke
 
 
Stefaan Van Hecke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 34
Standaard

C2C, ik volg je volledig. De groene technologieën en innovaties moeten we fors ondersteunen. Zij kunnen zorgen voor oplossingen voor tal van vervuilende of energieverspillende technieken. We hebben in de tijd de boot gemist. Ooit waren de koplopers wat windenerige betreft. De windturbines in Zeebrugge waren bij de eerste in Europa, zo'n 20 jaar geleden. Helaas werd er dan amper nog energie en geld gestoken in deze nieuwe technologieën. Nu moeten we onze turbines gaan aankopen in het buitenland. In Duitsland werken er op dit ogenblik al meer mensen in de sector van de hernieuwbare energie dan in de automobielsector. Dat zegt wel genoeg, denk ik. Dus ja, volop investreren in nieuwe groene technologieën en het is de overheid die de stimulansen moeten geven. Als we het aan de 'vrije markt' overlaten, zal het niet lukken. Je vind hierover tal van voorstellen in ons klimaatplan.
Stefaan Van Hecke is offline  
Oud 29 maart 2007, 19:15   #4
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefaan Van Hecke Bekijk bericht
Als we het aan de 'vrije markt' overlaten, zal het niet lukken.
Ah ja? Who says? Waarom zouden wij dat zomaar aannemen? Welke autoriteit? De Club van Rome? de USSR? Vera Dua misschien?


Enkel als we het aan de vrije markt overlaten zal het lukken.

De staat het laten dirigeren is enkel goed om de zakken te vullen van de monopolisten die met de lobbygroepen mogen dealen.

enne, fiscale harmonisering moet ten alle prijze vermeden worden. Geen kartels wat dat betreft. (of algemeen). Old Europe is al ver genoeg aan het achterop hinken om aan dergelijke fantasietjes ten onder te gaan.

fiscale concurrentie is het enige recept voor een welvarende maatschappij.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 29 maart 2007 om 19:20.
born2bewild is offline  
Oud 30 maart 2007, 00:07   #5
Stefaan Van Hecke
 
 
Stefaan Van Hecke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 34
Standaard

Als je het aan de markt overlaat of we de klimaatdoelstellinge halen, zal je van een kale reis terugkomen. Een concreet en eenvoudig voorbeeld. Er bestaan electrische toestellen zoals een DVD-speler met een vermogen van 1 Watt. Er zijn er ook van 20 Watt. Een doorsnee consument weet dit absoluut niet. Er zijn toestellen die steeds in standby blijven en je niet kan uitzetten, andere wel. Wij zeggen dan dat de overheid via productnormen kan bepalen welke minimale technische vereisten noodzakelijk zijn opdat een product mag verkocht worden in België. Zoals er veiligheidsnormen zijn, mogen er ook ecologische normen zijn. En dat zal de markt niet zelf doen; het ecologisch kader wordt gemaakt door de overheid. Toch niet bizar ? We hebben toch ook ooit een Sociaal Pact gehad met het doel een aantal belangrijk sociale rechten veilig te stellen. Het is nu tijd voor een ecologisch pact waarbij de ecologische (en gezondheidsrechten) van de inwoners worden gewaarborgd.
Maar voor mij mag de markt ook een stuk meespelen. laten we de uitstootrechten voor CO2 voor ons land vastleggen op basis van wetenschappelijk onderzoek. En verhandel de rechten via een speciale beurs. Vraag en aanbod. De overheid bepaalt uiteraard de maximale uitstoot. Dat laat je toch niet over aan 'de markt', hé. We zullen dan wel zien wat er gebeurt.
Stefaan Van Hecke is offline  
Oud 30 maart 2007, 00:11   #6
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefaan Van Hecke Bekijk bericht
Als je het aan de markt overlaat of we de klimaatdoelstellinge halen, zal je van een kale reis terugkomen. Een concreet en eenvoudig voorbeeld. Er bestaan electrische toestellen zoals een DVD-speler met een vermogen van 1 Watt. Er zijn er ook van 20 Watt. Een doorsnee consument weet dit absoluut niet. Er zijn toestellen die steeds in standby blijven en je niet kan uitzetten, andere wel. Wij zeggen dan dat de overheid via productnormen kan bepalen welke minimale technische vereisten noodzakelijk zijn opdat een product mag verkocht worden in België. Zoals er veiligheidsnormen zijn, mogen er ook ecologische normen zijn. En dat zal de markt niet zelf doen; het ecologisch kader wordt gemaakt door de overheid. Toch niet bizar ? We hebben toch ook ooit een Sociaal Pact gehad met het doel een aantal belangrijk sociale rechten veilig te stellen. Het is nu tijd voor een ecologisch pact waarbij de ecologische (en gezondheidsrechten) van de inwoners worden gewaarborgd.
Maar voor mij mag de markt ook een stuk meespelen. laten we de uitstootrechten voor CO2 voor ons land vastleggen op basis van wetenschappelijk onderzoek. En verhandel de rechten via een speciale beurs. Vraag en aanbod. De overheid bepaalt uiteraard de maximale uitstoot. Dat laat je toch niet over aan 'de markt', hé. We zullen dan wel zien wat er gebeurt.
Als ik zie wat de markt ervan terecht brengt, en als ik zie wat politici, de staat en de overheid ervan terecht brengen, dan is de keuze zeer snel gemaakt.

u denkt over de consument als een domkop " Een doorsnee consument weet dit absoluut niet"

Wel, ik heb nu meer vertrouwen in de gedistribueerde intelligentie van de markt, eerder deze van politici, die in vele gevallen in de privesektor zelfs niet aan de bak zouden komen. Het risico is gewoon veel te groot om dergelijke verantwoordelijkheden in handen van politici of ambtenaren te laten.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 30 maart 2007 om 00:28.
born2bewild is offline  
Oud 30 maart 2007, 00:46   #7
Stefaan Van Hecke
 
 
Stefaan Van Hecke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 34
Standaard

Ik denk zeker niet dat de consument een domkop is. Maar als ik spreek over de doorsnee consument, dan bedoel ik daar ook mezelf mee. Ik moet ook het boekje (als ik geluk heb is het minder dan 30 pagina's dik) doornemen om bv te weten of mijn wasmachine een ecoknop heeft. Vaak staat dat niet vermeld op de buitenzijde en mag je het gaan opzoeken. Idem voor andere toestellen. Om te kunnen weten, op zicht, welke toestel het meest energie-efficiënt werkt, moet je toch van goede huize zijn. Laten we daar niet flauw over doen.
Stefaan Van Hecke is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be