Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 mei 2007, 18:13   #41
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Ik ben ook van de mening dat het VB de Vlaamse zaak geen goed gedaan heeft. Laat ons eerlijk zijn: waardoor is het VB bekend geworden? Haar vreemdelingenstandpunt. . .
Inderdaad, laat ons eerlijk zijn!
Ik ben van mening dat de 'democratische' partijen de samenleving geen goed gedaan hebben.
Immigratie is wellicht het belangrijkste onderwerp van tegenwoordig en zal het nog lang zijn. Niet alleen hier maar in heel het Westen.
Immigratie is een probleem geworden want massaal en niet gecontroleerd door de overheid. Het probleem is niet ontstaan door het VB dat mogelijk te hard op tafel sloeg, het probleem is ontstaan door de overheid die totaal in gebreke bleef.
Alle Belgische partijen zijn daaraan schuldig, niet het VB.
Het is dus verkeerd enkel het VB te beschuldigen.
Ik weet niet of je de standpunten ivm immigratie van het VB kent, en welke je verkeerd vindt. Ik luister!
Ik ken wel grote fouten die het regime gemaakt heeft, bv
* snelbelgwet zonder taalkennis
* niet aanpakken van jongeren die al jaren mensen lastig vallen op tram en bus en zwembaden.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 18:18   #42
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E Bekijk bericht
Natuurlijk, nederlands. Geen Vlaams. Maar 'Vlaams' was wel de term die de 19eeuwse flaminganten toen zelf hanteerden, daarom dat ik die term gebruikte
Het regime wilde ook niet horen van Nederlands. Met Holland wilde men niets te maken hebben. Het moest Vlaams zijn en dat is een andere taal!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 18:39   #43
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
Dewever is zowat huiscolumnist geworden bij De morgen. hoe laffer en kleiner een vlaming ... hoe meer aandacht in de morgen.

Als een rechts en vlaams politicus een forum krijgt in De morgen dan is dat enkel omdat de morgen hem als nuttige idioot beschouwd.
Mee eens.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 18:42   #44
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Inderdaad, laat ons eerlijk zijn!
Ik ben van mening dat de 'democratische' partijen de samenleving geen goed gedaan hebben.
Immigratie is wellicht het belangrijkste onderwerp van tegenwoordig en zal het nog lang zijn. Niet alleen hier maar in heel het Westen.
Immigratie is een probleem geworden want massaal en niet gecontroleerd door de overheid. Het probleem is niet ontstaan door het VB dat mogelijk te hard op tafel sloeg, het probleem is ontstaan door de overheid die totaal in gebreke bleef.
Alle Belgische partijen zijn daaraan schuldig, niet het VB.
Het is dus verkeerd enkel het VB te beschuldigen.
Ik weet niet of je de standpunten ivm immigratie van het VB kent, en welke je verkeerd vindt. Ik luister!
Ik ken wel grote fouten die het regime gemaakt heeft, bv
* snelbelgwet zonder taalkennis
* niet aanpakken van jongeren die al jaren mensen lastig vallen op tram en bus en zwembaden.

Je mag dan nog het grootste gelijk hebben, Luc, je gaat dat bijna van niemand anders krijgen dan van VB-ers.

Het is triestig, maar wel de waarheid.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 18:47   #45
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E Bekijk bericht
1) Ik moet je alweer gelijk geven: vlaamse beweging in WOI was niet alleen flamenpolitik, maar natuurlijk ook de frontbeweging. Maar wat wél zo is, is dat de Vlaamse beweging (of toch een deel ervan) d�*�*r antibelgisch is geworden, niet eerder...
2) Blijft mijn stelling: de vlaamse beweging is opgezet door vlamingen die nog belgicistischer waren dan de franstalige gezagsdragers. Zij waren ontgoochelde en opstandige kinderen van belgie - geen mensen die zich tevoren al 'vlaming' zouden hebben gevoeld en de belgische staat nooit zouden hebben aanvaard.
1) Ik ben geen historicus (zoals BDW haha!) maar zou het kunnen dat (een deel van) de Vl beweging anti-belgisch geworden is samen met het opkomen van het algemeen stemrecht?
2) Dat lijkt me nogal een straffe stelling. Ik denk niet dat dit geldt voor de fronters, en zeker ook niet voor Borms +
Men moet ook een beetje critisch staan tegenover historici (ik bedoel hier niet BDW) die ook kinderen zijn van hun tijd en dikwijls de belangen dienen van het heersende regime. Altijd goed voor de carrière!
Je kent mogelijk beter dan ik Pirenne en Pieter Geyl. Zij vertellen niet hetzelfde verhaal.

Laatst gewijzigd door luc broes : 21 mei 2007 om 18:54.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 18:57   #46
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Je mag dan nog het grootste gelijk hebben, Luc, je gaat dat bijna van niemand anders krijgen dan van VB-ers.
Toch hoop ik dat eerlijkheid en gezond verstand zullen zegevieren.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 19:01   #47
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Toch hoop ik dat eerlijkheid en gezond verstand zullen zegevieren.
Reken er niet te hard op.
Pas als de armoe en de ellende té groot worden gaat er iets zegevieren, dus niet door eerlijkheid het gezond verstand.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 20:34   #48
E
Schepen
 
Geregistreerd: 8 juli 2004
Berichten: 449
Standaard

(2) ging uiteraard over het begin van de vlaamse beweging, over de vlaamsgezinden in het midden van de negentiende eeuw... Je moet natuurlijk wel luisteren he En voor die eerste vlaamse beweging gaat dat belgicisme zeker wel op

Nogmaals: tijdens WOI is dat gekeerd, en zijn de flaminganten uit teleurstelling over het belgie dat beweerde vlaams te zijn maar het in de feiten niet was, antibelgisch geworden (streven naar separatisme). Zie inderdaad Borms, maar ook de linkervleugel Van Ostaijen, Van Extergem, ... enzovoorts.

(ik lees liever pirenne dan geyl, ook al om stilistische redenen, maar liefst van al lees ik historici van nu - ik geloof dat historici de laatste tien �* twintig jaar echt wel een helderder en minder romantische blik hebben ontwikkeld op de evolutie van nationaal bewustzijn in onze regio en op de vlaamse beweging. Wars van belgicistische (Pirenne), Groot-Nederlandse (Geyl) en allerhande flamingante mythes...)

En los van het historisch-wetenschappelijk: Het is niet slim om tegen de ene negentiende-eeuwse nationale voorstelling simpelweg een nieuwe nationalistische mythe te plaatsen, denk ik. Ik hecht nog al aan de mening
van Louis Paul Boon op dat vlak. Die schreef aan Elsschot dat hij 'het schijt had aan België', maar aan Vlaanderen evengoed.
E is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 20:38   #49
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Die had dus het schijt aan alles. Dat zijn toch nogal voorbeelden hé!

Eerst een belgische mythe
Dan een vlaamsnationale
Dan het schijt

Zo zijn ze allen kinderen van hun tijd, en allen denken het bij het rechte eind te hebben.
Ik kies de (gulden) middenweg. Dus de vlaamsnationale
Dat is dan niet zoals Boon maar wel zoals Elsschot zoals blijkt uit zijn Bormsgedicht;

Laatst gewijzigd door luc broes : 21 mei 2007 om 20:46.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 20:45   #50
E
Schepen
 
Geregistreerd: 8 juli 2004
Berichten: 449
Standaard

Amai, als 'belgisch nationalisme' + 'vlaams-nationalisme' voor u gelijk is aan 'alles', dan heb je toch een wat beperkte blik niet?

't Is toch niet omdat je Belgisch- noch Vlaams-nationalist bent, dat je een totale nihilist bent?

Een nihilist was het Oilsjters Loewieke zeker niet. Dat hij nogal stevig voor 'solidariteit' stond, of voor 'democratie', is genoegzaam bekend. Natuurlijk had die man daarop niet het alleenrecht, maar ik wil maar zeggen: je kan nog andere dingen alsje ideaal hanteren dan alleen maar nationalisme
E is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 20:47   #51
E
Schepen
 
Geregistreerd: 8 juli 2004
Berichten: 449
Standaard

't is wel goed gevonden

maar je kiest natuurlijk niet de middenweg. je kiest de mythe. in plaats van de werkelijkheid
E is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 21:05   #52
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E Bekijk bericht
Amai, als 'belgisch nationalisme' + 'vlaams-nationalisme' voor u gelijk is aan 'alles', dan heb je toch een wat beperkte blik niet?

't Is toch niet omdat je Belgisch- noch Vlaams-nationalist bent, dat je een totale nihilist bent?

Een nihilist was het Oilsjters Loewieke zeker niet. Dat hij nogal stevig voor 'solidariteit' stond, of voor 'democratie', is genoegzaam bekend. Natuurlijk had die man daarop niet het alleenrecht, maar ik wil maar zeggen: je kan nog andere dingen alsje ideaal hanteren dan alleen maar nationalisme
Nationalisme heeft een negatieve bijklank. Ik bedoel verbondenheid met de gemeenschap waarin je leeft. Elsschot voelde zich daar niet te goed voor.
Ik heb het niet bedoeld zoals jij het blijkbaar begreep. Maar het schijt hebben aan je eigen samenleving, want daar komt het toch op neer, dat gaat toch in de richting van nihilisme en zelfontkenning. Dat is toch geen bevredigende toestand.
Over mijn beperkte blik hoeft niemand zich zorgen te maken. Ik heb 5 talen geleerd en kan I L Y zeggen in enkele meer. Ik heb 25 jaar de wereld rondgereisd met wijdse blik, en hoop nog een tijdje mee te draaien
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 21:08   #53
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E Bekijk bericht
't is wel goed gevonden

maar je kiest natuurlijk niet de middenweg. je kiest de mythe. in plaats van de werkelijkheid
Een beetje mythe, een beetje romantiek en poëzie helpt om de rauwe werkelijkheid baas te kunnen.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 21:16   #54
E
Schepen
 
Geregistreerd: 8 juli 2004
Berichten: 449
Standaard

En ik bedoelde dan weer niet je te beledigen

Ik wou alleen maar zeggen: je kan je best verbonden voelen met de gemeenschap waarin je leeft, je gehecht voelen aan bepaalde democratische waarden, delen in de toekomst van een volk... en toch de uitspraak van LP Boon onderschrijven

Boon was een anarchist - tenminste, zoals dat heet, in de 'tedere' vorm. En die hebben geen achting voor de staat, maar wel voor de gemeenschap waarin ze leven. En voor de vrijheid van het verantwoordelijke individu.

Dat lijkt me een eerbare opstelling iK ben zelf geen anarchist, maar ik wou alleen aangeven dat je niet-nihilist en toch anti-nationalist kan zijn.

Ik heb het gevoel dat het juist de mythes van de verschillende nationalismen zijn die het gemeenschapsgevoel tussen mensen misvormen en misbruiken voor andere politieke doelen. En dan kom je al snel in de situatie dat je zogezegd je gemeenschap verraadt omdat je hetmet bepaalde politieke opstellingen van je leiders oneens bent. Dat is bekrompenheid en kortzichtigheid. Een nationalistische mythe die per definitie de non-believers in die mythe tot gevaarlijke lieden verklaart, is geen goede 'greater story' om een gemeenschap bij elkaar te houden.

Die kritiek gaat tenminste op voor exclusieve en ethnische nationalismen (zoals het Vlaams-nationalisme vaak is geweest en voor het VB ook nog is). Inclusieve nationale verhalen, zoals dat van de Amerikanen, daar wil ik meeen aan mee doen. Ik hoop dat Vlaanderen zich een dergelijk omvattend verhaal schrijft, dat open is, niet defensief en wervend. Dan ben ik direct mee
E is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 21:17   #55
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Een beetje mythe, een beetje romantiek en poëzie helpt om de rauwe werkelijkheid baas te kunnen.
Kan ook helpen om de werkelijkheid nog rauwer te maken.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 21:21   #56
E
Schepen
 
Geregistreerd: 8 juli 2004
Berichten: 449
Standaard

Zoals in Israël... Waar al die oprecht goedmenende zionisten die ooit met een heel mooi, haast kinderlijk naiëf stichtingsverhaal naar ginder trokken, intussen steeds verder verstrikt raken in de gruwelijke consequenties van diezelfde mythe... Omdat er in werkelijkheid ook nog zoiets als 'de palestijnen' was, die zich niet lieten wegdenken. En die dus met geweld moesten worden onderdrukt, om de mythe in stand te houden
E is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 21:29   #57
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E Bekijk bericht
Zoals in Israël... Waar al die oprecht goedmenende zionisten die ooit met een heel mooi, haast kinderlijk naiëf stichtingsverhaal naar ginder trokken, intussen steeds verder verstrikt raken in de gruwelijke consequenties van diezelfde mythe... Omdat er in werkelijkheid ook nog zoiets als 'de palestijnen' was, die zich niet lieten wegdenken. En die dus met geweld moesten worden onderdrukt, om de mythe in stand te houden
Eén van de vele voorbeelden idd.
Wat minder romantiek in de politiek zou erg welkom zijn.
Maar dat verkoopt zo slecht.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 21:39   #58
vulpes
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 juni 2006
Berichten: 1.268
Standaard

website UGent:
Citaat:
De eerste politieke protesten tegen de taaltoestanden in het Vlaamse gerecht - het Vlaams petitionnement van 1840[385] en het verslag van de Grievencommissie van 1856[386] - vonden in Vlaamse juridische wereld dan ook nauwelijks bijval.
Om de publieke opinie wakker te schudden en omdat Vlaamse beschuldigden of beklaagden zelf zelden of nooit openlijk klaagden over de Franse processen nam de ontluikende Vlaamse beweging in de tweede helft van de negentiende eeuw haar toevlucht tot het uitlokken van spraakmakende incidenten, die een spiraal van acties en reacties teweegbrachten.

Citaat:
In de jaren 1880 namen de belangstelling voor en de eisen om universitaire cursussen over het Nederlands, bijvoorbeeld in de rechtenopleiding, gevoelig toe. In het vooruitzicht van een spoedige herziening van de wet op het hoger onderwijs werden onder meer verschillende petities opgesteld ten gunste van de organisatie van Nederlandstalige lessen over bepaalde rechtsdomeinen en met name over het strafrecht.
Citaat:
Pleidooien hiervoor, of tenminste voor een Nederlandstalige universiteit in Vlaanderen, waren op het einde van de negentiende eeuw inderdaad steeds vaker te horen. Tot en met de jaren 1880 ging het nog om schuchtere en geïsoleerde pogingen waarvan de weerklank uiterst beperkt bleef. Daarna kwam het voor het eerst tot meer een systematische actie, die bovendien steeds grotere bevolkingsgroepen voor de kwestie wist te sensibiliseren. De evolutie hing samen met een nieuwe oriëntatie binnen de Vlaamse beweging. Lange tijd had deze zich beperkt tot de eis dat de Nederlandstalige Vlamingen in Vlaanderen dezelfde rechten zouden krijgen als de Franstalige. Nu schaarden steeds meer Vlaamsgezinden zich achter het motto 'in Vlaanderen Vlaams', wat inhield dat het Frans als officiële taal in Vlaanderen en zelfs de faciliteiten voor de Franstaligen werden betwist. Het ijveren voor wetenschapsbeoefening in de eigen taal werd sterk bevorderd door deze radicalisering. Initiatieven als Hooger Onderwijs voor het Volk, een project voor university extension in de lokalen van de Gentse universiteit (1892), toonden aan dat het Nederlands zich effectief leende voor wetenschapsbeoefening en maakten de publieke opinie warm voor de vernederlandsing.[414]

De oprichting van de eerste hogeschoolcommissie[415] op het drieëntwintigste Nederlandsch Taal- en Letterkundig Congres[416] in 1896 mondde uit in een eerste ernstig voorstel met betrekking tot de concrete verwezenlijking van deze doelstelling.
Citaat:
Ondertussen had in Gent ook de tegenstand tegen de vernederlandsing zich georganiseerd. In de anti-Vlaamse verzetsbeweging, waarin de Gentse rechtswereld en de rechtsfaculteit bijzonder actief waren, werd het voortouw genomen door de in 1898 als reactie op de Gelijkheidswet opgerichte Association flamande pour la Vulgarisation de la Langue française, kortweg de Vulgarisateurs.[424]

De vereniging stelde zich tot doel de Franse taal en cultuur onder het 'gewone' Vlaamse volk te verspreiden, onder het motto van de sociale promotie van de 'lagere' bevolkingsgroepen, maar kwam in feite vooral op voor de belangen van de verfranste 'bovenklassen'.
etc.. het was misschien (allicht) wel zo dat men niet direct ijverde voor de onafhankelijk van vlaanderen, maar zo abnormaal is het niet..

in eerste instantie wil je erkenning van je taal en vooral op die vlakken die een mens het meest raken: strafrecht..

daarna wil je het ruimer en wil je ook op economisch vlak (je taal moet worden erkend, of je bent geen 'volwaardige speler') dus krijg je strijd voor nederlandstalige wetgeving en rechtspraak...

naarmate je 'sterker' wordt, worden andere dingen realistisch...
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 21:45   #59
E
Schepen
 
Geregistreerd: 8 juli 2004
Berichten: 449
Standaard

en naarmate je 'sterker' wordt, ontstaat er iets dat er tevoren nog niet was: het idee dat de vlamingen op zichzelf een natie vormen. Die dan vervolgens autonomie of onafhankelijkheid verdient.

Exactly my point dus De eerste flaminganten waren belgicisten.
E is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 21:48   #60
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
website UGent:








etc.. het was misschien (allicht) wel zo dat men niet direct ijverde voor de onafhankelijk van vlaanderen, maar zo abnormaal is het niet..

in eerste instantie wil je erkenning van je taal en vooral op die vlakken die een mens het meest raken: strafrecht..

daarna wil je het ruimer en wil je ook op economisch vlak (je taal moet worden erkend, of je bent geen 'volwaardige speler') dus krijg je strijd voor nederlandstalige wetgeving en rechtspraak...

naarmate je 'sterker' wordt, worden andere dingen realistisch...
De eerste taalwet dateert trouwens uit 1873 en gaat over het taalgebruik in het strafrecht.
Coucke en Goethals waren 2 Vlaamse gastarbeiders die in Wallonië werkten en onterecht ter dood veroordeeld werden.
Toen ze al dood waren, bleek dat ze onschuldig waren. Misschien had de dood van de 2 voorkomen kunnen worden, mocht het proces in het NL werden gevoerd en ze zich wel deftig konden verdedigen.
Vanaf dan mocht het NL gebruikt worden in strafzaken in Vlaanderen, wanneer de beklaagden geen Frans konden.

Het was het begin van een lange weg, een weg waar wij Vlamingen, zeker trots op mogen zijn.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be