Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 februari 2006, 19:52   #21
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Doe eerder eens moeite om met wat argumenten voor de dag te komen i.p.v. hier wat te staan loeien. Het federalisme is toch gewild door de flaminganten en de wallinganten? Waarom dan wel?
Omdat het unitarisme toen al zo dood was als een overleden pier?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 21:16   #22
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 30 oktober 2005
Berichten: 877
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Met de leuze "Arbeit macht frei?" of toch iets origineler?
Zelden zo'n misselijk antwoord in vragende vorm gelezen. Maar wat is er te verwachten van een vent die zelf nooit antwoorden geeft.
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 21:21   #23
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 30 oktober 2005
Berichten: 877
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Nee, het was een poging om België kapot te maken.

Mislukt.
Nee, het was een succesvolle actie door miserabele politici om meer politieke mandaten te creeeren op kosten van werkend kiezersvee. Het ergste was dat het veel later werd gebruikt door een paar warhoofden om de bubbelclub op te richten.
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 21:26   #24
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 30 oktober 2005
Berichten: 877
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Het was een poging....

Beter was het geweest als België meteen had geopteerd voor hereniging met Nederland. Nu zijn er 25 jaar verspild.
Nog beter was het geweest als Vlaanderen meteen had geopteerd voor hereniging met Nederland. Voor Vlaanderen althans. Ik weet niet of Nederland er beter van zou zijn geworden met het stelletje BV-s dat hier de scepter zwaait.

Laatst gewijzigd door Foreigner : 21 februari 2006 om 21:27.
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 21:30   #25
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 30 oktober 2005
Berichten: 877
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dat zal ik u vertellen:
1. België gaat splitsen, dat is zeker;
2. Vlaanderen blijft een tijd zelfstandig, wil vergaande samenwerking met Nederland en vice versa. Uiteindelijk ontstaat er een conferatie NL/VL.;
3. Brussel voelt niets voor zelfstandigheid en kiest vanzelfsprekend voor Vlaanderen. (N.B. Het �*s Vlaams, Hoofdstad van Vlaanderen én economisch veel interressanter.) De confederatie NL/VL+BR is een feit.;
4. Wallonië probeert het even zelfstandig. Frankrijk wil het niet hebben i.v.m. financiële toestand. Luxemburg ook niet. In verband met een dreigend bankroet sluit Wallonië zich aan bij de verenigde nederlanden. Conderatie NL/VL+BR/WA is een feit.
(5. Uiteindelijk sluit Luxemburg zich ook nog aan)
De Benelux is één. Het gaat echter gepaard met veel onderhandelingen en misverstanden....

Daarom was het beter geweest als België zich 25 jaar geleden meteen had herenigd met Nederland. Nu is er veel tijd verspild.

Alle bewondering voor je visie. Maar je beseft toch hopelijk dat de Aarde nog maar 5.5 miljard jaar meegaat? Zoveel tijd om je visie te realiseren hebben we dus helemaal niet.
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 21:32   #26
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 30 oktober 2005
Berichten: 877
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Misschien willen de meeste Belgen die wel niet. Wat doet u dan?
Stel eens geen vragen maar kom zelf eens met een antwoord.
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 21:34   #27
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 30 oktober 2005
Berichten: 877
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Stap 1: Hans of een andere BUBer trekt het nut van een andere staatsvorm dan het unitarisme in twijfel.

Stap 2: Alle antwoorden die niet neerkomen op "België unitair!" of "Flaminganten zijn de schuld van alles!" worden genegeerd of beantwoord met minstens 1 van voornoemde slogans.

Stap 3: Er wordt een maand ofzo gewacht, en hetzelfde ritueel herhaalt zich.

Het nut ervan? Geen idee.
Een uitstekende gelegenheid om met te gooien?
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 21:37   #28
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 30 oktober 2005
Berichten: 877
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Doe eerder eens moeite om met wat argumenten voor de dag te komen i.p.v. hier wat te staan loeien. Het federalisme is toch gewild door de flaminganten en de wallinganten? Waarom dan wel?
Hans1, ben jij een van die naar schatting 1 miljoen analfabete Belgen?
Je hebt dat antwoord toch al honderden keren kunnen lezen in de verschillende topics.
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 21:41   #29
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 30 oktober 2005
Berichten: 877
Standaard

En uiteraard een prettige avond verder, Hans1.
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2006, 22:12   #30
John Stufflebeam
Parlementslid
 
John Stufflebeam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Locatie: Reetveerdegem
Berichten: 1.643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Doe eerder eens moeite om met wat argumenten voor de dag te komen i.p.v. hier wat te staan loeien. Het federalisme is toch gewild door de flaminganten en de wallinganten? Waarom dan wel?
Het vergemakkelijkt de onafhankelijkheid: als de separatisten de meerderheid halen in het Vlaams parlement, dan kunnen ze éénzijdig de onafhankelijkheid realiseren:

- De Vlaamse regering zal dan een referendum over de Vlaamse onafhankelijkheid organsieren. (enkel in het Vlaams gewest). Wallonië en Brussel zullen dan een belangenconflict inroepen. De federale minister van justitie zal proberen om het referendum te verbieden. Het maakt allemaal niets uit, want Vlaanderen kan indien nodig elke federale structuur lamleggen.

- Het referendum gaat gepaard met onafhankelijkheidsdebatten en "ja" of "neen" affiches op elke straathoek. Alleen daarom is een refendum de moeite waard.

- Als we winnen, dan roepen we de onafhankelijkheid uit, die dan snel erkend wordt. We zijn immers een apart volk, met een eigen parlement, regering en administratie (dankzij het federallsime), en een legitieme eis tot zelfbeschikking (referendum)

- Als we licht verliezen (35% - 49%), dan winnen we ook. De Belgische staat moet dan absoluut vermijden dat het separatisme nog groeit. Dat kan enkel door vrijwel alles te federaliseren.

- Het is enkel vervelend als we zwaar verliezen (minder dan 35%). Dan zullen we tevreden moeten zijn met een fikse staatshervorming, en dus extra bevoegdheden voor Vlaanderen.

Maar niet getreurd Hans I. Als Vlaanderen zich afscheidt, dan heet de rest van het land nog steeds België, met Belgische vlag, grondwet, koning en nationale feestdag. Dat stukje resterend België mag dan gerust in 2030 zijn 200e verjaardag vieren.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 08:48   #31
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Wat is het nut geweest van 25 jaar federalisme in België?
Niet echt een "nut" voor mij, maar het heeft de Belgische staat gered van een gewisse ondergang na de communautair woelige unitaire democratische tijd (Leuven Vlaams, Koningskwestie, Renard, wafelijzerpolitiek,...)

Moest ik moeten kiezen uit een unitair België of een federaal België, koos ik de unitaire optie. Gelukkig is de keuze veel uitgebreider.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 09:33   #32
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Doe eerder eens moeite om met wat argumenten voor de dag te komen i.p.v. hier wat te staan loeien.
En dezelfde argumenten voor de elvendertigste keer op tafel gooien om dan te constateren dat stap 2 weer toegepast wordt?

Citaat:
Het federalisme is toch gewild door de flaminganten en de wallinganten? Waarom dan wel?
Wie zegt dat "de flaminganten" en "de wallinganten" het federalisme gewild hebben?
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 10:29   #33
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Wie zegt dat "de flaminganten" en "de wallinganten" het federalisme gewild hebben?
Dat is door de latere minister van staat, Hugo Schiltz, doorgeduwd in de VU. De mensen voelden zich achteraf beklapt...

Geef toch toe, de drie vaders van het federalisme: Hugo Schiltz, Wilfried Martens en Jean-Luc Dehaene. Wie kan die drie van separatisme beschuldigen?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 11:04   #34
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Hugo Schiltz is een separatist. Dat zei hij zelf eens op Zwart-Wit in 2003 en ik was er zelf bij.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 11:34   #35
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Hugo Schiltz is een separatist. Dat zei hij zelf eens op Zwart-Wit in 2003 en ik was er zelf bij.
Wat bent u toch aan het mekkeren dat u niet op TV mag komen? Nu geeft u zelf toe dat u wel op TV komt!

Ik heb hem dat trouwens niet horen zeggen... Kunt u hem even letterlijk citeren?

Zou men een separatist minister van staat maken? De vraag stellen is ze beantwoorden...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 11:49   #36
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Eén keer mochten we bij Jurgen Verstrepen komen, lang geleden. Daarna verkoos hij de "vrije meningsuiting" van het VB en gaf hij z'n journalisme op.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 12:21   #37
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dat zal ik u vertellen:
1. België gaat splitsen, dat is zeker;
2. Vlaanderen blijft een tijd zelfstandig, wil vergaande samenwerking met Nederland en vice versa. Uiteindelijk ontstaat er een conferatie NL/VL.;
3. Brussel voelt niets voor zelfstandigheid en kiest vanzelfsprekend voor Vlaanderen. (N.B. Het �*s Vlaams, Hoofdstad van Vlaanderen én economisch veel interressanter.) De confederatie NL/VL+BR is een feit.;
4. Wallonië probeert het even zelfstandig. Frankrijk wil het niet hebben i.v.m. financiële toestand. Luxemburg ook niet. In verband met een dreigend bankroet sluit Wallonië zich aan bij de verenigde nederlanden. Conderatie NL/VL+BR/WA is een feit.
(5. Uiteindelijk sluit Luxemburg zich ook nog aan)
De Benelux is één. Het gaat echter gepaard met veel onderhandelingen en misverstanden....

Daarom was het beter geweest als België zich 25 jaar geleden meteen had herenigd met Nederland. Nu is er veel tijd verspild.
1. Binnen 10 �* 15 jaar? Dan ben ik niet meer in België, zeker weten.
2. Nederland heeft Vlaanderen niet nodig en zal nooit voor een confederatie met Vlaanderen kiezen.
3. Franstalige Brusselaars-die in de meerderheid zijn-zullen nooit voor Vlaanderen kiezen. U wil onze taal en onze cultuur vernietigen maar dat zal nooit lukken. We zijn Franstaligen, geen Vlamingen.
4. In het geval van splitsing zal Frankrijk Wallonië accepteren. En het zou logisch zijn dat ze in een land met dezelfde taal en een gemene cultuur leven. Wat uw "Verenigde Nederlanden" betreft, het is een droom. Niets anders. En zelfs. Zou u echt denken dat de Walen Vlamingen zouden willen worden?
5. Luxemburg zou Luxemburg blijven. Zo simpel is het.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 12:37   #38
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
1. Binnen 10 �* 15 jaar? Dan ben ik niet meer in België, zeker weten.
2. Nederland heeft Vlaanderen niet nodig en zal nooit voor een confederatie met Vlaanderen kiezen.
3. Franstalige Brusselaars-die in de meerderheid zijn-zullen nooit voor Vlaanderen kiezen. U wil onze taal en onze cultuur vernietigen maar dat zal nooit lukken. We zijn Franstaligen, geen Vlamingen.
4. In het geval van splitsing zal Frankrijk Wallonië accepteren. En het zou logisch zijn dat ze in een land met dezelfde taal en een gemene cultuur leven. Wat uw "Verenigde Nederlanden" betreft, het is een droom. Niets anders. En zelfs. Zou u echt denken dat de Walen Vlamingen zouden willen worden?
5. Luxemburg zou Luxemburg blijven. Zo simpel is het.
1. Dat kan �*k niet helpen. Maar de tekenen zijn inderdaad die van splitsing binnen 10 jaar, misschien zelfs wel 5. Iedereen kan afwachten totdat het ineens 'Poef' uit de lucht komt vallen. Erover nadenken is beter.
2. Nee, inderdaad. Nederland heeft Vlaanderen niet nodig en andersom ook niet. Mooi heh? Geen wederzijdse afhankelijkheid maar echte vrije keuze.
3. De enige manier om daar achter te komen is een referendum. Maar vergis u niet: Brussel is vlaams en brusselaars zijn opportunistisch.
Ik wil uw taal en cultuur helemaal niet vernietigen. Hoe komt u daarbij? U verwart mij met iemand anders, denk ik.
4. Ik denk echt dat Frankrijk zijn vingers niet gaat branden aan Wallonië. Maar het is aan u en de fransen. Ik zei het al eerder: Voor mij geldt alleen vrijwilligheid. Als niet, dan niet!
Ik vraag aan geen waal om vlaming te worden. Laat ze alsublieft zichzelf blijven. Ik streef naar een samenwerkingsverband, niet naar taal- of cultuurimperialisme.
5. Ik denk het niet maar dat is dan weer aan hen. De samenwerking binnen de benelux is nu al veelomvattend. Maar als ze zelfstandig willen blijven: Even goede vrienden.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 12:38   #39
Kaal
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Berichten: 4.362
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
2. Nederland heeft Vlaanderen niet nodig en zal nooit voor een confederatie met Vlaanderen kiezen.
Niet nodig, neen, maar of dat een confederatie uitlsuit dat week ik nog niet. Nederland is zelfs een tijdlang verenigd geweest met .... Wallonië. Het is heel moeilijk om de toekomst te voorspellen. 5 jaar geleden dacht ik zoals jij maar ik heb de indruk dat de kloof tussen Vlamingen en Nederlanders kleiner is geworden. Wait and see.

Citaat:
3. Franstalige Brusselaars-die in de meerderheid zijn-zullen nooit voor Vlaanderen kiezen.
Dat is waarschijnlijk maar niet zeker. Zelfs sommige franstalige politici lijken daar niet zo gerust in te zijn. We zullen het niet met zekerheid weten zolang de vraag niet gesteld werd.

Citaat:
4. In het geval van splitsing zal Frankrijk Wallonië accepteren.
Dat denk ik ook. Frankrijk zal aan die verleiding niet kunnen weerstaan. Maar zullen de Waalse politici dat willen?

Citaat:
En het zou logisch zijn dat ze in een land met dezelfde taal en een gemene cultuur leven.
Tja dat is dan een argument voor de vereniging van de Nederlanden of niet?

Citaat:
Zou u echt denken dat de Walen Vlamingen zouden willen worden?
Neen, dat gebeurd niet. No way. Nederland en Vlaanderen zullen misschien ooit herrenigd worden maar WL+NL+VL dat is pure fictie.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 12:39   #40
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Vergeet de mening van de Belgische bevolking niet.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be