Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Karim Van Overmeire (Vlaams Belang) (1 t.e.m. 6 juni)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Karim Van Overmeire (Vlaams Belang) (1 t.e.m. 6 juni) Licentiaat in de rechten, gestart bij het NJSV, geboren te Gent, later actief in Geraardsbergen en Aalst. Volksvertegenwoordiger sinds 1992, auteur van enkele boeken. Lijsttrekker voor het Vlaams Belang te Oost-Vlaanderen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 juni 2009, 19:39   #41
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karim Van Overmeire Bekijk bericht
Een Nederlands-Vlaamse confederatie klinkt goed (en mijn hart zegt opnieuw 'ja'), maar wat betekent dit in de praktijk?
1. Dat de confederatie als geheel in de EU vertegenwoordigd is, wat betekent dat NL en VL samen in het Europees Parlement minder zetels hebben dan de twee entiteiten afzonderlijk (aangezien kleine lidstaten bevoordeligd worden).
De vraag is of dit nadeel opweegt tegen de voordelen. De lage landen zouden een economisch sterk blok kunnen vormen dat in de praktijk meer te zeggen heeft in Europa dan die formele zetels. Het gaat vooral om machtspolitiek. Bovendien wordt het misschien eens tijd deze EU zelf wat kritischer onder de loep te nemen?

Citaat:
2. In een staatsstructuur met twee componenten heeft men zeer vaak blokkeringen. Been there, done that. In België. Maar bv ook in Servië-Montenegro (ook twee heel 'verwante' entiteiten).
De blokkeringen tussen Vlaanderen en Franstalig België zijn fundamenteel anders van aard, namelijk "Belgisch". Deze staat werd beide volkeren opgedrongen en deze staat overleeft dankzij het systematisch tegen elkaar uitspelen van die volkeren, waar zowel vlamingen als walen de dupe van zijn tot meerdere eer en glorie van de nog steeds heersende Belgische burgerij en aristocratie.

Een eventuele Vlaams-Nederlandse (of zelfs Vlaams-Waals-Nederlandse) confederatie zou een confederatie vrijwillig aangegaan zijn en dus onder heel andere voorwaarden, met instellingen en overeenkomsten die per definitie door alle deelnemende lidstaten werd kritisch bekeken en goedgekeurd.

Citaat:
3. Staan we altijd sterker wanneer we een gemeenschappelijk standpunt innemen? Ik heb daar geen onverdeeld positieve ervaringen mee. Cfr. statuut van het Nederlands in internationale organisaties. De doorsnee Nederlandse politicus is daar minder gevoelig voor dan de doorsnee Vlaamse politicus.
Dat is inderdaad een groot probleem. Maar wij met zes miljoen Vlamingen gaan het Nederlands niet structureel kunnen blijven ondersteunen op ons eentje. We moeten de Nederlanders dus duidelijk maken dat de taalstrijd ook voor hen bestaande is en net daarom zal er ook meer structureel moeten samengewerkt worden.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 19:39   #42
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

het hangt ook af van hoe de confederatie eruit ziet Unie.
ik ben meer voor dat zowel Vlaanderen als Nederland hun eigen regering behouden, maar dat enkele bevoegdheden unitair zijn zoals defensie en buitenlandse zaken.

op termijn moeten meer bevoegdheden die nu bij de Vlaamse regering is naar de provincies gaan (zoals nu in Nederland) en de rest worden overgenomen door de centrale regering in Den Haag tot het Vlaams parlement niet meer nodig is -> en we hebben een unitaire staat.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 juni 2009 om 19:39.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 19:39   #43
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karim Van Overmeire Bekijk bericht
Een Nederlands-Vlaamse confederatie klinkt goed (en mijn hart zegt opnieuw 'ja'), maar wat betekent dit in de praktijk?
1. Dat de confederatie als geheel in de EU vertegenwoordigd is, wat betekent dat NL en VL samen in het Europees Parlement minder zetels hebben dan de twee entiteiten afzonderlijk (aangezien kleine lidstaten bevoordeligd worden).
2. In een staatsstructuur met twee componenten heeft men zeer vaak blokkeringen. Been there, done that. In België. Maar bv ook in Servië-Montenegro (ook twee heel 'verwante' entiteiten).
3. Staan we altijd sterker wanneer we een gemeenschappelijk standpunt innemen? Ik heb daar geen onverdeeld positieve ervaringen mee. Cfr. statuut van het Nederlands in internationale organisaties. De doorsnee Nederlandse politicus is daar minder gevoelig voor dan de doorsnee Vlaamse politicus.
Een confederatie met twee lijkt me dus geen goed idee.
Dat klinkt in de theorie mooi, maar als je als ieder op z'n eigen kleinschalige spoor blijft en de twee neuzen ieder een andere kant op wijzen, dan is je ''gezamelijk macht'' gebroken!
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 19:42   #44
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Een eventuele Vlaams-Nederlandse (of zelfs Vlaams-Waals-Nederlandse) confederatie zou een confederatie vrijwillig aangegaan zijn en dus onder heel andere voorwaarden, met instellingen en overeenkomsten die per definitie door alle deelnemende lidstaten werd kritisch bekeken en goedgekeurd.
laat die Walen maar naar Frankrijk gaan of anders zijn er weer transfers naar Wallonië om hun hangmat-maatschappij verder te ondersteunen.
we moeten ook nog afrekenen met de overgenomen Belgische staatsschuld en om die af te betalen kunnen we alle geld gebruiken want ze is enorm.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 19:43   #45
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Belgica foederata ware leuk en groots. Of het een optie is die we nu moeten uitspelen? Denk eerlijk gezegd van niet, laat ons eerst werk maken van Vlaanderen en ondertussen de beste verstandhoudingen met Nederland onderhouden.
en dat van een Limburger die hunkeren naar een hereniging met Nederlands Limburg
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 19:44   #46
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
over dit laat ik het woord aan de taalkundigen van dit forum.
dus heren, help Pelgrim eens even.
euhm...

*kuch*

Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 19:46   #47
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
laat die Walen maar naar Frankrijk gaan of anders zijn er weer transfers naar Wallonië om hun hangmat-maatschappij verder te ondersteunen.
Redelijk kortzichtig hoor. Die hangmat is geen Waalse hangmat maar een Belgische. Veroorzaakt door Belgique. Het zijn niet de Waalse arbeiders die hun economie hebben om zeep geholpen maar de Belgische grootindustriëlen.
Citaat:
we moeten ook nog afrekenen met de overgenomen Belgische staatsschuld en om die af te betalen kunnen we alle geld gebruiken want ze is enorm.
Ga ze halen waar ze zit: op de beurzen en bij de grootbanken die zo regelmatig al eens een paar miljard van de belastingbetaler krijgen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 19:50   #48
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Redelijk kortzichtig hoor. Die hangmat is geen Waalse hangmat maar een Belgische. Veroorzaakt door Belgique. Het zijn niet de Waalse arbeiders die hun economie hebben om zeep geholpen maar de Belgische grootindustriëlen.
maar ze doen wel mee door massaal te stemmen op de partijen die het rechthouden.
dus ... weg ermee.


Citaat:
Ga ze halen waar ze zit: op de beurzen en bij de grootbanken die zo regelmatig al eens een paar miljard van de belastingbetaler krijgen.
ik vrees dat je dan met lege handen thuis komt.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 juni 2009 om 19:51.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 20:05   #49
ghostic
Burger
 
ghostic's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2009
Berichten: 106
Standaard

de droom van iedere echte cannabis liefhebber...
ghostic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 20:08   #50
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghostic Bekijk bericht
de droom van iedere echte cannabis liefhebber...
lol!

ze willen het gedoogbeleid en de coffee shops wel afschaffen.
dus vergeet het
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 00:22   #51
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karim Van Overmeire Bekijk bericht
Een Nederlands-Vlaamse confederatie klinkt goed (en mijn hart zegt opnieuw 'ja'), maar wat betekent dit in de praktijk?
1. Dat de confederatie als geheel in de EU vertegenwoordigd is, wat betekent dat NL en VL samen in het Europees Parlement minder zetels hebben dan de twee entiteiten afzonderlijk (aangezien kleine lidstaten bevoordeligd worden).
2. In een staatsstructuur met twee componenten heeft men zeer vaak blokkeringen. Been there, done that. In België. Maar bv ook in Servië-Montenegro (ook twee heel 'verwante' entiteiten).
3. Staan we altijd sterker wanneer we een gemeenschappelijk standpunt innemen? Ik heb daar geen onverdeeld positieve ervaringen mee. Cfr. statuut van het Nederlands in internationale organisaties. De doorsnee Nederlandse politicus is daar minder gevoelig voor dan de doorsnee Vlaamse politicus.
Een confederatie met twee lijkt me dus geen goed idee.
Zwakke argumenten vind ik toch , en dan nog aangebracht door net de auteur van 'het verloren vaderland'.
Het enige argument dat ik valabel zou vinden is dat dat het vb stemmen zou kunnen kosten, maw dat het nog te vroeg is om een mogelijk samengaan vd Nederlanden partijpolitiek aan te kaarten.
Al 'ns eraan gedacht dat een onafhankelijk Vlaanderen een zuiderbuur zou hebben in opp bijna veertig maal groter en in bevolking goed tien maal , met een weinig geruststellende 'historiek' van expansionistisch gedrag?
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump

Laatst gewijzigd door stab : 3 juni 2009 om 00:31.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 05:23   #52
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Het enige argument dat ik valabel zou vinden is dat dat het vb stemmen zou kunnen kosten, maw dat het nog te vroeg is om een mogelijk samengaan vd Nederlanden partijpolitiek aan te kaarten.
Langs de andere kant zou het wel een eeuwig argument van de tegenstanders onderuit halen, namelijk dat het VB (en de Vlaamse beweging tout court) een gesloten en in zichzelf gekeerd Vlaanderen zou willen. Dus waar men langs de ene kant misschien bepaalde mensen zou afstoten, kan men er langs een andere kant dan misschien juist winnen voor de Vlaamse zaak?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 05:29   #53
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 18.105
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Zwakke argumenten vind ik toch , en dan nog aangebracht door net de auteur van 'het verloren vaderland'.
Het enige argument dat ik valabel zou vinden is dat dat het vb stemmen zou kunnen kosten, maw dat het nog te vroeg is om een mogelijk samengaan vd Nederlanden partijpolitiek aan te kaarten.
Al 'ns eraan gedacht dat een onafhankelijk Vlaanderen een zuiderbuur zou hebben in opp bijna veertig maal groter en in bevolking goed tien maal , met een weinig geruststellende 'historiek' van expansionistisch gedrag?
Frankrijk, Brussel en misschien ook Wallonië zullen alles uit de kast halen om de Vlaamse republiek te criminaliseren, te isoleren in de internationale instellingen, veroordelingen te laten regenen, misschien grondgebied te doen afgeven. Zoals nu reeds volop gebeurt, zullen ze de internationale gemeenschap meesleuren in een afwijzende houding tegenover Vlaanderen.

En dat is maar één van de startproblemen waarmee de Vlaamse republiek zal geconfronteerd worden, ik denk aan de strijd die zal geleverd worden rond de staatsschuld.

Ik verwacht dat het niet lang zal duren voor de Vlaamse republiek beschutting zal zoeken bij Nederland.

Dat alles kan vermeden worden door van bij de aanvang een confederatie met Nederland aan te gaan.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 05:30   #54
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 18.105
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Langs de andere kant zou het wel een eeuwig argument van de tegenstanders onderuit halen, namelijk dat het VB (en de Vlaamse beweging tout court) een gesloten en in zichzelf gekeerd Vlaanderen zou willen. Dus waar men langs de ene kant misschien bepaalde mensen zou afstoten, kan men er langs een andere kant dan misschien juist winnen voor de Vlaamse zaak?
Precies. Veel, vooral linkse Vlamingen staan huiverig tegenover een Vlaamse republiek, maar zouden veel minder problemen hebben met het opbreken van België als het alternatief integratie met Nederland zou zijn.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 3 juni 2009 om 05:32.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 07:19   #55
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Precies. Veel, vooral linkse Vlamingen staan huiverig tegenover een Vlaamse republiek, maar zouden veel minder problemen hebben met het opbreken van België als het alternatief integratie met Nederland zou zijn.
We hebben het hier wel over partijpolitiek, over partijen en hun programma's.
Ik zie moeilijk linkse Vlamingen voor het vb stemmen, tout court.
Om op Z&G's opmerking te reageren, het saldo zou negatief zijn.
Zeker, het VB zou beter wat meer pro-Ndlse 'liefdesverklaringen' afleggen en in dat licht stellen de argumenten van KVO mij wat teleur: een nieuwe staatkundige constructie van 22 miljoen ipv 16 en 6 afmeten op wat minder zetels (op de 750) in het Europees parlement, dat kleine broer VL nodig is om zijn grote broer op het belang vd verdediging vh Ndls te wijzen...
Het is begot een argumentatie die een Belgicistische Vlaming mm zou kunnen hanteren.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump

Laatst gewijzigd door stab : 3 juni 2009 om 07:23.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 07:31   #56
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 18.105
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
We hebben het hier wel over partijpolitiek, over partijen en hun programma's.
Ik zie moeilijk linkse Vlamingen voor het vb stemmen, tout court.
Om op Z&G's opmerking te reageren, het saldo zou negatief zijn.
Vergeef me dat ik geen moer geef om het wel en wee van welke partij dan ook, het VB incluis. Wat me interesseert zijn de belangen van mijn land. Vanuit dat perspectief ben ik er meer en meer van overtuigd dat een Vlaams-Nederlandse confederatie een project kan zijn dat niet alleen wervend kan worden binnen de (slinkende) groep Vlaams-nationalisten, maar ook Vlamingen van andere obediënties kan verzoenen met het einde van het Belgisch regime.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 08:13   #57
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

anders zelf een partij oprichten die wel aansluiting zoekt bij Nederland
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 08:16   #58
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
anders zelf een partij oprichten die wel aansluiting zoekt bij Nederland
Een one-issue partij? Die gaat mijns inziens net zo sterk scoren als de BUB...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 08:55   #59
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Dat is niet helemaal waar. Friesland heeft ook een Nedersaksischsprekende component en 'het Limburgs' is maar een klein deel van wat vandaag 'Limburg' is.
Daarenboven is niet ieder 'Fries' Fries. In de Friese steden (nouja: stadjes) spreekt men traditioneel het Stadsfries. Ondanks de naam is dat echter geen vorm van de Friese taal, maar wordt doorgaans beschouwd als een van de vele dialecten van het Nederlands.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 09:01   #60
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
alle provincies worden meer autonome regio's dus west-vlaanderen, oost-vlaanderen, limburg ... net zoals het nu als is in Nederland.
vergeet niet, ilfalco, dat het Vlaams gewest ook kunstmatig is: deel graafschap Vlaanderen, deel hertogdom Brabant en deel Limburg, maar ne west-vlaming en ne gentenaar gaan niet samen, alsook een limburger, een antwerpenaar en een brabander ...
waar haal jij dat?? ik werk samen met iemand van Mechelen, soms met mensen van de Limburg enz. ik zie geen verschillen hoor, zelfs het "dialect" begint meer en meer op elkaar te gelijken.

je moet geen verschillen maken waar er geen zijn hé.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be