Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 december 2006, 22:54   #1
zzb
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Berichten: 31
Standaard Stevenen we af op een paradijs voor allerlei criminelen ?

Zowel met landelijke als met provinciale acties worden niet vergunde wapens ingezameld.
Uiterste datum was 09 december 2006.
Om een vergunning te bekomen zijn de voorwaarden zeer streng. Terecht.
Wilde schietpartijen worden misschien vermeden.
Maar stevenen we nu niet af op een paradijs voor allerlei criminelen?

Inbrekers moeten immers geen schrik meer hebben om tegenover een gewapend iemand te komen staan.
Of moeten we ons blauw betalen om onze woningen te beveiligen?

We hebben nog nooit zoveel aanbiedingen voor alarmsystemen gekregen als de jo,gste tijd.
Het is misschien veel veiliger geworden nu ? Allee alleszins voor de inbrekers toch.

Of zouden de criminelen ook braafjes hun wapens inleveren zoals het hoort?

zzb
zzb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 22:57   #2
Online
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 8.192
Standaard

Citaat:
Stevenen we af op een paradijs voor allerlei criminelen ?


Met een PS-minister van Justitie is België reeds het paradijs voor criminelen.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 23:01   #3
mad_drone
Gouverneur
 
mad_drone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 november 2003
Locatie: destelbergen
Berichten: 1.280
Stuur een bericht via MSN naar mad_drone
Standaard

een vermindering van het aantal vuurwapens in ons land is louter een reden tot juichen, omwille van de veiligheid voor ons allen. Maak je je zorgen om criminelen, dan denk ik dat je op andere vlakken maatregelen zal moeten nemen.

en om het dwaas te stellen: moesten we nu bvb met z'n allen geen enkele fout meer maken in het verkeer, dan moest die polies zich daar nie meer bezig houden en zouden ze meer criminelen achterna zitten.
mad_drone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 23:09   #4
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
baseballpolitieker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 10.530
Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zzb Bekijk bericht
Zowel met landelijke als met provinciale acties worden niet vergunde wapens ingezameld.
Uiterste datum was 09 december 2006.
Om een vergunning te bekomen zijn de voorwaarden zeer streng. Terecht.
Wilde schietpartijen worden misschien vermeden.
Maar stevenen we nu niet af op een paradijs voor allerlei criminelen?

Inbrekers moeten immers geen schrik meer hebben om tegenover een gewapend iemand te komen staan.
Of moeten we ons blauw betalen om onze woningen te beveiligen?

We hebben nog nooit zoveel aanbiedingen voor alarmsystemen gekregen als de jo,gste tijd.
Het is misschien veel veiliger geworden nu ? Allee alleszins voor de inbrekers toch.

Of zouden de criminelen ook braafjes hun wapens inleveren zoals het hoort?

zzb
Die redenering vind ik toch compleet belachelijk. Dus jij hebt liever dat iedereen een wapen heeft en dat we bij de minste ruzie elkaars kop ervan schieten zoals dit momenteel gebeurt in de vs. Daar is onlags een jongetje doodgeschoten omdat hij wat kwajongensstreken aan het uithalen was. Belachelijk hé!!!
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 23:16   #5
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mad_drone Bekijk bericht
en om het dwaas te stellen: moesten we nu bvb met z'n allen geen enkele fout meer maken in het verkeer, dan moest die polies zich daar nie meer bezig houden en zouden ze meer criminelen achterna zitten.
En moesten er daarbij geen criminelen zijn, dan was er geen polies meer nodig.
Nu, het hangt er allemaal vanaf wat ge het belangrijkste vind. Een wereld zonder verkeersovertredingen, of een wereld zonder criminelen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 23:20   #6
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Als fervent sportschutter stel ik mij bij de bovenstaande argumentatie toch bepaalde vragen.
Als je een wapen wil ter verdediging...dan hoop ik dat je nooit een vergunning gaat krijgen.
Als je een wapen wil om mee te gaan schieten als hobby of als sport...geen probleem en kan ik het enkel maar toejuichen.

Toch, met bovenstaande argumentatie worden wapens wederom gemarginaliseerd tot dingen waarmee geweldadige dingen kunnen worden gedaan.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 23:28   #7
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Als fervent sportschutter stel ik mij bij de bovenstaande argumentatie toch bepaalde vragen.
Als je een wapen wil ter verdediging...dan hoop ik dat je nooit een vergunning gaat krijgen.
Als je een wapen wil om mee te gaan schieten als hobby of als sport...geen probleem en kan ik het enkel maar toejuichen.

Toch, met bovenstaande argumentatie worden wapens wederom gemarginaliseerd tot dingen waarmee geweldadige dingen kunnen worden gedaan.
Sportschutters kunnen (in de meeste gevallen) schieten, of liever gezegd met wapens omgaan. Leken die een wapen kopen louter ter verdediging kunnen (in de meeste gevallen) niet schieten en niet met wapens omgaan. Er bestaan geen gevaarlijke wapens, enkel gevaarlijke mensen, en die tweede groep reken ik daar zeker bij.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 23:34   #8
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Sportschutters kunnen (in de meeste gevallen) schieten, of liever gezegd met wapens omgaan. Leken die een wapen kopen louter ter verdediging kunnen (in de meeste gevallen) niet schieten en niet met wapens omgaan. Er bestaan geen gevaarlijke wapens, enkel gevaarlijke mensen, en die tweede groep reken ik daar zeker bij.
Daar ben ik volledig met akkoord.
En zoals de wetgeving nu in elkaar zit is het best OK eigenlijk.
Men moet om de x aantal tijd aantonen dat men nog actief bezig is met wapens. Als dit negatief is worden de wapens afgenomen wat niet meer dan normaal is.

En uiteraard bestaan er geen gevaarlijke wapens...enkel gevaarlijke mensen.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 23:37   #9
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Sportschutters kunnen (in de meeste gevallen) schieten, of liever gezegd met wapens omgaan. Leken die een wapen kopen louter ter verdediging kunnen (in de meeste gevallen) niet schieten en niet met wapens omgaan. Er bestaan geen gevaarlijke wapens, enkel gevaarlijke mensen, en die tweede groep reken ik daar zeker bij.
Leken konden hoogst uitzonderlijk wapens kopen ter verdediging.
Maar leg mij eens uit wat de mensen geld uit hun zakken kloppen te maken heeft met veiligheid.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 23:43   #10
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Leken konden hoogst uitzonderlijk wapens kopen ter verdediging.
Maar leg mij eens uit wat de mensen geld uit hun zakken kloppen te maken heeft met veiligheid.
Daar gaat de discussie niet over.
Is geen woord gerept over de kostprijs vd vergunningen in deze threat.
Het is nog wachten op de sportschutterslicentie...als deze er eenmaal is dan kunnen we erover verder praten.
Want nu weten wij sportschutters nog altijd niet wat ons te wachten staat.
Gaan wij elke 5 jaar 65euro per wapen moeten betalen?
Gaan wij onze wapens op sportschutterslicentie kunnen zetten en deze gratis behouden?

We zullen zien hé
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 23:59   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Daar gaat de discussie niet over.
Wat mij betreft wel.
Wat is anders de reden waarom een vergunning slechts vijf jaar geldig is ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 00:04   #12
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Wat mij betreft wel.
Wat is anders de reden waarom een vergunning slechts vijf jaar geldig is ?
OK, ik volg je...
Het 5-jarig stelsel is simpel te verklaren. Zo kan de staat controleren of iemand nog actief met zijn wapens bezig is of niet.
Dat hier elke 5jaar voor betaald moet worden is uiteraard voor discussie vatbaar.
Daarom wacht ik de sportschutterslicentie nog af.
Vanaf we weten wat de sportschutterslicentie effectief kan betekenen voor de sportschutterij kunnen we de discussie over de 65euro bespreken.
En dat dit aangepast gaat worden lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk...als er geld te rapen valt zal de staat dit zeker niet nalaten.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 00:10   #13
Donny
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 23 oktober 2006
Berichten: 3
Standaard

Ik heb mijn vergunning aangevraag daan de gouverneur.
Ik heb een aantal geleden een wapen gekocht, met vergunning, maar mag niet meer om persoonllijke redenen dit wapen houden. Ik heb me nu terug ingeschreven bij de plaatselijke schietstand. Op basis van dat lidmaatschap kan ik wel nog een vergunning krijgen. Lidmaatschap was wel €140,00, maar dat is het me waard. Ik heb het recht om een wapen te houden. Als je eenmaal wakker wordt van lawaai in huis en ziet daar enkelen je wagen volladen met alles wat waardevol is in je huis dan wil je dat gewoon. Ze zijn gelukkig op de vlucht gegaan na een schot uit mijn luchtkarabijn die ik toen nog had liggen. Dat wapen is mijn veiligheid. Als ik moet wachten op de politie dan ben ik alles kwijt.
Donny is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 00:15   #14
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
OK, ik volg je...
Het 5-jarig stelsel is simpel te verklaren. Zo kan de staat controleren of iemand nog actief met zijn wapens bezig is of niet.
Dat kon zelfs jaarlijks door een attest van lidmaatschap te eisen.
Ze kunnen wel jaarlijks een bewijs van GZG eisen. (Op zegel natuurlijk.)
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 00:19   #15
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donny Bekijk bericht
Ik heb mijn vergunning aangevraag daan de gouverneur.
Ik heb een aantal geleden een wapen gekocht, met vergunning, maar mag niet meer om persoonllijke redenen dit wapen houden. Ik heb me nu terug ingeschreven bij de plaatselijke schietstand. Op basis van dat lidmaatschap kan ik wel nog een vergunning krijgen. Lidmaatschap was wel €140,00, maar dat is het me waard. Ik heb het recht om een wapen te houden. Als je eenmaal wakker wordt van lawaai in huis en ziet daar enkelen je wagen volladen met alles wat waardevol is in je huis dan wil je dat gewoon. Ze zijn gelukkig op de vlucht gegaan na een schot uit mijn luchtkarabijn die ik toen nog had liggen. Dat wapen is mijn veiligheid. Als ik moet wachten op de politie dan ben ik alles kwijt.
Toch niet meer dan normaal dat je lid moet zijn van een schietclub?
En dat je een x aantal keer verplicht moet gaan oefenen met je wapen om hiermee veilig te kunnen omgaan.
Lidmaatschap valt nog wel mee ze...ik betaal nog wel wat meer.
Mijn mening...liever mijn spullen kwijt dan in een mogelijk vuurgevecht verwikkeld te geraken.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 00:28   #16
Daphne
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 6 februari 2006
Berichten: 702
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zzb Bekijk bericht
Maar stevenen we nu niet af op een paradijs voor allerlei criminelen?
Inderdaad, maar dat heeft niets met wapens of ander verwerpelijk tuig te maken.

Malefide "zakenlui" (lees: maffiosi) en anderen met ongure bedoelingen (mensen- en goederensmokkelaars, koppelbazen, witwassers...) worden aangetrokken door het lakse fiscale beleid en de afbouw van de fiscale controles door VLD/MR.
Uiteraard trekken die lui onvermijdelijk de kleine garnalen mee die dan verantwoordelijk zijn voor overvallen en diefstal.

"Ga naar België om te frauderen, daar mag alles en wordt er niets meer gecontroleerd". D�*t wordt in het buitenland verspreid.
__________________
Koop nooit nog de merken die reclamespots maken met negers of makakken.
Daphne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 00:32   #17
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat kon zelfs jaarlijks door een attest van lidmaatschap te eisen.
Ze kunnen wel jaarlijks een bewijs van GZG eisen. (Op zegel natuurlijk.)
Het zijn regels op andere regels.
Zo moeten we in de schietclub waar we lid willen van worden en zijn een attest ggz afleveren als nieuw lid of elk jaar (op zegel).
Dus bewijs van clublidmaatschap had al voldoende geweest.
Zoals ik al gezegd heb...als ze ergens geld kunnen rapen.
t'Is gewoon hun manier van denken om een bepaalde 'veiligheid' te garanderen.
Mits je ook doktersattest moet meeleveren enz...toch...dit had ook kunnen gefixed worden via de verschillende sportverbonden.

Zoals iedereen ondertussen wel weet is het een zeer onderdoordachte wet die in allerhaasten is aangenomen.
De beleidsmakers hebben ervoor geopteerd om zo vlug mogelijk de bevolking te sussen met een nieuwe wet.
Door op korte tijd hier vanuit de politiek een antwoord op te bieden is er geen communicatie geweest met de verschillende verbonden / sportschutters / wapenbezitters / jagers / enz enz enz dus ja, het is een snertwet.

Toch mogen we niet verwachten dat de beleidsmakers een andere weg gaan inslaan, dus we moeten roeien met de riemen die we nog hebben.
Het pad der ontwapening van de burgerbevolking is eenmaal ingeslagen...en van versoepeling zal er geen sprake meer zijn.

Met het oog op de sportschutterslicentie is er misschien nog wel een lichtpunt(je).
Hierop zal binnen 3 maand ofzo een mogelijk antwoord worden geboden.
Doch verwacht ik hier bitter weinig van, aangezien de minister bevoegd voor dit gegeven anti-wapens is en nogal een 'media-gevoelige-drama-queen' is. En tot op heden het verzuimd om op vergadering omtrent dit gegeven bij te wonen (kan mss intussen al veranderd zijn).
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 00:46   #18
b@w
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 mei 2006
Berichten: 78
Standaard

alle hobbies zijn duur, wtf is nu 65€ om de 5j als je er telkens tientallen euro's lood doorknalt..

das net als porsche/ferrari rijders die zeuren over de dure benzineprijs

wat verdediging betreft : koop een hond...
b@w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 00:52   #19
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door b@w Bekijk bericht
alle hobbies zijn duur, wtf is nu 65€ om de 5j als je er telkens tientallen euro's lood doorknalt..

das net als porsche/ferrari rijders die zeuren over de dure benzineprijs

wat verdediging betreft : koop een hond...
Je moet alles tellen.
Kostprijs van een wapen...+1000 euro zullen we zeggen.
Lidmaatschap club in mijn geval +200 euro per jaar.
Als je zoals ik het als hobby/sport beoefen...t'is maar hoe je het bekijkt, ga je met regelmaat oefenen. Dus munitie is ook een hoge kostprijs.
Reken maar iets in mijn geval op 100euro per maand...
Dus die 65euro die er per wapen elke 5jaar bijkomt wel veel geld als je een aantal wapens in bezit hebt.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 00:59   #20
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Je moet alles tellen.
Kostprijs van een wapen...+1000 euro zullen we zeggen.
Lidmaatschap club in mijn geval +200 euro per jaar.
Als je zoals ik het als hobby/sport beoefen...t'is maar hoe je het bekijkt, ga je met regelmaat oefenen. Dus munitie is ook een hoge kostprijs.
Reken maar iets in mijn geval op 100euro per maand...
Dus die 65euro die er per wapen elke 5jaar bijkomt wel veel geld als je een aantal wapens in bezit hebt.
Bestaat er niet zoiets als een "arsenaalsvergunning". Een goeie vriend heeft een aanzienlijk grote wapenverzameling met een soort logboek ("in" - en "uit"). Ik kan mij moeilijk voorstellen dat hij voor elk pistool en/of geweer 65€ gaat moeten betalen.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be