Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 april 2020, 10:58   #21
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Eerlijk gezegd, ik heb te weinig verstand van de methode die daar gebruikt wordt om dat in positieve of negatieve zin te becommentarieren.
In de mate dat ik het snap, stelt men de philogenetische boom op van het virus. Het virus muteert immers (veel meer trouwens dan ik dacht), en mensen publiceren de genetica van het virus dat ze vinden. Al die publicaties geven dus genetische sequenties aan van een virus, gevonden in patient X op tijd T in lokatie Z.

Die organisatie (nextstrain.org) verzamelt die publicaties en analyseert al die lichtjes verschillende versies van die virus-genetica.

Hieruit kunnen ze dan de vermoedelijke stamboom opstellen van die virussen, zoals men dat ook doet met dieren en zo. Bijvoorbeeld:

Als ge een virus gevonden hebt op 21 januari waar een sequentie was:

TTCAGTCAGC... in, ik zeg maar wat, Taiwan

En ge vindt dan een virus op 30 januari waar de sequentie is:

TTCACTCAGC... in Luxemburg

en een op 31 januari was waar de sequentie was:

TTCAGTCGGC... in Groot-Bijgaarden

Dan is er veel kans dat die twee virussen afstammelingen waren van die eerste, en zelf niks met elkaar te maken hebben.

Vindt ge nu op 3 februari bijvoorbeeld:

CTCAGTCAGC in Leuven,

dan weet ge dat dat virus in Leuven NIET afkomstig is noch van dat in Luxemburg, noch van dat in Groot-Bijgaarden, maar wel degelijk direct afstamt van dat in Taiwan.

Daarentegen, vindt ge in Londen een virus op 4 februari dat:

CTCAGTCATC

is,

dan weet ge dat dat van die versie in Leuven kwam, en nergens anders.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2020, 11:25   #22
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.650
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Wat met Belgen die nu in landen met inreisverbod vertoeven? “Hun vakantie zal misschien niet verlopen zoals gehoopt”



Een kort bochtenwerk vraag zou in dat geval ook kunnen zijn:

Wat ga je daar ook zoeken in die landen?

Onder meer de vakantielanden Marokko en Turkije hebben aangekondigd geen vluchten vanuit België meer toe te laten.

Was er gisteren géén nieuwsbericht dat er een vliegtuig opgestegen is om toch, was het Mexico of Peru Belgen te gaan ophalen?

Ik kijk al wel eens naar National Geographic, de uitzendingen over drugs op de luchthavens, dan weet je genoeg wat sommigen daar gaan zoeken.

Of er ook maar iets van waar is dat het Covid-19 via België zijn intrede in de rest van de wereld zou gedaan hebben dat lijkt mij ver gezocht.
Dat is toch de wereld door eigen bril bekijken. Wereldwijd wonen en werken circa een half miljoen Belgen, weliswaar een groot deel in onmiddelijke buurlanden. Iedereen die in een vliegtuig stapt gaat niet met vakantie. Laat staan dat ze in drugs betrokken zijn.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2020, 11:27   #23
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
overduidelijk de schuld van Maggie Deblock en Marc Van Ranst
Van Ranzige heeft dit niet zien aankomen en De Vetblock heeft er slecht op geanticipeerd. Blamage voor links en blamage voor Belgique.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2020, 11:29   #24
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.472
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
In de mate dat ik het snap, stelt men de philogenetische boom op van het virus. Het virus muteert immers (veel meer trouwens dan ik dacht), en mensen publiceren de genetica van het virus dat ze vinden. Al die publicaties geven dus genetische sequenties aan van een virus, gevonden in patient X op tijd T in lokatie Z.

Die organisatie (nextstrain.org) verzamelt die publicaties en analyseert al die lichtjes verschillende versies van die virus-genetica.

Hieruit kunnen ze dan de vermoedelijke stamboom opstellen van die virussen, zoals men dat ook doet met dieren en zo. Bijvoorbeeld:

Als ge een virus gevonden hebt op 21 januari waar een sequentie was:

TTCAGTCAGC... in, ik zeg maar wat, Taiwan

En ge vindt dan een virus op 30 januari waar de sequentie is:

TTCACTCAGC... in Luxemburg

en een op 31 januari was waar de sequentie was:

TTCAGTCGGC... in Groot-Bijgaarden

Dan is er veel kans dat die twee virussen afstammelingen waren van die eerste, en zelf niks met elkaar te maken hebben.

Vindt ge nu op 3 februari bijvoorbeeld:

CTCAGTCAGC in Leuven,

dan weet ge dat dat virus in Leuven NIET afkomstig is noch van dat in Luxemburg, noch van dat in Groot-Bijgaarden, maar wel degelijk direct afstamt van dat in Taiwan.

Daarentegen, vindt ge in Londen een virus op 4 februari dat:

CTCAGTCATC

is,

dan weet ge dat dat van die versie in Leuven kwam, en nergens anders.
Ja ok, maar dat is toch ook beinvloed door statistiek. Wie weet lopen er nog anderen rond met CTCAGTCAGC die niet in de database zitten.

Enfin, ik weet er te weinig van om er serieus over te discussieren.
__________________
“Toen ze (Sihame El Khaouakibi) over haar werk vertelde, wist ik meteen: dit hebben we ook in Brussel nodig,” zei Jambon daarover.
https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2020, 11:55   #25
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja ok, maar dat is toch ook beinvloed door statistiek. Wie weet lopen er nog anderen rond met CTCAGTCAGC die niet in de database zitten.
Absoluut, je kent enkel de "stamboom" van het virus, niet alle dragers uiteraard.

De stamboom zelf is niet echt een kwestie van statistiek, of toch heel weinig.

Als men een sequentie A heeft, en men heeft varianten van die A, die allemaal gelijk zijn aan die A op een paar dingen na, dan is het zo goed als onmogelijk dat al die anderen NIET zouden afstammen van die A. Want het zou willen zeggen dat variant B, om naar variant C te gaan, TWEE veranderingen zou moeten gedaan hebben, die toevallig ook overeenkwamen met varianten D, E, F en zo voort.

Als je de reeks "1234567" hebt,
en dan heb je "1244567", en je hebt "1235567" en je hebt "1234566", dan is er maar weinig twijfel dat die drie laatsten allemaal afstammen van die eerste: immers om van 1244567 naar 1235567 te gaan, zou je twee dingen moeten veranderen: de eerste 4 zou een 3 moeten worden, en de tweede 4 zou een 5 moeten worden, om de voorlaatste variant te geven, EN er zouden ook weer twee andere dingen moeten veranderd zijn om de laatste te geven: de eerste 4 zou ook weer in een 3 moeten veranderd zijn, en de 7 zou een 6 moeten veranderd zijn.

Het is niet onmogelijk dat 1244567 de enige voorouder was van 1234567, waaruit dan de twee laatsten zijn voorgekomen. Indien er chronologische informatie bijkomt, kan men hierover uitsluitsel geven.

Hoe meer sequenties je hebt, hoe meer "constraints" er zijn op de stamboom.

Dat is precies wat philogenetische analyses doen.

Maw, de stamboom is waarschijnlijk vrij accuraat met zoveel varianten die er allemaal in moeten passen, plus tijdsinformatie.

De reispaden zijn wat onzekerder, maar a priori gebruik je daar de "meest waarschijnlijke" reismethode. Maw, een methode waar je de stamboom kan mappen op directe reizen, is waarschijnlijker dan "ondergedoken gevallen" te beschouwen om de tijds en plaatsbepaling te correleren met de stamboom.

In mijn voorbeeldje is het dus inderdaad zoals je zegt mogelijk dat het virus vanuit Taiwan naar Londen is gegaan, via een Leuvenaar die eerst terug naar Taiwan is gegaan, daar mensen besmet heeft zonder dat dit gemerkt werd, en dat zo een besmette Taiwanees met het "Leuvens" virus dan Londen is gaan besmetten, maar het is minder waarschijnlijk dan te stellen dat het direct iemand was uit Leuven die Londen besmet heeft.

Maw, dit is waarschijnlijk vrij nauwkeurig.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 april 2020 om 11:59.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2020, 12:32   #26
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Als ik die animatie bezie lijkt het wel dat ons land weeral eens een centrale rol speelde in de wereld! Belgium number one!

https://nextstrain.org/ncov/global?f...iche%20et%20al
ik stel me toch vragen bij dat overzicht. Van Duitsland is al geweten dat de eerste besmetting rond 22 januari plaatsvond in de buurt van Munchen, door een vrouw uit Shanghai. Die cluster heeft dan een Italiaan besmet die het op zijn beurt geintroduceerd heeft in Lombardije.

Daar is niks van terug te vinden op dat overzicht
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2020, 14:34   #27
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
ik stel me toch vragen bij dat overzicht. Van Duitsland is al geweten dat de eerste besmetting rond 22 januari plaatsvond in de buurt van Munchen, door een vrouw uit Shanghai. Die cluster heeft dan een Italiaan besmet die het op zijn beurt geintroduceerd heeft in Lombardije.

Daar is niks van terug te vinden op dat overzicht
Mogelijk is er geen genetische data beschikbaar van daar.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2020, 15:46   #28
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Het lijkt erop dat de universiteit van Cambridge een zeer gelijkaardig onderzoek heeft gedaan, maar met andere conclusies:

Bron: hln

Citaat:
De eerste Covid-19-besmetting in Europa zou zich in Duitsland hebben voorgedaan rond 27 januari en zou enerzijds van daaruit en anderzijds vanuit Singapore naar Italië zijn verspreid. Dat blijkt uit een onderzoek van wetenschappers aan de universiteit van Cambridge , die erin geslaagd zijn om via Phylogenetic Network Analysis de oorsprong te hertraceren van de verschillende Covid-19-stammen.

De studie werd gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2020, 15:55   #29
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
ik stel me toch vragen bij dat overzicht. Van Duitsland is al geweten dat de eerste besmetting rond 22 januari plaatsvond in de buurt van Munchen, door een vrouw uit Shanghai. Die cluster heeft dan een Italiaan besmet die het op zijn beurt geintroduceerd heeft in Lombardije.

Daar is niks van terug te vinden op dat overzicht
Zijn daar de sequenties van genomen ? Want die analyse steunt voor zover ik het begrijp, op gepubliceerde RNA sequenties. Als al die gevallen dezelfde strain hadden, dan kan je het natuurlijk niet onderscheiden. Het kan zijn dat die strain in Belgie was geanalyseerd en gepubliceerd.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2020, 15:57   #30
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 21.081
Standaard

Uit Singapore. Waar ze zo fantastisch bezig waren.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2020, 15:58   #31
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.074
Standaard

Corona in Belgie: in Brusssel worden steeds meer meisjes & vrouwen belaagd door jonge mannen die sex willen.
Zomaar...
In Griekenland,de gouden eeuw van Pericles, schreef Theucydides: na de epidemie was er een steeds diepere minachting voor de bestaande normen.
De geschiedenis herhaalt zich ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2020, 16:00   #32
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Zijn daar de sequenties van genomen ? Want die analyse steunt voor zover ik het begrijp, op gepubliceerde RNA sequenties. Als al die gevallen dezelfde strain hadden, dan kan je het natuurlijk niet onderscheiden. Het kan zijn dat die strain in Belgie was geanalyseerd en gepubliceerd.
ik vond niet onmiddellijk de wetenschappelijke publicatie, maar dit is wat reuters te melden had:

Citaat:
After extensive analysis, the Milan team has not yet identified the individual at the root of the worst outbreak in Europe, but they have matched the Italian genetic sequencing of the virus here to a case that emerged in Germany in January.

“The sequence closest to the base of the branch, which is the one that probably precedes the others, came from a person infected in Munich in all likelihood between Jan. 19-22,” said Massimo Galli, head of the university research group and of the infectious-diseases department at Milan’s Sacco hospital.

Galli added that the German patient had caught the virus after contacting someone who came from Shanghai.
https://www.reuters.com/article/us-h...-idUSKBN20Y35B
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2020, 16:15   #33
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Corona in Belgie: in Brusssel worden steeds meer meisjes & vrouwen belaagd door jonge mannen die sex willen.
Zomaar...
Zomaar door mannen? We kunnen dit gerust zeggen hoe het is hoor: in Bruxelles worden steeds meer meisjes en vrouwen belaagd door jonge moslims die sex willen. Er is minder en minder sociale controle en de politie durft ofwel niet op te treden tegen dit crapuul ofwel zijn ze elders bezig met controleren of de Belgische bevolking wel binnenshuis blijft.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2020, 16:22   #34
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Zomaar door mannen? We kunnen dit gerust zeggen hoe het is hoor: in Bruxelles worden steeds meer meisjes en vrouwen belaagd door jonge moslims die sex willen. Er is minder en minder sociale controle en de politie durft ofwel niet op te treden tegen dit crapuul ofwel zijn ze elders bezig met controleren of de Belgische bevolking wel binnenshuis blijft.
Volledig akkoord.
Het is opvallend dat het juist nu heel erg wordt.
Klein + puntje: méér meisjes doen nu aangifte bij de politie.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2020, 16:25   #35
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
ik vond niet onmiddellijk de wetenschappelijke publicatie, maar dit is wat reuters te melden had:

https://www.reuters.com/article/us-h...-idUSKBN20Y35B
Er zijn ook die Limburgers die op 18 januari terugkwamen uit Wuhan en in een bedrijf werkten met honderden werknemers:

https://www.ad.nl/binnenland/limburg...uurd~a76ef5c6/

Edit: En ook nog die groep die uit Wuhan kwam naar Luik:
https://www.lameuse.be/509064/articl...nouvel-chinois
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

Laatst gewijzigd door Amon_Re : 10 april 2020 om 16:30.
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2020, 19:43   #36
Tempest
Gouverneur
 
Tempest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 december 2005
Berichten: 1.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
ik stel me toch vragen bij dat overzicht. Van Duitsland is al geweten dat de eerste besmetting rond 22 januari plaatsvond in de buurt van Munchen, door een vrouw uit Shanghai. Die cluster heeft dan een Italiaan besmet die het op zijn beurt geintroduceerd heeft in Lombardije.

Daar is niks van terug te vinden op dat overzicht
Dat is niet een onomstotelijk feit want "patiënt zero" is nog altijd niet gevonden.

Ongeduldige Italianen mogen van alles en nog wat beweren maar wetenschappelijk staat het nog altijd niet vast hoe het allemaal begon in Lombardije. De Duitse piste is eerder politiek gemotiveerd (om Angela 'wir schaffen das' Merkel schuldgevoelens aan te wrijven)
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2020, 19:47   #37
Tempest
Gouverneur
 
Tempest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 december 2005
Berichten: 1.471
Standaard

De genetische kaart is wel knalharde wetenschap.

En als dat klopt is de schuldige China gevolgd door Belgie.

Maggie en consorten dus.
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2020, 19:51   #38
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
De genetische kaart is wel knalharde wetenschap.

En als dat klopt is de schuldige China gevolgd door Belgie.

Maggie en consorten dus.
Ahem...
Citaat:
C’est l’attente et l’inquiétude ?* Liège parmi tous ceux qui ont côtoyé les artistes venus fêter le Nouvel An chinois ?* Liège le samedi 18 janvier dernier. En effet, ils provenaient tous de la ville de Wuhan, celle où s’est développé le fameux coronavirus. Le bourgmestre Willy Demeyer et le ministre de l’économie de la Région wallonne, Willy Borsus, ont côtoyé de très près ces artistes. Il leur reste 3 jours avant la fin de l’éventuelle période d’incubation…
https://www.lameuse.be/509064/articl...nouvel-chinois
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be