Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 februari 2019, 14:16   #381
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

He, de wetenschap geeft de oplossing, ruim meer dan 1/2 van de wereldbevolking op.


https://www.hln.be/wetenschap-planee...bben~a462ae32/

Citaat:
Door de kolonisatie van het Amerikaanse continent stierven er zo veel mensen dat het klimaat van de aarde erdoor verstoord werd. Dat suggereert alvast een team wetenschappers van de University College London in een nieuwe studie, dat de oorzaak onderzocht van de Kleine IJstijd in de 15de en de 16de eeuw.
https://www.sciencedirect.com/scienc...77379118307261

Citaat:
Earth system impacts of the European arrival and Great Dying in the Americas after 1492
Hebben ze toen dus ook gedaan en een daling van de temperaturen bekomen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 14:22   #382
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
He, de wetenschap geeft de oplossing, ruim meer dan 1/2 van de wereldbevolking op.


https://www.hln.be/wetenschap-planee...bben~a462ae32/



https://www.sciencedirect.com/scienc...77379118307261


Hebben ze toen dus ook gedaan en een daling van de temperaturen bekomen.
laten we beginnen met alle 50plussers
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 14:29   #383
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
laten we beginnen met alle 50plussers
In tegendeel Die gaan niet veel meer omzeep helpen. Die jonge snaken, daarentegen...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 14:32   #384
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
laten we beginnen met alle 50plussers
We kunnen misschien beginnen met geboorte beperkingen op te leggen en mensen wat minder kunstmatig in leven te houden.
Je hoeft dus echt niemand te vermoorden om de wereldbevolking te verkleine.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 14:37   #385
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
We kunnen misschien beginnen met geboorte beperkingen op te leggen en mensen wat minder kunstmatig in leven te houden.
Je hoeft dus echt niemand te vermoorden om de wereldbevolking te verkleine.
Maar wel om ze binnen 20 jaar te verkleinen...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 14:41   #386
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Incubatorvlees, daar verwacht ik veel van. Hier in Maastricht is daar een start up rond.

Dan kunnen we een gigantische oppervlakte aan grond bedoeld voor veeteelt terug bebossen.

mensen blij (meer bos en groen maakt gelukkig)
klimaat blij (duurzame CO2 opslag)
Dat is wel heel simpel voorgesteld: om cellen te kweken heeft men grondstoffen nodig zoals suikers en peptiden/aminozuren (of gehydrolyseerd eiwit) in het celcultuurmedium... die maken de dierlijke cellen immers niet zelf aan. Waar gaat men die halen ?

Zelfs met kweekvlees heeft men nog steeds oppervlakte nodig voor de kweek van gewassen of als alternatief, ondiepe kweekvijvers voor algen of cyanobacteriën...dit om eiwitten/suikers te kunnen aanleveren voor de productie van het celcultuurmedium.

Ja, landgebruik neemt af, maar niet zo drastisch als voorgesteld... volgens studies zit kweekvlees op het niveau van gevogelte qua landgebruik (en dat is teelt van voedergewassen voor het gevogelte incluis).

Tot spijt van wie het benijdt: vegetariër worden is een veel klimaatvriendelijkere optie...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 14:48   #387
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
vertikale landbouw, niet meer onderhevig aan weerfenomenen als droogte of koude...
Allemaal mooi, maar welk een factor dien je de energievraag van vertical farming te vermenigvuldig versus klassieke teelt ? Vertical farming vraagt veel meer belichtingsenergie, pompenergie en energie voor klimaatregeling...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 14:53   #388
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Dat is wel heel simpel voorgesteld: om cellen te kweken heeft men grondstoffen nodig zoals suikers en peptiden/aminozuren (of gehydrolyseerd eiwit) in het celcultuurmedium... die maken de dierlijke cellen immers niet zelf aan. Waar gaat men die halen ?
Atmosferische CO2 en zonlicht (of stroom...)

Zoals de natuur ook doet sinds 2 miljard jaar of zo...

Alleen is er ruimte tot optimalisering van het energiegebruik ; de natuur is nogal kwistig in dat opzicht (moest alles uitvinden via evolutie he... kon niet nadenken).

https://en.wikipedia.org/wiki/Photosynthetic_efficiency

Efficiëntie rond de 1% of zo.

Citaat:
Zelfs met kweekvlees heeft men nog steeds oppervlakte nodig voor de kweek van gewassen of als alternatief, ondiepe kweekvijvers voor algen of cyanobacteriën...dit om eiwitten/suikers te kunnen aanleveren voor de productie van het celcultuurmedium.
Al die processen op industriële wijze implementeren, he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 14:56   #389
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar wel om ze binnen 20 jaar te verkleinen...
Nee, eigenlijk niet.
Als je vandag zorgt dat er nog maar 1 kind per 5 sterfgevallen geboren worden, heb je binnen 20 jaar nog maar 1/2 van de wereldbevolking over.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 15:56   #390
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, eigenlijk niet.
Als je vandag zorgt dat er nog maar 1 kind per 5 sterfgevallen geboren worden, heb je binnen 20 jaar nog maar 1/2 van de wereldbevolking over.
Want de levensverwachting van de mens is 40 jaar ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 16:13   #391
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Al die processen op industriële wijze implementeren, he.
Dat was al verondersteld... als ik spreek over 'kweekvijvers' voor algen, dan heb ik het over 'raceway ponds'...

En dan nog, we hebben hier ooit de kosten doorgerekend voor een installatie voor algenkweek (was met fotobioreactoren) - was een productiekost van >10 euro per kg drooggewicht microalgen. Als men de algeneiwitten hydrolyseert voor gebruik in een cellenkweek (voor kweekvlees), dan vrees ik dat de prijs van kweekvlees wel meer dan een grootte-orde duurder zal uitvallen dan gewoon vlees - en dat op volle schaal productie.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 16:16   #392
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Dat was al verondersteld... als ik spreek over 'kweekvijvers' voor algen, dan heb ik het over 'raceway ponds'...

En dan nog, we hebben hier ooit de kosten doorgerekend voor een installatie voor algenkweek (was met fotobioreactoren) - was een productiekost van >10 euro per kg drooggewicht microalgen. Als men de algeneiwitten hydrolyseert voor gebruik in een cellenkweek (voor kweekvlees), dan vrees ik dat de prijs van kweekvlees wel meer dan een grootte-orde duurder zal uitvallen dan gewoon vlees - en dat op volle schaal productie.
Binnen 100 jaar he...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 16:42   #393
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Allemaal mooi, maar welk een factor dien je de energievraag van vertical farming te vermenigvuldig versus klassieke teelt ? Vertical farming vraagt veel meer belichtingsenergie, pompenergie en energie voor klimaatregeling...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Dat is wel heel simpel voorgesteld: om cellen te kweken heeft men grondstoffen nodig zoals suikers en peptiden/aminozuren (of gehydrolyseerd eiwit) in het celcultuurmedium... die maken de dierlijke cellen immers niet zelf aan. Waar gaat men die halen ?

Zelfs met kweekvlees heeft men nog steeds oppervlakte nodig voor de kweek van gewassen of als alternatief, ondiepe kweekvijvers voor algen of cyanobacteriën...dit om eiwitten/suikers te kunnen aanleveren voor de productie van het celcultuurmedium.

Ja, landgebruik neemt af, maar niet zo drastisch als voorgesteld... volgens studies zit kweekvlees op het niveau van gevogelte qua landgebruik (en dat is teelt van voedergewassen voor het gevogelte incluis).

Tot spijt van wie het benijdt: vegetariër worden is een veel klimaatvriendelijkere optie...
insecten lenen zich er perfect toe om als grondstof te dienen voor eiwitten bvb

ik denk dat het efficienter is om vlees in een petrischaal te kweken dan een kalf te volgroeien tot vlees in de supermarkt
ik ben er ook zeker van dat er nog water naar de zee moet vloeien voor we effectief in staat zijn om vlees te vervangen door incubatorvlees. maar daar kan de overheid een sturende rol spelen
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 16:44   #394
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Allemaal mooi, maar welk een factor dien je de energievraag van vertical farming te vermenigvuldig versus klassieke teelt ? Vertical farming vraagt veel meer belichtingsenergie, pompenergie en energie voor klimaatregeling...
daar bestaan wel studies van. zal eens moeten zien als ik ze zo snel ff terugvind
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 17:05   #395
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Want de levensverwachting van de mens is 40 jaar ?
Nee, maar buiten de westerse wereld ligt die niet veel hoger en in de westerse wereld is de gemidddelde leeftijd nu + 45.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 17:53   #396
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De overheid staat niet in voor de nefaste gevolgen van het uiten van uw mening he. Ik heb de overheid nog niet zien optreden tegen het nefaste van "mestkever" genoemd te worden als je een VB-er bent bijvoorbeeld.
Er is geen enkel nefast gevolg van iemand mestkever benoemen. Mest kevers zijn trouwens zeer nobele en opmerkelijke dieren.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Als ik mijn mening uit dat ik leden van Groen onnozelaars vind, dan moet ik niet verschieten dat mensen met een sympathie voor Groen mij minder tof gaan vinden, en zich daar ook naar gedragen.
In welke wereld leeft u eigenlijk? Er zijn mensen die u 'minder tof' vinden, en dat is een probleem? U verwacht echt dat alle 7 miljard mensen op deze aarde u 'tof' vinden?

Het gaat hier over een bedreiging met een 2 loop, niet over een seutige ' bond zonder naam sticker 'ik vind u tof, vindt jij mij ook tof?'
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht



Je hebt weeral niks begrepen.
Joey, everybody knows what you mean.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Een ultra libertarier wil juist geen staat.
Dat kan zijn, (elke libertarier denkt trouwens anders, sommigen willen wel een minimale staat) maar elke libertarier wil wel absolute vrije meningsuiting.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dus kan die ook niks beschermen, he. Je staat dus zelf in voor uw eigen veiligheid. je bent je eigen staat. En eventueel ook van die die je kan onderwerpen natuurlijk.
dit is weer wartaal. maar kom. Ge beperkt uw posten al tot de essentie. Flink zo.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 18:46   #397
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
In welke wereld leeft u eigenlijk? Er zijn mensen die u 'minder tof' vinden, en dat is een probleem? U verwacht echt dat alle 7 miljard mensen op deze aarde u 'tof' vinden?
Ik verwacht niet dat iemand mij tof vindt, want we zijn allemaal in strijd met elkaar. Alleen kunnen we soms een tijdelijk pact sluiten om wat gemakkelijker derden om te leggen, maar gewoon maar de tijd om dat te doen, natuurlijk.

Citaat:
Het gaat hier over een bedreiging met een 2 loop, niet over een seutige ' bond zonder naam sticker 'ik vind u tof, vindt jij mij ook tof?'
Die mens heeft ook vrije meningsuiting he. Ik vind dat die vrij eerlijk is over zijn visie op hoe hij de normale strijd met zijn medemens wenst aan te gaan. Hij zal er ook wel niet alleen vrienden mee gemaakt hebben, en zal op zijn beurt dus waarschijnlijk ook ambras hebben als gevolg van zijn vrije meningsuiting.

En zo is de cirkel gesloten, niewaar.

Citaat:
Joey, everybody knows what you mean. Dat kan zijn, (elke libertarier denkt trouwens anders, sommigen willen wel een minimale staat) maar elke libertarier wil wel absolute vrije meningsuiting.
Kijk, dat meiske heeft vrije meningsuiting, en die mens die haar wil aflappen, ook. Ze hebben allebei hun mening gezegd. En nu heeft zoals het hoort, dat uiten van die mening de relaties tot anderen veranderd, en niet altijd in positieve zin. Dat hoort erbij.

Het "mogen" (ttz, het is niet VERBOTEN) uiten van een mening wil niet zeggen dat je er de gevolgen niet moet van dragen.
Dat meiske draagt die gevolgen, en die gast die dat geschreven heeft (ook een uiting van een mening he) draagt daar ook de gevolgen van. Alleen is bij ons het uiten van een mening niet helemaal vrij, en riskeert die gast (in tegenstelling tot dat meiske) daar zelfs ambras mee op wettelijk vlak.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 22:45   #398
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, eigenlijk niet.
Als je vandaag zorgt dat er nog maar 1 kind per 5 sterfgevallen geboren worden, heb je binnen 20 jaar nog maar 1/2 van de wereldbevolking over.
Ik heb voor ons land een berekening gemaakt.

Op basis van een eenvoudig model met de aanname dat de gemiddelde leeftijd 80 jaar is en dat iedereen die nu ouder is dan 60 er over 20 jaar niet meer is.
Ik heb me gebaseerd op de samenstelling van de Belgische bevolking zoals je die hier kan vinden: https://statbel.fgov.be/nl/nieuws/be...76070-inwoners

Vandaag zijn er 1.276.302 mannen en 1.549.833 vrouwen ouder dan 60 jaar.
Samen zijn dat 2.826.135 mensen. (meer vrouwen dan mannen, maar dat zal wel geen verrassing zijn)

In die 20 jaar werd er 1 kind op 5 sterfgevallen geboren.
Dat zijn er dus na 20 jaar 565.227 die in mijn eenvoudig model uiteraard nog allemaal in leven zijn.
De bevolking is inderdaad afgenomen. Met 2.260.908.
Nu zijn er 11.376.070 inwoners in België.
Over 20 jaar zijn het er dan 9.115.162. Een afname met 20%, niet met 50%.
En ons land heeft een relatief oude bevolking.

Stel nu dat er in die 20 jaar geen enkel kind zou geboren worden. Dan zou de bevolking dalen met 2.826.135 mensen. Een afname met 25%.

Hoe ben jij dan tot die conclusie gekomen van die 50% op 20 jaar? En dat voor de wereldbevolking. Welk model en aannames heb je gebruikt?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 23:10   #399
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
laten we beginnen met alle 50plussers
Als je niet oplet herleid ik je hier stante pede tot het eerste deel van je nick naam.
50plussers....
Snotneus !
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 00:05   #400
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Maar we zijn aan het afdwalen.

Weer wat gelezen en beluisterd:

Een artikel in Knack van 30 januari met Andries Gryffroy (NVA) en Mathias Bienstman (BBL) over bosbrossers en ecorealisme:

Bienstman stelt dat elk land dankzij het ETS systeem binnen de EU zijn kerncentrales kan sluiten en vervangen door gascentrales zonder enige klimaatimpact. De EU gaat die bijkomende CO2-uitstoot elders compenseren.
Ik heb hem dat al vaak horen verklaren.
Dat is al te gek.
Als elke EU-lidstaat dat doet, waar gaat de EU dan die compensatie realiseren?
Natuurlijk, Bienstman is van de BBL, een lobby-groep, niet begaan met het algemeen belang.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be