Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 oktober 2018, 22:38   #1
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard 1 op 3 werkende Vlamingen bouwt geen reserves op; women & arbeiders sparen het minst

https://www.hln.be/geld/consument/1-...euro~a96feb2a/

Citaat:
1 op de 5 Vlamingen spaart elke maand meer dan 500 euro

Twee op de drie Vlamingen slagen erin om op het einde van de maand wat geld opzij te zetten. Vrouwen en arbeiders ondervinden de grootste moeite om te sparen.

Twee op de drie bouwen reserves op
Zowat 68% van de Vlamingen houdt op het einde van een doorsneemaand - dus zonder rekening te houden met eventueel extra vakantiegeld en een 13de maand - nog wat geld over om te kunnen sparen. Dat blijkt uit een online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Vacature.com bij 2.000 werkende Vlamingen tussen 18 en 65 jaar. Daaruit blijkt ook dat het gemiddelde (gezamenlijke) nettoloon uitkomt op 3.286 euro. Ook geeft 17% van de Vlamingen aan maandelijks meer dan 500 euro van het gezamenlijk netto-gezinsinkomen opzij te kunnen zetten. 16% komt uit op 251 ?* 500 euro en 18% kan maandelijks maximaal 200 euro sparen. Tegelijkertijd geeft 33% aan helemaal niets te kunnen sparen.

Mannen versus vrouwen
Vrouwen (35%) geven vaker dan mannen (30%) aan dat ze op het einde van een maand niet kunnen sparen. Zo’n 19% van de mannen kan maandelijks meer dan 500 euro wegzetten, terwijl dat bij vrouwen slechts 14% bedraagt. Mannen kunnen gemiddeld op het einde van de maand 697 euro sparen, bij vrouwen is dat gemiddeld ongeveer 569 euro per maand. En voor alle duidelijkheid: die gemiddelden houden geen rekening met de Vlamingen die aangeven niet te kunnen sparen.

Jong versus oud
Ook tussen de verschillende leeftijdscategorieën zijn er opvallende verschillen. Bij de 18- tot 34-jarigen slaagt 26% er niet in om te sparen op het einde van de maand. Bij de 35- tot 54-jarigen is dat ongeveer 36% en bij de oudste leeftijdscategorie (55 tot 65 jaar) is dat 34%. Opvallend is ook dat 22% van de jongeren toch vaker aangeeft dat ze meer dan 500 euro van hun (gezamenlijk) netto-gezinsinkomen kunnen sparen. Bij de 35- tot 54-jarigen is dat slechts 13%.

Arbeiders versus bedienden
Zowat de helft van de arbeiders (48%) kan op het einde van de maand geen geld opzijzetten. Dat is opvallend meer dan bij de bedienden (29%), ambtenaren (32%), onderwijzers (29%) of middenkaderleden (22%). En bij de arbeiders die wel nog kunnen sparen, ligt het bedrag bijna de helft lager dan bij bedienden. Arbeiders kunnen gemiddeld 372 euro van hun (gezamenlijk) netto-gezinsinkomen sparen, terwijl dat bij bedienden gemiddeld 630 euro is.
Artikel dateert van juni 2017 niettemin denk ik dat de situatie ongeveer hetzelfde is voor dat deel van de werkende bevolking waar men het over heeft.

Toch wel erg dat 1 op de 3 geen appeltje voor de dorst opzij kan zetten - zelfs al werken ze.

Echt erg..............
Ook heb ik de indruk dat het niet komt door een gat in de hand maar dat ze door pech of gewoonweg een te laag inkomen niet aan sparen komen.

Ik prijs me dan ook gelukkig dat -zelfs met m'n uitkering- ik onder die 2 op 3 val die wél iedere maand iets opzij zetten, (en het is niet mis al zeg ik het zelf) hehehehe.

Discuss please, thanks.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 22:43   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
https://www.hln.be/geld/consument/1-...euro~a96feb2a/



Artikel dateert van juni 2017 niettemin denk ik dat de situatie ongeveer hetzelfde is voor dat deel van de werkende bevolking waar men het over heeft.

Toch wel erg dat 1 op de 3 geen appeltje voor de dorst opzij kan zetten - zelfs al werken ze.

Echt erg..............
Ook heb ik de indruk dat het niet komt door een gat in de hand maar dat ze door pech of gewoonweg een te laag inkomen niet aan sparen komen.

Ik prijs me dan ook gelukkig dat -zelfs met m'n uitkering- ik onder die 2 op 3 val die wél iedere maand iets opzij zetten, (en het is niet mis al zeg ik het zelf) hehehehe.

Discuss please, thanks.
Veel kan je niet opzij zetten of je hebt iets bij dat je niet zegt.

Of anders leef je echt in armoede.
En dat valt mogelijks nog meer te beklagen dan een arme die nog een beetje leeft met wat hij heeft.

Dood gaan we toch.
En het weinige dat vele maar kunnen sparen verdwijnt toch door devaluatie en index allerhande.
Het word er nog minder dus. En het was al niet veel.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 22:47   #3
Demper
Secretaris-Generaal VN
 
Demper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 40.872
Standaard

Daarom stemmen ze Vlaams Belang.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Demper heeft gelijk.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 22:48   #4
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Wel mambo men zou inderdaad kunnen zeggen dat ik in armoede leef doch voelt dat voor mij niet zo aan; ik vind zelfs dat ik in relatieve weelde leef, vermits ik zelfs een potje overhou om te travelen, XD ^.^
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 22:51   #5
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Maar ja, niet iedereen kan dat: prioriteiten stellen & tegen een stootje kunnen (aka kruipkot + weinig chauffage -omdat onesies en/of een extra dikke trui het ook wel doen)
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 22:52   #6
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

En geen boterhammen met choco hier; ik eet gezond & gevarieerd + zo nu & dan een take away ^^
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 22:52   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Wel mambo men zou inderdaad kunnen zeggen dat ik in armoede leef doch voelt dat voor mij niet zo aan; ik vind zelfs dat ik in relatieve weelde leef, vermits ik zelfs een potje overhou om te travelen, XD ^.^
Tja als het goed voelt. We hebben er hier nog zo een die zijn frieten spaart.
Hij klaagt ook niet.

Maar al de mensen over de laagste lat leggen is ook niet oke.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 22:56   #8
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Guess what mambo, ik heb dankzij de index in totaal zo'n 87€urokes opslag gekregen, die ik dus mee opzij zet ipv te verbrassen, en ja dat tikt aardig aan hehehehe ^^

Laatst gewijzigd door bembem : 23 oktober 2018 om 22:59.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 23:01   #9
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
18% kan maandelijks maximaal 200 euro sparen
Ocharme..............
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2018, 01:10   #10
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Waarschijnlijk geven zij die het meeste sparen, ook het meeste uit, en niet omgekeerd.

Niet om te lachen dat..... hahahahahaha
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2018, 06:27   #11
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Je moet eens de situatie bekijken van die mensen die zogezegd niet kunnen sparen: ze roken als ketters, ze gebruiken drugs, hun huis staat vol met brol die ze niet nodig hebben, ze hebben roedels honden, katten, cavia's, ratten, muizen, spinnen, slangen en papegaaien, ze hebben kinderen terwijl ze er eigenlijk de capaciteiten niet voor hebben, en ze ontberen vooral financiële discipline waardoor ze nooit geld zullen kunnen sparen.

Ik leg de schuld hiervoor niet voor 100% bij die mensen zelf, men zou beter in het middelbaar onderwijs de mensen al een soort van opleiding geven zodat ze hun financiën beter kunnen aanpakken.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2018, 06:27   #12
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Tja, als je het zo bekijkt kunnen we beter allemaal leven van een uitkering. Probleempje is dan enkel of er genoeg gaan overblijven om dit parasiterend systeem te blijven bekostigen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2018, 06:33   #13
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Guess what mambo, ik heb dankzij de index in totaal zo'n 87€urokes opslag gekregen, die ik dus mee opzij zet ipv te verbrassen, en ja dat tikt aardig aan hehehehe ^^
als je index 87€ is, dan was je inkomen/uitkering 4.350€. en dan neem ik nog volle 2% ...
dat is zo simpel als 1+1=2

wat ga je ons hier nog allemaal proberen wijsmaken, bemmeke, leg dat nog eens uit mss?

Laatst gewijzigd door Anna List : 24 oktober 2018 om 06:33.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2018, 07:16   #14
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Guess what mambo, ik heb dankzij de index in totaal zo'n 87€urokes opslag gekregen, die ik dus mee opzij zet ipv te verbrassen, en ja dat tikt aardig aan hehehehe ^^
Genoeg om een permanent verblijf in het Verre Oosten te bekostigen?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2018, 07:40   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.400
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Wel mambo men zou inderdaad kunnen zeggen dat ik in armoede leef doch voelt dat voor mij niet zo aan; ik vind zelfs dat ik in relatieve weelde leef, vermits ik zelfs een potje overhou om te travelen, XD ^.^
In vergelijking met een doorsnee Afrikaan ben je walgelijk rijk, dankzij de idioot uitgebreide sociale zekerheid in België.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2018, 08:12   #16
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Guess what mambo, ik heb dankzij de index in totaal zo'n 87€urokes opslag gekregen, die ik dus mee opzij zet ipv te verbrassen, en ja dat tikt aardig aan hehehehe ^^
Door met een index 87 Euro opslag te krijgen moet je een inkomen hebben van zowat 4500 euro bruto. Dus speelt u hier een internet spelletje of liegt U aangaande uitkering enz.....

Ik kan helemaal mis zijn maar volgens mijn ben jij gewoon een man......single man en Thailand ganger. Ik zou er iets op verwedden. Heeft geen belang hoor maar wou het even kwijt. Er spelen er hier wel meer een typetje

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 oktober 2018 om 08:14.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2018, 08:15   #17
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Door met een index 87 Euro opslag te krijgen moet je een inkomen hebben van zowat 4500 euro bruto. Dus speelt u hier een internet spelletje of liegt U aangaande uitkering enz.....

Ik kan helemaal mis zijn maar volgens mijn ben jij gewoon een man......single man en Thailand ganger. Ik zou er iets op verwedden. Heeft geen belang hoor maar wou het even kwijt. Er spelen er hier wel meer een typetje
en dan te lomp om door te hebben dat wanneer je je indexbedrag post dat je dan ook je inkomen post...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2018, 08:15   #18
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
als je index 87€ is, dan was je inkomen/uitkering 4.350€. en dan neem ik nog volle 2% ...
dat is zo simpel als 1+1=2

wat ga je ons hier nog allemaal proberen wijsmaken, bemmeke, leg dat nog eens uit mss?
Klopt als een bus. Zie mijn quote.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2018, 08:16   #19
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en dan te lomp om door te hebben dat wanneer je je indexbedrag post dat je dan ook je inkomen post...
Inderdaad. Het blijft een hobby als een andere dat chatten met virtuele figuurtjes.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 oktober 2018 om 08:17.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2018, 08:19   #20
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Ik had het dus over verschillende stapjes in telkens iets meer krijgen, zo ben ik van 930€urokes naar een 1016,80 om precies te zijn gegaan; en ik meen zelfs dat het een 913 was in het prille begin dus feitelijk is het zelfs nog iets meer dan die 87 waar ik het over heb; begrijpend lezen please!

(Over de rest no comment, lol.)
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be