Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 december 2018, 18:55   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Omdat ik als ouder, aanwezig wil zijn wanneer een kind dat bezoekt, omdat ik bijvoorbeeld niet wil dat ze gebedsrituelen moeten nadoen.

In vind het prima om een kerk, moskee of synagoge te bezoeken wanneer jonge kinderen daar nieuwsgierig naar zijn, maar dan met mij, maar niet wanneer ik geen weet heb over wat daar aan jonge kinderen gezegd wordt of wat men hen laat doen.
Heel rare redenering. U vertrouwt blijkbaar de leraren niet als die met hun kinderen op uitstap gaan. Als u wantrouwig bent in die omstandigheden, waarom bent u dat niet als de leerkracht voor de klas staat? In een katholieke school zal uw kind hoogstwaarschijnlijk aan het begin van de dag ook deelnemen aan een gebedsritueel (kruisteken).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 18:56   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Voor mij hoort religie puur bij ontwikkeling en cultuur, maar aan religieuze boodschappen zou ik mijn ( jong) kind niet bloot stellen zonder dat ik hoor wat daar gezegd wordt.
In de veronderstelling dat u kinderen hebt, stuurde u uw kroost dan naar een katholieke school?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 18:59   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
dat denk ik niet, moslims mogen gewoon islamlessen volgen, ook in katholieke scholen.
Neen, u zit fout. RK-onderricht is een verplicht onderdeel van het curriculum in het katholiek net. Voor alle geledingen van het leerplichtonderwijs.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 18:59   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Vroeger mocht je kiezen welke lessen, godsdienst of vrijzinnig/zedenleer.

Dus moslims zijn nu verplicht van katholieke godsdienst te volgen?

Sinds wanneer dan?
Altijd al.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 19:01   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Omdat je in de huidige tijd geen behoefte meer hebt aan iets zoals godsdienst, tenzij men het je wijsmaakt dat het zo moet. Hoeveel mensen zouden er niet zijn die zich al geen seconde per dag meer bekommeren over godsdienst? En ja, ze gaan naar de kerk voor een doopsel, een trouwfeest enz maar een god hebben ze niet meer van doen!
En hoe zit het met de "godsdienstbeleving" in onze katholieke scholen? Ook "gene vette" meer dacht ik...
Als we onze moslims bezig zien over de ganse wereld kun je toch rap tot de conclusie komen dat die beter ook Allah en Mohammed ergens in een verloren hoekje zouden laten liggen...
U draait rondjes. Om welke reden zou men "in de huidige tijd geen behoefte hebben aan iets zoals godsdienst"? Omdat er lauwen en naamchristenen zijn? Wel, die bestonden al altijd. Ook in het katholieke Vlaanderen uit de tijd van Cardijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 19:02   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Dat denk je dan verkeerd. In het katholiek onderwijs is er een verplicht vak rooms-katholieke godsdienst, voor elke leerling. Met name in Limburg zijn er een handvol katholieke scholen die één uurtje islam aanbieden, evenwel naast het vak rooms-katholieke godsdienst.
Volgens mij was dat differentiatie-uur slechts een experiment, iets wat ondertussen al werd afgevoerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2018, 11:27   #107
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heel rare redenering. U vertrouwt blijkbaar de leraren niet als die met hun kinderen op uitstap gaan. Als u wantrouwig bent in die omstandigheden, waarom bent u dat niet als de leerkracht voor de klas staat? In een katholieke school zal uw kind hoogstwaarschijnlijk aan het begin van de dag ook deelnemen aan een gebedsritueel (kruisteken).
Wordt dat nog gedaan? In alle katholieke scholen?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2018, 11:50   #108
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heel rare redenering. U vertrouwt blijkbaar de leraren niet als die met hun kinderen op uitstap gaan. Als u wantrouwig bent in die omstandigheden, waarom bent u dat niet als de leerkracht voor de klas staat? In een katholieke school zal uw kind hoogstwaarschijnlijk aan het begin van de dag ook deelnemen aan een gebedsritueel (kruisteken).
dat werd bij de Jezuïeten eind jaren zeventig al niet meer gedaan hoor, mja, van pastoors kan je vanalles verwachten natuurlijk.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2018, 12:58   #109
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heel rare redenering. U vertrouwt blijkbaar de leraren niet als die met hun kinderen op uitstap gaan. Als u wantrouwig bent in die omstandigheden, waarom bent u dat niet als de leerkracht voor de klas staat? In een katholieke school zal uw kind hoogstwaarschijnlijk aan het begin van de dag ook deelnemen aan een gebedsritueel (kruisteken).
Waarom zou u wel maar ik niet mijn kinderen mogen afschermen voor invloeden die ik niet wenselijk vindt? Dat is als ouder mijn goed recht, toch?

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik me niet neutraal wil opstellen, mochten mijn kinderen belangstelling hebben gehad voor religie kregen ze de kans om dat verder te onderzoeken.
Wanneer ze daar oud genoeg voor zijn, indoctrinatie op jonge leeftijd beschouw ik niet als wenselijk en daar zou ik me als ouder dan ook tegen verzetten.
Ik heb mijn kinderen uit het Katholieke onderwijs gehouden. Ik bedoel het niet onrespectvol maar iemand zoals u voor de klas wens ik mijn kinderen niet toe.
Er is verschil in het hebben van vertrouwen in leerkrachten, of handelen waarbij kinderen gebedsrituelen nadoen in een moskee. Wie dit laat doen, zou mijn vertrouwen zeker niet langer hebben.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2018, 12:58   #110
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wordt dat nog gedaan? In alle katholieke scholen?
Wel nee!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2018, 14:06   #111
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Dat dacht ik ook. Tot mijn oudste dochter die in de kleuterschool zit thuis ineens het weesgegroet begon op te zeggen. Uiteraard niet goed beseffend wat ze allemaal aan het zeggen was. Daar was ik eigenlijk even niet goed van.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2018, 14:17   #112
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Dat dacht ik ook. Tot mijn oudste dochter die in de kleuterschool zit thuis ineens het weesgegroet begon op te zeggen. Uiteraard niet goed beseffend wat ze allemaal aan het zeggen was. Daar was ik eigenlijk even niet goed van.
mensen beseffen dat niet dat ze hun kinderen wel bij tsjeven steken hé

ge hebt ze toch ne corrigerenden tik gegeven?

Laatst gewijzigd door Anna List : 6 december 2018 om 14:18.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2018, 14:50   #113
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ge hebt ze toch ne corrigerenden tik gegeven?
Een deradicaliseringstraject lijkt me de enige oplossing. Hopelijk volgt de Staatsveiligheid alles goed op.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2018, 14:51   #114
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Dat dacht ik ook. Tot mijn oudste dochter die in de kleuterschool zit thuis ineens het weesgegroet begon op te zeggen. Uiteraard niet goed beseffend wat ze allemaal aan het zeggen was. Daar was ik eigenlijk even niet goed van.
Da's dan ook de tijd ervoor, ze geloven immers ook nog andere sprookjes als Sinterklaas en de paashaas.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2018, 14:57   #115
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Stap voor stap.

Leer de kinderen anders ook nog hoe ze een perfecte nazigroet kunnen uitvoeren. FTW!
Ik heb altijd gehoord en gelezen dat voor dergelijke aangelegenheden je echt niet vroeg genoeg kunt beginnen...
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2018, 15:02   #116
No Apologies
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Een deradicaliseringstraject lijkt me de enige oplossing. Hopelijk volgt de Staatsveiligheid alles goed op.
Onze Staatsveiligheid? Die vinden met moeite de wc in hun stamcafé.
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen
No Apologies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2018, 15:03   #117
No Apologies
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
mensen beseffen dat niet dat ze hun kinderen wel bij tsjeven steken hé

ge hebt ze toch ne corrigerenden tik gegeven?
Die tsjeven?
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen
No Apologies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2018, 13:01   #118
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Da's dan ook de tijd ervoor, ze geloven immers ook nog andere sprookjes als Sinterklaas en de paashaas.
Ja, vooral de zin "bid voor ons, arme zondaars" stoort me wel. Dat heb je niet bij Sinterklaas en de Paashaas he
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2018, 21:08   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Waarom zou u wel maar ik niet mijn kinderen mogen afschermen voor invloeden die ik niet wenselijk vindt? Dat is als ouder mijn goed recht, toch?
Dan moet u heel hun opvoeding en opleiding in handen nemen en uw kinderen afschermen van iedere invloed van buitenaf.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2018, 21:10   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Daarmee wil ik niet zeggen dat ik me niet neutraal wil opstellen, mochten mijn kinderen belangstelling hebben gehad voor religie kregen ze de kans om dat verder te onderzoeken.
Wanneer ze daar oud genoeg voor zijn, indoctrinatie op jonge leeftijd beschouw ik niet als wenselijk en daar zou ik me als ouder dan ook tegen verzetten.
Iedere vorm van opvoeding is "indoctrinatie", want een "waardeloze" opvoeding bestaat niet. Neutrale opvoeding is niet mogelijk. U geeft als ouder altijd een bepaalde waardepatroon door.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be